op 3 jarige leeftijd een appyement

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

op 3 jarige leeftijd een appyement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:05

een vriendin van mij heeft een jong paard van 3 jaar, dat meisje kan zelf neit zo goed rijden, ze krijgt volgens mij les op verkeerde manier en is op het moment bezig met haar 3 jarige met een appyement, schouder binnen en schouder buiten.

Wat vinden jullie hier nou van?

eenitraM

Re: op 3 jarige leeftijd een appyement

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:10

Waarom zeg jij er zelf niet iets van tegen haar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:11

Dat veel mensen nooit jonge paarden moeten rijden...

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:12

ik heb het tegen haar gezegt en ook de gevolgen die het kan hebben maar ja niet luisteren he:P miss kan ik het zo aan haar duidelijk maken dat het niet kan!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:13

ik vind dit absoluut niet goed.. Doe eerst maar lekker de basis.. Kijk anders eens in het topic waar ze vragen of een 5-jarige die in het Z loopt.. ik zal ht even voor je opzoeken

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:14

ga anders eens met haar praten , en zegge wat jij der van vind en dat ze beter eerst nog ff met de basis verder kan gaan en later wat moeilijkere dingen kan doen ...

ik ken nog wel meer van zulke mensen...hebben ze een 3 jarige maar ze trainen er al mee alsof hij 8 is ! ach iedereen moet het zelf weten... this tenslotte hun paard

maar je kan altijd met ze gaan praten en mischien dat dat helpt Knipoog

suc 6 Lachen

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:15

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:16

Als ze niet goed kan rijden kan ik me bijna niet voorstellen dat ze een paard wat net zadelmak is al een appyement kan laten lopen!
Zelfs als je goed kunt rijden moet je toch wel een jaartje oefenen voordat je dat kunt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:17

ik denk nog wel langer dan eeen jaartje trainen voordat je het goed onder controle hebt en ook serieus een paard kunt beleren

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:18

Aso, zo een pony hoort nu te wennen aan gewicht op de rug, en beetje de basis te leren.

Wie gaat nou een pony van 3 een Appyement leren, en schouder buiten/binnen waarts.
Hoe slecht kan je bezig zijn Verward

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:18

ze kan het ook niet maar ze wilt he twel dus slaat het paard zo lang tot dat ie dat doet zeg maar tot dat ie richting dat loopt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:20

Mijn hemel,deze kan ze over een paar jaar afvoeren als ze zo doorgaat,arm arm dier...

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 20:23

ja dat bedoel ik, maar ze wil het niet horen, ze wil zo snel mogelijk bij de z2 komen en haar doel is het rabobank team. kom op hoe sneu, er zijn miss 100 mensen van de 5 miljoen paarden gekken die die kans krijgen om daar te rijden, wie verrijd daar nou zijn paard voor

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:48

Zo kom je er ook niet,ze kan beter hem de basis leren,dat is het belangrijkste van allemaal.Een correcte basisafrichting.Daar leert ze zelf waarsch. ook nog het meest van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 08:55

appuyeren is toch wel iets anders dan wijken met de kop de andere kant op.
Een 3 jarige is fysiek niet in staat een correct gereden appuyement uit te voeren.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 10:39

ben je zelf wel eens bij zo'n les geweest?
Helaas voor het paard maar ze gaat vanzelf vastlopen en ik denk zelfs wel binnen twee maanden. een jong paard zal zich onder een slechte ruiter niet zo lang gedragen.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:05

Jippie schreef:
appuyeren is toch wel iets anders dan wijken met de kop de andere kant op.
Een 3 jarige is fysiek niet in staat een correct gereden appuyement uit te voeren.

Das n hele goeie. Omdat ze waarschijnlijk niet weet waar ze mee bezig is zal het meer 'met de kop de andere kant op wijken' is. Zeker zonde van het paard, maar ik denk dat de enige manier om haar erachter te laten komen (ze is waarschijnlijk toch niet van plan te luisteren) wat ze met haar paard doet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 11:09

Vraag ik me eigenlijk af wanneer dat paard dan is ingereden.. Met 2 jaar? 2,5?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:13

Voert ze ECHT deze oefeningen uit (lijkt me stug) of zet ze af en toe de schouder of heup even een beetje om om de gehoorzaamheid op het been te trainen?

Knipoog

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 12:23

ook al zou het het controleren van de gehoorzaamheid zijn, dat doe je imo niet door een appyement met een 3 jarige! Een pasje wijken, of liever (hier kies ik liever voor) een klein(!) pasje schoudervoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 14:51

Tja, maar niet iedereen ziet het verschil Kit_for_ever...

Ik ken mensen genoeg die het verschil niet zien tussen een appuyement en een mislukte wijkoefening vanaf een ruime binnenhoefslag Nagelbijten / Gniffelen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 15:30

Sorry, maar wat is nu echt de bedoeling van dit topic? Iedereen die enig inzicht in paardrijden heeft weet dat het niet echt handig is om al te (proberen) te appuyeren met een 3-jarige. Dat dat geen logische trainingsopbouw is... Als het alleen daar om gaat hoeven we niet verder te discussieren...

Dus wat wil je nu horen? Hoe slecht dat meisje bezig is met haar 3-jarige paard? Horen hoe gelijk jij (TS) hebt?

Hoe moeten wij er verder nu over oordelen als je geen foto's, flilmjes of andere details hebt? Als je echt een discussie op wil starten kom dan met meer details. En nog beter: stel degene van wie je haar kennis en kunde hier op bokt ter discussie stelt er ook nog even van op de hoogte. Dan geef je iig al meer de indruk dat je echt een rijtechnische discussie wil voeren ipv iemands onkunde achter haar rug om belachelijk wil maken...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:13

Ja dat vind ik ook een goeie, voordat je iemand probeert onderuit te schoffelen.
Kom eerst idd met bewijsmateriaal, zodat daar een discussie over gestart kan worden...Zo wordt niemand er wijzer van... Boos!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:57

Grappig dat je vriendin niet zo goed kan rijden, maar wel leert wat een appuyement etc. is. Nagelbijten / Gniffelen niemand die daar over valt? Joh je hebt mensen met paarden en paardenmensen...dit behoort duidelijk tot het eerste Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 23:56

Een echte goede ruiter gebruikt z'n verstand en zal een 3 jarig paard geen appuyement laten rijden.
Als iemand die minder goed rijdt dit probeert en dit op een jong en onervaren en onvoldoende voorbereid paard probeert, is dat vragen om problemen. Je kan wat het resultaat van deze oefening is waarschijnlijk ook geen appuyement noemen. Ik zou me er niet al te druk om maken. Er zijn veel meer zaken die niet goed gaan en schadelijk zijn voor het paard. Daar wordt niet of nauwelijks over nagedacht, heel veel "ruiters" hebben dat ondanks alle goede bedoelingen en gevoelens die ze voor het paard hebben, niet in de gaten.