gebruiken van slof

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

principal

gebruiken van slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 17:43

Ik lease 1x in de week een paardje, op 4 andere dagen rijd iemand anders haar. Nu paardje is 15jr, en heeft vorig jr nog wedstrijden gelopen, vanwege versleten knieën ging ze moeilijk lopen en veel schudden met haar hoofd, nu wordt ze nog recreatief gereden.

Ze zit vrij vast aan de rechterkant, in stap en draf is hier nog mee te werken, maar in galop is het bijna onmogelijk om een volte te maken, alleen als je voor het galoperen goed figuren blijft maken, gaat ze goed nageven en is de galop ook te doen, hoewel dit haar zwakke plek blijft.

Dit kan een zere arm geven bij jou rechts. Nu ik krijg haar na een uur er wel doorheen. Maar die andere vrouw rijd haar vaker en heeft veel pijn in haar rechterarm/schouder, en omdat dit ook ter nadele komt van haar werk, is besloten om een slof te gebruiken die vast zit aan het zadel, niet strak ofzo, maar zodat het paard wat nagevelijk blijft lopen.

Is dit een oplossing, want het paard moet toch er doorheen gereden worden, die andere vrouw lukt het niet, jammergenoeg rij ik maar 1x in de week. Toch lost dit niks op.

Wie vind dit ook?

maaykuhhh

Re: gebruiken van slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:34

Wat ik uit dit verhaal kan halen is dat de vrouw dus rechts ook vast pakt. De kant waar het paard vast zit. Dit werkt dus averechts. Als je gaat trekken zal je dat nooit winnen.
Probeer te spelen aan de rechter kant.
De slof zal niet helpen bij dit probleem. Helaas kun je er niks aan doen, omdat je zo weinig rijd.
Als jij het paard loswerkt met speling aan de rechterkant, dan zal die vrouw hem weer vastpakken rechts en kun je weer overnieuw beginnen.

Succes iig!

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:56

Je moet eerst goed gaan loswerken als het paard erg vast zit aan een kant.
Neemt soms veel tijd, maar het is wel nodig. Over de nagevelijkheid gesproken in de galop..
Het is goed als je veel firguren rijd, ook in de stap en draf. Zo komt het paard ook goed los
en wordt het paard ook nagevelijk. Veel 8-tjes rijden etc. want als ze los is, loopt ze ook beter en loopt ze er vast lekker door heen.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 05:16

Je moet veel op de rechterkant werken, vooral op het begin.. want dan kan het paard zichzelf nog loskrijgen.. daarna moet jij hem helpen.. probeer vooral veel voltes, slangevoltes etc. te rijden..

Wat ook een oplossing is is dat je je paard in de stal losmaakt, staldeur dicht, en dan met brokjes zijn neus naar zijn kont probeert te krijgen, hou je hand achter zijn kont zodat hij die niet weg kan draaien. Als je begrijpt wat ik bedoel. Wel beide kanten. Voor de bovenrug spieren kun je hem met brokjes tussen zijn benen door.. dus zijn neus helemaal op de grond.. en dan tussen/ naast door de benen.. zover mogelijk.. Zo werkt het paard zichzelf los, omdat hij natuurlijk graag die brokjes wil. En de kant waar het paard vast zit zal die niet zo ver komen.. probeer dan eerst tot de flank, en daarna tot de kont. Succes

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 06:40

Als een paard vanwege versleten knieen uit de sport is gehaald vind ik niet dat je het vastzitten met een slof kan oplossen. Grote kans dat het vastzetten voortkomt uit de pijn van die knieen...
ik zou dus toch kiezen voor veel losmaken, inbuigen en zelf loslaten enz

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 09:25

Slof gaat dit dus echt niet oplossen. Paard is duidelijk op de voorhand gereden, zal inderdaad op verschillende plaatsen vast zitten en dit krijg je er met een slof niet uit. En om dit soort klachten eruit te rijden, moet je behoorlijk wat in huis hebben rijtechnisch, dus de kans dat jij en die vrouw dit eruit kunnen rijden is niet heel groot.
Haal er eerst maar eens een goede osteopaat bij om het paard los te maken en ga dan met goede begeleiding het paard alsnog leren om correct te lopen. Dit moeten beide ruiters doen, anders gaat het niet lukken.
Om heel eerlijk te zijn zou ik op zoek gaan naar een ander leasepaardje.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:59

Als ze hem echt alleen voor het vastzitten steeds gaat gebruiken, lost het niets op. Als je hem een paar keer onder begeleiding zou gebruiken, om het paard er door te rijden, om hem dan weer af te doen, dan kan het wel werken.

Over het last van je arm krijgen met vasthouden; mijn oude instructrice zei dan altijd: "goed zo, dan kan je morgen zelf niet meer te vast houden"

RodeFox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 17:26

Slof is voor zo'n paard geen goede optie. Probeer de basis goed voor elkaar te krijgen. En zorg iig dat hij niet op de voorhand gaat lopen

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 06:26

*Sorry bij mijn bericht had er nog bij moeten staan dat een slof niet hielp Tong uitsteken