Kan ik een 3 jarige pony aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Si_monee

Kan ik een 3 jarige pony aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 16:22

Beetje rare vraag, en je zou denken vraag het is aan je instucteur. Maar toch, wie heeft er ervaring met een 3 jarige pony? wat moet je kunnen om daar goed op te kunnen rijden. Sowieso is het lessen belangrijk. 2 x in de week les lijkt me voldoende maar ik weet dus niet of ik het aankan, ik heb dus een mogelijkheid maar ik weet niet of het lukt. Pony is al zadelmak (bijna 4) rond de 5/6 maanden doorgereden en een super afstamming! de pony moet dus nog goed doorgereden worden! Zelf ben ik 1.54, het lijkt me handig om een E pony te nemen omdat ik aan het groeien ben. De pony is 1.52 en groeit tot de 1.57 uit ongeveer sowieso tot een grote e pony! ik rij nu een pittige 5 jarige pony, heb wel eens op een 4 jarige die net paar maandjes onder het zadel was gereden. Maar wat denken jullie? wat voor ervaring heb ik nodig om deze uitdaging aan te gaan? Vork

HippoLogic

Re: Kan ik een 3 jarige pony aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:27

Een perfecte timing en een rugzak vol geduld, en niet te veel ambities.
Verder is het vanaf de pc niet te zien of jij een 3 jarige pony 'aankan'.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:29

Pony is al een half jaar doorgereden maar gaat nog wel 5 cm groeien? Lijkt mij dan te vroeg ingereden.

Wil je de pony kopen, verzorgen of rijden? Begrijp volgens mij kopen uit je bericht maar ik vraag het maar even voor de zekerheid. Ik kan je niet vertellen of jij die pony aankan. Ik ken hou niet en de pony ook niet.

Wat wel ontzettend belangrijk is, is dat je consequent bent. Natuurlijk met elk paard. Maar vooral bij jonge paarden. Hoe jonger de ruiter, hoe minder consequent, over het algemeen. De ene 3-jarige is de andere niet!! Er zijn ook lastige paarden van 10+. Daarnaast, kijk gewoon of het klikt.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:19

dankjewel. Het verstandigst is dus (bij leasen of kopen) kijken of het klikt, is er een combinatie en hoe reageert de pony op jou wat voor gevoel krijg jij erbij? ja het is natuurlijk wel dat de ene 3 jarige pony heel braaf kan zijn maar de ander is wilder enz enz zo is iedere pony anders... het beste is dus gewoon wat ik net zij en dan kan je altijd nog kijken..

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:41

Inderdaad. Wel een beetje realistisch zijn. Kan ook dat je een gigantische klik hebt maar dat als je heel eerlijk bent, je weet dat je de pony niet aankan. Niet alleen met je gevoel kijken dus. Oja, altijd om een proeftijd vragen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:52

cindysponys schreef:
Pony is al een half jaar doorgereden maar gaat nog wel 5 cm groeien? Lijkt mij dan te vroeg ingereden

Dat is niet altijd zo, als je rustig inrijd en daarna weer rust geeft kan dat geen kwaad laat de TS iig geen schuldgevoel krijgen, 3 is meestal niet te jong. Daarbij kunnen paarden soms tot 6/7 wel doorgroeien iig doorontwikkelen. Veel groeien iig met 5 nog een heel stuk. Krijgen ze wat meer body en gaan ze nog een stukkie de hoogte in.
Maar dat is een hele andere discussie en daar gaat het niet om Knipoog

Verder ben ik het met anderen eens, de ene 3 jarige is de andere niet en daarbij moet je gewoon altijd goed les nemen als je iets voor het eerst doet helemaal, dan kan je er niet snel heel veel aan verpesten.
Laat je gewoon goed en veel helpen.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:59

cindysponys schreef:
Pony is al een half jaar doorgereden maar gaat nog wel 5 cm groeien? Lijkt mij dan te vroeg ingereden.

Ben ik niet met je eens.
Mijn paard heb ik in gereden op 3,5 jaar. Hij is toen voor zijn paspoort op 4 jarige leeftijd gemeten op 1,63. Nu is hij 8 en hij meet 1.70. Ik heb het eerste jaar heel rustig gedaan omdat ik geen bak tot mijn beschikking had. Dus het zegt niet altijd wat.

@ TS
Via de computer kun je dat lastig zeggen. De ene 3 jarige is de andere niet.
succes met je keuze

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:35

Ligt natuurlijk aan zijn karakter, wat ik wel vind is dat je een zachte hand moet hebben, eerlijk moet zijn, veel geduld moet hebben en hem vooral niet teveel in de weg zitten [dus een nette houding hebben]. Verder weet ik niet of je een goede zit hebt [als 'ie bokt zegmaar] want dat is wel handig Tong uitsteken

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:16

Ik had een halfjaar op de manege gereden, en kreeg een 3-jarige (alleen zadelmakke) pony Clown
Het is maar net hoeveel begeleiding je erbij krijgt hoor!

gjalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:00

ik vind dat niet iedereen een 3jarige pony kan berijden want je meot gewoon wel wat ervaring hebben met paarden!!! en het gevoel ook hebben voor wat zo'n beest voelt enz......
dus denk er a.u.b goed over na voordat je er aan begint dat het is best allemaaal heel lastig en daar bnuiten kost het ook heel veel tijd en energie mijn paard is nu 4 het is allemaal goed gegaan maar je heb zeker veel geduld nodig!!!!!groetjes