Hulpteugels rage?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carry

Hulpteugels rage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 11:06

Ik wil een discussie starten over hulpteugels. Niet of het gebruik ervan verkeerd is maar of jullie ook het idee hebben dat het soms een rage is om het te gebruiken. Bijvoorbeeld.

Niemand bij ons op stal gebruikte een andere teugel dan een martingaal (en dan bij hoge uitzondering). Toen besloot een vrouw voor haar jongen paardje een gogue te gebruiken en na nog geen week!! hadden al 5 andere mensen een gogue om hun paard hangen, terwijl deze paarden heerlijk nagevelijk liepen.
Nu is een andere teugel helemaal in. De slof. De ene helft van de stal heeft de slof vast aan het zadel(B-L ruiters), de andere helft (de M ruiters) heeft hem in de hand.

Zelf rijd ik een merrie met de thiedermann, zodat ze alleen maar druk heeft als ze wil gaan steigeren of zoiets. Maar iedereen zegt dat ik de slof moet gaan gebruiken omdat het opeens een goede teugel is (je had een half jaar geleden het er niet over moeten hebben! toen was iedereen er nog tegen)

Ik heb dus het idee dat hulpteugels ook wel een rage zijn.

Geef je mening!

Tris_Amo

Re: Hulpteugels rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:12

Ik heb mijn ruin een maand gereden met stootteugel.
gewoon omdat hij levensgevaarlijk steigerde, en ben het nu langzamerhand aan het afbouwen.
Ik vind dat je een hulpteugel mag gebruiken als het nódig is, en niet omdat zoveel andere mensen hun paard 'mooi' hebben lopen. Het is juist de kunst om het paard ontspannen en netjes te hebben lopen zónder de hulpteugel!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:14

Nou volgens mij is het dan een hardnekkige rage... Dit gebeurt al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren hoor.

Clausje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:15

ik ben het volkomen met je eens!

natuurlijk zijn die dingen er niet voor niks maar er zijn zoveel mensen die het gebruiken omdat íemand anders' er ook eentje heeft!
ik zou zeggen, gebruik wat je zelf denkt dat nodig is en het beste helpt!

succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:17

jh het is een rage vooral veel van die penny's ik rij helemaaal hulp teugel loos omdat ik vind dat je eerst rijtechnies dingen op moet lossen en met les en als dat allemaal niet gaat dan pas een simpele hulp tuegel er aan dus niet direct een slof ofzo

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:18

hulpteugels zijn al jaren een rage... maar wel een rage waar ik niet echt aan mee doe Haha!
ik gebruik bij het longeren wel altijd een hulpteugel, anders kan ik net zo goed losgooien. meestal gebruik ik een pessoa, soms een slof bevestigd als touwtjes.
met rijden heb ik heel soms een slofje erbij, alleen als het echt nodig is kan ik hem er dan bijpakken.

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:20

Ik rijd nooit met een hulpteugel, wel longeer ik haar af en toe met een hulpteugel: Pessoa teugel, Bijzetteugel of elastiek.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:51

ik weet niet of het een rage is, maar ik gebruikte in t begin van die elastieken omdat mijn paardje anders onwijss hoog met zn hoofd loopt en gewoon niet meer te houden is , ik heb ze heel losjes hoor, maar ze kan dan iig niet meer met haar hoofd onwijs hoog komen. mij maakt het echt niet uit of niemand een hulpteugel of wat dan ook gebruikt of niet , als het maar nuttig is!
liefs sharona

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 17:57

Op de stal waar ik eerst stond was er gelukkig geen rage van hulpteugels
Er reed wel eens iemand met de slof, maar daar waren de meeste andere ook niet echt over te spreken en werd niet na gedaan.

Met longeren zag ik een gogue en geloof dat het dat ook wel was...longeren werd er overigens niet erg veel gedaan Lachen

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 18:04

Ja, maar het viel me op, ook dat van de B-L ruiters en de M ruiters, wel grappig om aan te zien want geen van de paarden had het nodig en liepen ook zonder alle aanhang goed. Dus bijv. de gogue hadden ze niet nodig en de paarden hadden er ook geen last van (gelukkig) alleen zo idioot

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 19:16

Waar de kunde van de ruiter ophoudt beginnen de hulpmiddelen.. Scheve mond

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:04

oei ik rijd ook soms met slof ben ik nu slecht?
Maar had het ook gedaan zonder rages ect. Maar klopt wel hoor de halve stal rijd er nu met regelmaat mee

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:10

Niet alleen de hulpteugels lijken een soort van rage ook de mexicaanbse neusriem is helemaal in.

Mensen vergeten al snel dat het een speciale werking heeft. Het staat mooi en het paard gaat er goed door lopen, maar mensen lijken maar niet te beseffen waarom de paardjes zo gaan lopen. Boos!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 23:13

Dan is dit de eerste rage waar ik aan mee doe Haha! Hoor ik toch nog eens ergens bij Clown

Gebruik in principe zo min mogelijk, maar otje rij ik thuis altijd met een slofje. Nowie en de merrie(als die weer wat gaat doen) lopen wel gewoon zonder, vind ik ook net zo makkelijk Clown

Ik kan met een gerust hart gaan slapen, hoor er iig deels bij nu *LOL*

Edit: en Otje heeft ook al een mexicaan Clown (vind het geen gezicht, maar dat drukt niet op zijn achterste kiezen en dat scheelt een hoop geschud onderweg)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:07

Ik vind het niet zozeer een rage,maar het word steeds meer geaccepteerd. Ik heb het idee dat het eerder meer zo was,van ga eerst maar eens goed leren rijden en kijk dan verder.Tegenwoordig rijd zgnd iedereen "goed" en worden hulpmiddelen dus sneller geaccepteerd.Ikzelf vind hulpmiddelen tegen steigeren en een martingaal prima allemaal,alleen de slof niet.Behalve in sommige uitzonderingssituatie's.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:20

Ik vind dit weer zooooo'n standaard discussie, ik gebruik alleen hulpteugels als ik het nodig vindt bij mijn paard, en absoluut niet bij jonge paarden!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:55

Ik vind hulpteugels maar niks Clown hou het maar bij ''natuurlijk'' rijden!

Carry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-07 12:43

Het gaat er niet om of hulpteugels goed of slecht zijn. Ik vind ze allemaal wel goed, als ze goed worden gebruikt, maar daar gaat het nu niet om.

Het viel me op bij stal dat opeens iedereen zodra iemand naar een hulpteugel greep opeens iedereen ermee reed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:52

hulpteugels zijn altijd al een rage geweest
zolang als ik me kan herinneren zijn er altijd periodes waarin opeens half paardenminnend nederland naar bapaalde hulpmiddelen grijpt ...
en dna weer ene periode wat minder totdat er weer een periode komt waarin een bepaalde hulpteugel zwaar de halleluja actie van de maand is

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 15:51

Ik heb nooit hulpteugels gebruikt.
Enkel recent longeer ik 1x week met de pessoa. Ik merk dat ik hier tijdens het rijden echt de vruchten van pluk.
Ook rijd ik hem heel soms met de martingaal : hij durft al wel is zn kop de lucht in gooien en dan zo te beginnen "rennen".
maar slof, elastiek, thiedeman,...heb ik nog nooit gebruikt.
Zou ik ook nooit gebruiken zonder dat een instructeur of dergelijke me dat aanraad en me er verantwoordelijk mee leert omgaan.

doossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 17:50

haha ik vind je titel echt supper gepast!!
het klopt wel ja
op de manege waar ik rij gaan ook sommige mensen zomaar met martegaal rijden terwijl dat paard altijd zo braaf loopt
maar bij ons is het nog niet zo'n erge rage en zijn mensen die wel nadenken of hun haard het nodig heeft!!!
waarom zou je het gebruiken als hij het niet nodig heeft!!!!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 19:16

Het klopt zeker dat het een soort rage is..
Bij ons was er zondag 3-jarig bestaan v/d manege. Er was ook een paardencarroussel en hoewel de paarden normaal nooit hulpteugels omhebben, werd het nu wel bij allemaal omgedaan. Rolleyes

Ook denken veel mensen, dat als je paard een hulpteugel omheeft, hij vanzelf goed loopt. Vork
Uhmz..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:11

ik ben het er absoluut mee eens!
Ik zie bepaalde mensen de hulpteugels eraan hangen en als ik suggereer dat het in ieder geval stoer staat (omdat ik er in dit geval tegen was en al een vermoeden had waarom de teugels erbij kwamen, vroeg ik even naar de bekende weg..) wordt het nog bevestigd ook Boos! Bah hulpteugels omdat het leuk staat..Verschrikkelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 14:15

net als dat ikde laatste tijd ook heel veel mensen met slof rijden . ik vind het zo'n onzin idd met dat hulpteugel om dat het mooi staat zie ik ook regelmatig idd.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:45

Het is wel zo dat wanneer iemand het al heeft dat anderen het sneller gaan gebruiken. Beetje een rage toch inderdaad Nagelbijten / Gniffelen Zelf rijd ik mijn paard met een gogue, maar niet omdat ik het mooi vind ofzo maar omdat ze het echt wel nodig heeft. Ik heb een hele tijd geprobeerd om zonder te rijden - met instructeur- wel dat draaide uit op een ramp Nagelbijten / Gniffelen Ze ging dwars lopen met haar hoofd in de lucht, bokken en op de duur zelf steigeren. Vreselijk. Heb de gogue opnieuw gepakt (liep ze ervoor ook mee) en nu loopt ze weer prima, ze gebruikt haar rug weer veel beter, alleen loopt ze af en toe nog wat op de voorhand. Bij ons op stal rijdt iemand haar pony met een martignaal, terwijl die pony dat totaal niet nodig heeft (en de vorige eigenaren gebruikten het ook niet). Maarja, wat doe je eraan? Verward