verband tss inrijden en mentaliteit paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

verband tss inrijden en mentaliteit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 14:36

Ik heb een discussie(tje) met m'n instructrice en vroeg mij wel eens af wat bokt erover denkt.

Ik heb een 9-jarige merrie die niet bepaald 'meewerkend' te noemen is. Uiteindelijk komen we er (meestal Clown ) wel, maar er kruipt steeds zo veel tijd en oefening in. Braaf dier, maar niets is simpel. Ze doet niets met de volle goesting en zal altijd eerst 3 keer proberen er onder uit te komen voor ze met je mee wil denken. Het is gewoon geen paard dat "wil" werken.
Volgens mijn instructrice is die mentaliteit waarschijnlijk voortgekomen uit de manier waarop ze is ingereden en ook daarna werd gereden. Met inrijden is er nogal veel mis gegaan. (Zonder op de details te willen ingaan) En eens opgeleerd, is ze eigenlijk nooit echt serieus door gereden: omwille van blessures lang stil gestaan en verder maar wat aangemodderd. Knipoog
Op zich vind ik dit wel een logische verklaring.
Maar nu heb ik ook nog een 2 jarig paardje. En eigenlijk was ik van plan om hem pas vrij laat in te rijden. (of te laten inrijden, hangt ervan af hoeveel zin ik er zelf in heb Nagelbijten / Gniffelen ) Als hij 4 à 4,5 jaar is, had ik in m'n hoofd. Maar volgens mijn intructrice is dit niet zo'n goed idee, net omwille van de problemen waar ik bij mijn merrie ook tegenaan loop. En kan mijn jonge paardje beter al licht ingereden worden als hij een jaar of 3 is. Omdat een 3 jarig paard een stuk meewerkender is dan een 4 of 5 jarige puber en niet zo snel tegendraads gaat denken. Als hij dan als 3 jarige al netjes gereden kan worden, zou hij zich dan ook mentaal beter kunnen instellen op z'n leven als 'rijpaard'.

Nou, ik ben weleens benieuwd wat jullie hierover denken.
Kan het (verkeerd) inrijden echt zoveel effect hebben op de mentaliteit van een paard?
En kan de leeftijd hier ook iets mee te maken hebben?

LDRD

Re: verband tss inrijden en mentaliteit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:49

Ik ben er ook wel voorstander van om een 'dommige' 3 jarige zadelmak te maken. Als ze zich wat verder ontwikkelen worden ze slimmer en dus ook lastiger met alle gevolgen van dien. Let wel, geldt natuurlijk niet voor ieder paard maar zo door de boot genomen Knipoog .
Maar ik denk dat werkwilligheid bij een goed doorgereden paard nauwelijks nog te maken heeft met hoe het inrijden verlopen is.
Mag ik vragen wat de afstamming is van jouw paard? Vaak zie je toch bij bepaalde lijnen werkers of juist tegenwerkers Tong uitsteken .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:54

het heeft wel enige invloed, maar karakter verander je niet

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:57

helemaal met kiwiko eens...
wat je ook kan doen is je paard op 3j zadelmak maken, en dan nog een jaartje de weide opgooien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:00

Karakter speelt ook een heel stuk mee natuurlijk. Ik heb een 5-jarige ingereden en dat was echt een droom van een paard! Ik kon merken dat die mentaal echt al heel stabiel was en ik denk dat het late inrijden daar een voordeel was. Een ander paard wat ik gereden heb was van zichzelf al een stuk heter maar die was laat ingereden en dan nog heel knullig ook. Daar heb ik weer heel wat mee te stellen gehad om die onder appèl te krijgen. Ook heb ik driejarigen gereden waar ik van dacht dat het inrijden zeker niet later had moeten zijn en driejarigen die misschien beter nog even hadden kunnen blijven staan omdat je als vier-, vijfjarige echt merkte dat ze geestelijk veel rijper waren.
Ik denk zelf dat het tijdstip van inrijden misschien wat minder van belang is (binnen de normale normen, dus geen jaarling ofzo Clown ) maar wel of het gelijk goed gebeurd, geen stomme fouten en ongelukjes en gewoon zo snel werken dat het paard zich niet gaat vervelen en klieren maar niet zo snel dat het paard volkomen in de war en overdonderd is.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 15:07

LDRD schreef:
Maar ik denk dat werkwilligheid bij een goed doorgereden paard nauwelijks nog te maken heeft met hoe het inrijden verlopen is.

Mijn merrie is ondanks haar leeftijd nou ook niet bepaald 'goed doorgereden' te noemen. We zijn er pas een maand of 5 een beetje serieus mee bezig.
Deze winter heeft ze eerst een maand bij mijn instructrice gestaan, dus die kent haar wel redelijk. En volgens haar zit het er echt wel in (goed verstopt Clown ) en is ze gewoon zo gemaakt. Ze is eigenlijk ook helemaal geen dwars paard in de omgang en ook niet stout ofzo. Maar als ze aan het werk moet, zal ze er altijd eerst onderuit proberen te komen.

LDRD schreef:
Mag ik vragen wat de afstamming is van jouw paard? Vaak zie je toch bij bepaalde lijnen werkers of juist tegenwerkers Tong uitsteken .

Mijn paard is geen wpn'er dus daar zal je weinig aan hebben. Knipoog Het is een kruising anglo-arab/quarter, uit redelijk onbekende bloedlijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:50

Het kan zeker met inrijden te maken hebben, als ze er onderuit probeert te komen, kan het komen door de slechte ervaringen die ze in het verleden heeft opgedaan. Leeftijd heeft daar weinig mee te maken.
Over je jonge paard: ik ben een voorstander van pas met 4, 4,5 inrijden, ik heb daar goede ervaringen mee, omdat ze geestelijk al wat rijper zijn, lichamelijk wat sterker. Je onverdondert en overbelast ze gewoon wat minder snel. Maar dat is ook iets wat je zelf moet bekijken.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:20

Ik denk dat, naast karakter, zeker ook de opleiding van het paard een rol speelt bij hoe hij zich onder het zadel gedraagt, dus ook het inrijden.

Over het op latere leeftijd inrijden... als je iemand hebt die er goed in is, zal hij of zij ook met deze eventuele extra tegendraadsheid correct om kunnen gaan. Correct is correct en dan maakt het niet uit hoeveel jaar het paard is. Puberen zal hij hoe dan ook. En er zijn driejarigen die ook al tegendraads kunnen zijn, daar moet je als africhter ook mee om kunnen gaan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:20

Yamcha schreef:
Het kan zeker met inrijden te maken hebben, als ze er onderuit probeert te komen, kan het komen door de slechte ervaringen die ze in het verleden heeft opgedaan. Leeftijd heeft daar weinig mee te maken.

Wat ik me dan nog afvraag. In zo'n geval, valt dat nog om te buigen? Of is die trein onherroepelijk vertrokken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:36

Hangt ervan af in hoeverre ze ermee "beschadigt" is,denk ik. De meeste paarden zijn rijtechnisch nog wel redelijk te rijden te maken.Maar dat hangt ook van jezelf af.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:40

In zo een geval valt het allemaal wel te Fixen, is het echt karakter.... dan wens ik je een prettige wedstrijd Lachen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:40

Ik bedoel eigenlijk niet het rijtechnische stuk. Dat komt (hopelijk) wel in orde. Knipoog
Meer het psychische aspect, het zelf "willen".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:51

Ik denk als het paard het weer leuk gaat vinden dan moet het goed kunnen komen.Maar dan moet je het ook leuk maken voor het paard,veel afwisseling en vriendelijk rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:08

Luckystory schreef:
Ik bedoel eigenlijk niet het rijtechnische stuk. Dat komt (hopelijk) wel in orde. Knipoog
Meer het psychische aspect, het zelf "willen".

Wat ik veel merk bij verreden paarden is dat de enthousiasme voor het werk wel terug kan komen als ze een tijd prettig gereden worden, maar dat een paard onder een slechte ruiter een grote trucendoos op heeft kunnen bouwen. Op de dagen dat het allemaal niet zo lekker gaat om wat voor reden dan ook krijg je die toch tegen je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 20:26

Helemmal mee eens.