1e keer een zadel op en dan bokken is goed??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

messica

1e keer een zadel op en dan bokken is goed??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 11:34

We hadden het gisteren op stal over het inrijden van jonge paarden! Toen vertelde iemand dat paarden die de eerste keer een zadel op krijgen en dan niet bokken, meestal onder de man gaan bokken! Dus zij vond het fijn bij de eerste keer longeren met een zadel dat het paard echt los ging en zich flink uitleefde omdat ze het anders dus vaak onder de man doen! Hier had ik nog nooit van gehoord, dus wat is jullie ervaring hiermee? Klopt dit of hebben jullie dit totaal anders ervaren?

Mungbean

Re: 1e keer een zadel op en dan bokken is goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:35

Ja, dat is ook mijn ervaring. Als ze de eerste keer te braaf zijn, dan ontploffen ze vaak later wel een keer.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:38

Mijn merrie was met singel en later met zadel enorm braaf geweest, niet 1 x gebokt niks. Dus wij dachten kom we gaan er gewoon op, nou dat gewoon hebben we achter kunnen laten en we zijn er 8 maanden mee bezig geweest!

Maar ik heb dat wel veker horen zeggen, veel mensen willen ook dat hun paard bokt met eerste keer zadel erop, omdat ze dan dus braver zijn met iemand er op.... En ik denk dat dat wel redelijk kan kloppen... Knipoog

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:39

mijn verzorgpaardje hebben we ingereden en was super braaf met zadel maar ook onder de man en heeft nog nooit gebokt alleen 1 keer maar toen schrok ze van iets wat achter haar was maar was dus niet kwaad bedoeld.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:40

Ja dat idee heb ik ook, het is net of ze zich dan beter "uiten" ofzo, het is natuurlijk ook eng voor het eerst. Vaak als je ze dan een beetje achter de broek aan zit komt het er alsnog wel uit.

Als ze eerst bokken en dan later braaf lopen weet iig je zeker dat ze er aan gewend zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:41

Ik denk dat veel mensen de fout maken dat als het paard niet gebokt heeft, ze denken dan kan de ruiter ook wel zo. En dan net wat te weinig aandacht daar aan besteed hebben.

Bokt een paard met het zadel, dat ze dan net wat meer tijd stoppen in het rustig aan de ruiter leren wennen Lachen

Want idd, braaf op het zadel betekend niet automatisch braaf op de ruiter

amaretto2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:41

mijn ruin bokte ook de 1e keer toen hij het zadel op kreeg...en hij heeft het onder de man zat x gebokt dus of het waar is??? en aan de longeer lijn is het nu een engel...

mijn merrie heeft nog nooit gebokt.......alleen als ze aan de longeerlijn loopt zonder zadel..
vind het leuk om te lezen dat ieder zo zijn ervaringen heeft.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:47

runningkawa schreef:
Ik denk dat veel mensen de fout maken dat als het paard niet gebokt heeft, ze denken dan kan de ruiter ook wel zo. En dan net wat te weinig aandacht daar aan besteed hebben.

Bokt een paard met het zadel, dat ze dan net wat meer tijd stoppen in het rustig aan de ruiter leren wennen Lachen

Daar zit ook zeker iets in, maar bij die van weet ik dus zeker dat we niet te snel begonnen zijn... We hebben zo'n 2 maanden afwisselend met longeersingel/zadel gelongeerd gehad, voordat we er op gegaan zijn. Knipoog

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:49

het is natuurlijk per paard verschillend
ik help nu iemand met een paard die werkelijk nog geen stap verkeerd heeft gezet.. daar moet je zoals RK al zegt wel mee oppassen dat je niet te snel gaat.
maar ik heb ook paarden gezien die met zadel bokten en daarna met ruiter ook hoor Lachen
elk paard reageert weer anders

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:05

Dat is natuurlijk zo, het is ook geen feit ofzo, maar soms lopen ze zich braaf aan de longeerlijn in te houden en als je er dan net even wat harder achteraanzit dan komt dat bokken er toch uit (wat dan anders misschien pas onder het zadel gebeurd was), dat je het als het ware een beetje "triggert" ofzo.

Maar je kan er toch geen peil op trekken, wij hadden wel eens 2 paarden, nou die ene zou je zo op kunnen gaan zitten dachten we en de andere nou, dat duurde vast even. Nummer 2 was bij wijze van spreken in een half uur zadelmak, nummer 2 in een half jaar Clown

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:12

mijn eigen paard bleef tijdens het longeren almaar bokken en overal van schrikken etc. Toen ik erop klom was ze braaf. Nu is ze inmiddels bijna 8 jaar en doet het nog steeds. Onder de man is ze vrij braaf en met longeren gaat ze bokken af en toe steigeren en racen etc.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:06

Als je je paard goed voorbereid hoeft het soms zelfs helemaal niet te bokken of blijft het bij een enkele keer bokken naar het zadel. Helemaal afhankelijk van karakter, voorbereiding ed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:13

Mijn paardje is al helemaal zadelmak, maar geeft echt zo nu en dan wel eens een goeie bok (of een paar goeie bokken Haha! ) tijdens het los werken (longeren zonder lijn). Maar dat doet hij ook zonder zadel, hij heeft gewoon pit en lekker veel energie. Ik maak me daar nog niet druk over.

Ik zadel hem zo op, geen enkel probleem, dan blijft hij heel rustig. Bij het aansingelen is hij ook van begin af aan rustig. Alleen bij het draven en galopperen gooit 'ie dus zijn kont wel eens de lucht in.

Ik ga er echt nog wel van uit dat als ik straks op hem ga zitten, hij nog lekker kan bokken, hoor. Ik ben bezig hem zo goed mogelijk voor te bereiden (freestyle/NH) en dat gaat prima, maar hij is nou eenmaal soms zo gek als een deur en dan niet eens met kwade opzet, volgens mij. Haha!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:18

Ik heb er al op gezeten, zonder zadel... geen bok.. wel heeft ze gebokt op de longeersingel. Zadel komt nog, eerst zonder iemand erop en dan met...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:27

Solvej schreef:
Als je je paard goed voorbereid hoeft het soms zelfs helemaal niet te bokken of blijft het bij een enkele keer bokken naar het zadel. Helemaal afhankelijk van karakter, voorbereiding ed.
Idd waar. Als je alles goed voorbereidt en het paard niet overdondert, kan het gewoon heel soepeltjes gaan. Het heeft ook veel te maken met wat RK zegt: als het paard de eerste keer onder het zadel bokt, wordt de stap naar de eerste keer onder de man vaak beter en zorgvuldiger voorbereid, daar voorkom je veel problemen mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:38

Yamcha schreef:
Solvej schreef:
Idd waar. Als je alles goed voorbereidt en het paard niet overdondert, kan het gewoon heel soepeltjes gaan. Het heeft ook veel te maken met wat RK zegt: als het paard de eerste keer onder het zadel bokt, wordt de stap naar de eerste keer onder de man vaak beter en zorgvuldiger voorbereid, daar voorkom je veel problemen mee.

Ben ik helemaal met je eens. Ik heb alleen wel een paardje met een temperamentje. Die bokt niet met kwade opzet, maar omdat hij nogal speels is. Hij heeft het zadel nu een paar weken regelmatig op. De ene keer bokt hij wel tijdens de training, de andere keer weer totaal niet. Het ligt ook erg aan zijn stemming die dag, hij is de ene dag serieuzer dan de andere dag. Knipoog

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:40

dit is echt pure onzin !!!
Ik heb al tig paarden ingereden en nooit meegemaakt,, dus gewoon gelul

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:44

per paard is het heel verschillend :S
en het is helemaal niet erg

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:45

ja, als een paard heeft kunnen ontploffen is de spanning er vaak af. en als ze zich inhouden gaan ze het vaak later of op een andere manier uiten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:46

Armani88 schreef:
dit is echt pure onzin !!!
Ik heb al tig paarden ingereden en nooit meegemaakt,, dus gewoon gelul

Je drukt je lekker plastisch uit, zeg maar.
Jij hebt dus nog nooit een paard zien bokken met zadelmak maken? Goh, dan ben je vast een soort paardenfluisteraar (of stonden ze op sedalin Clown ).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:49

Ik kan me wel vinden in de redenering van RK.
Mijn paard heeft bij alles wel gebokt. MAar niet naar het zadel/de singel, maar hij is nogal van de vreugde bokjes. Dus die zal hij onder de man ook wel laten zien ( dat verwachten we in ieder geval wel Haha! ).

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:51

runningkawa schreef:

Ben ik helemaal met je eens!

messica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 14:53

Nou dat zijn al heel wat reactie's thx!!

Ik denk zelf dat het ook heel veel met de voorbereiding te maken heeft. Ik heb zelf namelijk een nu 2 jarige merrie. Ze staat nu op de zomer wei, maar we hebben haar ook een tijd op stal gehad (uiteraard overdag wel in de wei). En we hebben gewoon al heel veel met haar gedaan, wandelen langs het kanaal, door de woonwijk, langs de weg. Ook laten wennen aan de gekste dingen, zelfs een keer met een plastic kuipje over haar rug gegaan en ga zo maar door. Dus ik denk dat als we eenmaal gaan beginnen met het zadelmak maken ze onderhand al zo bomproof is en gewend aan allerlei vormen van druk etc. dat het wel zal meevallen met het ontploffen onder het zadel of onder de man. Maar uiteraard kan ik me hierin ook goed vergissen hoor, maar dat zullen we terzijnertijd wel gaan zien! En natuurlijk ligt het ook voor een groot deel in het karakter!! Maar toch interessant om verschillende meningen te lezen!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:57

lotjj92 schreef:
ja, als een paard heeft kunnen ontploffen is de spanning er vaak af. en als ze zich inhouden gaan ze het vaak later of op een andere manier uiten!

In beide gevallen moet je ervoor zorgen dat ze volledig ontspannen en op hun gemak zijn voor je een stap verder gaat. Doe je dat goed dan is 99% van de paarden, ongeacht karakter braaf Lachen

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:00

bij de beginnersgroep op onze manege laten ze de pony's eerst los in de bak zodat al die ondeugt er al een beetje uit is, zo kunnen die kleine ruitertjes er beter op blijven zitten Haha!