3 Jarig paardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

3 Jarig paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 10:20

Hoi hoi! ik weet niet of het goed staat in dit gedeelte hoor! maagoed.

Zoals je hierboven ziet gaat het over het 3 jarige paard van een vriendin van mij, Die ik gaat inrijden, Ik heb hier niet zoveel ervaring mee (met het inrijden met jongen paarden verder wel)
Maar wel meer als zij en ze wil graag dat ik het doe omdat ze zelf een beetje nerveus is (let op dat heb zij mij zelf vertelt).

Zelf rijd ik ook al 11 jaar en heb ik een 2 jarige tuiger het hoognodige naast het dier geleerd.

Het gaat om een 3 en een half jarig friesje en een schat van een paard, Ik heb er al op gezeten en hij vond het totaal niet erg en stappen gaat ook goed!!
Maar nu moeten we op een gegeve moment verder (Nu nog niet hoor we houden het nu nog eventjes bij stappen zodat hij goed zijn eigen balans leert vinden want dat snapt hij nog niet helemaal Haha! Geduld en tijd zat toch?) Maarja, ALS we dus verder gaan, heeft er misschien iemand tips voor me? Ik heb absoluut geen haast, Maar handige tips zijn altijd welkom!
Alvast bedankt!!

Maartje_M

Re: 3 Jarig paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:30

Een instructeur nemen die je kan begeleiden. Vanaf de grond zie je meer dan jij op je paard en dan heb je minder kans dat je het paard niets verkeerds aanleert.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:32

Idd.. een goede instructeur lijkt me het handigst. Het liefst eentje die eerder jonge paarden heeft ingereden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:33

Een goede instructeur is inderdaad van essentieel belang als je niet zo goed weet wat je nou moet doen Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 11:50

Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken! alleen wist het nog niet zeker haha! Maar ik geef mijn instructrice even een telefoontje! Bedankt!!
GRoetjes

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 08:33

Veel succes! Haha!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:27

Pletje123 schreef:
Veel succes! Haha!

Thanks! het is een super lief , leerzuchtig en een zeer meegaant dier en daar heb ik wel een voordeeltje mee als ik het voor het eerst doe, Haha! Althans, ik heb wel ervaring met jonge paarden, maar niet met het inrijden ervan.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:54

Het stomste wat er is, is als meisje dat nog niet genoeg ervaring en kennis heeft met inrijden, een paard laten inrijden. Vervolgens komt dat meisje hier dus op bokt vragen om tips, terwijl zulke dingen niet via internet aan te leren zijn!! Zoals al vaker is gezegt raad ik je aan om iemand te zoeken die er verstand van heeft, niet zelf gaan aanklieren omdat je het wel eens vaker hebt gedaan. Als je wilt inrijden doe je dat onder begeleiding, of niet!

aerizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:14

nou nou niet overdrijven LadyElmira... die meid rijd al 11 jaar en voelt heus wel aan wat ze doet.. mischien maakt ze voor jou een domme zet. maar ik wil wedden dat ze ook wel uitzichzelf heeft nagedacht om een instructrice/instructeur erbij te vragen.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:47

aerizz schreef:
nou nou niet overdrijven LadyElmira... die meid rijd al 11 jaar en voelt heus wel aan wat ze doet.. mischien maakt ze voor jou een domme zet. maar ik wil wedden dat ze ook wel uitzichzelf heeft nagedacht om een instructrice/instructeur erbij te vragen.

Ik rijd zelf ook 11 jaar, bijna 12. Ik snap de TS wel, en ik bedoelde mijn post echt niet verkeerd en boos. Het punt is dat ik veel meiden een pony zie inrijden en vervolgens maar wat aanklieren. Pony wordt snel verziekt, het is immers heel snel verpest. Dan laat ik liever extra zien dat die begeleider erg nodig is, dan dat we volgend jaar een berichtje krijgen op bokt met: Mijn pony loopt slecht e.d. Nogmaals: Nu val ik de TS niet aan, maar wil haar wel duidelijk maken dat het gevaarlijk kan zijn. Dat je dus beter geen tips van internet af kunt halen want, ookal zeg je te wachten tot er iemand bij is die kennis heeft, is het alsnog spannender en leuker om er alvast mee te beginnen. En dat kleine beetje waarmee je dan begint zonder dat er een goede begeleider bij is, kan de tijd zijn waarin de pony verziekt wordt. Beter kunnen voorkomen dan genezen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:02

Ik snap jou punt wel LadyElmira, Maar ik heb uiteraart nagedacht hierover voor ik meteen ja riep tegen zijn eigenaar Lachen Ik krijg begeleiding van mijn eigen instructrice die ik ook al 4 jaar ken, het paard zelf ken ik ook al vanaf zijn 2de. Als ik wat zou aanklieren, Zou ik er neit aan gaan beginnen, want ik ben met mijn eigen paard nu ook de dupe van iemand die maar wat aangeklierd heeft, en ze staat nu met een gescheurde buigpees en kan ik Woensdag met haar naar de kliniek, Dus over dat soort dingen denk ik echt wel na, en ja 11 jaar rijden zegt inderdaad niet altijd wat, Maar met goede begeleiding, en een zachte hand en veel geduld kom je ver, Ik kwam hier alleen vragen voor tips om te weten wat nu gewoon de slimste zet was, DUS een instructrice erbij halen en DAT heb ik gedaan.
Tips zijn altijd bij iedereen welkom.. ook al heb je 70 paarden ingereden.. Toch?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:06

aerizz schreef:

Thanks aerizz , Ik heb inderdaad op veel verschillende paarden mogen rijden, Maar het is altijd anders dan een jong paard, Ik heb dit dier veel geleerd op de grond (grondwerk) en ja, ik heb er 1 keer opgezeten zonder dat er " professionele hulp" bij was. hij merkte niet eens dat ik op zijn rug geklommen was Bloos

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:12

Ah kijk dan is het al gelijk een heel ander verhaal. Als iemand zegt dat ze al 11 jaar rijd, denk ik aan de manege lessen en verzorgpony's..die niet altijd veel voorstellen. Wat jij nu zegt veranderd alles al, was misschien beter geweest als ik het eerst aan je had gevraagt. Excuseer Bloos

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 14:15

LadyElmira schreef:
Ah kijk dan is het al gelijk een heel ander verhaal. Als iemand zegt dat ze al 11 jaar rijd, denk ik aan de manege lessen en verzorgpony's..die niet altijd veel voorstellen. Wat jij nu zegt veranderd alles al, was misschien beter geweest als ik het eerst aan je had gevraagt. Excuseer Bloos

Hahah dat geeft niet hoor! Het is wel leuk dat je zo reageert eigelijk, zo kan je teminste zien dat je een echte paarden liefhebber bent toch? Bloos

Ik heb eigelijk maar 3 keer in mijn leven manage lessen gevolgt, Maar ik leerde al snel dat dit niet de juiste plek was voor mij aangezien ik paarden wel lief vond.. Ik kreeg op mijn 11de al mijn eigen pony , Die was dan wel al ingereden maar moest nog een hoop leren exlusief gedondersteen Haha! kortom een echte welsh pony Haha!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:54

LadyElmira schreef:
Het stomste wat er is, is als meisje dat nog niet genoeg ervaring en kennis heeft met inrijden, een paard laten inrijden. Vervolgens komt dat meisje hier dus op bokt vragen om tips, terwijl zulke dingen niet via internet aan te leren zijn!! Zoals al vaker is gezegt raad ik je aan om iemand te zoeken die er verstand van heeft, niet zelf gaan aanklieren omdat je het wel eens vaker hebt gedaan. Als je wilt inrijden doe je dat onder begeleiding, of niet!

eens moet toch de eerste zijn die je inrijd of niet ???groeten fuego

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 17:53

fuego3 schreef:
LadyElmira schreef:

eens moet toch de eerste zijn die je inrijd of niet ???groeten fuego

Jep daar heb je gelijk in, als je het vaker wilt doen moet er OOIT eens mee beginnen.. en ik heb het geluk dat het deze lieve Friese ruin is Bloos

Lucieluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:51

Maartje_M schreef:
Een instructeur nemen die je kan begeleiden. Vanaf de grond zie je meer dan jij op je paard en dan heb je minder kans dat je het paard niets verkeerds aanleert.

Idd handig een instructeur!

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:27

naast begeleiding...
Lekker naar buiten gaan! vinden ze leuk, krijgen ze balans van en worden ze sterker van.
Neem wel veilige weggetjes en een ervaren/braaf paard mee!

succes!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 16:44

Jep daar zijn we nu ook heel hard mee bezig, mijn eigenpaard moet 20 minuten per dag op een harde ondergrond stappen, is dus een goed moment om hem mee te neme met mijn paard (uiteraart met 2 mensen hoor haha) Mijn paard is niet zo snel ergens van onder de indruk Pling

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:44

idd pientje4, niet alleen maar werken, een jong paard kan nog moeilijk geconcentreerd zijn en het is natuurlijk allemaal spannend om een mens op je rug te krijgen e.d. Lekker bosritjes maken/wandelen, veel varaitie ertussen door en dan zie je gelijk dat een paard daar veel plezier in heeft. Naast dat alles, ook nog eens een portie geduld en liefde voor zo'n beest, jij hebt geluk dat het een lief paard is, maar misschien is het onder het zadel wel een ondeugende donderkop, leuke uitdaging toch? Haha! Eens moet de eerste keer zijn, jij gaat verstandig te werk! veel succes ermee!

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:21

Hihi Dankjewel Bloos

Op het moment loop ik een beetje met gemengde gevoelens, Omdat zijn baasje niet wil dat ik op hem klim of verder met hem ga als zij er niet is, omdat ze overal bij wil zijn. Het probleem is... ze is er 4 dagen van de week NIET omdat ze naar der vriendje moet.

Deze week is ze al vanaf zaterdag niet geweest, en verwacht ik haar zeker tot zaterdag, of maandag niet.

Ik weet niet echt wat ik moet doen en hoe ik dat diertje in moet rijden voor haar als ze er niet is, en steeds ook met smoesjes komt als: Het is te warm, IK heb geen zin, Ik moet hier heen, Ik moet solliciteren hier, Moet solliciteren daar (kan natuurlijk wel zo zijn, maar vind het altijd wel erg toevallig dat het precies in de omgeving is waar haar vriendje woont) Wees dan gewoon eerlijk.

Het zieligste vind ik het vor het diertje, want hij is duidelijk verdrietig en zit niet lekker in zijn velletje omdat zijn baasje er niet is.

Ook kwam ze vorige week naar me toe om door te geven dat als ik hem even leerde stappen en draven dan kwam er eventjes iemand anders op rijden, Moet ze natuurlijk geheel zelf weten het is haar paard, Maar ik voel me best wel een beetje gebruikt.

Op dit moment is het diertje ook erg down, Probeer hem op te vrolijken met lekkere fixe poetsbeurten wandelingetjes, en in de longeerbak dollen of gewoon sirieus longeren. Maarja ik ben natuurlijk zijn baasje niet.

Weet niet echt wat ik hier van moet denken of vinden, bedoel het ook niet boos tege over haar het is een goede meid, en heb het al eens tegen haar gezecht dat we wat meer met m moeten doen en zij vooral wat meer moet komen, want hij heb dus al een keer koliek gehad omdat ze zolang weg was van de winter, en hij uit protest heel zijn stal had leeggegeten Clown Waarbij ik degene was, die van 7 uur sochtends tot 1 uur smiddags op de DA wachtend, en wachtend tot hij weer beter voelde bij hem ben gebleven Todat zijn baasje de moeite had gedaan om bij haar vriendje vandaan te komen.

Maarja zoals ik al zei is het een goede meid.. Alleen snapt ze niet dat een dier aandacht nodig heeft, nog meer aandacht als een vriendje, En verschillende mensen hebben haar dat duidelijk proberen te maken zonder enig resultaat, Tips, en vriendelijke suggesties zijn ewr niet bij, want wat weten wij nu van haar paard... En dan krijg ik soms de neiging om haar even te herinneren dat ik meer tijd doorbreng met haar paard dan zijzelf, en Ik heb ook nog mijn eigen paardje.

Nouja genoeg gezeurt haha moet het gewoon even kwijt.