Cursus zadelmak maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Cursus zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 20:59

Hoorde vandaag tot mijn stomme verbazing dat er cursussen 'zadelmak maken' gegeven worden. Is een tweedaagse cursus en daarna kan je een paard zadelmak maken Dromen .

Ergste is nog dat er mensen zijn die het serieus gaan volgen ook nog. Sterker een vage kennis Cool die 2 jaar manegelessen heeft gehad en nu al 3 jaar niet meer rijdt, gaat haar jonge paardje na het volgen van deze cursus zelf zadelmak maken Rolleyes Verdrietig . T is ook nog eens een paardje met een 'lekker karaktertje erin'.

Hoe maak je nou zo iemand duidelijk dat ze haar geld beter kan besteden en het paardje beter naar een ervaren ruiter of amazone kan brengen? Heb al een poging gedaan in die richting, maar ze weet het uiteraard beter, want ze heeft namelijk ook al een 2 daagse cursus natural horsemanship erop zitten Nors opkijken .

Het zou eigenlijk verboden moeten worden dit soort cursussen om te voorkomen dat dit soort mensen uberhaupt op het idee komt om dit te gaan doen Boos! .

Pesade

Re: Cursus zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:02

Je kan er weinig tegen doen vrees ik. Gelukkig gaat ze dr eigen paardje ermee beleren en niet die van anderen. Mensen denken vaak te licht over het zadelmak maken. Maar ach zijzelf zal er de problemen van ondervinden. En dan liever mét dan zonder tweedaagse cursus. Hopelijk steekt ze er wat van op.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:04

Pesade schreef:
Je kan er weinig tegen doen vrees ik. Gelukkig gaat ze dr eigen paardje ermee beleren en niet die van anderen. Mensen denken vaak te licht over het zadelmak maken. Maar ach zijzelf zal er de problemen van ondervinden. En dan liever mét dan zonder tweedaagse cursus. Hopelijk steekt ze er wat van op.

Probleem is dat ik er dag in dag uit tegenaan moet kijken en uiteindelijk natuurlijk weer de handen uit de mouwen kan gaan steken en eigenlijk heb ik daar niet veel trek in Frusty .
Ik heb gisteren de etter nog moeten vasthouden bij de smid omdat ze hem zelf totaal niet baas kan. Knipoog

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:25

LDRD schreef:
Hoe maak je nou zo iemand duidelijk dat ze haar geld beter kan besteden en het paardje beter naar een ervaren ruiter of amazone kan brengen?

Niet Clown

Durf te wedden dat de mensen die die cursus gaan volgen de balle verstand ervan hebben maar zelf denken dat ze het allemaal al heel goed kunnen. Die mensen kun je weinig tot niets leren. Die moeten eerst 100x tegen de lamp lopen voor er een belletje gaat rinkelen.. of niet..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:34

Mee eens,die mensen snappen niet dat je dit soort dingen niet kunt leren door een cursus.Maar dat je het pas leert na jarenlange ervaring en heel veel meelopen en helpen met iemand die het echt kan.Maar je houd het niet tegen,ik zou m'n handen er vanaf trekken als ik jou was.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 07:51

Denk dat jullie gelijk hebben Ja . Ik raak alleen zo gefrustreerd omdat ik er wel dag in dag uit tegenaan moet kijken Tong uitsteken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:56

oooh help
zo'n cursus zou strafbaar moeten zijn
Dierenmishandeling werk je in de hand...

En mensen die denken dat het kan na zo'n cursusje, dan weet je al hoeveel verstand ze er van hebben...niets, ander wisten ze dat het niet kon.

Helaas niks aan te doen en weer een paard de dupe...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:57

Dat kan ik me goed voorstellen! Ik kan me ook doodergeren aan dat soort figuren. Zelf ben je supervoorzichtig en probeer je alles af te wegen, en dan komen er van die onbehouwen lui die denken alles wel even in hun eentje te kunnen doen. Je kan alleen maar medelijden hebben, met zowel paard als ruiter, waarschijnlijk komen ze er allebei niet beter uit dan dat ze er in gaan. Alleen jammer als ze dan weer bij jou komen uithuilen Knipoog
Overigens vraag ik me wel af welke malloot zo'n cursus aanbiedt?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 08:24

erleyne schreef:
Overigens vraag ik me wel af welke malloot zo'n cursus aanbiedt?

Dat vroeg ik me dus ook af. In ieder geval een commercieel type die het met name met zijn eigen portemonnaie erg goed voor heeft Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:52

En heeft wellicht een africhtingsstal
Kan hij al die misslukte verkl*te paarden dadelijk goed maken, betaald dus dubbel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:53

LDRD schreef:
Hoorde vandaag tot mijn stomme verbazing dat er cursussen 'zadelmak maken' gegeven worden. Is een tweedaagse cursus en daarna kan je een paard zadelmak maken Dromen .

Gestoord
Dat is het beste dat ik erover kan zeggen.
Ik vrees idd dat je iemand die niet doorheeft dat dit niet de manier is, nooit gaat kunnen overtuigen.
Overigens vraag ik me ook wel af waarom mensen voor een paard kiezen dat ze zelf niet eens vast kunnen houden, zelfs al zouden ze hem nooit gaan rijden

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:55

Urielle: Voor sommige mensen is een paard gewoon een soort hele dure goudvis: je hebt nog eens wat om tegenaan te kijken en over op te scheppen tegen je vrienden Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:56

Vind ze dan beter lijken op een bakje pirana's Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:58

Briljant idee die cursus, ik zou willen dat ik er op gekomen was.
Valt in dezelfde categorie van weekendje leren hoe je natuurlijk moet gaan bekappen Lips are sealed....

@TS, heel jammer voor het betreffende paard, maar hier zou ik me ook niet mee bemoeien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:00

Is er misschien nog iemand die in 2 dagen wil leren paardrijden tot en met M-niveau? Tong uitsteken

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:03

Geweldig idee dit Gestoord

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:07

Grrrrrrr, dit kan toch niet waar zijn? Lekker commercieel typje die dit bedacht heeft! En ja, er zijn natuurlijk altijd weer van die schaapjes die er in trappen.

Ik zou de kennis in kwestie vantevoren netjes maar wel heel duidelijk aangeven hoe ik er over dacht en daarbij vermelden dat het haar paard en dus haar beslissing is, maar dat ik haar niet ga helpen met het paard als het helemaal fout loopt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 09:07

Ik zie al het inspireert mensen Clown .

En inderdaad, zal wel een africhtingstal zijn Tong uitsteken .

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:09

Eigenlijk begin ik nu wel nieuwsgierig te worden naar de indeling van zo'n cursus?
Wat wordt er behandeld, en waarom?
En waar ligt met name de nadruk op? (welzijn van het paard? veiligheid van zowel paard als ruiter?)

En dan nog, hoe wil je als je niet kan rijden, geen onafhankelijke zit hebt, blijven zitten op zo'n jong wiebelig springding?
Dat leer je niet in 2 dagen. Of gaan ze soms uren op zo'n bestuurbare rodeostier proberen te trainen? Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:11

ROFL
Naar aanleiding van dit topic heb ik nog even gespeurd op internet, maar kwam niet verder dan een clinic zadelmak maken van 1 avond. Nou was de opzet hier geloof ik niet, dat je daarna zelf kan, meer informatief van karakter. Ik ga nog eens verder zoeken Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 09:11

Ik was met de stomheid geslagen toen ik het hoorde en heb dus niet doorgevraagd. Geen idee hoe die cursus eruit ziet. Als het net zo is als het NH deel, dan bestaat het 1 dag uit theorie en 1 dag praktijk ROFL .

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:14

Of het is een cursus gegeven door Hans Teeuwen, gebasseerd op zijn voorstelling waar hij aangeeft hoe je een paard in de stal in een hoekje drijft en hem met een stok op z'n kop slaat! Haha! Dan kun je er na 2 dagen wel op!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:15

LDRD schreef:
Ik was met de stomheid geslagen toen ik het hoorde en heb dus niet doorgevraagd. Geen idee hoe die cursus eruit ziet. Als het net zo is als het NH deel, dan bestaat het 1 dag uit theorie en 1 dag praktijk ROFL .

Is het van hetzelfde bedrijf? Want degene die ik gevonden heb, geven ook cursussen NH.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:15

"Maar ja, dat heeft met sport helemaal niks meer te maken........" Haha! Haha! Haha!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:16

Tsja je hebt van dat soort mensen die denken dat alles makkelijk is en dat het zo gebeurd is.
Ik zelf heb mijn paard ook voor een gedeelte zelf zadelmak gemaakt, ik kon er gewoon op zitten en dan rondstappen, maar daar bleef het bij. Hij staat nu bij een trainingstal om ingereden te worden.
Zelf heb ik geen ervaring om paarden in te rijden, maar wel om door te rijden.

Maarja, ik ben benieuwd hoe die mensen die de cursus hebben gevolg het in praktijk zullen doen. Tong uitsteken