paard heeft streken of paard doet niks zonder reden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gwennelien

paard heeft streken of paard doet niks zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 16:39

Aan de ene kant wordt het feit dat paarden zich verzetten (staken, stijgeren, bokken) ,en dan vooral jonge paarden, afgedaan als streken en dan moet je het paard maar strenger aanpakken.
Aan de andere kant zegt men ook vaak dat een paard niks zonder reden doet, dus dat de problemen een gevolg zijn van pijn of ongemak (rijtechnische onkunde van de ruiter).
Maar waar ligt nu de grens? Eigenlijk zijn het 2 tegenstrijdige beredeneringen met 2 verschillende manieren van het probleem oplossen lijkt mij.
Het helemaal uitsluiten van pijn of ongemak is vaak niet haalbaar, niet iedereen heeft het geld om zijn paard van onder tot boven te laten controleren, op de foto te zetten en weet ik al niet meer.
Dat je consequent moet zijn is voor iedereen wel duidelijk. Maar ik blijf het gewoon ontzettend moeilijk vinden om te beoordelen of mijn paard streken heeft of dat ie ergens last van heeft.
Ik geloof meteen dat paarden streken hebben en hun ruiter gaan uitproberen. Maar ik geloof ook dat een doorgaans braaf en vriendelijk paard niet zonder reden ineens gemeen gaat doen met rijden.
Maar hoe weet je welke richting je op moet gaan zoeken en op wat voor manier je dan moet gaan handelen. Ik persoonlijk heb er erg veel moeite mee om mijn paard flink aan te pakken als ik in mijn achterhoofd heb dat ie misschien ook iets kan mankeren. Of zijn we ondertussen watjes geworden in onze manier van met paarden omgaan?

ElCamino

Re: paard heeft streken of paard doet niks zonder reden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:44

Denk dat je in je bericht al een beetje aangeeft hoe het zit:
Natuurlijk gaan (meestal jonge) dieren je uitproberen om onder werk uit te komen of gewoon uit dominantie-kwesties. Daar zit hem de kneep in op tijd ingrijpen en op de juiste manier aanpakken.

En zoals je zelf zegt: een normaal werkwillig en meegaand paard gaat niet ineens staken, steigeren etc. Daar zit was mis.

Denk dat je met logisch nadenken en het goed bekijken van een paard een heel eind komt.
En anders: eerst lichamelijke kwalen uitsluiten en dan een vervolg actie ondernemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:49

Ik denk niet dat paarden etteren. Paarden reageren op prikkels, en zoeken zekerheid. Ik denk dat dat alles is.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:19

Soms is het moeilijk maar ik denk dat je vaak wel ziet/voelt weet wanneer je paard je uitprobeerd of ergens last van heeft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:22

Ik heb zelf een jong paard, die niet zomaar steigert, staakt of bokt. Ja, hij bokt wel eens uit joligheid bij het loswerken. Vind ik geen probleem, als het na een paar rondjes maar ophoudt en we serieus aan het werk kunnen. En dat doet hij ook gelukkig. Toen ik hem net had, steigerde hij wel eens, want hij was doodsbang voor verkeer en de 'enge' dingen bij ons op het erf (tractors, vorkheftrucks, kruiwagens, honden, vreemde mensen e.d.). Ik vond dat heel normaal (hij was niets gewend) en ben er rustig/geduldig mee omgegaan. Inmiddels is hij nergens meer bang voor of hij richt zich op mij, omdat hij weet dat ik hem rustig langs 'enge' zaken leidt, zonder dat 'ie opgegeten wordt. Haha!

Staken heeft 'ie nog nooit gedaan. Ik geloof er zelf wel in dat paarden meestal wel een reden hebben voor bepaald gedrag. Ik zie bij ons vaak meisjes van paarden afvallen en dan moet je eens zien wat er daarvoor allemaal al gebeurd is. Kan me dan heel goed voorstellen dat zo'n paard het zat is. Wij hebben bv. ook een Shetlander staan, die zich niet laat vangen. Ik vind het niet gek, als je ziet wat dat beest allemaal op zijn rug krijgt aan lesklantjes. Daar heeft 'ie helemaal geen zin meer in en terecht.

Ik ken mijn eigen jonge paard inmiddels door en door en ik kan zijn soms wat negatieve gedrag vrijwel altijd verklaren. Op dat moment corrigeer ik hem (ik gebruik vrijwel nooit geweld) of ik doe iets aan de oorzaken. Ik weet dat er mensen zijn die me een 'watje' vinden (hier op bokt ook, geloof ik Tong uitsteken ), maar ik heb nog steeds een zeer samenwerkend, lief en sociaal paard. En die bevestiging is me heel wat meer waard, dan de mening van bepaalde mensen. Tong uitsteken Haha! Haha! Haha!
Paarden spiegelen zich aan degene met wie ze zijn en daarvan heb ik heel wat bewijzen gezien. Knipoog

gwennelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 17:30

Mooi gesproken Nadya, dit is wat ik bedoel. Mensen vinden jou dus inderdaad een watje omdat je zo met je paard omgaat maar voor jou werkt het dus wel degelijk. Het gaat me ook inderdaad om de reacties die je van buitenaf krijgt. Ik denk dat de meeste eigenaren al wel een gevoel hebben wat er soms mis is en waar het aan kan liggen, maar ik denk ook dat veel mensen zich laten beinvloeden door reacties van buitenaf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:41

gwennelien schreef:
Mooi gesproken Nadya, dit is wat ik bedoel. Mensen vinden jou dus inderdaad een watje omdat je zo met je paard omgaat maar voor jou werkt het dus wel degelijk. Het gaat me ook inderdaad om de reacties die je van buitenaf krijgt. Ik denk dat de meeste eigenaren al wel een gevoel hebben wat er soms mis is en waar het aan kan liggen, maar ik denk ook dat veel mensen zich laten beinvloeden door reacties van buitenaf.

Dank je wel!! Lachen
Hoe gaat het met jouw jonge paard?

Er zijn inderdaad mensen die er niets van snappen en het zijn in het dagelijks leven altijd dezelfde types, valt me op. Maar het valt me ook op dat steeds meer mensen ervoor open gaan staan en ook aangestoken worden door enthousiasme. En daar richt ik me zelf liever op, dan al die negatieve zeurpieten. Tong uitsteken
Ze kletsen maar raak, toch? Maar ik snap best dat als je ergens met je paard staat en je krijgt alleen maar van die vervelende reacties, dat je gaat twijfelen of dat je je niet meer zo fijn voelt. Jammer is dat, want het is zo leuk om zo met je paard om te gaan. Je leert er zoveel van als mens. Over paarden en hun psyche en over hoe ze leren enzo.

Ik vind paarden ongelofelijke samenwerkers, als je ziet wat ze van de mens pikken. En het is de kunst om het positieve uit zo'n paard te halen op een positieve manier. Op basis van wederzijds respect en wederzijds vertrouwen.
Voor mij niets anders meer, hoor.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:42

Het is soms moeilijk als andere zeggen je paard steld zich aan. Ik laat me niet ompraten maar ga toch twijfelen soms.
Laatst deed de lesgever het bit 1 straker ik vond het niet nodig zegt ze ik weet wel hoe het moet heb al heel veel paarden ingereden. Ze is gewoon vervelend. Wij na deze les niet meer gereden en paarden tandarts gebeld. En wat bleek gister dat ze doppen had die scheef zaten en een voortand die door kwam en niet goed dus melk tand moest getrokken worden. Ze is dan wel al bijna 4 maar een hele late wisselaar. Ik merk toch echt zelf wel hoe mijn paard in zijn vel zit zie haar iedere dag en dat al meer dan een jaar.

Daarom zeg ik kijk naar je paard en vertrouw op jezelf en tegen ons wordt ook vaak genoeg gezegd dat we teveel tutten. Maar als ze nergens last van heeft doet ze alles voor ons.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:47

lytse2003 schreef:
Het is soms moeilijk als andere zeggen je paard steld zich aan. Ik laat me niet ompraten maar ga toch twijfelen soms.
Laatst deed de lesgever het bit 1 straker ik vond het niet nodig zegt ze ik weet wel hoe het moet heb al heel veel paarden ingereden. Ze is gewoon vervelend. Wij na deze les niet meer gereden en paarden tandarts gebeld. En wat bleek gister dat ze doppen had die scheef zaten en een voortand die door kwam en niet goed dus melk tand moest getrokken worden. Ze is dan wel al bijna 4 maar een hele late wisselaar. Ik merk toch echt zelf wel hoe mijn paard in zijn vel zit zie haar iedere dag en dat al meer dan een jaar.

Daarom zeg ik kijk naar je paard en vertrouw op jezelf en tegen ons wordt ook vaak genoeg gezegd dat we teveel tutten. Maar als ze nergens last van heeft doet ze alles voor ons.

Precies. Hou daar maar aan vast. Anderen kennen jouw paard niet, zoals je hem/haar zelf kent.
Goed dat jullie de tandarts hebben laten komen. Stel je voor dat je doorgereden was en het weer gebeurde met dat bit.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:49

Ik geloof niet in "uitproberen, "streken" etc. Ik geloof wel in de onkunde van een ruiter/amazone

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:53

Paarden pakken de ruimte die jij ze geeft als ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:55

O in uitproberen geloof ik wel. Een paard heeft zekerheid nodig qua leiderschap, dus zal uitproberen wie de leider is. Dat zie ik bij mijn eigen paarden ook wel duidelijk terug als een ander ze eens rijdt of in de hand heeft.

Als een ruiter niet betrouwbaar is voor een paard, dan zal het paard zelf beslissingen gaan nemen. Hij zou wel gek zijn als 'ie dat niet zou doen, want als prooi- en kuddedier zijnde zou zijn leven er vanaf kunnen hangen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:59

Sonja schreef:
O in uitproberen geloof ik wel. Een paard heeft zekerheid nodig qua leiderschap, dus zal uitproberen wie de leider is. Dat zie ik bij mijn eigen paarden ook wel duidelijk terug als een ander ze eens rijdt of in de hand heeft.

Als een ruiter niet betrouwbaar is voor een paard, dan zal het paard zelf beslissingen gaan nemen. Hij zou wel gek zijn als 'ie dat niet zou doen, want als prooi- en kuddedier zijnde zou zijn leven er vanaf kunnen hangen.

Dat ben ik met je eens, maar daarom moet een paard jou eerst gaan vertrouwen. Anders wil 'ie jou niet als leider. Ik wil ook geen leider die ik niet vertrouw (als ik er eentje nodig had, he). Dus hoe kan je een paard kwalijk nemen dat hij je niet als leider wil, omdat hij je nog niet vertrouwt?? Het is aan de mens om hem dat vertrouwen te geven en dat kost soms een hoop werk, tijd en geduld. Mensen zouden daar eerst mee aan de slag moeten gaan, voordat ze er op gaan zitten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:01

Citaat:

Ben ik het wel mee eens, maar een paard dat zeer zichtbaar zijn grenzen verkend is voor mij een teken dat de ruiter/amazone een drastische gebrek aan leiderschap heeft. Kijk maar in de gemiddelde kudde paarden, ik zie vaak kleine groepjes paarden waarvan tussen die paarden geen echte natuurlijke alfa merrie zit. In zulke groepen zie je soms van een paard zelf slecht leiderschap, de leider moet veel gebruik maken van lichamelijk geweld om haar onderdanen iets duidelijk te maken. Terwijl als je een echte sterke alfa merrie hebt, die kan iets duidelijk maken met de meest kleine aanwijzingen en hoeft absoluut geen geweld te gebruiken, paarden proberen ook niet onder haar gezag vandaan te komen of hun grenzen te verkennen want alles is duidelijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:02

Zeker met jonge paarden vind ik uitproberen meestal niet van toepassing. Zoals runningkawa zei, pakken paarden de ruimte die je ze geeft.
Juist jonge paarden kun je makkelijk begeleiden, zodat ze hun energie stoppen in de dingen die jij wil.

Echter sommige bijv manege paarden weten ondertussen wel hoe ze onder het werk vandaan kunnen komen. Dat zijn wel streken die ze onderweg geleerd hebben, maar wel door onkundige ruiters...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:04

Precies Superwoman, door teveel en ook nog vaak onkundige ruiters op hun ruggetjes.
Ik vind het niet gek dat manegepaarden vaak afgestompt zijn en/of er geen echte zin meer in hebben.
Ik kan het zulke paarden echt niet kwalijk nemen, wat zo'n instructeur/-trice ook zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:08

Nadya schreef:
Dat ben ik met je eens, maar daarom moet een paard jou eerst gaan vertrouwen. Anders wil 'ie jou niet als leider. Ik wil ook geen leider die ik niet vertrouw (als ik er eentje nodig had, he). Dus hoe kan je een paard kwalijk nemen dat hij je niet als leider wil, omdat hij je nog niet vertrouwt?? Het is aan de mens om hem dat vertrouwen te geven en dat kost soms een hoop werk, tijd en geduld. Mensen zouden daar eerst mee aan de slag moeten gaan, voordat ze er op gaan zitten.

Helemaal met je eens. Als iemand bij ons iets met paarden wil komen doen, begint 'ie ook fijn op de grond. Eerst een band opbouwen, werken aan wederzijds vertrouwen en respect en grondwerken. En dan gaan we het daarna wel een keertje over rijden hebben.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:12

Ik denk dat iemand die al heel lang in de paarden zit, pas echt kan zeggen of het komt uit, pijn, angst of onwetendheid of dat het uitproberen is. Kijk alleen maar eens naar de antwoorden op bokt als het gaat om b.v een paard dat niet voorwaarts is of in verzet. De eerste antwoorden die komen zijn....laat zijn tanden eens nakijken en ligt je zadel wel goed?? Ja hoor....tanden laten doen, ander zadel en probleem opgelost. Uitproberen komt trouwens altijd doordat er ooit iets in zijn verleden is gebeurd waardoor hij of zij denkt het van de mens te kunnen winnen.
Het is alleen zo verschrikkelijk jammer dat deze dieren meestal op een heel verkeerde manier weer in het gareel worden gebracht, waardoor het vaak alleen maar erger wordt en het paard het stempel krijgt van onhandelbaar. Het is vaak heel verhelderend om de levensloop van je paard na te gaan.
Mensen met paarden moeten zich eens meer verdiepen in hoe een paard nu echt in elkaar zit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:16

aerdenhout1 schreef:
Mensen met paarden moeten zich eens meer verdiepen in hoe een paard nu echt in elkaar zit!

Ik weet niet of je 't bewust zo geschreven hebt, maar daar sla je de spijker op z'n kop.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:21

Vind ik ook, al heb ik ook hele nare ervaringen met mensen die al tig jaar in de paarden zitten. Ik zorg liever dat ik zelf zoveel kennis heb dat ik zulk soort dingen zelf ook kan verzinnen en ik luister wel graag naar mensen die ik echt vertrouw wat hun paardenkennis betreft. Maar goed ik hou al 36 jaar van paarden (maar ben er niet altijd mee bezig geweest), maar uitgeleerd ben ik nog lang niet. Haha!

Het is toch superinteressant om te leren hoe paarden in elkaar zitten? Net als bij mensen trouwens. Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:22

Dit was nog HEEL vriendelijk gescheven en ERG bewust!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:26

Haha! dacht ik al. Maar ik vind 'm mooi en het quoten waard.

Nadya, ervaring zegt ook niet alles. 30 Jaar ervaring kan ook betekenen dat iemand het al 30 jaar heel beroerd doet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:28

Ik denk dat je sowieso goed zit om eerst eventuele lichamelijke problemen uit te sluiten, voordat je meteen gaat wijzen dat het paard aan het uitproberen is...

gwennelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 18:42

Aerdenhout wat bedoel je dan met de verkeerde manier in het gareel gebracht?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 18:50

Sonja schreef:
Nadya, ervaring zegt ook niet alles. 30 Jaar ervaring kan ook betekenen dat iemand het al 30 jaar heel beroerd doet...

Ik weet het, Sonja Ja . Sommigen zitten zo vastgeroest in wat ze van hun zogenaamde verre voorouders geleerd hebben... Knipoog
Zie die stronteigenwijsheid maar eens om te draaien naar nieuwere en verbeterde visies. * Hele diepe zucht.....*

Maar goed, ik kijk gewoon naar mijn eigen jonge paard (en naar degenen die ik vroeger ingereden heb) en die nare strijd heb ik gelukkig helemaal niet met hem.
Natuurlijk kom ik zo nu en dan wel eens een 'issue' tegen, maar tot nu toe heb ik ze allemaal opgelost door paardgericht en paardvriendelijk te denken. Liever dat dan hem 'in het gareel' te rammen of te dwingen of wat dan ook. Nergens voor nodig en totaal niet mijn manier.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 22-03-07 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt