beste manier om je paard aan de teugel te laten lopen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

misz_mel

beste manier om je paard aan de teugel te laten lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 21:20

wat vinden jullie de beste manier om aan de teugel te laten lopen..?

ik zet altijd een beetje druk op me teugels en leg me benen aan,

MissBambi

Re: beste manier om je paard aan de teugel te laten lopen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:57

Ikzelf vind dat ook een goede manier, soms zet ik mijn handen wat breder en wat lager (of alleen mijn buitenhand) om net wat meer duidelijk te maken wat ik wil Knipoog

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:56

uh, les nemen?.....
"aan de teugel" is geen doel maar een gevolg.
Als je paard/pony zijn achterhand goed gebruikt en lekker los is zal hij vanzelf aanleuning aanbieden en nageefelijk worden.
Als je je paard/pony door een "truukje" aan de teugel rijdt heb je grote kans dat hij niet lekker los over zijn rug loopt en zijn rug (en hals) vastzet, daar kan hij (na verloop van tijd) klachten van krijgen!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:10

Van achter naar voren voorwaarts neerwaarts over zijn rug rijden en zelf mijn hand op laten zoeken. Niks geen druk alleen als die heel veel te hoog komt.

misz_mel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:42

okj.. met de les doe dus ook voorwaarts neerwaarts rijden.. maar k rij op een paard(fries) die da allemaal nog niet ken.. dus wil het proberen te leren.. zet daarom inderdaad soms ook me handen wat lager..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:47

ben het met ladymagic eens

En ook bij die fries hoef je het niet te leren. Ik heb een fjordje die vanaf vorig jaar zomer onder het zadel loopt en die doet het ook nog niet perfect! Ik heb er tot nu toe dus bijna een jaar mee gereden en nu begint ze het in de stap een beetje te doen. Het belangrijkste, neem goed les, heb gedult!
Ik gebruik helemaal me hand niet omhaar aan de teugel te rijden, ze doet het vanzelf

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:57

Inderdaad emt aan de teugel rijden zijn wij nooit bezig het is een gevolg van goed trainen en goed ontspannen en actief werken

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:20

Sorry maar hier word ik toch verdrietig van, als je nog niet zo ver bent met je paard dat hij ontspannen voorwaarts neerwaarts kan rijden waarom wil je hem dan zo nodig in de krul hebben?
Zijn hele rug wordt verpest op deze manier, ga alsjeblieft lekker aan de basis werken.
Elk paard kan in principe voorwaarts neerwaarts lopen, dat moet jij er alleen uit zien te rijden. Bij een jong paard is dat moeilijk, die moet eerst zijn evenwicht zien te vinden, maar een doorgereden paard moet dit beheersen.
Zolang dat niet lukt zou ik niks anders nog doen met hem (bosritje oke, maar zelfs een sprongetje moet los vanuit de rug komen)
Ik vind dat je het absoluut niet als excuus kan gebruiken om hem vervolgens met een truukje in de krul te rijden. Dan sla je een heleboel stappen over.
Als je leert turnen duwt de trainer je toch ook niet gelijk in een spagaat zonder eerst rek en strek oefeningen te doen omdat je die oefeningen nog niet kunt?
Nageefelijkheid is een gevolg, geen doel!

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:22

Wanneer ik mijn paardje eenmaal lekker heb losgewerkt,
komt zij vanzelf met haar hoofd, dus echt veel hoef ik daar niet voor te doen Haha!
HEerlijk he?!!!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:24

Hier worden nu dingen gezegd, die nergens zijn verteld..

@ladymagic, er staat nergens dat ze hem in de krul trekt..
Sommige paarden die ontspannen zijn hoeven absoluut niet aan de teugel te lopen..
wanneer ik aan het rijden ben en het paard is ontspannen en loopt goed van achteren naar voren e.d. gaat hij toch echt niet aan de teugel..

Wanneer ik een klein beetje druk op de teugels zet en daarbij mijn kuiten/bovenbenen bij aandruk geeft hij na, vanuit daar werk ik verder met de benen, desnoods nog iets wat meer druk (niet lezen als trekken!! gewoon zachte druk Knipoog ) wanneer het paard zijn hoofd weer wat omhoog gooit weer iets of wat druk Knipoog

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:31

misz_mel schreef:
okj.. met de les doe dus ook voorwaarts neerwaarts rijden.. maar k rij op een paard(fries) die da allemaal nog niet ken.. dus wil het proberen te leren.. zet daarom inderdaad soms ook me handen wat lager..

ik reageerde ook niet direct op jou maar op deze quote van eerder op de dag,
Jouw manier is mischien een beetje krom omschreven maar daar ging ik verder niet op in.
Maar als je je paard niet voorwaarts neerwaarts kan rijden trek je hem mijn inziens wel degelijk in de krul, want dat is gewoon de basis, wat mij betreft, daar komt de ontspanning vandaan.
Het paard zoekt vervolgens jouw hand op waarmee jij hem dan kan uitnodigen rond te komen lopen.
Maar dit kan alleen gebeuren als de achterhand voldoende actief is en de rest van het lichaam goed draagt! Anders forceer je hem in de krul.
Als het paard zijn achterhand goed gebruikt hoef je hem niet eens met teugeldruk te vragen rond te komen, dan is het een logisch gevolg, zoek maar eens op Hempflig, die kan het beter uitleggen dan ik Haha!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 21:21

Eerst zorgen dat je paard goed aan het been is. Lachen
Daarna been aanleggen en van voren opvangen zodat het paard niet harder gaat.
Ik vind het moeilijk uit te leggen, het is meer een gevoel dat je moet krijgen.

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:02

Ik vind eerst dat je paard goed voorwaarts moet zijn en het moet de achterhand goed gebruiken. dan drijf je hem langzaam omlaag. en beloon je hem als hij op de goede lengte/ hoogte aan de teugel loopt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 22:05

Ik zet een slotje op dit topic.

Er is een FAQ waar "aan de teugel" uitgebreid in wordt besproken. Daarnaast is er een centraal topic.