Menig gevraagd - stang en trens / slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Menig gevraagd - stang en trens / slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 13:15

Nee, niet in combinatie Tong uitsteken

Ik vraag me namelijk af, wat in de praktijk scherper inwerkt - een stang en trens of een gewoon hoofdstel met slofteugel?

Ik gebruik beiden wel eens - stang en trens met name als ik wil gaan Z-pielen (zoals ik het noem) en tijdens periodes van erg veel schrikken, gebruik ik een slofteugel in combinatie met een normaal hoofdstel met bit, slof voor de eventuele noodgevallen zoals wegspurten e.d.

Nu vind ik persoonlijk dat ik veeeel meer kan sluiten met s&t, vandaar dat ik die ook gebruik met de zwaardere oefeningen, en daarom dus (zoals ik het bekijk) ook een behoorlijke controle kan houden.
Met slofje idem dito, verschil is dat die alleen gebruikt wordt bij noodsituaties.

Dus..... wat is feitelijk scherper? Uiteraard is het middel zo sterk of mild als de hand van de ruiter Knipoog maar het is even een vraag waar ik geen antwoord op kan verzinnen.

Ik denk zelf - de slof, omdat je dan meer kunt dwingen, door de bevestiging van de slofteugel, en dus eigenlijk straffer inwerkt.

Anoniem

Re: Menig gevraagd - stang en trens / slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:06

Ik denk ook de slof. Omdat je met de slof druk van beneden (tussen de benen) en naar achteren krijgt. Plus dat je aan de stang een kinketting kunt doen, die doorslaan voorkomt, op een slof zit geen enkele rem. Behalve het gezond verstand van de ruiter, en dat functioneert niet bij iedereen naar behoren. Dus ja, ik denk de slof. Zeker omdat de meeste mensen die met een S&T gaan rijden, redelijk goed weten waar ze mee bezig zijn, dat is bij de gebruikers van de slof niet altijd het geval.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:56

dat hangt er helemaal vanaf hoe de stang en tres zijn opgehagen in het hoofdstel. de stang en trens werkt in op verschillende punten en hoe hij afgesteld staat bepaald hoe sterk hij op welk punt aangrijpt.
Hij werkt in op de lagen, de onderkaak en achter de oren.
De slof werkt alleen op de lagen. Afhankelijk van het gevoel van het dier zal dus of het een of het ander meer effect hebben.
Een stang met lange scharen kan dek ik evenveel effect hebben als een slofteugel.
beide hulpmiddelen kunnen ook even veel schade aanrichten.
Het enige dat ontbreekt bij de stang en trens is de gefixeerde instelling van het hoofd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:08

Zoals je zelf al zegt Barmat: mij lijkt het 't scherpste datgeen dat als scherpste wordt gebruikt door de ruiter/amazone.

Goed rijden met slof hoeft niet scherp te zijn, evenals het goed rijden met S&T. Tja, naar mijn mening geen eenduidig antwoord wat er scherper is.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 16:10

Judje schreef:
Zoals je zelf al zegt Barmat: mij lijkt het 't scherpste datgeen dat als scherpste wordt gebruikt door de ruiter/amazone.

Goed rijden met slof hoeft niet scherp te zijn, evenals het goed rijden met S&T. Tja, naar mijn mening geen eenduidig antwoord wat er scherper is.

Die mening heb ik dus eigenlijk ook, vandaar dat ik het ook vroeg,misschien dat anderen er een duidelijk(er) antwoord op konden geven.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:32

Haha, lastig zijn dit soort dingen soms he?
Tja, als iemand er een ander antwoord op weet hoor ik het graag, maar dan wel met goed onderbouwde argumenten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:42

Ik denk dat een slof sterker kan inwerken omdat je het paard echt in een houding kan dwingen, geen keus.
S&T is een bit, er is voor het paard dus een keuze om in een bepaalde houding te lopen, met het bit kan wel zodanig ingewerkt worden dat het voor het paard fijner is in die "voorgeschreven" houding te lopen.
Maar: het paard kan niet worden gedwongen zoals bij de slof.
Dus kortom ik denk dat de slof sterker kan inwerken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:32

Ik denk dat wanneer slof of S&T worden gebruikt om meer controle te hebben, ze allebei TE scherp zijn.

Vind het trouwens ook niet echt vergelijkbaar. Beetje hetzelfde als een bepaald soort sporen met de zweep vergelijken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:41

Tja, dat is zeker waar.
Maar ik neem aan dat het hier gaat om 'normaal' gebruik van deze twee methoden. Maar, je zegt het: als je het nodig hebt voor meer controle is het gewoon niet goed.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 06:50

oosterhoff schreef:
dat hangt er helemaal vanaf hoe de stang en tres zijn opgehagen in het hoofdstel. de stang en trens werkt in op verschillende punten en hoe hij afgesteld staat bepaald hoe sterk hij op welk punt aangrijpt.
Hij werkt in op de lagen, de onderkaak en achter de oren.
De slof werkt alleen op de lagen. Afhankelijk van het gevoel van het dier zal dus of het een of het ander meer effect hebben.
Een stang met lange scharen kan dek ik evenveel effect hebben als een slofteugel.
beide hulpmiddelen kunnen ook even veel schade aanrichten.
Het enige dat ontbreekt bij de stang en trens is de gefixeerde instelling van het hoofd.

Hier ben ik het mee eens.
Volgens mij zijn de slof of s&t geen vergelijkbare hulpmiddelen. Ik ken wel dames die met s&t rijden in combinatie met een slof, dan heb je natuurlijk helemaal gigantisch veel inwerking. Maar als de ruiter of amazone weet wat hij doet, kan het in principe weer geen kwaad.
Maar uiteindelijk is de ruiter toch altijd degene die bepaald hoe sterk een hulpmiddel inwerkt. Als jij de hele tijd aan je stang zit te sleuren is dat niet goed, hetzelfde geldt voor de slof.
Je zult per paard en per situatie moeten kijken wat een goed werkend en fijn hulpmiddel is, waarbij met name de slof heel zuinig en deskundig gebruikt moet worden.
Laatst bijgewerkt door Michel123 op 13-04-07 07:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 06:52

ik weet niet of je van scherper kan spreken....

Ik denk dat de inwerking anders is Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 08:08

KiWiKo schreef:
ik weet niet of je van scherper kan spreken....

Ik denk dat de inwerking anders is Lachen

Dat zowieso Lachen

Maar waarom ik het eigenlijk afvroeg is omdat mijn paard met S&T echt heel gevoelig is, dan kan/moet ik hem al helemaaal op twee pinken rijden (hij heeft al een hele fijne mond) en merk ik dat ik in de zijgangen bijvoorbeeld echt super goed kan begrenzen.

Zijgangen aanleren was voor hem geen eitje, hij stormde er vaak vandoor, drukte zich weg of probeerde op een andere manier er tussen uit te piepen. Mijn instructrice zei toen "probeer eens een slof er aan te hangen, misschien dat je hem dan nét beter bij je kunt houden en kan hij zich niet zo gemakkelijk wegdrukken als hij nu doet"
Maar ik vond zelf dat hij het vaak toch nog voor elkaar kreeg om er tussen uit te kletteren (hij rent altijd weg als het moeilijk wordt, vervelende eigenschap) ondanks de slof.

Terwijl voor mijn gevoel een slof dwingender is, je kunt een paard echt vastzetten hiermee, merk ik zelf dat hij op S&T uiteindelijk beter door die zijgangen te rijden was Lachen

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:47

Toch vind ik dat niet goed van je instructrice, om je voor de zijgangen met een slof te laten rijden.
Had je dan s&t én slof ?
Persoonlijk ben ik geen voorstander van "dwingend" rijden, zo zie ik liever een lichte beenhulp dan dat iemand zijn/haar sporen er diep in zet.
Dwingend rijden kan wel om iets duidelijk te maken, maar daarna moet het weer met lichte hulpen kunnen.
Dus een kleine ophouding op je stang, en dan weer los. Of een kort prikje of rolletje met je spoor, en dan weer op je beenhulp.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:38

Michel123 schreef:
Toch vind ik dat niet goed van je instructrice, om je voor de zijgangen met een slof te laten rijden.

Waarom niet? Een paard van 1.76m dat al zn gewicht en kracht in de strijd gooit om vooral maar níet opzij te hoeven en in lengtebuiging te blijven lopen, kan ik écht niet aan hoor Hij raakte zó opgefokt dat ik niet eens meer normaal naar voren kon rijden daarna. Die slof heeft mij net even geholpen om hem beter te begrenzen waardoor het kwartje uiteindelijk viel. Missie geslaagd - slof er weer af Lachen

Had je dan s&t én slof ?

NEUEUEJJJJJ!!!! Dát zou pas triest zijn! Nee, ik reed toen nog met gewoon bit Lachen

Persoonlijk ben ik geen voorstander van "dwingend" rijden, zo zie ik liever een lichte beenhulp dan dat iemand zijn/haar sporen er diep in zet.
Dwingend rijden kan wel om iets duidelijk te maken, maar daarna moet het weer met lichte hulpen kunnen.
Dus een kleine ophouding op je stang, en dan weer los. Of een kort prikje of rolletje met je spoor, en dan weer op je beenhulp.

Dat is precies wat ik doe hoor Ja Maar soms moet je gewoon even Lachen

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:38

Je bent toch niet boos op me ?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:51

Michel123 schreef:
Je bent toch niet boos op me ?

euh, waarom zou ik?

Ik geef gewoon antwoord op jouw stukje Lachen

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:52

Okee, dan zijn we het met elkaar eens, ook over het gebruik van slof of s&t.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 14:53

En je bent natuurlijk wél een harde amazone !!
Hahaha.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 14:57

Michel123 schreef:
En je bent natuurlijk wél een harde amazone !!
Hahaha.

Is slechts uiterlijke schijn Haha!