de laatste tijd zijn er wel veel topics met mensen die om tips vragen om hun paard te beleren waar op gereageert wordt met: ga proffessionele en ervaren hulp zoeken. Ik was benieuwd hoe jullie dan ervaring hebben opgedaan?
en ook wat jullie van mijn manier vinden.
Want ik ben het absoluut eens hoor dat je een jong paard door een ervaren iemand ingereden hoort te worden, maarja die ervaring moet je toch ergens vandaan halen.
Nou heb ik het geluk dat mijn tante veel paarden voor andere mensen beleerd, voornamelijk Friese paarden maar dat maakt niet zoveel uit. Sinds ongeveer twee jaar mag ik met haar mee, in het begin mocht ik niet zoveel doen, alleen poetsen en het paard meenemen bijvoorbeeld. Ze had dan iemand anders mee die het paard longeerde en vast hield als ze erop gingen. Zo kon ik zeg maar mooi wennen aan het omgaan met jonge paarden en onder tussen kijken hoe ze bezig waren.
Het laatste half jaar mag ik steeds meer, als zij een dag geen tijd heeft mag ik het paard even longeren en dat soort dingen. Als zij erop gaat longeer ik ook en ik houd hem dus vast als ze op en af stapt. Natuurlijk legt ze wel uit wat ik moet doen als ik het even niet meer weet

De laatste drie paarden was ik ook de tweede persoon die erop mocht, dit was dan meestal na 3/4 weken als er dus al een redelijke rem en stuur opzat.
En het paard waar we deze week mee zijn begonnen mocht ik als eerste op, met het zadel opdoen deed ze niet veel dus zijn we een paar keer gaan hangen en donderdag ben ik heel rustig gaan zitten. nouja paar rondjes gestapt en ze leek er niet veel om te geven. echt een droom beleer paard

Nou vinden jullie dit dus een goede manier om ervaring op te doen met jonge paarden? ik wil overigens absoluut niet zeggen dat ik zelf al een paard in zou kunnen rijden maar ik leer steeds meer.
Ik was ook wel benieuwd hoe anderen ervaring hebben opgedaan en dan bedoel ik dus mensen die echt paarden hebben ingereden, meerdere dus

en ik hoop dat we er een leuke pony van kunnen maken
en aangezien hij niet weg zal gaan daar zal het altijd zo blijven