Filmpje leuk of niet leuk??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Noetanchamon

Filmpje leuk of niet leuk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 11:18

Dribbel

Re: Filmpje leuk of niet leuk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:25

Zo begon het Knipoog
Wie gaat er mee door Knipoog

NOET:
Ik hou niet van het circus, mijn kinderen mogen er alleen heen als er geen dieren bij zijn, en deze meneer met zijn paard hou ik ook niet van.
Net als de meeste circussen met dieren vindt ik ook dit horen bij het kopje "respectloos".

Heb jij het idee dat het paard er plezier in heeft in wat hij doet??

LEENTJE
ja eigenlijk wel...maar bij leeuwen e.d. niet, dat vind ik zo zielig...... :'( dit niet. Is eigenlijk een soort VD maar dan in een leuke show verwerkt met muziek ed..
Ik heb wel het idee dat het paard het leuk vind....

NOET
Dat filmpje met die Lipizaner vindt ik wel weer leuk, dat is gewoon dressuur en geniet van elkaar, maar onder een paard hangen, zijn staart opzij doen en tussen zijn achterbenen kijken vindt ik echt respectloos.

Uiteraard mag jij daar anders over denken hoor Leentje

Leeuwen, kamelen, apen en olifanten horen thuis in de rimboe en al helemaal niet in een circus

LEENTJE
Leentje1 schreef:
Ik heb wel het idee dat het paard het leuk vind....

NOET
Waaruit maak je dat op dan Leentje??

LEENTJE
Ten eerste anders zou een paard jou niet achterste voren op je laten zitten en als hij gaat liggen blijft hij ook liggen, als hij het echt niet leuk vond was hij al lang weggeweest hoor...En had hij de ruiter er al lang afgewerkt.....
Een paard dat aan vrijheidsdressuur doet vind dit zeker leuk...Het is een spel van vraag (commando) en antwoord (trucje). Jij vraagt iets het paard doet het en krijgt een beloning waar hij blij meer is...(wat dat dan ook mag zijn).
In deze show is VD gebruikt en het is en blijft een spel van vraag en antwoord wat het paard leuk vind..Nu is er wel een leuk verhaaltje omheengebreid.
Het is niet zoals in het circus met een te strakke bijzet e.d. Heb ooit een filmpje zien langskomen dat een tijger op de rug van een cirucus paard ging zitten. Het paard had een veel te strakke bijzet en toen zag het paard er echt niet gelukkig uit.
Bij dit paard word geen strakke bijzet gebruikt alleen een normaal hoofdstel. Ook heel even een zadel maar deze word er al zeer snel weer afgehaald.

En jij zei dat het gespectloos was om onder de achterbenen door te kruipen en te kijken en met de staart te zwaaien. Voor wie vind je dit respectloos, voor het paard?
Denk niet dat een paard zich dit aantrekt...En dat het paard het respectloos vind. Volgens mij vind hedt paard het echt niet erg hoor. Anders was hij allang weggelopen..En met de staart zwaaien e.d. Doet een paard zelf toch ook en als ze in een kudde staan dan zit de een toch ook wel eens aan de ander zijn staart te kauwen en te trekken??

Oke, dit was mijn mening, hopelijk begrijp je er nog wat van want ik heb geen idee meer wat ik allemaal geschreven heb

NOET
Misschien volstrekt irreeël hoor, maar ik vindt dat je zo'n paard nogal aantast in zijn "waardigheid."
Het voelt een beetje alsof iemand tussen mijn benen gaat zitten en even alle kanten op kijkt.

Dit paard is zo geconditoneerd dat hij het allemaal toestaat. Of dat is omdat ie het leuk vindt (en het doet voor de beloning) of omdat ie vermijdingsgedrag vertoont (het ontwijken van een correctie) dat blijft hier de vraag.

Jij vindt het leuk, dat mag

Ik vindt het niet leuk, dat mag ook

Ik vindt VD wel iets anders dan dit soort kunstjes

LEEN
Dit is ook een soort van VD hoor, liggen, buigen, zitten e.d.
maar ik vindt dat je zo'n paard nogal aantast in zijn "waardigheid."
Het voelt een beetje alsof iemand tussen mijn benen gaat zitten en even alle kanten op kijkt.
Dit voelen wij mensen misschien...Maar ik denk dat een paard dit niet zo ervaart...Denk ik hoor, kan geen paardentaal
Wat bedoel je met vermijdingsgedrag (het ontwijken van een correctie)?

NOET
We wachten even af wat de rest er van vindt
(link van dit topic)

Vermijdingsgedrag is dat een paard of hond of ander dier een oefening uitvoert omdat hij weet dat hij anders op zijn donder krijgt.
Dan doet een dier het dus niet meer voor zijn plezier, maar puur omdat het moet.

LEEN
maar dit zou je toch aan een paard zijn lichaamstaal moeten zien. Of zit ik nu helemaal naast. Zie dit niet bij dit paard.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:00

kan wel, als het paard het leuk vind, waarschijnlijk heeft hij een hele goede band met dat paard

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:40

denk inderdaad dat er wel een klik of band tussen paard en mens moet zijn..
of dit paard is zo een goed zak en pikt alles..
wat de wilde dieren in een circus beterfd.
daar ga ik dus echt nooit heen, die beestjes horen daar niet..
zo heel af en toe word en wel is een trainer gegrepen door een tijger/ olifant/ of ander wild dier.
en dan denk ik diep van binnen, lekker pu

philipoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:47

heb gekeken maar ik vind het ook niet leuk.
Daar zijn paarden niet voor en inderdaad hij zal wel een band hebben met zn paard
maar toch vind ik het niet kunnen

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:48

Ik vind dit soort dingen zielig, en kan er niet uit op maken dat dit paard er plezier in heeft.
Ik vergelijk dit wel met een circus!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 13:21

terorita schreef:
dan denk ik diep van binnen, lekker pu

Goh, dan ben ik dus niet de enige ROFL ROFL

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:24

guts toen die krokodil dundie was gepakt door die pijlstaartrogvis..
tja eigen schuld dikke bult..erg vervelend voor de nabestaande, maar toch..
zelde met dompteurs in circus, dit zijn wilde dieren..
enige circus waar ik ben geweest circ du solei

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:25

mijn paard leer ik ook trucjes hoor zoals liggen wat ik hier zag, niet liggen dan Knipoog

mijn hond kan dat soort dingen ook allemaal Haha!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 13:29

Ik weet niet wat ik erop moet zeggen, ik vindt het op een of andere manier niet goed aanvoelen en nogmaals respectloos.
Heb hier op bokt wel eens foto's van vd gezien waar ik kippenvel van kreeg. Lief, harmonieus en beiden gelukkig.

Waarom heb ik de indruk dat dit paard helemaal niet gelukkig is?
Staat maar wat te zwiepen met zijn staart, oren in de nek. Nee, maar nogmaals iedereen mag er van vinden wat ie wil Knipoog
Laatst bijgewerkt door Noetanchamon op 22-03-07 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:32

das waar, maar ik zie ook wel eens foto's waarbij het paard duidelijk wel lol heeft

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 13:34

Ja, maar zie je een blij paardje in het filmpje??

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:34

daar zie ik absoluut geen blij paard in..dat is een feit.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 13:35

terorita schreef:
daar zie ik absoluut geen blij paard in..dat is een feit.

precies Sigaar

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:43

Hij straalt niet echt blijheid uit, meer berusting...........
Met VD maak je er een spel van, doe je steeds andere dingen en niet in een vast patroon. Zelfs als je dit paard ziet rennen achter die man aan heeft ie iets afstandelijks en krampachtigs.
Ik denk dat de kunstjes hem niet "spelenderwijs" zijn aangeleerd.........

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 13:48

Dus doet dit paard het uit vermijdingsgedrag?????? Of heeft hij er geen plezier meer in omdat ie het hele riedeltje vrijwel dagelijks afspeelt al 7 jr achter elkaar??????

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:50

Zo kijkt ie wel ja Ja

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 13:53

Dit paardje kijkt voor mij overduidelijk gelaten..
De grote baas wil het dus doe ik braaf wat ervan me verwacht wordt.
Geen lol.
Gelukkig doet de heer in kwestie het paard geen pijn, maar respectloos is het wel!
En zeker het op de rug laten liggen....zie ik het grappige ook niet van trouwens.
Kortom niet mijn smaak.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:44

He hallo zijn jullie niet wat te zwaar bezig hier??? T paard ziet er prima uit, goed gevoed, glimt, krijgt prima verzorging, als hij dit niet wil, slaat hij wel een keer van zich af, want zover ik weet is het paard altijd nog sterker dan de mens.... ik snap ook wel dat dit geheel tegen natuurlijk is maar er zijn paarden bij die dit nu eenmaal over hebben voor elke dat lekker eten en goed verzorgd worden, dan heb ik meer medelijden met de paarden die door brooke hospital gered worden!!!!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:05

Jij verwoord precies wat ik wilde zeggen. Bedankt Juf Lachen

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 16:14

Wat is hier zo erg aan? Ja af en toe doet hij wat hardhandig ik vind hem er goed uitzien hoor.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:31

Jongens dit is gewoon een leuk filmpje!
Het vertrouwen dat het paard heeft in die man!
En even over het staarttrekken, tja hij deed het in mijn ogen helemaal niet hard, maar moet je eens gaan kijken in de boeken voor fysio enz voor het paard. Daar hangen mensen aan de staart van het paard en dan is het opeens wel goed Lachen

vind het jammer dat er altijd mensen hier op bokt zitten die altijd maar alles moeten afzeiken! Net alsof hun alles maar goed doen voor hun paard en alsof hun paard het gelukkigst is van de wereld.
Het is waarschijnlijk voor het beestje routinewerk wat hij doet. Maar zeg nou zelf, is dat niet ook zo bij ons. Als wij ons paard even een rondje bak laten doen. Is toch ook eigenlijk altijd hetzelfde. En alsof het paard het zo leuk vind om ons rond te dragen.

Neej mensen gewoon genieten van het geweldige vertrouwen en een band tussen men en paard wat je hier ziet. Ik mag hopen dat als ik een paard heb dat die band zo groot word!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:35

Zeg OLLE ik zie trouwens wel dat het paard een paar keer in de mond getrokken word??
Zie ik nu pas.....
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 22-03-07 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:40

Tja ik praat dat heus niet goed, maar kijk eerst naar jezelf voordat je een anderzeikt!
ik zie heus vaak genoeg mensen op bokt of irl die ook even een stevige ruk geven aan de teugels, omdat het paard maar niet wil nageven.
Ik vind wat tommy doet niet vergelijkbaar met wat er gebeurt als mensen hun paard niet nagevelijk krijgen Boos!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:45

Klopt dat is niet te vergelijken. Zie ook vaak genoeg dat een paard naar beneden getrokken word. Helaas Boos!
Maar ik denk dat VD (hetgene wat voor deze show gebruikt word) zoals jij ook zegt gaat over vertrouwen tussen mens en paard en dat het een spel van vraag en antwoord is. En dat daarvoor het paard niet in de mond getrokken hoeft te worden als straf of als er geen reactie komt op jou vraag.
Dit kan je beter negeren en het nog een keer vragen.
En ik zeik niemand af. Ik merk dingen op die ik zie.