Rijtechnische problemen; Ligt het aan de jezelf of het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Rijtechnische problemen; Ligt het aan de jezelf of het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 01:39

De laatste tijd is mijn paard nogal opstandig en houdt hij voor mijn gevoel vast op rechts. Heeft hij altijd wel een beetje maar nu gewoon zo erg dat ik er bijna geen buiging of stelling doorheen krijg. Gelukkig heb ik morgen weer les en hoop ik dat hem er dan eindelijk doorheen krijg!
Ik weet precies wat mijn of eigenlijk ons probleem is. Ik houdt zelf ook vast op rechts, ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik die hand gewoon vastzet. Probeer er echt wel op te letten maar ja je weet hoe dat gaat, bent vanalles tegelijk aan het doen.

De problemen die jullie ondervinden tijdens het rijden, liggen die aan jouw. Of is het paard moeilijker of komt het van 2 kanten?

Mindfields

Re: Rijtechnische problemen; Ligt het aan de jezelf of het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 02:03

Het woord zegt het eigenlijkal he..
Rijtechnische problemen.
De rijtechniek.

Een paard loopt zoals de ruiter het rijdt. Niets meer en niets minder.

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:52

Hier is een speciaal topic voor. Lachen

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:55

Het ligt vooral aan de ruiter denk ik en het paard geeft daar een reactie op..
Mijn Haf wil soms op rechts ook geen stelling aannemen en dat is omdat ik me ook durf vastzetten en dan is het een hopeloos gevecht..
Langs links gaat alles dan perfect, 't is dus een rare situatie, maarja.
Met de les gaat het altijd beter en gewoon blijven oefenen, dan komt het wel goed.
x

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 09:58

Meestal ligt het aan de ruiter. Omdat de ruiter iets (verkeerd) doet geeft het paard daar een reactie op, bijv moeilijk worden op rechts.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:00

Het ligt altijd bij de ruiter. Mijn paard heeft een tijdje ook staak neigingen gehad op mijn been. Hoe dat kwam? Ik hield teveel vast met mijn binnenteugel. Paard krijgt geen ruimte voor reactie naar voren en gaat staken. Is nu opgelost en hij loopt weer super

Honesty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:07

Ik ken het! Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:38

Ja het ligt altijd bij de ruiter,een paard reageert alleen op wat een ruiter doet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:25

Bij de ruiter, paarden zijn vaak te volgzaam en hebben een hoge pijn en acceptatiegrens.
Problemen kunnen al maanden bezig zijn te vormen, voordat het paard gaat protesteren Knipoog

Vaak als een paard aan 1 kant vast houdt is hij scheef, als ruiter ga je die kant dan ook vasthouden, waardoor het paard lekker kan leunen. Alleen al die teugel loslaten maakt een wereld van verschil.
Paard heeft dan geen steun meer en moet zn eigen balans gaan vinden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:12

Idd waar. Een paard loopt zoals de ruiter rijdt. En zeker geldt dat voor oudere paarden. Jonge paarden hebben vaak nog een moeilijke kant, buigen aan 1 kant moeilijker in, maar ook dat is rijtechnisch goed op te lossen.
Splinter schreef:
Vaak als een paard aan 1 kant vast houdt is hij scheef, als ruiter ga je die kant dan ook vasthouden, waardoor het paard lekker kan leunen. Alleen al die teugel loslaten maakt een wereld van verschil.
Paard heeft dan geen steun meer en moet zn eigen balans gaan vinden Knipoog
En dat is de goede manier.

B_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 13:27

99% van de keren dat je paard vast pakt ligt het aan de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:40

Dat komt wss omdat de ruiter aan die kant vasthoudt. De ruiter leert het paard op die manier vast te pakken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:40

Ik hoor wel 's zeggen zoals eerder al gezegd is:
Het paard loopt zoals de ruiter die erop zit (weet hem niet precies meer)
Ik mer het dondersgoed aan mijn vp zodra ik iets niet goed doe, bv een rechte lijn rijden sluit ik haar goed op dan is het een rechte lijn, verwaarloos ik een hulp wordt het meteen zigzag.
Met dit voorbeeld wil ik even zeggen dat de meeste problemen met mijn vp bij mij liggen. (rijd dr nog maar 3 weken)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:58

Een paard is van nature scheef aan 1 kant (of als mijn paard, ene keer links, andere keer rechts).
Ben je als ruiter een béétje scheef, reflecteerd het paard dat meteen. Vooral als je dezelfde kant hebt, gaat het ongemerkt. Goed bewust rijden, continue jezelf controleren in de training, dan is het het 'snelst' opgelost.
Iedere (goede) ruiter is continue bezig om scheefheid tegen te gaan. Succes ermee!!
(en 99,9% van de fouten ligt aan de ruiter.. Een paard is een prachtige spiegel, je moet alleen wel leren kijken)

Lamie_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:04

Blingh schreef:
De laatste tijd is mijn paard nogal opstandig en houdt hij voor mijn gevoel vast op rechts. Heeft hij altijd wel een beetje maar nu gewoon zo erg dat ik er bijna geen buiging of stelling doorheen krijg. Gelukkig heb ik morgen weer les en hoop ik dat hem er dan eindelijk doorheen krijg!
Ik weet precies wat mijn of eigenlijk ons probleem is. Ik houdt zelf ook vast op rechts, ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik die hand gewoon vastzet. Probeer er echt wel op te letten maar ja je weet hoe dat gaat, bent vanalles tegelijk aan het doen.

De problemen die jullie ondervinden tijdens het rijden, liggen die aan jouw. Of is het paard moeilijker of komt het van 2 kanten?

Mijn paard houd ook heel erg rechts vast, mijn instructrice heeft er laatst ook op gereden om te kijken of het aan mij of aan m'n moeder lag. Dat was dus niet het geval, de instructrice had er zelf ook problemen mee,
L'amie wilde haar koppie echt enit naar beneden
Succes met rijden,!!

Lamie_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:06

Er wordt ook gezegt datje geen kracht mag gebruiken met paardrijden.. maar soms gaat ze echt veel te snel en kan het niet anders. Het doet soms dan ook wel pijn aan me armen. SLECHSLECHTSLECHT ik mag het echt niet doen denk ik elke keer maar dan toch!

DandySgatJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:15

mijn pony doet soms ook druk..
dan gaat hij steigeren.. Ach gut

Lamie_Lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:51

DandySgatJ schreef:

Oo dat is vervelend! Daarvoor kunje dus ok een martingaal gebruiken,, dat is bij mij de reden dast ik hem gebruikt, want in het bos haalt L'amie best anree streken uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:08

Ik ben totaal niet van de de hulpteugels. Heb uit pure noodzaak een sloggekocht om em voor het rijden ffkes te longeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 22:15

Lamie_Lisa schreef:
DandySgatJ schreef:

Oo dat is vervelend! Daarvoor kunje dus ok een martingaal gebruiken,, dat is bij mij de reden dast ik hem gebruikt, want in het bos haalt L'amie best anree streken uit!

Het lijkt mij beter als je kijkt waarom de pony steigert, in plaats van een martingaal te gebruiken. Steigeren is een vrij extreme vorm van protesteren, dus de oorzaak ligt bij jou. Ik heb een merrie die steigerde omdat het bit (gebroken watertrens) haar in het verhemelte prikte. Ik heb het bit vervangen door een rubber stang, en haar opnieuw dmv wandelen en longeren weer laten wennen aan het bit, daarna met zachte hand gereden. Het gesteiger was afgelopen.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:38

In het begin dacht ik altijd als iets niet goed ging met rijden dat het aan mijn paard ligt.. Wat dus hartstikke fout gedacht is! Mja zo onervaren als ik was, is dat makkelijk gezegt.
Het rijden gaat de laatste tijd niet goed bij ons. Waarom niet? Ik zit erg vast in mijn lichaam, vooral mijn bekken, mijn paard is linksom erg moeilijk.. als ik linksom rij dan is de ontspanning die ik rechtsom er redelijk in kreeg, gelijk weer weg. Ook is links mijn moeilijke kant..!
Ook het dressuuren vind ik niet leuk, het is dat het heel belangrijk is, maar ik vind het erg lastig en ook op een gegeven moment saai worden.. Mijn paard heeft ook een hekel aan dressuuren, ze wordt nukkig, enz enz. Ze voelt precies aan in wat voor een bui ik ben, ben ik boos/chaggie dan speigelt ze dat gelijk weer terug! Wat ik ook vind dat terecht is!

Het moraal van dit verhaal Knipoog :
Als een paard iets niet goed doet/verzet wat dan ook komt. Lig het meestal aan de ruiter, en niet aan het paard!!

tiamoapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:45

In veel gevallen ligt het idd zoals hierboven omschreven aan de ruiter. Blijft het probleem bestaan (ook als je er bv een meer gevorderde ruiter opzet) dan zou ik toch aanraden om eens verder te zoeken. Het paard kan jou ook een signaal geven dat het ergens pijn heeft of vastzit in de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:52

Dat kan idd, maar ook dat komt vaak bij de ruiter vandaan. Zeker vastzitten in de rug heeft een rijtechtnische oorzaak, komt door niet voldoende voorwaarts neerwaarts rijden. Een gevorderde ruiter kan je laten zien waar het vandaan komt, maar dan is het nog altijd de taak van de ruiter om daar wat aan te doen (onder goede begeleiding).
@ Mloesje: als je elke dag strech oefeningen doet, kun je jezelf loswerken voordat je paard gaat rijden. Mss een oplossing voor jouw probleem?

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:02

Mijn pony sjeest echt door de buitenbak en zo dat ik controle loos ben, met martingaal kan ik de controle houden maar laatst reed mijn instructrice zonder ze liep geweldig en toen ik zonder begon ze meteen in draf weer. dus weer een zelfde geval van dat het aan de ruiter ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:07

Da's idd heel duidelijk. Ik ben wel blij dat je dat inziet, het is een goede basis om te werken aan je probleem.