Jong paard meteen al achterwaarts aanleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anora

Jong paard meteen al achterwaarts aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 22:17

Titel spreekt voor zich, wanneer is een paard klaar om achterwaarts te leren en hoe pak je dit het beste aan?

(vraag is niet voor eigen ervaring maar uit nieuwschierigheid)

smurffie

Re: Jong paard meteen al achterwaarts aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:43

achterwaarts leren doe je eerst met grond en stemhulpen .. rustig pasje naar schet zetten en ook stem gebruiken .. zodra hij 1 pasje zet .. al is het maar half belonen .. zo ga je steeds verder tot hij dat braaf doeet.. daarna (doen wij) met ruiter erop hetzelfde herhalen .. ruiter doet nog niets zit alleen op zn rug-> daarna doe je hetzelfde (over dagen verspreid ) en an geeft de ruiter ook hulpen .. als dat geod gaat ga je de grondhulpen afbouwen (met flink belonen als het geod gaat natuurlijk)
als dat eenmaal goed gaat alleen je stemhulp nog afbouwen waarna hij het op alleen je beenhulpen kan

leeftijd en er "klaar" voor zijn speel ik mijn mening niet over uit : je merkt vanzelf of het paard het aankan of niet en elk paard verschilt .. zodra een paard het allemaal netjes doet en niet te jong is .. zijn evenwicht ook goed is! kun je langzaam aan dat soort dingen beginnen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:12

Mijn nog-geen-vierjarige kan het al, die was ook gelijk weg met halthouden trouwens, ik vind het wel een voorwaarde dat ze echt 100% stil kunnen staan op jouw verzoek.
Die heeft het gewoon geleerd door halthouden, hulpen voor achterwaarts en dezelfde stemhulp als aan de longe achterwaarts en eerlijk gezegd deed hij het van de eerste keer gelijk.

Ik rij ook al een tijdje een tienjarige die het geduld niet heeft om netjes halt te houden en die kan ook nog steeds geen achterwaarts.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:16

Mijn paarden beheersen het achterwaarts al voordat ze bereden worden.

Het heeft bij mij zeker een belangrijke plaats in de opvoeding.

Doordat ze het aan de hand op slechts houding en/of stemhulp beheersen, kunnen ze het onder het zadel eigenlijk direct op slechts een stemcommando, waaraan je langzaam aan beenhulpen verbind.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:18

Achterwaarts moeten ze inderdaad al leren aan de hand, dat is een stukje basisopvoeding voor elk paard.
Onder het zadel mee beginnen als ze goed kunnen halthouden en dan vanuit de hulpen op de grond de rijtechnische hulpen er op zetten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:20

die van mij moest dat gelijk met voorwaarts leren hoor. ze moet naar voren, naar achteren en opzij kunnen wanneer ik dat wil. naar mijn menig toch wel handig als ze ergens moet staan waar ik wil;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:08

Zodra ze voorwaards gaan op jou hulp en netjes stil kunnen staan begin ik met achterwaards gaan.
Met een huppel tutje zal dat vaak iets langer duren dan met een hele coole pony.
Maar ik heb nu ook (een net ingereden en betuigde) hele hete 5 jarige staan, maar die was zo braaf met halthouden dat ik die het heel snel al geleerd heb. Mijn hele snele 4 jarige kan ook heel braaf halthouden en een keurig pasje achterwaards zonder te drammen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:13

mij is altijd geleerd om daar nog even mee te wachten tijdens het rijden ..
omdat je dan sneller krijgt dat het paard naar achteren loopt als je halthoud en dat dus punten kost tijdens de proef ..
Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:33

Die van mij gaan ook allemaal snel voor de wagen en ook flot door naar het L voor de wagen (ik hoop na deze zomer dat ik zelfs direct L mag starten) en dan word achterwaards ook gevraagt. En een aanspanning keer je ook niet zomaar even als een paard ohz, dan is achteruit ook wel erg makkelijk.
Vandaar dat ik het wel flot mee pak Knipoog (ook ohz).

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:00

Om je paard correct achterwaarts te leren lopen dus diagonaal,gelijke afstand en rechtgericht,zul je toch eerst een jong paard rechtgericht naar voren moeten leren lopen,ik neem deze oefening als laatste onderdeel mee in mijn basistraining,je kunt dit het beste aanleren door er zelf op te gaan zitten en iemand anders ervoor met een zweepje de voorbenen om en om aan laten tikken terwijl jij de juiste been en teugelhulpen geeft.Het is 1 van de moeilijkste oefeningen omdat het paard in het kruis moet zakken,niet te vaak herhalen dus maar 1 of 2x per week en dan bijv.twee of drie keer tussen je andere oefeningen door ivm overbelasting of automatisme het halthouden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:07

PERENBOOMPIE schreef:
Om je paard correct achterwaarts te leren lopen dus diagonaal,gelijke afstand en rechtgericht,zul je toch eerst een jong paard rechtgericht naar voren moeten leren lopen,ik neem deze oefening als laatste onderdeel mee in mijn basistraining,je kunt dit het beste aanleren door er zelf op te gaan zitten en iemand anders ervoor met een zweepje de voorbenen om en om aan laten tikken terwijl jij de juiste been en teugelhulpen geeft.Het is 1 van de moeilijkste oefeningen omdat het paard in het kruis moet zakken,niet te vaak herhalen dus maar 1 of 2x per week en dan bijv.twee of drie keer tussen je andere oefeningen door ivm overbelasting of automatisme het halthouden.

Nou idd,
zo heb ik het ook geleerd.
Niet te vroeg mee beginnen. Eerst goed voorwaarts aanleren.

In de B een in de L1 krijg je het ook niet, dat heeft vast een reden?
Het is een moeilijke oefening.

grondwerk vind ik anders, tuurlijk moet een paard een paar pasjes achterwaarts kunnen als je er naast staat.
De trailer moet hij ook achterwaarts uit.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:25

Een jong paard moet je beslist niet vroeg achterwaarts leren. Een paard gaat van nature nooit achteruit. Een paard leert achterwaarts gaan bij toeval door omstandigheden en door aanleren door verzorger/ruiter. Een jong paard dat niet correct aangereden wordt, kan door te vroeg achterwaarts gaan problemen krijgen. Als een paard geleerd heeft om achterwaarts te gaan, is achterwaarts een machtig wapen om te staken en de ruiter onzeker te maken. Door handelingen op stal leert een paard al achterwaarts te gaan. Het paard ontdekt die mogelijkheid. Dit is echter niet rijkunstig achterwaarts gaan. Het aanleren van achterwaarts gaan moet je pas doen als je zeker weet dat het paard betrouwbaar en aan de hulpen is en dus onvoorwaardelijk luistert en reageert. Een andere voorwaarde is dat het paard goed voorwaarts en aan het been moet zijn. Als je het paard achterwaarts leert gaan door je benen iets naar achteren te leggen, dan leert het paard een trucje om achterwaarts te gaan. Dat is wat men je op maneges het liefste leert. Het leert gemakkelijk aan, maar je gaat achterwaarts op een illusie. Het paard weet meestal wat gevraagd wordt en doet dat dan. Meestal is het rijkunstig het aanzien niet waard. Dat komt omdat er rijkunstig met de kuit naar achteren geen cirkel van hulpen wordt gesloten. Daarom is nog een voorwaarde dat de ruiter goed moet kunnen zitten, en gewichts- en zithulpen moet kunnen geven. Nog een voorwaarde is dat het paard ontspannen, los en soepel in het lijf moet zijn. Het paard moet nageven. Niet de ruiter geeft na, het paard geeft na. Op de grond leer je het paard achterwaarts te gaan op een stemcommando en hulp vanaf de grond. De meeste paarden weten na 1-3 keer wat er bedoeld wordt. Het commando achterwaarts kan dan worden bevestigd. Als je daar zeker van bent en voldoet aan de voorwaarden die genoemd zijn, drijf je het paard gewoon naar voren. Je staat alleen niet toe. Via de cirkel van hulpen en de spierketen van ruiter en paard, zal een paard als je dit beheerst, in de meeste gevallen automatisch naar achteren gaan. Je trekt niet aan de teugels, je staat niet toe. Het commando achterwaarts komt uit de zit en de kuit, en niet toestaan via teugels. Die koppeling betekent achterwaarts en als je naar de spanningsketen van spieren in een paard kijkt, dan zie je dat de reaktie achterwaarts als vanzelf optreedt. Je moet wel een beetje kunnen rijden...... Het gepruts met kuit naar achteren en het rommelen aan de teugels is een farce. Je beduvelt jezelf, maar vooral je paard.

Ik doe uitsluitend africhting en correctiewerk. Ik gebruik de beschreven oefening om te controleren wat het paard heeft aangeleerd. Uit de reactie van het paard, de weerstand en het soort verzet kan je meteen afleiden wat de oorzaak van het probleem is. Daarom: begin er niet vroeger mee dan echt nodig is. Je voorkomt veel problemen op het gebied van blessure risiko, maar ook verzet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:39

Ik vraag mijn bijna 4 jarige soms wel de reactie naar achteren toe. Puur voor controle of hij op mijn hulpen staat. Verder zet ik hem nooit onder het zadel echt een paar passen achterwaarts. Ik heb gehoord dat dat niet goed is voor een jong paard. Hij stelt zich er nu wel voor open dus vandaar dat ik wel de reactie nara achteren vraag, maar daar niks mee doe. Dus zodra de reactie achterwaarts komt geef ik ruimte om weer voorwaarts te gaan. Dit doe ik vrij weinig. 1 keer in de 5 a 6 weken. Het hoeft in de proeven en tot die tijd zal ik ook geen pas achterwaarts vragen, maar het is handig dat de reactie er al zit. Dan is het straks een kwestie van afwerken.

Ik geef een voorwaartse hulp, maar geef geen ruimte. Dan komt de reactie (aanzet om achterwaarts te gaan) en dan geef ik de ruimte en stapt hij weg. Wat ik aan deze methode fijn vind is dat het paard voorwaarts leert achterwaarts te gaan.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 19:43

Met de 2,5-jarige doen we het wel, gewoon af en toe, als ze los bij je staat, iets druk op de borst (vaak niet meer dan 2 vingers) en een stemhulp. Ze reageerde er de eerste keer al heel goed op door achterwaarts te gaan, dus meteen beloond en zo af en toe een keertje herhalen. Maar het kan prima hoor.

_Miranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:19

ik zal het niet meteen leren, anders heb je strax als je wilt halt houden dat hij achteruit gaat zeer vervelend. dus ik zou het later nat het inrijd proces doen.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:30

_Miranda schreef:
ik zal het niet meteen leren, anders heb je strax als je wilt halt houden dat hij achteruit gaat zeer vervelend. dus ik zou het later nat het inrijd proces doen.

Hoezo dat? De hulpen voor achterwaarts en stil lijken me toch vrij verschillend. Het dunkt me dat je het hem/haar dan niet correct hebt aangeleerd als ze achterwaarts gaan terwijl ze eigenlijk stil moeten staan?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:54

Een paard van 2,5 jaar leer je heel snel achterwaarts gaan. Dat is bijzonder eenvoudig. Of het verstandig is ivm de belasting is een ander verhaal. Als een paard "bij voorwaarts en halthouden" niet absoluut aan deze hulpen is, moet je een paard beslist niet achterwaarts leren. Bij een paard met een beetje karakter, kan je in grote problemen komen. Vanuit het rijden hebben veel ruiters haast met achterwaarts en ze vinden het belangrijk. Vanuit het paard geredeneerd, is het vanuit leeftijd, ontwikkeling en gehoorzaamheid niet aan te bevelen.

SharonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:03

Nee, eerst moet de basis er in! Als die er inzit ga je pas achterwaarts doen!
Heb je les? Vraag het aan je instructeur/instructice!

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:47

Aan de hand moeten ze het in mijn ogen al jong kennen. Met stemhulp en/of druk op de borst. Ik gebruik het soms ook om af te straffen 'pasje weer terug op de plaats'. Ook is het handig als je een paard een keer van de trailer moet halen, een paard gaat hier meestal ook achterwaarts af.

Onder het zadel niet, denk dat je toch echt eerst de basis erin moet rijden.

pientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:16

ben het met elske eens. Een paard moet gewoon aan de hand gehoorzaam zijn, dus ook achterwaarts gaan. Onder het zadel heeft dit geen prioriteit....