Ik vraag me namelijk af, wat in de praktijk scherper inwerkt - een stang en trens of een gewoon hoofdstel met slofteugel?
Ik gebruik beiden wel eens - stang en trens met name als ik wil gaan Z-pielen (zoals ik het noem) en tijdens periodes van erg veel schrikken, gebruik ik een slofteugel in combinatie met een normaal hoofdstel met bit, slof voor de eventuele noodgevallen zoals wegspurten e.d.
Nu vind ik persoonlijk dat ik veeeel meer kan sluiten met s&t, vandaar dat ik die ook gebruik met de zwaardere oefeningen, en daarom dus (zoals ik het bekijk) ook een behoorlijke controle kan houden.
Met slofje idem dito, verschil is dat die alleen gebruikt wordt bij noodsituaties.
Dus..... wat is feitelijk scherper? Uiteraard is het middel zo sterk of mild als de hand van de ruiter
maar het is even een vraag waar ik geen antwoord op kan verzinnen.Ik denk zelf - de slof, omdat je dan meer kunt dwingen, door de bevestiging van de slofteugel, en dus eigenlijk straffer inwerkt.
Hij raakte zó opgefokt dat ik niet eens meer normaal naar voren kon rijden daarna. Die slof heeft mij net even geholpen om hem beter te begrenzen waardoor het kwartje uiteindelijk viel. Missie geslaagd - slof er weer af
Maar soms moet je gewoon even