Is het mogelijk om flegmatieke paarden hogerop te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

worteltje

Is het mogelijk om flegmatieke paarden hogerop te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 09:21

Van de week had ik namelijk les en dit elke keer opnieuw hard werken.
Ik was op het eind na een gesprek met mijn instructie tergelijk trots en down.
Ik heb namelijk een flegmatiek paardje .
En ik heb hem al aardig aan het dressuren gekregen we spreken over de basis dan.
Van binnebeen naar buitenteugel enz..
Echter na een uurtje is de pret er echt af bij hem het laatste rondje dat ik dan vraag doet die nog wel maar het is dan meer omdat ik het vraag hij is op die moment dan liever lui .
Toch wanneer ik hem een tijdje elke dag goed kan trainen hem voorwaarts houden dan gaat het soepeler en soepeler en gaat het flegmatieke er ook af.
Dus het is echt een kwestie van de training goed onderhouden en dan is het makkelijker rijden voor mij.
Maar de bak is niet elke dag even goed het weer zit ook niet altijd mee dus soms zijn er dagen dat ik niet kan rijden en dan begint het terug helemaal van voor af aan.

Dus in de les hadden we het erover dat ik toch hard moet werken maar dat ik hem al ver heb gekregen.En dat je wel met elk paard kan dressuren alleen dat mensen met een flegmatiek paard die verkopen op de duur hun paard of die geven op.
Er zijn er maar weinigen die zo fanatiek bezig blijven op een flegmatiek paard.
Dus ik trots en tergelijk down.
Want ook ik wil het al wel eens wat makkelijker hebben.
Maar ik verkoop hem nooit hoor.
Maar vergelijk het werk maar met tegen de wind in fietsen op de zwaarste versnelling.

Dus nu vroeg ik me af zijn er mensen hier die hun paardje flegmatiek is maar toch hebben doorgebeten en nu op een verdienstelijke plaats rijden?
OF zijn er flegmatieke kanjers die jullie kennen na al het harde werk?

Enzoja hebben jullie tips?

Proudje

Re: Is het mogelijk om flegmatieke paarden hogerop te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:26

Ik zit met precies hetzelfde probleem..
heb mijn dier nu 4 jaar en moet echt hard werken om hem lekker aan het lopen te krijgen..
Ik zit erover te denken om hem te verkopen..
Rij nu met een Pelhalm bitje en moet zeggen dat ie dan in mijn hand een stuk lichter wordt en voorwaartser blijft..
Maar ken je probleem zeker..dag niet gereden..terug bij af..

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 09:27

Hem licht krijgen is bij mij geen probleem .
En de achterhand eronder krijgen ook niet.
Maar tis gewoon reactie op been en dergelijke en de flitsentheid van overgangen.
Het valt niet erg op maar ik voel het zelf wel.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 09:28

En aangezien je hier maar weinig over vind in boeken en forums wou ik er toch een keertje over beginnen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:30

Veel van die paarden zijn flegmatiek gereden, en ik ben zelf er wel van overtuigd dat je dat wel aardig recht kunt trekken. Maar de echte luie paarden zijn gewoon niet geschikt, dan werk je 10x meer dan op een paard met impuls, en dan nog komt er niet hetzelfde uit.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:31

Het niet voorwaarts zijn uit zich bij mij ook in de nageeflijkheid..ik werk er hard aan met schijnovergangen e.d. en dan is hij wel fijn te rijden
Maar reactie op m'n been laat soms veel te wensen over. Hij wil ook nog weleens inhouden op m'n been..

De meeste zien het bij mij ook niet, maar voel het inderdaad ook

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:57

Mijn paard heeft de eerste 5 jaar altijd onder het werk uit weten te komen. Hij wilde wel rond komen, maar kwam amper op mijn been naar voren. In het bos reageerde hij overal op, daar ontbrak het hem niet aan motivatie.
De laatste 3 jaar begint dat flegmatieke er uit te gaan, maar hij wil hooguit 30 minuten serieus werken. Vooruitgang als je weet dat die nog geen 2 minuten zijn luie kont wilde bewegen.
Elke dag rijden is voor de mijne geen optie, hoe meer ik in de bak rijd, hoe erger die wordt. Afwisseling is bij hem de uitkomst geweest, maximaal 4 keer per week dressuurmatig werken, veel naar het bos, longeren en soms vrije dag. Nu komt hij netjes rond, is een stuk actiever en wil steeds meer werk verrichten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:03

Reactie op het been en andere rijtechnische zaken die liggen bij de ruiter.
Wat een groter probleem is, is de werkwilligheid. Of je nu een flegmatiek paard hebt die gewoon geen pas teveel zet of een heetflikker die in verzet gaat als je hem aan het werk wil zetten: voor de sport moet je met zijn tweeen werklustig zijn.
Maar een flegmatiek paard KAN best werklustig zijn hoor Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:05

Wil wel even zeggen dat niet aan het been zijn en flegmatiek twee verschillende problemen zijn.
Maar flegmatieke paarden zijn idd vaker slecht aan het been.
Ik heb ook twee flegmatieke paarden gereden, de eerste liep in de Z1 vast, maar dat lag meer aan het karakter (staken) en met de tweede heb ik de Z2 gehaald. Van de B tot en met de Z1 had ik eigenlijk altijd prijs.
Je moet alleen wel heel erg concequent zijn, been=reactie, en zo niet, dan een paar keer heel streng inkomen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:10

Ik heb een flegmatiek, maar werkwillig paard, ze is fijn te bewerken, dat is erg prettig
de kunst is om consequent te zijn, onvoorwaardelijk aan je been te zetten.
Als ik wil draven Moet ze onmiddelijk reageren, doet ze dat niet, zit er een consequentie aan vast. Dit moet je blijven herhalen, herhalen en herhalen. Het moet een reflex van je paard worden.

Verder zelf goed op je eigen houding letten, belemmer je paard niet in het voorwaarts gaan. Kijk ook naar je voeding, sommige paarden hebben nou eenmaal meer nodig dan anderen Knipoog

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 10:58

Ik heb ook een flegmatiek en liever-lui-dan-moe paard Lachen Ik heb hem nu bijna 5 jaar en heb hem ongeveer 4 jaar flegmatiek gereden Clown Dom dom dom natuurlijk, maar ik wist eigenlijk niet beter. Nu ben ik zelf beter gaan rijden, vooral consequenter, en nu gaat het steeds beter. Als ik niet consequent ben doet 'ie het niet, ben ik dat wel dan wordt 'ie in het werk steeds vlugger! Dan kan 'ie in het begin helemaal geen zin hebben, maar als ik dan goed rijd begint 'ie steeds meer mee te werken en krijgt 'ie er ook plezier in. Vergeet ik weer even consequent te zijn of ben ik te veel met mijn handen aan het prutsen, dan stopt 'ie ook meteen met werken Lachen Moet zeggen, ik leer er elke dag nog ontzettend veel van Lachen

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:23

Wat is een flegmatiek paard? Bloos
Als ik zo de reacties lees is mijn pony ook flegmatiek. Mijn pony reaegeert niet goed op mn benen, heb nu gelukkig les. Zelf ben ik ook niet altijd streng genoeg als mn pony door moet lopen. Als ik bijv. even wil belonen dan maakt ze daar meteen misbruik van en probeert haar hals te strekken en gaat (nog) slomer. Zelfs als ze druk is is ze sloom. Clown Nouja soms gaat ze er ineens héél snel en explosief vandoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 13:01

Vaak worden paard flegmatiek gemaakt of juist snel voor het been,hoewel de een wel wat flegmatieker van nature is dan de andere.Ik ken er ook 1 die super flegmatiek was in het begin,bijna niemand kon er wat mee.Hij is gelukkig bij een enorm goede amazone terecht gekomen,en er is nu niks meer van te merken.Zij is hem heel consequent gaan trainen op de goede manier.En het is nu een droom van een paard om te rijden,soms moet je hem in het begin nog wel even "wakker" maken.Maar dat is ook alles.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-07 18:35

Een flegmatiek paard ja wat is dat.

Je hebt paarden die je in draf zet en die blijven lopen wel 2 uur aan een stuk.
En je hebt paarden die je rijd en bij de volgende bocht moet je ze weer herinneren dat ze actief moeten blijven lopen.

Een paard kun je niet actiever maken met voeding dat heb ik ook al geprobeerd met alle gevolgen vandien.
Ik heb een warmbloed pony die sober gevoerd moet worden en veel kan doen met weinig voer.
Echter denkt die in de eerste plaats aan eten en dan aan werken.
Een echt aardepaard dus ja ook wel een beetje flegmatiek.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:55

Gister wou mn pony niet meer draven. Echt met geen mogelijkheid meer vooruit te branden maar bokken kon ze nog wel Verward (ze mankeert niks lichamelijk). Hoort dat ook bij een flegmatiek paard? Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:02

Nee, een flegmatiek paard is over het algemaan onverstoorbaar en maakt zich nergens druk om, Je kunt er een bom bij afsteken en vaak schrikken ze er nog niet van!
Je hebt natuurlijk altijd de uitzonderingen.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:08

Ik ben ook in bezit van een flegmatiek paard. Wel 1 die een dag onwijs fris(bokken, rennen, vliegen) kan zijn en de andere dag liever alleen op zijn gemakje wil lopen. Wat bij mij goed werkt is het paard eerst voorwaarts aan het lopen krijgen en daarna pas letten op zijn aanleuning. Zorg ik dat zijn aanleuning als eerste goed is, dan moet ik de rest van het uur harder werken dan als ik er eerst voor zorg dat hij goed aan het been en voorwaarts is.

Herkennen jullie ook het wisselende gedrag van heel fris zijn en de volgende dag relaxed... Rij hem nu trouwens 2 dagen dan een dag niet en dan weer 2 dagen wel ivm herstellen van een blessure, maar herken hem nauwelijks terug. Flegmatiekheid is er zo goed als af.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-07 12:15

Soms heb ik ook periodes dat ik zeg neen mijn paard is niet mer flegmatiek.
Hij is nu goed voorwaarts .
Echter hij is niet gauw onder de indruk van iets.
Zo ook mesten tijdens het rijden het zit hem zo dwars hij denkt dat die het niet kan al lopend.
Dus die wacht soms echt af tot ik terug een overgang naar stap maak of halthouden.
Vorige jara zijn we een weekend naar de drunense duinen gana rijden hij heeft een hele weekend al lopend zelfs in galop gemest.
Hij is er een toen een periode vanaf geweest dat die het makkelijker kon .
Maar dat is die al lang terug vergeten.

Maar hij weet ook zeer goed bij wie die het kan flikken en bij wie niet.
Bij mijn instructrice kan die het zlefs in galop.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:41

Citaat:
Herkennen jullie ook het wisselende gedrag van heel fris zijn en de volgende dag relaxed...

Dat herken ik wel! Mijn paard is vaak (te) relaxed. Maar zo nu en dan vliegen er om onverklaarbare redenen de vonken vanaf. De ene keer vraag ik me dan af of ze zich wel goed voelt en de dag erna moet ik ze bijna tegen de bakrand rijden om nog stop te komen. Tis wel een merrie.... Dat scheelt ook wel iets. Heel consequent rijden helpt het beste, maar het valt niet altijd mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:00

Wat is hogerop? Ik denk dat een flegmatiek paard niet in de top kan meedraaien (NK vanaf het Z, of EK, WK, OS).

Verder denk ik dat een correct gereden flegmatiek paard best wel naar het Z toe gereden kan worden. De vraag is of ze daar vooraan erbij zitten.

Verder geef ik heel eerlijk toe dat ik er niet genoeg ervaring mee heb. Mijn vorige paard was wel wat flegmatiek, maar wij hebben ons niet volledig op de dressuur gefocussed. Hij liep ook M springen en L SGW. Hij werd verkocht als springpaard toen hij in de dressuur M2 liep. Ik denk zelf dat hij in het Z wel was vastgelopen.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:59

Ik denk dat ze het vaak wel kunnen, maar dat de ruiter zelf niet consequent genoeg is. Als je continu consequent blijft weet het paard op het gegeven moment niet beter als dat hij door moet lopen.

Ik betrap mezelf er ook op hoor, ach laat hem maar zelf wat lopen. Ik wil niet iedere keer aan sporen, dus dan laat ik maar een keer zitten. En ondertussen denkt het paard, laat maar ik loop niet door want ze zegt het niet...

Als ik weer begin met mijn paard ga ik er eerst voor zorgen dat het met de impuls weer goed komt.

Een ander probleem is vaak dat de benen van de ruiter niet stil genoeg zijn. Als je continu aan het klappen met je benen bent zal het paard een kleine hulp ook niet meer aannemen. Dat is ook mijn probleem....

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:35

Kijk ook eens goed naar het voeren. Een flegmatiek paard heeft idd echt met karakter te maken, maar ik ken een prachtig voorbeeld van een 'flegmatiek' paard dat ander krachtvoer kreeg, de rest bleef hetzelfde, en dat paard is echt enorm veranderd onder het zadel. Veel meer werklust, flitsender en springt nu zelfs af en toe weg voor enge dingen (waar hij in de jaren ervoor nog nooit heeft gedaan!), maar nog wel steeds gewoon fijn werkbaar.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:42

Mijn paard krijgt nu inderdaad ook anders en iets meer gevoerd en kan ook ineens flink wegspringen. Kan zo in 1 keer achterstevoren staan Clown Is daarna dan wel weer heel snel braaf. Ik kan er altijd wel mee lachen Lachen Het blijft vooral een combinatie van veel verschillende dingen denk ik: het karakter, het voer, de manier van rijden (mate van consequent zijn), of 'ie goed in z'n vel zit. En zo zijn er denk ik nog veel meer dingen te bedenken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:41

Toen ik mijn merrie kreeg was ze ook vrij sloom met rijden. Maar de vorige eigenaar reed altijd vooral in de bak, nooit een buitenritje, want ze was nog niet verkeersmak. Toen ben ik haar ander voer gaan geven en dat scheelde al (zat wat haver in). Ook kreeg ze veel weidegang en daar knapte ze ook erg van op. Toen ben ik ook nog af en toe gaan buitenrijden met haar en de dag na de buitenrit was ze in de bak ook weer lekker voorwaarts, het zat m dus vooral in de afwisseling en de weidegang. Nu sta ik bij een andere stal waar ze nog meer weidegang krijgt en we makkelijk bosritten kunnen maken. Als ze nu wat indut in de bak, dan gaan we lekker naar het bos en ze is weer helemaal wakker. Met rijden moet je wel consequent zijn, kuit=reactie. Ik heb mijn merrie eens getest door een hulp te geven voor aandraven. Vervolgens heb ik mijn benen afgestoken en heb haar laten draven door de bak. Zodra ze ook maar iets in tempo terugkwam, kreeg ze meteen een flinke duw met de kuit en daarna hield ik mijn benen er weer af. Ik heb dit 3x gedaan en toen had ze door dat ik degene ben die bepaalt wanneer ze mag stoppen en dat ze in het tempo moet blijven draven tot ik weer een hulp geef. Mijn merrie is nu absoluut niet meer sloom en sinds we ook serieus aan het recht richten zijn, durft ze ook meer te lopen omdat haar balans verbeterd is. Zo zie je maar dat het aan allerlei zaken kan liggen. Maar ik denk dat het wel harder werken is om een flegmatiek paard hoog in de sport te krijgen, je moet gewoon altijd opletten en altijd heel consequent zijn om ze blijvend aan je hulpen te krijgen en dat maakt het rijden toch zwaarder denk ik.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 18:02

Flegmatiek en sloom en niet aan het been zijn, zijn twee verschillende dingen.
Alleen is een flegmatiek paard vaak sloom en niet aan het been.
Maar een flegmatiek paard kan wel goed aan het been zijn en niet sloom, maar toch flegmatiek.