4 jarig paard, heoe vaak en lang rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

4 jarig paard, heoe vaak en lang rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 14:56

Hoi!!

Ik heb een hele knappe nieuwe man in mijn leven Clown
Whoopy! Hij is in februari 4 jaar geworden en is nu 4 maanden onder het zadel.
Nu zit ik een beetje in tweestrijd: Whoopy heeft ontzettend veel energie en nog
wat probleempjes wat betreft zijn gedrag, als ik hem een paar dagen achter elkaar
rijd dan gaat het steeds beter. Maar het blijft een 4 jarige en aangezien hij pas 4
maanden onder het zadel is ben ik mij ervan bewust dat ik rustig aan moet doen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
- Hij heeft teveel energie
- Hij vind het werken ontzettend leuk
- Hij moet tot rust komen, is nog erg gespannen

Casarell

Re: 4 jarig paard, heoe vaak en lang rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:03

Dat hij het werk leuk vind is super, en dat moet je zo houden.
Zorg wel dat hij geestelijk ook kan verwerken wat hij geleerd heeft.

Ik zou em dus niet elke dag rijden.... maar om de dag of zo.
Maar hij moet wel elke dag los met soortgenoten, goed voor de beweging en de sociale vaardigheden. Bovendien kan hij dan zijn energie kwijt.

Als je em wel elke dag wilt rijden, wissel het dan vaak af met een buitenritje.. tevens een goeie oefening.. Bloos

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:04

Win heeft ook energie genoeg en hij heeft het volgende werkschema:

- maandagavond: privéles
- dinsdagavond: aan de dubbele longe
- woensdag: privéles of gereden door mijn instructrice
- donderdag: aan de longe of dubbele longe
- vrijdag: clubles
- zaterdag: vrij
- zondag: onder het zadel, aan de longe of op wedstrijd.

Mijn W´tje is heel werklustig, maar om hem plezier in het werk te houden, komt hij niet al te veel onder het zadel. Daarnaast longeer ik hem een paar uur van te voren, voordat ik ga rijden.

En hij komt iedere dag een paar uur in de bak met Dilia Ja

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:07

ik zou ook zeker niet elke dag gaan rijden, hij is nog maar 4 mnd onder het zadel!
dus om de dag is vaak genoeg denk ik, en de andere dagen idd gewoon lekker los/ op de wei met soortgenoten om lekker te spelen en zijn ei kwijt te kunnen. dat zou ik trouwens gewoon elke dag doen, ook op dagen dat je rijd.
een paard wat graag wil werken en vol enerie zit kan je te snel over vragen, en daar is ie nog veel te jong voor, dan gaat het nu in sneltein vaart maar kom je straks in de problemen met hem.
gun hem de tijd om volwassen te worden en ook lekker te kunnen spelen met andere, en bouw het werk langzaam op

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:14

ik ken het, met zulke paarden moet je heeeeel erg oppassen dat je ze vooral niet gaat overvragen...

aangezien ze zo graag werken, daarbij veel energie hebben etc.

mijn 4 jarige rijd ik zo'n beetje om de dag. soms eens 2 dagen achter elkaar. en heeft 1 soms 2 dagen in de week vrij.

ziet er dan bvb zo uit.

maandag: rijden
dinsdag: longeren(passoa)
woensdag: rijden/les
donderdag: kort rijden, loswerken (ivm eventuele spierpijn)
vrijdag: vrij
zaterdag: rijden
zondag: longeren(passoa)/vrij
(verschilt nog wel eens per week, maar in totaal ziet het er ongeveer zo uit)

en ipv rijden ga ik soms ook wel eens naar buiten.. of eens een keertje extra ipv longeren naar buiten ofzo Lachen

Verder komt ze ook iedere dag met een groepje een paar uur in de bak,
straks weer gewoon hele dag op het land maar dat kan nu nog niet.

die van mij barst ook van de energie... kan haar ook wel elke dag gaan rijden,
maar dan gaat het allemaal veelste snel, ze is nog maar 4, dus tijd zat Knipoog

kaprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:16

wij hebben ook een vierjarige als je echt pas net begint met rijden zou ik eerst 4x in de week een ahlf uur rijden en dan steeds langer en ook steeds iets vaker

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:34

Ik vind dat je wel erg veel les hebt in de week. Ik heb ook een bijna vierjarige en ik rijdt hem over het algemeen wel 3 keer per week en longeer of werk in de lange lijnen of wandel op de andere dagen. Verder staat hij elke dag 3 uur per dag in een paddock met 2 vriendjes.
Ik heb elke week een priveles en daar werkt hij dan extra hard. Om elke week een aantal keren echt les te hebben vind ik behoorlijk intensief, niet qua beweging maar qua concentratie. Het moet allemaal tussendoor ook wat relaxter kunnen zijn zodat alles zijn plek vindt en duidelijker wordt voor hem. Naar mijn gevoel is het nu heeeel erg veel geconcentreerd werk voor zo'n jonkie. En juist die concentratie is iets wat je rustig aan oppakt/opbouwt, je hebt alle tijd. Een of 2 keer Les en rijden door je instructrice is toch behoorlijk aanpakken voor zo'n jong paard. Ik zou of 1 keer les of 1 keer rijden door je instructrice ruim genoeg vinden en de rest rijdt je voor jezelf waardoor hij toch beweging heeft en jij en hij samen oefenen en naar elkaar toegroeien.

Ik kan me voorstellen dat je graag vaak les hebt, dat zou ik ook wel willen Clown Haha! want ik heb ook een heel tof paard, maar nu is juist de tijd om het wat dat betreft jezelf nog een beetje te remmen om het paard te beschermen. Heb je later alleen plezier van dat hij ook genoeg rust in zijn koppetje houdt om alles echt goed te laten bezinken. Het is gewoon ook belangrijk om lekker relaxed samen alles uit te proberen wat je in de les geleerd hebt, maar dat is toch echt iets anders dan echt les hebben. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel?

Het is wel echt een heel erg leuk schatje van een paard hoor dat je daar hebt!! Doe er maar extra voorzichtig mee Clown
Laatst bijgewerkt door fargo op 02-04-07 15:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:37

Mijne word van de zomer 4, en die rij ik 4 tot 5x in de week. De rest van de week mag ze lekker in de wei staan Lachen
Doordeweeks rij ik meestal in de bak en het weekend ga ik naar het bos. Meestal anderhalf 2 uurtjes!

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:41

@ Fargo, ik neem aan dat je het over mij had? Aangezien Charlotte niet erbij heeft gezet, hoeveel les ze heeft.

Ik heb er bewust voor gekozen om ´zoveel´ les te nemen, aangezien ik hem onder begeleiding wil opleiden. De lessen zijn wel intensief, maar mijn paard geeft aan wat hij qua vermogen aankan. Ik doe dit al vanaf dat hij onder het zadel is, nu ongeveer 10 maandjes en ik heb nog geen problemen ondervonden. Hij pakt het juist heel goed op, op deze wijze Vork

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:56

Oh ja Anke, sorry ik has jouw post een beetje gelezen als de vervolgpost van de "vraagsteller".. En haar paard is immers nog maar 4 maanden onder het zadel. Dan blijf ik het toch behoorlijk pittig vinden hoor voor zo'n jong paard. Ik heb ook veel en goed contact met mijn instructeur zodat ik het goed doe. Mijn paard is ook heel gemotiveerd en getalenteerd maar ik vind toch dat ik hem toch moet behandelen naar zijn leeftijd en dan is het toch nog maar net "een kleuter af" ondanks dat ie het zo goed doet. Maar fijn dat het bij jou verder wel goed gaat hoor!!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:15

Jee ik rijdt dan best weinig.
Mijn 4 jarige:
Maandag: rijden
Dinsdag: Vrij
Woendag: rijden
Donderdag: vrij
Vrijdag: les (half uur)
Zaterdag: Vrij
Zondag: Vrij/af en toe rijden

Ik rijdt 20/30 min. Hij gaat snel en leert loeihard. Dit is meer dan genoeg. Voor hem. Longeren doe ik eigenlijk nooit aan. Het heeft voor ons geen toevoeging. Verder elke dag weide gang.
Van het zomer wil ik het opbouwen van 3 keer naar 5 keer in de week. Ik rijdt relatief kort dus dat kan hij makelijk hebben

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 19:23

Ik heb alleen het probleem dat wij niet mogen longeren op stal. Dus ik moet óf rijden óf hij moet vrij hebben. En buiten rijden, daar is hij absoluut nog niet aan toe. Ikz ou het graag met hem doen als afwisseling van het werk maar hij moet eerst nog veel meer ontspannen zijn voordat ik met hem naar buiten ga.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 19:24

fargo schreef:
Ik vind dat je wel erg veel les hebt in de week. Ik heb ook een bijna vierjarige en ik rijdt hem over het algemeen wel 3 keer per week en longeer of werk in de lange lijnen of wandel op de andere dagen. Verder staat hij elke dag 3 uur per dag in een paddock met 2 vriendjes.
Ik heb elke week een priveles en daar werkt hij dan extra hard. Om elke week een aantal keren echt les te hebben vind ik behoorlijk intensief, niet qua beweging maar qua concentratie. Het moet allemaal tussendoor ook wat relaxter kunnen zijn zodat alles zijn plek vindt en duidelijker wordt voor hem. Naar mijn gevoel is het nu heeeel erg veel geconcentreerd werk voor zo'n jonkie. En juist die concentratie is iets wat je rustig aan oppakt/opbouwt, je hebt alle tijd. Een of 2 keer Les en rijden door je instructrice is toch behoorlijk aanpakken voor zo'n jong paard. Ik zou of 1 keer les of 1 keer rijden door je instructrice ruim genoeg vinden en de rest rijdt je voor jezelf waardoor hij toch beweging heeft en jij en hij samen oefenen en naar elkaar toegroeien.

Ik kan me voorstellen dat je graag vaak les hebt, dat zou ik ook wel willen Clown Haha! want ik heb ook een heel tof paard, maar nu is juist de tijd om het wat dat betreft jezelf nog een beetje te remmen om het paard te beschermen. Heb je later alleen plezier van dat hij ook genoeg rust in zijn koppetje houdt om alles echt goed te laten bezinken. Het is gewoon ook belangrijk om lekker relaxed samen alles uit te proberen wat je in de les geleerd hebt, maar dat is toch echt iets anders dan echt les hebben. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel?

Het is wel echt een heel erg leuk schatje van een paard hoor dat je daar hebt!! Doe er maar extra voorzichtig mee Clown

Ik heb maar 1 keer in de week les met hem Lachen

Mhstables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:59

ik zeg altijd zijn leeftijd is het aantal keer rijden dus 4 keer in de week bij de jouwe. Maar er is nooit een duidelijke regel voor, je moet het per paard bekijken....zijn ontwikkeling, bouw en duur van in training zijn is ook belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:11

_Anke_ schreef:
Daarnaast longeer ik hem een paar uur van te voren, voordat ik ga rijden.

Het staat er een beetje grappig; alsof je eerst 3 uurtjes gaat longeren voordat je gaat rijden Haha!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:49

Mhstables schreef:
ik zeg altijd zijn leeftijd is het aantal keer rijden dus 4 keer in de week bij de jouwe. Maar er is nooit een duidelijke regel voor, je moet het per paard bekijken....zijn ontwikkeling, bouw en duur van in training zijn is ook belangrijk!

Arme 21-jarige. Nee hoor ik snap echt wel dat die niet 3x per dag gereden worden.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 17:41

Hahahaha!
Nou Whoop is enorm gekalmeerd en het rijden gaat steeds fijner.
Ben echt heel erg blij!!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:08

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:46

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:48

Ik zou haar de donderdag vrijgeven.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:50

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:50

Ik zou hem maar ongeveer om de dag rijden of longeren.
De andere dagen helemaal vrij.
Wel dagelijks weidegang met een ander, zodat ze de energie kwijt kunnen

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:51

.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 12:52

Nou perfect dan toch!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:56

.