vraag aan Z ruiters / amazones: appuyement

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

vraag aan Z ruiters / amazones: appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:15

Ik heb aantal vragen over appuyement.

- Hoe leren jullie appuyement aan?
- Hebben jullie daarmee ook wat problemen mee gehad?
- Zoja, hoe hebben jullie het opgelost?
- Ging je gewoon Z1 starten terwijl het paard appuyement niet 100% kan?

dat zijn de vragen en ik ben echt benieuwd Clown

stalleke

Re: vraag aan Z ruiters / amazones: appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:17

Ik neem heb gewoon uit de schouderbinnewaarts mee in het appuyement, soms wat problemen dat de buiging na een stukje minder word maar of ik draai dan een volte en ga verder met appuyeren of zet vanuit het appuyement weer een stukje schouderbinnenwaarts in en vanuit daar weer appuyeren

Ik heb al onderling en hc z1 gestart zonder datr ze het voor een 8 kon Knipoog

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:24

ik deed het uit een volte 10 meter, bij bijvoorbeeld 'K' en dan naar de middenlijn.. ligt er aan wat je paard het fijnst vindt Lachen
vanuit die volte heb je al aardig wat stelling en buiging en kun je hem zo voor je buitenbeen van de hoefslag drukken.
tja, troost je, er zijn genoeg paarden (maar dan vooral hun ruiters) die hem niet voor 100% kunnen Knipoog
tuurlijk kun je gewoon starten als je geen mooi appuyement kan rijden; dat zijn immers maar 2 onderdelen van de 34.. Knipoog

SylviaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:51

Er zijn meerdere manieren en elk paard en ruiter heeftzo zijn voorkeur. Kijk dus waar je paard het minste spanning bij opbouwd en wanneer hij jouw hulpen het beste begrijpt.
Je kan inderdaad kijken hoe ie het oppakt als je vanuit het schouderbinnenwaarts doet. Zorg wel dat je hem goed op je buitenteugel hebt. Vind dat zelf wel een fijne manier.
Je kan het ook in het begin vanuit het wijken oefenen als je paard dat makkelijk doet. Eerst je paard leren rechtrichten tijdens het wijken en daarna langzaam doorbuigen naar de contrastelling. Dit kan je van en naar de hoefslag doen. Maar ik zou het daarna ook gaan combineren met schouderbinnenwaarts.
Het is belangrijk dat je niet te grote stukken in 1 keer wilt. Liever vaker een paar pasjes dan kosten wat het kost doordrukken.
Ik heb zelf problemen gehad met mijn appyementen naar links. Mijn paard wilde daarin niet lekker nageven en hield geen druk op mijn buitenteugel (rechts dus). Ik ben hard aan de slag gegaan met nog beter rechtrichten en mijn schouderbinnenwaart links want dat was ook niet optimaal. Daarna ging het beter.
En ik zou gewoon gaan starten hoor, niet alles hoeft toch al 100% te zijn, dat komt echt wel...

Succes ermee!!!!!!!! Pling

noussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:51

Th0mas schreef:
Ik heb aantal vragen over appuyement.

- Hoe leren jullie appuyement aan?
- Hebben jullie daarmee ook wat problemen mee gehad?
- Zoja, hoe hebben jullie het opgelost?
- Ging je gewoon Z1 starten terwijl het paard appuyement niet 100% kan?

dat zijn de vragen en ik ben echt benieuwd Clown

Ik ben begonnen met traver rijden op de schuine lijn. dus als ik van bv de m naar de k een appuyement wil rijden zet ik eerst de voorhand op de lijn naar de k en rijd dan in traver verder.
vervolgens ben ik het in draf gaan doen en dat pakt ze heel goed op.
de impuls en oprichting tijdens het appuyement zijn we nog sterker aan het maken, maar vind het een fijne manier van leren.
mijn appuyementen waren niet 100% voor elkaar toen ik Z1 ging starten, maar heb er nooit echt lage punten op gereden.

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:46

Poeh, dat vind ik nu altijd moeilijk: uitleggen op papier hoe je een oefening als dit doet..
Het enige wat ik kan zeggen is dat je er sowieso voor moet zorgen dat je paard op twee teugels gelijk loopt ( wat jammer genoeg niet vanzelfsprekend is bij sommige ruiters ), de basis moet in orde zijn en het is imo heel belangrijk dat hij de schouderbinnenwaarts en travers makkelijk aanpakt.
Meestal zal een appuyement met oefening goed lukken wanneer hij deze buigingen/zijgangen kent.
Nou, let's try Knipoog :
Neem hem als het ware 'mee vanuit de bocht' houd deze stelling dus aan en druk hem dan opzij voor je been. voor mijn gevoel is het een beetje de travershulp die je dan gebruikt om hem gebogen te houden. (Lees: voor mijn gevoel, wat ik moeilijk uit te leggen vind Bloos ) Maar: daarmee bedoel ik dus absoluut niet dat je de achterhand voor de voorhand moet drukken, nee, de voorhand is altijd licht voor en de achterhand moet goed volgen.
Zoals hierboven beschreven is het wel fijn om dat vanuit de schouderbinnenwaarts en travers in te zetten.
Verder is het allerbelangrijkste dat je je ritme behoudt!! een goed appuyement is voorwaarts gereden, mijn instructeur zegt dan ook heel vaak: behoud die schwung naar voren!! dat is ook erg belangrijk Ja

Ik hoop dat ik het toch ietwat duidelijk heb kunnen zeggen Clown
succes ermee OK dan!

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:54

oeps, zal ik even een kort antwoord geven op de rest van je vragen Clown :
ja, ik heb hier ook problemen mee gehad, het was moeilijk voor hem om de buiging te behouden,
dit heb ik opgelost door de travers en schouderbinnenwaarts nog meer te oefenen en verbeteren,
dus echt puur op buiging om je been.
na een tijdje lukte het alweer steeds beter, dan moest ik ervoor zorgen dat de schwung naar voren niet verloren ging
en nu doet ie het als de beste Pling Vingers aflikken
enne, of je al Z1 moet gaan starten als hij het appuyeren nog niet kent.. tja,, dat is een moeilijke vraag.
dat is nl. natuurlijk niet het enige wat er komt kijken in een Zproef maar ik vind het persoonlijk wel erg belangrijk dat dit goed gaat.
ik zou het zelf waarschijnlijk nog niet doen als hij nog niet kan appuyeren, omdat een goede buiging om je been toch wel te maken heeft met een juiste basis, en als die er nog niet in zit..
dat is mijn mening, hoop dat je er wat aan hebt Bloos

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:33

Ik ben begonnen met travers op een schuine lijn. Appuyeren is eigenlijk ook niks anders dan een beetje travers op een schuin lijntje. Als je maar uitkijkt dat je niet de kont voor zet, anders kan dit moeilijk eruit te krijgen zijn

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:42

Ik heb het ook geleerd vanuit een volte 10/8 meter aan het begin van de lange zijde,
en dan zorgen dat je die stelling vasthoud,
en met je buitenbeen naar achter
(en binnenbeen op de singel voor behoud van de stelling)
naar de middenlijn toe 'drukken'.

Als het wijken er goed bevestigd opzit, snapt een pony/paard het over het algemeen snel Lachen
Het moeilijkst is om de stelling te houden, en idd de achterhand niet voor de voorhand laten komen.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:44

ik heb het geleerd zoals Melanie.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:11

Ik rijd dan wel geen wedstrijden, maar ik heb mijn paard zelf enkele oefeningen uit de Z aangeleerd.
Ik ben begonnen met vanaf de hoefslag schoudervoor/binnenwaarts inzetten, buitenbeen iets naar achter en binnenbeen op de singel en de stelling behouden.
De eerste paar keer raakte mijn paard in paniek (ze zette de achterhand eerst en daarna de voorhand), maar naar een paar keer had ze het door.

Vervelend uitleggen vanaf de pc zeg. Nagelbijten / Gniffelen

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:39

Mijn trainer adviseerde altijd om eerst door een s van hand te veranderen (zodat je uit een hele kleine bocht komt) en dan het paard zo het appuyament mee "in te nemen". Bij mij werkte dat nooit zo heel goed Lachen

Ik kan het verder ook niet zo goed uitleggen via de computer Scheve mond

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 07:08

dondeyne schreef:
Mijn trainer adviseerde altijd om eerst door een s van hand te veranderen (zodat je uit een hele kleine bocht komt) en dan het paard zo het appuyament mee "in te nemen". Bij mij werkte dat nooit zo heel goed Lachen

Dan kan je netzo goed een volte 10 mtr rijden, heb je hetzelfde effect. Knipoog

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:26

Als je paard de travers en schouderbinnenwaarts goed beheerst en aan de hulpen staat, dan is appuyeren een kwestie van afstemmen en niet meer van aanleren.
De hulpen kent het dier al, het enige dat de ruiter moet doen is de juiste hulpen geven.

Travers en schouderbinnenwaarts moet je allebei leren, appuyeren moet vooral de ruiter leren.

Nooit problemen mee gehad dus, want als je basiszijgangen erin zitten is het niet moeilijk meer, zitten die er niet goed in, dan kun je ook geen appuyement rijden en ga je terug naar je basiszijgangen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:33

Als je paard goed aan binnenbeen/buitenteugel staat is het meestal niet zon probleem. Hoe check je dat? Haal in de travers je binnenhand maar van de hals af.. komt je paard naar binnen? dan staat ie niet aan je binnenbeen.

Ik ben begonnen door vanuit een sb haar een paar pasjes mee te nemen. in het begin kwam ze wat terug in tempo maar dat komt vanzelf goed als de techniek in orde is. Vanuit een kleine volte een appuyement inzetten is ook fijn omdat je de buiging dan precies goed hebt. Probeer zelf te kijken naar de eindletter.

Zelf train ik altijd 1 niveau hoger dan mn wedstrijd niveau, dus appuyeren kon ze al toen ik ging starten.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:11

Wat velen zich niet realiseren: Appuyeren IS gewoon travers op een schuine lijn. Als je de travers goed beheerst en dan inzet als je op de diagonaal van hand veranderd heb je je appuyement ook in orde.

In het duits spreekt men dan ook over traversalen !

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 23:15

Juist Don Marcello.. en dat is waar veel mensen denk ik fout gaan, die gaan (teveel) uit van een meer schouderbinnenwaarts-achtige beweging opzij...
Maar een correcte travers helemaal fijn in lossigheid en lengtebuiging is wel eigenlijk de basis voor een appuyement. Als die travers echt goed lukt druk je ze eigenlijk zo het appuyement in.