beleren: vinden jullie dit goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

beleren: vinden jullie dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 16:39

hoi,
de laatste tijd zijn er wel veel topics met mensen die om tips vragen om hun paard te beleren waar op gereageert wordt met: ga proffessionele en ervaren hulp zoeken. Ik was benieuwd hoe jullie dan ervaring hebben opgedaan?
en ook wat jullie van mijn manier vinden.
Want ik ben het absoluut eens hoor dat je een jong paard door een ervaren iemand ingereden hoort te worden, maarja die ervaring moet je toch ergens vandaan halen.
Nou heb ik het geluk dat mijn tante veel paarden voor andere mensen beleerd, voornamelijk Friese paarden maar dat maakt niet zoveel uit. Sinds ongeveer twee jaar mag ik met haar mee, in het begin mocht ik niet zoveel doen, alleen poetsen en het paard meenemen bijvoorbeeld. Ze had dan iemand anders mee die het paard longeerde en vast hield als ze erop gingen. Zo kon ik zeg maar mooi wennen aan het omgaan met jonge paarden en onder tussen kijken hoe ze bezig waren.
Het laatste half jaar mag ik steeds meer, als zij een dag geen tijd heeft mag ik het paard even longeren en dat soort dingen. Als zij erop gaat longeer ik ook en ik houd hem dus vast als ze op en af stapt. Natuurlijk legt ze wel uit wat ik moet doen als ik het even niet meer weet Clown
De laatste drie paarden was ik ook de tweede persoon die erop mocht, dit was dan meestal na 3/4 weken als er dus al een redelijke rem en stuur opzat.
En het paard waar we deze week mee zijn begonnen mocht ik als eerste op, met het zadel opdoen deed ze niet veel dus zijn we een paar keer gaan hangen en donderdag ben ik heel rustig gaan zitten. nouja paar rondjes gestapt en ze leek er niet veel om te geven. echt een droom beleer paard Lachen

Nou vinden jullie dit dus een goede manier om ervaring op te doen met jonge paarden? ik wil overigens absoluut niet zeggen dat ik zelf al een paard in zou kunnen rijden maar ik leer steeds meer.
Ik was ook wel benieuwd hoe anderen ervaring hebben opgedaan en dan bedoel ik dus mensen die echt paarden hebben ingereden, meerdere dus Knipoog

Casarell

Re: beleren: vinden jullie dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:42

Ik denk dat het heel slim is om met een ervaren iemand mee te gaan.. in de praktijk leer je immers het meeste...

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 16:49

dat is waar, maar goed, niet iedereen zal die kans hebben denk ik..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 16:55

Theoretische kennis, of je die nu uit boeken haalt of van je instructeur, bereid je niet op een echt probleemgeval voor. Zoals jij dat doet, beetje kijken, af en toe zelf proberen, is de weg die de meeste mensen gaan als ze willen leren hoe je een paard moet beleren. Veel paarden zijn braaf en daar is dan zonder problemen een stuur en een rem op te zetten, maar je moet weten hoe je moet reageren als je een echt probleemgeval tegenkomt. En dan denk ik zomaar dat ook je tante in het geval van een echt probleemgeval met haar mond vol tanden staat. Want als je echt een probleem tegenkomt, moet je dat ter plekke oplossen, en niet het paard na een aanvaring op stal zetten zonder dat je dat akkefietje ter plekke hebt opgelost. Doe je dat niet, creer je nog grotere problemen.

Paarden inrijden heb je niet onder de knie als je er twee of drie zadelmak hebt gemaakt. Dat komt pas als je er een paard 100 achter de kiezen hebt. En dat hebben heel veel mensen niet.

Ook krijg ik heel vaak de indruk dat het allemaal niets mag kosten. Het is al duur genoeg en de kosten voor een aantal maanden professioneel laten inrijden kan er meestal niet vanaf. Want er is een verschil tussen zadelmak maken en echt knoppen op het paard zetten.

Wat betreft het aantal vragen op Bokt over hulp en tips bij inrijden: ik vind het heel opvallend vind ik dat het heel vaak jongere bokkers zijn die deze vraag stellen, meestal met verzorgshetjes, die niet van henzelf zijn. Deze kinderen onderschatten de complexiteit van het inrijden, of overschatten zichzelf.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:12

Ik ben ook wel heel benieuwd welke probleemgevallen proffesionele ruiters allemaal tegen komen die op een verkeerde manier zijn ingereden.
Ik heb zelf ook een aantal paarden zelf ingereden, en tot nu toe nooit problemen gehad. Moet er wel bij zeggen dat ik deze bijna allemaal zelf heb opgevoed en het in de eerste plaats op basis van vertrouwen en gevoel is gegaan. Ik ben ook wel eens gevraagd om een paard van een ander in te rijden, maar ben hier nooit aan begonnen, omdat ik niet de kennis en ervaring heb. Bij een volgend paard zal ik het ook niet meer doen, juist omdat ik hier zovaak lees dat het fout gaat. Ik heb mezelf vroeger dus overschat. Moet ook eerlijk zeggen dat ik er nooit zo over na heb gedacht, wat er fout kon gaan voor ik op bokt kwam, gelukkig is het allemaal soepel verlopen, op een aantal keer zandhappen na.
Wat ik wel jammer vind is dat iedereen altijd roept dat je je paard proffesioneel in moet laten rijden, maar niet aangeeft wat er fout kan gaan (kan natuurlijk wel wat bedenken), terwijl dat juist iemand aan het denken zet.
@ TS: ik denk dat dit wel de enige manier is om het te leren, meekijken af en toe wat doen en langzaam steeds meer zelf doen. Beginnen met rustige paarden en dat langzaam opbouwen. Bedenk wel wat je in een panieksituatie zou doen, raak je zelf in paniek of blijf je rustig? Vroeger bleef ik rustig, nu raak ik in paniek, dat is een van de redenen waarom ik het niet meer doe.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:21

Er zijn zoveel momenten waarop het fout kan gaan, van het ontbreken van de basisopvoeding tot het ontbreken van het broodnodige voorbereidende grondwerk, of verkeerd aanleren van voorbereidend grondwerk, tot een paard wat absoluut geen ruitergewicht duldt, slechte ervaringen heeft met opstappen, schrikt van plotseling opduiken van benen aan de andere kant van zijn lichaam, tot regelrechte complete paniek omdat er de eerste paar keren de ruiter afvalt. Paarden die niet vooruit willen als je eenmaal zit, paarden die erbij gaan liggen als je opstapt, of recht overeind komen en zich achterover laten klappen, complete stakers, tot aan paarden toe die in paniek gaan rennen en niet meer te sturen zijn....

En als een paard na de eerste paar keren dat er een ruiter opzit eenmaal geleerd heeft dat die er ook weer af kan...berg je....

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 19:00

Mijn pony werd door iemand anders ingereden, en ik was er meestal elke keer bij.
Na een week mocht ik er zelf op, hij had er dan elke dag even opgezeten.

De ervaring zelf had ik eigenlijk bij een manege, waar ik vaak op onbeleerde pony's mocht..

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 19:36

Cassidy schreef:
Theoretische kennis, of je die nu uit boeken haalt of van je instructeur, bereid je niet op een echt probleemgeval voor. Zoals jij dat doet, beetje kijken, af en toe zelf proberen, is de weg die de meeste mensen gaan als ze willen leren hoe je een paard moet beleren. Veel paarden zijn braaf en daar is dan zonder problemen een stuur en een rem op te zetten, maar je moet weten hoe je moet reageren als je een echt probleemgeval tegenkomt. En dan denk ik zomaar dat ook je tante in het geval van een echt probleemgeval met haar mond vol tanden staat. Want als je echt een probleem tegenkomt, moet je dat ter plekke oplossen, en niet het paard na een aanvaring op stal zetten zonder dat je dat akkefietje ter plekke hebt opgelost. Doe je dat niet, creer je nog grotere problemen.

Paarden inrijden heb je niet onder de knie als je er twee of drie zadelmak hebt gemaakt. Dat komt pas als je er een paard 100 achter de kiezen hebt. En dat hebben heel veel mensen niet.

Ook krijg ik heel vaak de indruk dat het allemaal niets mag kosten. Het is al duur genoeg en de kosten voor een aantal maanden professioneel laten inrijden kan er meestal niet vanaf. Want er is een verschil tussen zadelmak maken en echt knoppen op het paard zetten.

Wat betreft het aantal vragen op Bokt over hulp en tips bij inrijden: ik vind het heel opvallend vind ik dat het heel vaak jongere bokkers zijn die deze vraag stellen, meestal met verzorgshetjes, die niet van henzelf zijn. Deze kinderen onderschatten de complexiteit van het inrijden, of overschatten zichzelf.

ondanks dat ik het helemaal met je eens ben hoor, wil ik wel even zeggen dat mijn tante al minstens 15 jaar met inrijden van paarden bezig is dus ik denk dat ze er een stuk of 100 heeft gehad als het niet meer zijn. Ze is nu ergens in de 40 en rijdt volgens mij ook al sinds haar 5e..
dus ze heeft echt wel de ervaring. tegenwoordig doet ze meestal rustigere paarden zoals friezen, die wat minder snel gek doen maar toen ze jonger was heeft ze heel veel verschillende ingereden.
Maar ik snap wel wat je bedoelt.
en nog maals, ik wil echt niet zeggen dat ik nu weet hoe een paard ingereden moet worden. ik ben blij dat ik de kans heb om te zien hoe het gaat, maar dat betekend niet dat ik het nu zelf zou kunnen. Lachen

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 21:14

@Cassidy: ik begrijp volledig wat je bedoeld en ben het met je eens ....maar heb 1 vraagje: hoe denk je dat een professional zo ver is gekomen? Ik bedoel; die wordt ook niet zo geboren, toch? Die zal ook door ervaring en schade en schande het vak hebben geleerd....of zie ik dat verkeerd?
En volgens mij zijn we dan weer bij het begin!

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 07:38

Ik heb me paard zelf beleerd. Rijd in totaal tien jaar. 6 jaar les gehad. En me paard doet het super! Nu heb ik een nieuw paard daar ga ik volgende week mee beginnen. Ik vind het onzin. Als jij denkt dat je het kan dan moet je het doen. Als je weet wat je wil bereiken en jij kan dat bereiken moet je het doen. Als je weet dat het niet goed ga komen, doe het dan niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:47

IrisvdHeuvel schreef:
Ik heb me paard zelf beleerd. Rijd in totaal tien jaar. 6 jaar les gehad. En me paard doet het super! Nu heb ik een nieuw paard daar ga ik volgende week mee beginnen. Ik vind het onzin. Als jij denkt dat je het kan dan moet je het doen. Als je weet wat je wil bereiken en jij kan dat bereiken moet je het doen. Als je weet dat het niet goed ga komen, doe het dan niet.

Het probleem is alleen dat er zoveel mensen(kinderen) zichzelf overschatten. Als zelfs een pro zich nog vergist bij het verwachtte gedrage van een in te rijden paard, hoe wil je zelf van tevoren inschatten dat dingen niet goed gaan komen?

Probleem is dat als je maar wat probeerd, de kans groot is dat je gedrag bevestigd bij een in te rijden paard dat je soms niet bevestigd wilt hebben. Daarna breng je hem weg ter correctie, en mag een ander het oplossen. Geloof me maar dat een compleet groen paard zoveel fijner is voor iemand die beleerd, dan een paard dat een verkeerde basis heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-05-07 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:49

Sentido schreef:
en nog maals, ik wil echt niet zeggen dat ik nu weet hoe een paard ingereden moet worden. ik ben blij dat ik de kans heb om te zien hoe het gaat, maar dat betekend niet dat ik het nu zelf zou kunnen. Lachen

Je bescheidenheid siert je. Blijf kijken, blijf leren, jij komt er wel.

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 10:57

ik rij nu 8 jaar. en heb 3 ponies beleerd. maar dat waren al ponies in de 5 tot 7 jaar. die wisten al meer. en waren dus makkelijk te beleren. en zo heb ik een beetje ervaring opgedaan. en heb nu een die is 3 jaar. merk ik toch dat dat veel moeilijker is. daarom word ik ook geholpen Pling en ik hoop dat we er een leuke pony van kunnen maken Clown

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:02

ik ben het ook mee eens dat je het door een ervaren iemand moet doen maar er moet toch een keer zijn dat je zelf een paard kan beleren? je moet ergens beginnen ik laat die van mij ook doorrijden goed en veel les en uitleg maar verder zo veel mogelijk zelf met hulp(goede)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:04

IkbenLeen schreef:
@Cassidy: ik begrijp volledig wat je bedoeld en ben het met je eens ....maar heb 1 vraagje: hoe denk je dat een professional zo ver is gekomen? Ik bedoel; die wordt ook niet zo geboren, toch? Die zal ook door ervaring en schade en schande het vak hebben geleerd....of zie ik dat verkeerd?
En volgens mij zijn we dan weer bij het begin!

Als een prof in de beginjaren begeleiding heeft, de tijd krijgt en de nodige paarden kan doen, zal hij idd gaandeweg leren. Een prof die in zijn leven duizenden paarden gaat beleren zal er misschien aan het begin een aantal "verknallen". Hoe groot is de kans dat een paard wordt verknald als er 1000 personen zijn die allemaal 1 paard gaan beleren? Hoe groot is de kans dat die 1000 personen net dat beetje talent en gevoel missen wat die prof wel heeft?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:05

_Sammy_ schreef:
ik ben het ook mee eens dat je het door een ervaren iemand moet doen maar er moet toch een keer zijn dat je zelf een paard kan beleren? je moet ergens beginnen ik laat die van mij ook doorrijden goed en veel les en uitleg maar verder zo veel mogelijk zelf met hulp(goede)

Als jij zegt dat je laat doorrijden en veel les neemt, betekend dat dat je het inrijden niet helemaal alleen hebt gedaan, en dat er ook na de eerste periode af en toe iemand opstapt om te kijken waar de problemen zitten.

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:18

Ik ben het helemaal met Cassidy eens. Het is zo zonde om je paard of pony te laten 'verknallen' omdat je de juiste ervaring mist. Als voorbeeld een pony (die ik ken) die op een manege staat. Die is ingereden door meisjes die zichzelf overschatten..dit paardje is zo leuk maar zo erg verknald dat je angst kan zien in zijn ogen. Dat is zo jammer Boos! en aangezien hij niet weg zal gaan daar zal het altijd zo blijven Huilen

Maar ook ik vind dat jij (TS) het op een hele goede manier doet! Van kijken en luisteren en beetje bij beetje steeds meer doen leer je het meeste! zo bouw je een hoop ervaring op zodat je het over een tijd zelf kan proberen!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:23

fantastisch hoe jij het doet!
zo doe je idd ervaring op!
Ik heb ook al enkele paarden zadelmak gemaakt MET ervaren hulp bij me...
Dat maakt mijzelf nog niet ervaren Knipoog En ik zou het nog steeds niet in mijn hoofd halen het alleen te doen...

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:44

Cassidy schreef:
_Sammy_ schreef:

Als jij zegt dat je laat doorrijden en veel les neemt, betekend dat dat je het inrijden niet helemaal alleen hebt gedaan, en dat er ook na de eerste periode af en toe iemand opstapt om te kijken waar de problemen zitten.

(hij is nog niet verder ingereden Knipoog ) maar het ligt eraan ik ben er helaas te makkelijk in om anderen om me paard te laten maar me tante en lesgever mag er idd op..

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:14

TS: Ik vind jouw manier echt topie! Ik wou dat ik de kans kreeg om het op die manier te leren, volgens mij zal ik nooit zelf een paard zadelmak maken maar als het gedaan word door mensen als jou (met meer ervaring natuurlijk Knipoog die dus ook weten waar ze met bezig zijn en die zichzelf kennen) vind ik dat geen probleem!
Zoals Cassidy al zie: je bescheidenheid siert je! Veel succes in je verdere zadelmak-maak-carriere Knipoog

Verder ben ik het ook helemaal met Cassidy eens!

OP

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:11

Ik ben eerlijk gezegd een aantal jaar geleden gewoon op een paard gezet geweest die enkel zadelmak was (lees: je kon erop zitten en dan deed ie niks, voor de rest kende hij niks). Deze heb ik ongeveer tot de l gereden, mits elke week een aantal privelessen. Daarna heb ik een pony ingereden (vanaf zadelmak tot l-niveau) en dit op mn eigen met een beetje hulp van rondom. En nu ben ik vorig jaar begonnen met eentje (en door tijdsgebrek voor lessen eigelijk nog maar 1 les gehad) en die doet het heel aardig nu. Maar ik ben een beetje zo'n doe het zelf mens op dit moment.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 20:24

haha ik vind het wel grappig om te horen dat jullie mij bescheiden vinden, dat ben ik namelijk niet altijd.. met dingen als school enso Nagelbijten / Gniffelen
maar goed, ik vind dit gewoon wel iets waarvan je niet zomaar moet zeggen dat je het kunt.. zoals Cassidy al zei pas nadat je een stuk of 100 hebt gedaan heb je er pas echt "verstand" van, en waarschijnlijk heb je dan nog problemen bij echte probleem gevallen.

@zitake: ik denk dat je wel geluk hebt gehad, ik wil niet zeggen dat je niet goed kunt rijden ofzo hoor. maar ik heb een aantal jonge paarden gezien, nou poeh dat was je blij als je een aantal goede en ervaren mensen op de grond had om je te helpen, want die haalden de raarste trucjes uit.
ik hielp toen zelf nog niet zo fanatiek mee, en ik moet zeggen dat ik het waarschijnlijk ook niet zo goed gedurft had. nu weet ik wel beter hoe je bijvoorbeeld met bange paarden moet omgaan. maar ik ben wel blij dat ik het niet helemaal alleen hoef te doen.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:29

Zoals de TS het nu leert, lijkt me een hele goede manier. Onder begeleiding van een professional en ze weet zelf ook waar ze mee bezig is. Omgaan met paarden leer je nu eenmaal niet uit een boekje (al kunnen ze je soms goede nieuwe inzichten verschaffen).

Bij mij op stal staat een merrie waarbij het inrijden fout is gegaan. Die mensen dachten ook van, dat doen we even. Door een scheef bekken verdroeg dit paard alleen niemand op haar rug. Voordat dat goed is gekomen en ze iemand op haar rug verdroeg. Haar huidige eigenaresse is er erg lang mee bezig geweest, met goede hulp. Hierdoor is het me nog duidelijker geworden dat als je niet weet hoe het moet, dat je het dan maar beter niet kan doen (of tenminste niet zonder goede hulp)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:29

Sentido schreef:
haha ik vind het wel grappig om te horen dat jullie mij bescheiden vinden, dat ben ik namelijk niet altijd.. met dingen als school enso Nagelbijten / Gniffelen
maar goed, ik vind dit gewoon wel iets waarvan je niet zomaar moet zeggen dat je het kunt.. zoals Cassidy al zei pas nadat je een stuk of 100 hebt gedaan heb je er pas echt "verstand" van, en waarschijnlijk heb je dan nog problemen bij echte probleem gevallen.

@zitake: ik denk dat je wel geluk hebt gehad, ik wil niet zeggen dat je niet goed kunt rijden ofzo hoor. maar ik heb een aantal jonge paarden gezien, nou poeh dat was je blij als je een aantal goede en ervaren mensen op de grond had om je te helpen, want die haalden de raarste trucjes uit.
ik hielp toen zelf nog niet zo fanatiek mee, en ik moet zeggen dat ik het waarschijnlijk ook niet zo goed gedurft had. nu weet ik wel beter hoe je bijvoorbeeld met bange paarden moet omgaan. maar ik ben wel blij dat ik het niet helemaal alleen hoef te doen.

Ik moet wel zeggen dat ik al telkens heel veel geluk gehad heb hoor. Waren altijd fijne en 'brave' paarden. Ik zeg niet dat er nooit eens iets misging, want als ik een probleem heb of eens niet verder kan dan schakel ik wel onmiddelijk een update/hulples in. Ik ben niet het type dat wil blijven aanmodderen. Ik heb overigens ook heel wat jonge, pas ingereden paarden gereden, meestal dan wel met hulp, maar door school lukt het me bijna niet om met deze die ik nu bezig ben elke week te lessen. Als we lessen dan haal ik ook 200 procent uit zo'n les, en verder volg ik eens in de zoveel tijd zitcorrectielessen om eventuele foutjes die erin geslopen zijn er weer uit te halen. Maar echt veel rijles heb ik met hem niet gehad en ik vind het echt heel goed gaan op dit moment. Ik heb nog altijd de eigenaars indien ik met een rijtechnisch probleem zit, maar tot nu toe is het al goed meegevallen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:32

Verder denk ik ook wel dat het goed is als je ervoor heel veel verschillende paarden gereden hebt. Had ik overigens ook wel gedaan, van alle slag en soort. Maar ik moet zeggen ik heb het ook al vaak zien misgaan, en dan idd meestal bij mensen waarvan je denkt: hoe komen ze erbij het zelf te proberen. Ervaring is zeker nodig, ik heb bv veel op handelsstallen geholpen. Krijg je vanalles onder het zadel. Heel leerrijk!