5 jarig op Z niveau

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 09:14

Even een citaat uit een intervieuw met Tineke Bartels in het Brabants Dagblad van 20 maart 2007:

'Het is een soort van mode dat je met een 5 jarige op Z niveau rijdt. Dat kunstje kan je een paard leren, maar het is de vraag of hij daar ook echt aan toe is.
Tot zes, zeven jaar zie je heel snel vooruitgang, maar dan zijn die beesten acht en komen ze niet verder meer. Hebben ze nog maar de helft van de souplesse die ze hadden toen ze vier waren.'

Wat zijn de meningen hier zoal over dit onderwerp?

karijn

Re: 5 jarig op Z niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:01

Mee eens, sommige paarden zijn op 5 jarige leeftijd nog niet zo ver qua ontwikkeling terwijl de ruiter al wel verder is. Ik denk dat het heel erg afhangt van het paard. Sommige paarden zijn qua ontwikkeling, fysiek en mentaal, wel klaar om makkelijk een Z proef te lopen, anderen weer niet. Die hebben weer meer tijd nodig. Je moet als ruiter daar goed op letten en is het dan zo erg om pas op 8 jarige leeftijd Z te rijden? Ik vind van niet.
Wat betreft het verlies van de souplesse zoals Tineke stelt: als je de paarden dermate vast hebt gereden, is er in de basisafrichting volgens mij al iets fout gegaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:06

mooi verwoord karijn.
Ik ben het wel met jou eens.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:09

Ik sluit me er ook bij aan.
Ik had het pas ook nog met iemand over de paarden die op jonge leeftijd al heel hoog lopen. Soms als een paard erg leergierig is moet je hem/haar daar een beetje voor beschermen. Laat je paard ook even jong zijn. Het maakt voor jou als eigenaar toch niet uit of je paard nu 5 of 7/8 is eer die Z loopt, maar voor een paard kan het een wereld van verschil betekenen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:11

Het is gewoon heel erg verschillend per paard en zeker ook per ruiter. Een goede ruiter met een zeer getalenteerd paard zal niet snel iets stukrijden en toch een jong paard op redelijk hoog niveau kunnen laten lopen.
Maar voor de mindere goden is het gewoon veel te veel en gaat er een hoop stuk.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:17

Inderdaad.
6 dagen per week een vol uur trainen om er met hangen en wurgen alle knoppen op te zetten slijt harder dan een getalenteerd paard en ervaren ruiter die het spelenderwijs meepakken. Zonder een individueel geval te bekijken kun je er geen zinnig woord over zeggen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:25

Ik begrijp om eerlijk te zijn de hele quote niet. Wat bedoelt ze nou precies als ik vragen mag? Paarden die té jong op Z-niveau gereden worden, blijken op latere leeftijd niet meer zoveel aanleg te hebben dan toen ze jonger waren?
Of bedoelt ze het anders?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:27

Die aanleg zal er nog wel zijn, dat is aangeboren, maar het paard is waarschijnlijk "stukgereden". Dus een rijtechnische fout.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:28

Ze hebben de aanleg nog wel maar doordat ze zou maar zeggen 'verrot gereden' worden kan het er gewoon niet meer uit komen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:28

Ze bedoelt dat als een paard op dat niveau met die leeftijd gereden wordt, later niet meer verder komen. En daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, of ze nu spelenderwijs geleerd worden of niet. Paarden die vanaf die jonge leeftijd hoog lopen, zien er uit hun 10e uit alsof ze 30 zijn.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:34

karijn schreef:
Die aanleg zal er nog wel zijn, dat is aangeboren, maar het paard is waarschijnlijk "stukgereden". Dus een rijtechnische fout.

Hmmm, weet het niet hoor, waarom zien we dan nog met grote regelmaat foto's van Bijvoorbeeld Anky en een Sallinero die bokt, er vandoor gaat of volstrekt tegendraads is.
Nou is Sallinero natuurlijk niet meer zo jong, maar ik doel meer op dat vast rijden. Zeker op dat nivo hoeven we daar volgens mij niet zo bang voor te zijn hoor!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:38

Ik hoor het wel vaker hoor... Bijvoorbeeld paarden die meedoen aan de pavo-cup. Vaak hoor je helemaal niks meer van die paarden...

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:39

Dit geldt zeker voor de gemiddelde ruiter met een paard die zich makkelijk laat bewerken.
De zijgangen worden dan kunstjes die erin gestampt worden, maar er wordt nooit echt getraind op basisvaardigheden en behoud van lossigheid.

Als 3/4 jarige potentieel talent, fijn en lichtvoetig en als 7 jarige een robot die eigenlijk niet meer wil en dus ook geen punten meer rijdt.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:39

Katja schreef:
Het is gewoon heel erg verschillend per paard en zeker ook per ruiter. Een goede ruiter met een zeer getalenteerd paard zal niet snel iets stukrijden en toch een jong paard op redelijk hoog niveau kunnen laten lopen.

Grapje zeker Haha! zie hier in de regio vaak dat de Z-ruiters met 'naam' de talentvolle paarden krijgen aangeboden, die ze vervolgens met hangen en wurgen zo snel mogelijk in het Z2 starten. Steigeren, bokken, staken; maar wel Z starten Ach gut De 'gewone' ruiter neemt meestal wel de tijd in een bepaalde klasse.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:41

Anky heeft natuurlijk ook het betere paardenmateriaal. Tineke zegt imo feitelijk: Kijk naar je paard! Die van Anky kunnen qua aanleg prima op hun 5e dik Z lopen, maar Jan op de Hoek wil het met zijn ongetalenteerde kruk even nadoen en rijdt het paard stuk.
De vraag is tot in welke mate je het moet reguleren.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:46

Ik ben het eens met de 'stelling'. Roerend eens zelfs!

In mijn omgeving zie ik het ook... Paard liep al jong M. Maar als ik de huidige berijder moet geloven, dan kan hij nog niet goed op eigen benen lopen en hangt hij dus heel erg in haar handen.. Dat zegt voor mij al genoeg

Een jong paard moet je wel de tijd geven om zich te ontwikkelen. Het lijkt inderdaad 'hip' om een paard zo jong mogelijk in het Z te hebben. Ik vind het getuigen van een gebrek aan stijl..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:47

Leonora schreef:
Katja schreef:

Grapje zeker Haha! zie hier in de regio vaak dat de Z-ruiters met 'naam' de talentvolle paarden krijgen aangeboden, die ze vervolgens met hangen en wurgen zo snel mogelijk in het Z2 starten. Steigeren, bokken, staken; maar wel Z starten Ach gut De 'gewone' ruiter neemt meestal wel de tijd in een bepaalde klasse.
De meeste Z ruiters vallen bij mij niet onder het kopje goede ruiters. Zeker niet als ze een paard met hangen en wurgen zo snel mogelijk Z willen starten.

SuperPepeijn schreef:
Ze bedoelt dat als een paard op dat niveau met die leeftijd gereden wordt, later niet meer verder komen. En daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, of ze nu spelenderwijs geleerd worden of niet. Paarden die vanaf die jonge leeftijd hoog lopen, zien er uit hun 10e uit alsof ze 30 zijn.
Dat ben ik toch niet met je eens Bonfire is denk ik een heel mooi voorbeeld van een paard dat op jonge leeftijd al hoog liep en daarna ook altijd fit is gebleven en er zijn ook zat minder bekende paarden die fris en fruitig zijn bebleven op latere leeftijd.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:52

Het hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf hoe een paard getraind wordt om hem op 5 jarige leeftijd Z te laten lopen. Er zijn er ook die met 4 dagen per week 45 minuutjes trainen een Z1 proef lopen. Dan is er niks mis mee, gewoon voor afwisseling zorgen, af en toe een sprongetje en een buitenrit.
Maar er worden er ook 6 dagen per week 1,5 uur gereden, dat is denk ik bijna voor geen een paard goed.
Mijn 15-jarige wordt uiteindelijk maar 4 keer per week echt fanatiek dressuurmatig gereden, en vrijwel nooit langer dan 2 dagen achter elkaar. De derde dag heeft hij altijd minder zin, minder looplust. Dan kan ik hem beter die derde dag wat longeren en/of vrij laten springen en hem de dag erna weer rijden. Dan heb ik weer een fris en vrolijk paard én daardoor een veel effectiever trainingsuurtje.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 10:53

Paard is pas na z'n 6e uitgegroeid. Grote paarden nog later. Pas daarna is t lichaam sterk genoeg om te verzamelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:00

Needje schreef:
Paard is pas na z'n 6e uitgegroeid. Grote paarden nog later. Pas daarna is t lichaam sterk genoeg om te verzamelen.

waarom op 6-jarige leeftijd?
Imo vergt verzameling veel van de achterbenen van een paard, die zijn op hun 4e 'af'.
Alleen de rug is laat met 6 jaar.

Ik denk meer aan de tijd en rustige opbouw die met name de pezen nodig hebben voor zwaardere arbeid.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:04

Nee, de sprong gaat pas laat dicht. En daarbij komt dat de rug toch ook mee moet werken in verzameling.
Uiteraard moet zoiets ook opgebouwd worden ja, zodat pezenen spieren het ook aankunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:23

Oh, ik had het schema er even bijgezocht en daar staat 4 jaar voor het spronggewricht. Wanneer is de sprong volgroeid dan? Blond

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:25

In dat schema staat dat die vanaf t vierde jaar gaat sluiten Knipoog Wanneer ie helemaal gesloten is zal per paard verschillend zijn. Maar dan nog blijft de rug over. Een paard zal die toch ook echt nodig hebben om (correct) te verzamelen imo.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:31

het gaat voornamelijk om de groeischijven die pas op latere leeftijd sluiten.

Wat betreft de stelling: is per paard/ruiter combinatie verschillend denk ik.
Een getalenteerd paard wat makkelijk te rijden is kan met een goede ruiter makkelijk een Z1 proef lopen, het echte zwaardere werk begint in de fase daarna.
Vraag is inderdaad op wat voor manier er naartoe getraind wordt als bijvoorbeeld de buurvrouw/man dit ook graag met zijn/haar 5 jarige paard wil.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 12:03

Of de ruiter en het paard getalenteerd zijn of niet. Een paard van 5 jaar zou geen Z-oefeningen en Z-proeven mogen doen. Helaas heeft een paard in deze discussie weinig in te brengen. Een paard van 5 jaar kan je de Z-kunstjes en hoger heel snel leren. Daarna gaat het bergafwaarts, zowel met een getalenteerde als niet getalenteerde ruiter. Waarom het wel gedaan wordt, is een bekend verhaal waarvoor we de ogen en oren liever sluiten.