Klamp jij je vast aan een bepaalde trainingsmethode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Klamp jij je vast aan een bepaalde trainingsmethode?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 13:12

Hallo,

Jep ik zet wéér een toppic op, het is ook zo verslavend hé? Haha!

Nou ja de tittel zecht het al, als jij je paard traind, houd je je dan bij 1 bepaalde trainingsmethode of ben je meer een van alles wat mens, of rommel je zelf wat aan en lees je boeken?

Ik ben zelf niet echt van een bepaalde methode volgen....het is net als met dieet, wat voor jouw niet werkt voor de ander wel weer goed.

Mening graag Knipoog

Drunksheep

Re: Klamp jij je vast aan een bepaalde trainingsmethode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:28

Ehm, ik heb nu van een fantastische instructrice les, waar ik ook veel van leer en waardoor mijn pony ook écht super zijn achterhand eronder zet en sjouwt [en dat ís moeilijk, hoor, met een achter overbouwde pony] Dus ik denk dat ik alle andere [foute] manieren maar moet vergeten en op deze manier verderga. Ik rijd nu op de Klassieke manier dressuur ipv de 'gewone' Engelse manier.

[EDIT]Ik kwam er namelijk achter dat ik vast zat, en ja, dan is er iets goed fout en moet je een oplossing zoeken. Dit is de mijne Lachen
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 19-04-07 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:30

Nee, ik bekijk wel wat er bij het paard past enz. Toch merk ik wel dat ik de oplossing sneller zal zoeken in laag-diep (echt LDR niet, dat niveau heb ik niet) dan in een klassieke richting, puur omdat ik zelf meer laag-diep onderbouwt ben. Dat is 'de methode' waar ik veel les in heb gehad en dus beter kan toepassen. Wil niet zeggen dat ik niet ook opensta/kijk/leer/toepas van andere methoden, maar niet zo vanzelfsprekend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:31

Beetje aanrommelen is nooit goed, er moet wel een lijn inzitten. Sommigen dingen kunnen namelijk haaks op elkaar komen te staan. Maar vastklampen klinkt wel erg negatief hoor!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:34

inderdaad cassidy, daar ben ik het mee eens. Je kan niet elke dag iets anders gaan doen, paard moet wel enige regelmaat hebben in de training heb ik het idee. Maar zoals ik ook al probeerde te zeggen en jij ook zegt: vastklampen is een groot woord, je bekijkt wel per paard wat die "standaard" is en stug doorgaan met iets dat duidelijk niet werkt omdat het nu eenmaal de methode is zal ik niet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:54

Ik rijd wel volgens het vw/nw systeem,maar ik pas het aan op het paard waar ik op rijd.De een iets dieper en ronder en de ander iets hoger.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:34

Op welke systemen doel je dan? Ik zie voornamelijk heel veel overeenkomsten tussen 'systemen'.
Wel rij ik zelf op een bepaalde manier, maar dat biedt nog zo veel openingen en interpretaties dat je dat toch per paard aan kunt passen. De ene stel je hoger in dan de ander, de ene rij je op een vlot tempo om hem actief te houden, de ander moet juist iets terug om de tijd te krijgen zijn passen af te maken en tot dragen te komen en bij vrijwel alle systemen zitten bijv. (schijn-)overgangen er als rode draad in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:58

Mischien de systemen met slof en zonder slof ;-}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 06:58

Boeken lezen en zelf aanrommelen lijkt me nu niet een methode.

Verder moet je zelf wel altijd kritisch blijven bij alles wat je doet en moet je ook het hoe en waarom er van kunnen onderbouwen.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 14:01

Van boeken lezen kun je wel leren over paarden maar je leert er niet van rijden.
Daarvoor zul je toch echt iemand nodig hebben die je kan corrigeren en complimenteren Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:40

Norway_girl schreef:
of rommel je zelf wat aan en lees je boeken?

Boeken lezen heeft natuurlijk niets met (zelf) aanrommelen te maken, rommelen is eerder het gevolg van gebrek aan kennis.

Per definitie rijdt haast iedereen met een eigen paard het grootste gedeelte van de training alleen, en dan is het eigenlijk verwonderlijk hoe weinig kennis ruiters in z'n algemeenheid hebben van africhten. Africhten of het aanleren van iets 'nieuws' aan je paard is feitelijk de basis van alle rijerij en tja dat leer je jammer genoeg niet op een manege, waar de focus ligt op het aanleren van vaardigheden bij de ruiter.

Of het bij een bepaalde methode past weet ik niet, maar ik heb wel een paar principes (in willekeurige volgorde) waar ik me aan wil houden:
-Eerder VW-NW dan diep (en achter de loodlijn)
-Licht contact met de mond van het paard
-Veel reactie op weinig inwerking
-Geen hand bij been en andersom
-Ruiter doet zo min mogelijk, hulpen eigenlijk alleen als er een verandering plaats moet vinden.

en zo zijn er nog wel meer (als ik het zo lees ben ik eigenlijk een luie ruiter, paard moet het eigenlijk haast vanzelf doen Clown )

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:47

ik heb geen idee of ik wel eens volgens een methode rij Haha!

ik rij lang en laag los in stap en draf (draaf wel vrij snel aan, is ze fijner in te bewerken) dan pak ik haar meer op, rij ik veel figuren en ga ik een beetje schakelen, doe mijn oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts e.d.) dan even stappen, weer oppakken en gallopperen, in de galop ook voltes, schakelen en de contra pak ik meestal ook mee. als alles braaf gaat is ze klaar en draaf ik lang laag uit en dan stap ik haar uit.

ik wil dat ze lekker in de mond blijft, wil dus zo min mogelijk in de hand hebben. ook wil ik dat ze op de minste hulp reageert. ik heb niet veel beendruk, dus wil ik niet de hele tijd hoeven drijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:21

ART_UMA schreef:
Norway_girl schreef:
of rommel je zelf wat aan en lees je boeken?

Boeken lezen heeft natuurlijk niets met (zelf) aanrommelen te maken, rommelen is eerder het gevolg van gebrek aan kennis.

Per definitie rijdt haast iedereen met een eigen paard het grootste gedeelte van de training alleen, en dan is het eigenlijk verwonderlijk hoe weinig kennis ruiters in z'n algemeenheid hebben van africhten. Africhten of het aanleren van iets 'nieuws' aan je paard is feitelijk de basis van alle rijerij en tja dat leer je jammer genoeg niet op een manege, waar de focus ligt op het aanleren van vaardigheden bij de ruiter.

Of het bij een bepaalde methode past weet ik niet, maar ik heb wel een paar principes (in willekeurige volgorde) waar ik me aan wil houden:
-Eerder VW-NW dan diep (en achter de loodlijn)
-Licht contact met de mond van het paard
-Veel reactie op weinig inwerking
-Geen hand bij been en andersom
-Ruiter doet zo min mogelijk, hulpen eigenlijk alleen als er een verandering plaats moet vinden.

en zo zijn er nog wel meer (als ik het zo lees ben ik eigenlijk een luie ruiter, paard moet het eigenlijk haast vanzelf doen Clown )

Die dingen vind ik zowiezo bij de basis horen! Je hoort ook helemaal niet zo veel te doen op een paard,als hij goed afgericht is.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:50

Nee, ik kan niet zeggen dat ik 'een vaste trainingsmethode' heb.
Heb ondertussen van diverse personen les gehad, ze rijden eigenlijk allemaal zz-l/z, en ik pik eruit waarvan ik denk; dat werkt voor ons goed, daar ga ik mee door of ik combineer het. Vooral tijdens het zelf rijden. Uiteraard rijd ik meer volgens mijn instructrice haar 'manier', anders had ik geen les van haar Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 20:16

Op dit moment: op 2 teugels op 2 benen. op eigen benen laten lopen en rechtrichten. Die van mij is bijna 4 dus ik doe erg veel balans werk met hem. Vindt hij erg moeilijk, en ik ook. De ene keer pakt hij links meer vast en de andere rechts. Veel overgangen en tempowisselingen. Pas als hij recht is en balans heeft ga ik een stapje verder.

Ligt ook erg aan wat de training brengt. Als hij erg vlot aan het been is doe ik meer werk. Als hij wat trager is ben ik vooral met het actiever maken op mijn been bezig, maar altijd in het hoofd: Recht. Op 2 teugels. Goed de basis en eigenlijk alleen maar basis. Daar zit wel eens een pas je schoudervoor en een pasje wijken bij, maar dan voornamelijk om hem rechter, sterker en meer in balans te krijgen dan om de oefening op zich

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 00:06

Nee, ik probeer juist dingen uit te vinden door verder te komen. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig natuurlijker te rijden, mijn 3 jarige staat momenteel ook bij annemarie van der toorn om beleerd te worden. En ik hoop van haar veel te leren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:10

Ik rijd veel laag en stel ze dan meer of minder rond in, maar niet heel kort met neus op de borst, gewoon zo laag dat ze lekker over de rug gaan lopen, ontspannen en ik kan rijden.
Gaat het heel lekker dan neem ik ook stukken oprichting mee.
Soms rijd ik wat vaker onder het tempo, anderen rijd ik wat steviger door, en het kan ook van dag tot dag verschillen met de bui van een paard (is ie haastig, of juist wat traag) Maar alles gaat op gevoel.
Het paard moet me een goed gevoel geven. Van reactie op je been, doorvloeiend door het lijf naar een soepele, verende, lichte aanleuning. En hoe je dat gevoel kunt bereiken verschilt wel wat per paard dus ik ga niet voor 1 standaard manier van rijden, maar probeer uit te vinden wat het beste voelt bij dat paard en op dat moment.

Maar... Tot op bepaalde hoogte!
Rijd ik een paard waarmee ik moet "knokken" om hem zover te krijgen dat hij mee gaat werken, dan is de lol er snel af en heb ik er geen zin meer in Schijnheilig

Ik zoek dus eigenlijk ook meer het paard uit wat bij mijn (zachte, geduldige) karakter past , dan dat ik mijn rijden drastisch zal veranderen voor een paard.
Ik houd van lieve, gevoelige, meewerkende paarden, liefst wat onderdanig, soepel, beetje vlug en looplustig.
Ik heb liever tien x een iets andere (overdrevene) reactie dan ik bedoeld had, omdat het paard met je mee wil denken en werken, maar de communicatie er nog niet helemaal is, dan dat je super streng en consequent moet rijden om en goede reactie te krijgen en je anders gewoon geen reactie, of zeer lauwe reactie krijgt...
Lui, dominant en dwars, wat je moet overtuigen dat iets echt moet, is niets voor mij...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:05

Van alles!!! allerlei methodes van verschillende ruiters en verschillende takken van de paardensport....!!! Zo kun je met sprinpaarden fantastisch bepaalde oefeningen doen uit de westernsport! Zeer bevordelijk voor de wendbaarheid (mits goed uitgevoerd natuurlijk) en controle d.m.v stem in combinatie met minimale teugel/beenhulp.

Ik denk dat het onmogelijk is je aan een bepaalde trainigsmethode vast te klampen, dat is het voor mij in ieder geval wel. Ik ben van mening dat elke trainigsmethode wel iets bevat wat niet op jouw paard van toepassing is of niet door jouw paard haalbaar is etc. Ik pluk gewoon van verschillende methoden de dingen eruit die mij het beste en haalbaar lijken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:07

Ik pas de training aan, aan wat het paard nodig heeft Lachen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:10

Ik volg m'n eigen methode Knipoog Wat er op dat moment mij het beste lijkt, waar ik op dat moment op moet letten, en hoe ik op dat moment alles moet oplossen. En dit in combinatie met al de tips van de staleigenaars, en m'n lesgever Knipoog

BV:Als ik merk dat m'n paard haar lenigheid achteruit ga, train ik op de lenigheid. Hoe? Op mijn manier, wat mij het beste lijkt.

Ik vind het niets om de 'methodes' van een ander toe te passen, wel kun je iemand als een voorbeeld zien, en het zelfde doel hebben, dat is weer iets helemaal anders. Die leider heb ik jammer genoeg nog niet gevonden.

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:09

joyce B schreef:
Ik rijd veel laag en stel ze dan meer of minder rond in, maar niet heel kort met neus op de borst, gewoon zo laag dat ze lekker over de rug gaan lopen, ontspannen en ik kan rijden.
Gaat het heel lekker dan neem ik ook stukken oprichting mee.
Soms rijd ik wat vaker onder het tempo, anderen rijd ik wat steviger door, en het kan ook van dag tot dag verschillen met de bui van een paard (is ie haastig, of juist wat traag) Maar alles gaat op gevoel.
Het paard moet me een goed gevoel geven. Van reactie op je been, doorvloeiend door het lijf naar een soepele, verende, lichte aanleuning. En hoe je dat gevoel kunt bereiken verschilt wel wat per paard dus ik ga niet voor 1 standaard manier van rijden, maar probeer uit te vinden wat het beste voelt bij dat paard en op dat moment.

Maar... Tot op bepaalde hoogte!
Rijd ik een paard waarmee ik moet "knokken" om hem zover te krijgen dat hij mee gaat werken, dan is de lol er snel af en heb ik er geen zin meer in Schijnheilig

Ik zoek dus eigenlijk ook meer het paard uit wat bij mijn (zachte, geduldige) karakter past , dan dat ik mijn rijden drastisch zal veranderen voor een paard.
Ik houd van lieve, gevoelige, meewerkende paarden, liefst wat onderdanig, soepel, beetje vlug en looplustig.
Ik heb liever tien x een iets andere (overdrevene) reactie dan ik bedoeld had, omdat het paard met je mee wil denken en werken, maar de communicatie er nog niet helemaal is, dan dat je super streng en consequent moet rijden om en goede reactie te krijgen en je anders gewoon geen reactie, of zeer lauwe reactie krijgt...
Lui, dominant en dwars, wat je moet overtuigen dat iets echt moet, is niets voor mij...

Sluit ik me helemaal bij aan, is bij mij net zo! Ja

Tact

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 07:41

Vastklampen is nooit goed.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 07:56

Ik klamp me niet vast aan een manier van trainen, maar heb wel mijn eigen stijl Lachen Dmv het lezen van boeken leer ik weer nieuwe dingen, door naar anderen te kijken en te luisteren leer ik ook nieuwe dingen of worden bepaalde zaken duidelijker Lachen

En natuurlijk is er mijn instructrice!

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:14

nou,
ik zou toch wel een metode aanhouden ! afwisseling is niet verkeerd maar je moet wel niet steeds anderen metodes gaan gebruiken want dan weten ze dalijk niet meer wat ze moeten doen... Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:16

Nee, om de week veranderen van methode is een beetje overdreven haha!

Maar je kan wel naar verloop van tijd je methode steeds een beeje bijschaven Lachen