Is aan de teugel rijden nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moondust

Is aan de teugel rijden nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 09:18

Zoals de titel al zegt; vinden jullie het nodig een paard aan de teugel te rijden?
Wat is volgens jullie het nut ervan, en wat zou er gebeuren als je het nooit zou doen?
Voor de duidelijkheid; ik ben er niet tegen ofzo, maar wil het wel graag weten. Lachen

Ogrop

Re: Is aan de teugel rijden nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:20

Tuurlijk is het niet nodig. Sommigen zien 'aan de teugel' als ontspanning. Maar je hebt ook paarden die gewoon erg moeilijk op die manier ontspannen, en die dat op een andere manier dan doen.

Bij de western sport zie je genoeg paarden die niet 'aan de teugel' lopen, idem bij het springen en de recreatie.Bij de dressuur word er wel van je verwacht dat je je paard netjes nageefelijk kan rijden.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:22

in de dressuur sport willen ze het graag zien, als een paard niet nagevelijk is, kan het z'n achterbenen niet dragen/onderzetten,,
verder ben ik het wel met Soet eens..Knipoog

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 09:25

Het is niet nodig, maar als je dressuur wilt rijden, of springen willen ze het wel graag zien. (bij het springen krijg je vaak meer stijlpunten)

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 09:27

Maar zou het paard er niet juist voordeel van hebben als er wel aan gewerkt werd, omdat hij dan meer spieren ontwikkelt?
Of is het echt alleen nodig voor het dressuur- en springwerk en de wedstrijden die daarbij horen?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:30

ilsepilse schreef:
Het is niet nodig, maar als je dressuur wilt rijden, of springen willen ze het wel graag zien. (bij het springen krijg je vaak meer stijlpunten)

Kijk eens naar de hogere klasse springen; 9/10 x zie je een paard die alles behalve nageefelijk is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:31

Ik vind het wel bevoorldelijk, als het paard GOED aan de teugel loopt dan is het ruggebruik beter en kan hij de ruiter ook makkelijker dragen.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:34

Mijn paard loopt normaal gesproken niet nagevelijk, gewoon omdat ze dat vertikt, soms gaat ze wel even zonder dat het van mij moet. Dan laat ik haar zo lopen.

Als ik op een andere pony stap probeer ik deze wel nagevelijk te laten lopen, maar als het niet lukt, dan niet.

Het is niet persé nodig ofzo, maar als het paard het wel doet en ontspannen loopt draagt hij jouw, de ruiter beter op zjin rug.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:39

Even als aanvulling.

Als een paard nageeflijk loopt onspant hij zijn rugspier, dan laat hij jou beter zitten. Als hij zijn rugspier ontspand kan hij zijn buikspier aantrekken. Als hij zijn buikspier aantrekt kan hij beter zijn achterhand onder de massa brengen. Alles begint met ontspanning en die ontspanning zorgt dus ervoor dat het paard een inspanning (training) kan leveren.

Nu betekend ontspanning niet dat je het paard zo maar kan laten lopen zoals hij zelf wil, een paard dat spierpijn heeft of altijd gewend is op een verkeerde manier te lopen zal niet de ontspanning opzoeken die nodig is om de rugspier te ontspannen.

Verder denk ik dat er nog wel aangevuld zal worden Knipoog

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:44

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het nodig is, niet altijd maar je zult je paard zeker drie, vier keer per week moeten gymnasticeren (onder het zadel of aan de longe). Waarom? Een paard is niet gemaakt voor het werk waar wij hem voor inzetten, je plaatst een zwaar gewicht op zijn rug terwijl er al een behoorlijk gewicht aan zijn ruggegraat (nl. zijn ingewanden en borstkas) hangt. Als jij zelf een zware rugzak draagt, loop je ook niet constant met een kaarsrechte rug, om je rug soepel en niet pijnlijk te houden, buig je ook af en toe door naar voren om beide kanten te strekken en elastisch te houden. Het rijden is een zware belasting voor o.a. de rug van het paard. Je moet het paard leren dragen ipv vervoeren.

Mijn paard heeft gedurende lange tijd schouder en rugproblemen gehad. Ik moest hem van de fysio en osteo JUIST lang en laag rijden ( LET OP dus NIET achter de loodlijn maar goed ontspannen zodat hij zijn bovenlijn optimaal gebruikt). Sterker nog, een vriendin van mij heeft een keer aan de osteo gevraagd of het echt nodig was dat haar paardje er 'doorheen' / naar beneden kwam en of hij, als ze alleen maar lekker buiten zou rijden en zich tijdens het dressuren niet meer zou concentreren op de ontspanning, daar echt slechter van werd. Het onverbiddelijke antwoord van de osteo was: ja!

Ik geloof niet dat je de ontspanning per se moet bewerkstelligen onder het zadel, dit kan uiteraard ook aan de longe of tijdens andere oefeningen. Verder ben ik het heel erg met Annemeik eens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:22

Aan de teugel is niet perse nodig,maar een paard moet wel nagevelijk lopen en in aanleuning. Een paard wat dat niet doet,drukt z'n rug weg waardoor hij z'n spieren stijf houd.Het paard loopt dan op de voorhand met stijve spieren en zo'n paard hou je niet lang goed{ ja 1/2x per week rijden gaat nog} Het is dus belangrijk en vooral noodzakelijk!

Moondust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 11:50

Bedankt voor de reacties. Hier heb ik wat aan. Lachen

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:51

Elisa2 schreef:
Aan de teugel is niet perse nodig, maar een paard moet wel nagevelijk lopen en in aanleuning.

In mijn woordenboek betekend aan de teugel, nageeflijk en in aanleuning lopen. En niet achter de loodlijn (dan heet het namelijk achter de teugel of achter het bit).

De neus hoeft niet perse op de loodlijn, hij mag er best iets voor zijn. Als ze maar "door het lijf zijn".

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:22

ik heb een fries die niet echt aan de tuigel loopt denk toch ook dat probleem bij mij ligt ik heb namelijk geen idee hoe dat moet

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:29

ik vind het erg fijn en ontspannen voelen als een paard aan de teugel loopt. als ik bijv. aan het rijden ben mijn pony heeft zijn hoofd helemaal in de lucht dan vind ik dat niet echt ontspannen.
het kan ook weel TE ontspannen zijn bijv als hij met zijn hoofd de hele tijd over de grond sleept (beetje (a) overdreven).als een paard aan de teugel loopt vind ik het er tussenin.al ik op een paardje rijd wat niet aan de teugel loopt maar wel lekker ontspannen is maar niet TE dan maakt dat me niet uit maar meestal gaat die dan gelijk al aan de teugel lopen.

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:31

ATE schreef:
ik heb een fries die niet echt aan de tuigel loopt denk toch ook dat probleem bij mij ligt ik heb namelijk geen idee hoe dat moet

Volgens mij kan jouw fries het wel. Ik heb begrepen dat het Liquita is gelukt. Haha!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:33

Aanleuning betekent dat het paard het bit aanneemt. Nageeflijkheid betekent dat het paard zijn kaakspier loslaat zodat hij kan kauwen en inbuigen.
Durchlassigkeit betekent dat het paard van voor naar achteren hulpen doorlaat en andersom.

Een dressuurmatige houding (bestaande uit de bovenste 3 begrippen) is nodig omdat een paard dan het gewicht van de ruiter over mee spieren verdeelt. Uit een Duits onderzoek is zelfs gebleken dat het paard door het zeer regelmatig (dus altijd met ruitergewicht) in een dressuurmatige houding te laten lopen 20% minder snel slijt. Dus alleen om slijtage te voorkomen is het al nodig. Daarnaast kan je in die houding de voor gymnasticering en later hogere dressuur juiste spieren ontwikkelen, waardoor het paard sterker wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:52

Annemeik schreef:
Elisa2 schreef:
Aan de teugel is niet perse nodig, maar een paard moet wel nagevelijk lopen en in aanleuning.

In mijn woordenboek betekend aan de teugel, nageeflijk en in aanleuning lopen. En niet achter de loodlijn (dan heet het namelijk achter de teugel of achter het bit).

De neus hoeft niet perse op de loodlijn, hij mag er best iets voor zijn. Als ze maar "door het lijf zijn".

Rijd jij met een woordenboek dan? Knipoog Ik bedoel met wat ik zei dat het paard in aanleuning moet lopen en nagevelijk moet zijn,ik versta onder: aan de teugel namelijk ook dat een paard op 2 teugels loopt,en het zijn er maar weinig die dat doen. Vandaar dat ik t anders formuleer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:59

Ja, dat is nodig. Zonder de juiste ontspanning en aanleuning kun je niet verder trainen.
De mate van 'aan de teugel' gaan is afhankelijk van de africhting.

Stugge trekbokken die je geregeld op maneges tegenkomt wil ik ook aan de teugel hebben. Ik heb eigenlijk een hekel aan zulke verreden paarden, maar als je die na een tijdje toch nageeflijk hebt lopen is dat wel een verbetering. Probleem met zulke paarden is dat je die in een uur niet voor elkaar krijgt.
Met boscrossen train je een paard niet dressuurmatig (wel conditie).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:41

het is natuurlijk niet verplicht!

maar als die het kan en jij kan het waaarom niet?

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:00

Als je hogerop wil komen in de wedstrijdsport dan is het zeker nodig,
omdat ze je ook punten geven voor de houding (van ruiter en paard) Bloos

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:56

xan schreef:
ATE schreef:

Volgens mij kan jouw fries het wel. Ik heb begrepen dat het Liquita is gelukt. Haha!

ja maar ze kan me helaas niet uitleggen hoe het moet

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:57

helaas kan ze me niet uitleggen hoe het moet

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:03

Een paard is "aan de teugel" als het het bit accepteert en de teugelhulpen aanneemt. (zelfde als in "aan het been" zijn) Met een goede aanleuning.

Dus om netjes rond te kunnen rijden is dat in mijn ogen wel noodzakelijk ja.

Nageeflijk zijn wil zeggen dat het paard lost achter de kaak zodat de teugelhulpen kunnen doorvloeien naar de rest van het lichaam. Hoewel dit misschien niet altijd noodzakelijk is, is het wel prettig voor het rijden.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:11

Joki schreef:
Aanleuning betekent dat het paard het bit aanneemt. Nageeflijkheid betekent dat het paard zijn kaakspier loslaat zodat hij kan kauwen en inbuigen.
Durchlassigkeit betekent dat het paard van voor naar achteren hulpen doorlaat en andersom.

Een dressuurmatige houding (bestaande uit de bovenste 3 begrippen) is nodig omdat een paard dan het gewicht van de ruiter over mee spieren verdeelt. Uit een Duits onderzoek is zelfs gebleken dat het paard door het zeer regelmatig (dus altijd met ruitergewicht) in een dressuurmatige houding te laten lopen 20% minder snel slijt. Dus alleen om slijtage te voorkomen is het al nodig. Daarnaast kan je in die houding de voor gymnasticering en later hogere dressuur juiste spieren ontwikkelen, waardoor het paard sterker wordt.

hier ben ik het totaal mee eens Ja
het gaat er voor mij niet om of je paard er mooi uit ziet en (voor het oog) mooi loopt, het gaat erom dat je zorgt dat je paard goed en correct loopt.