Meningen gevraagd..............

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Meningen gevraagd..............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 16:38

Mijn haflinger (v. Abel) is behoorlijk temprament vol en moet dan ook dagelijks zijn energie kwijt.

Nu deze drama dagen vol regen zijn de bakken hier in de omgeving absoluut NOT DONE. Dagelijks ben ik met hem aan het wandelen en komt hij los in de bak. Zelfs mijn lessen staan een maand stil door de weersomstandigheden.........

Mijn probleem;

Ik rijd arnold op een dubbel gebroken bitje met losse ringen. In de bak is hij hier goed op te rijden, maar op straat is hij een drama! Hij is echt heel nuchter in zijn hoofd, zal nergens zomaar van schrikken, maar als hij het in z'n bol krijgt................................dan is hij met geen mogelijkheid te remmen. Ik ben niet iemand om met 55 kg in de mond van hem te gaan hangen en van de hulp teugels. Maar vind het wel jammer dat ik niet in een rustig drafje door het verkeer kan........(kan wel......maar meneer heeft er een behoorlijke versnelling opzitten en reageert niet op teugeldruk dan).

We gaan zowiezo weer lessen, zwaarder bit en hulpteugels is op dit moment NOT DONE

Mijn idee;
Ik wil hem proffesioneel laten beleren voor de wagen en hem aangespannen de zelfstandigheid en het vertrouwen geven, wat hij onder het zadel nodig heeft. Van een rustig ritje in stap onder het zadel raakt meneer geen energie kwijt. Wanneer hij het voor de wagen snapt, wil ik het weer onder het zadel proberen!

Wat vinden jullie van dit idee?

S.V.P Geen reltopic, maar ADVIEZEN.............

_Martine_

Re: Meningen gevraagd..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:14

Je paard is buiten met geen mogelijkheid te remmen en jij gaat er niét met je volle gewicht aanhangen? Sorry hoor, maar dan maak je het er zelf naar. Je moet gewoon een paar keer flink sterk zijn en als dat betekent vol aan het bit hangen, jammer dan. Waarschijnlijk vind je het 'sielugh', maar als hij aan de kletter gaat en er gebeuren ongelukken, dan weet ik wel wat 'sielughur' is.
Als jij in een rustig drafje over de weg wil (tussen het verkeer is stappen het veiligst Lachen ) Zal je toch eerst wat afwegingen moet maken. En als je dat zélf niet kan, zal je hulp moeten vragen aan een goed streng persoon.
Je moet je wel blijven realiseren, dat het állerbelangrijkste is dat je paard naar je luistert. Niet alleen om het luisteren, maar om de veiligheid. En daar moet je dan wat voor over hebben.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:18

Ik heb zelf ook het gevoel dat je niet helemaal boven je paard sta. Maak je nou eens goed kwaad! Hoe reageert ze dan? Als je haf weet waar JOUW grenzen zijn dan lijkt mij het probleem opgelost.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:22

zoals hierboven genoemd zou ik gewoon echt boos worden een paard hoort naar jou te luisteren neit jij naar het paard

(dit is trouwens gewoon een tip het klinkt heel bot maar zo bedoel ik het niet)

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:28

Misschien dat als je Haf echt goed beleerd wordt voor de wagen dat het zou helpen, maar kun je haar dan niet net zo goed een tijdje laten rijden door iemand die haar wel kan houden buiten? Want bedenk wel dat je achter je paard nog minder te vertellen hebt dan erop! En in principe zou 'ho' net zo goed 'ho' moeten zijn voor een rijpaard als voor een koetspaard.

Misschien helpt het trouwens om hem niet alleen op een bit te rijden, maar ook met druk op de neus (gewoon een halster onder je hoofdstel met een paar teugels daaraan. Bij mijn pony heeft dat wel geholpen. En natuurlijk consequent zijn; liever een keer een ruk in zijn mond dan onder een auto (maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat je de hele tijd in zijn mond moet zitten). Ik zou hem ook goed leren luisteren naar je stem.

linkalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:29

Laat hem is goed voelen wie de baas is. Natuurlijk moet je niet in zijn mond gaan hangen, maar hij moet duidelijk weten : ho is ho.
Probeer stemcommando's als je er naast loopt als je merkt dat die daar goed op reageert kan je het onder het zadel proberen. En wees consequent niet de ene keer dingen verbieden die hij bijwijze van spreken gister wel mocht doen.

Christeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:38

en heel erg veel geduld hebben waarschijnlijk of neemt jou haf alles heel snel op? bij ons staat een haf en daar duurt het echt maanden bij voordat die iets nieuws leert en dan is hij het na een maand weer "vergeten"

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:14

_Martine_ schreef:
Je paard is buiten met geen mogelijkheid te remmen en jij gaat er niét met je volle gewicht aanhangen? Sorry hoor, maar dan maak je het er zelf naar. Je moet gewoon een paar keer flink sterk zijn en als dat betekent vol aan het bit hangen, jammer dan. Waarschijnlijk vind je het 'sielugh', maar als hij aan de kletter gaat en er gebeuren ongelukken, dan weet ik wel wat 'sielughur' is.
Als jij in een rustig drafje over de weg wil (tussen het verkeer is stappen het veiligst Lachen ) Zal je toch eerst wat afwegingen moet maken. En als je dat zélf niet kan, zal je hulp moeten vragen aan een goed streng persoon.
Je moet je wel blijven realiseren, dat het állerbelangrijkste is dat je paard naar je luistert. Niet alleen om het luisteren, maar om de veiligheid. En daar moet je dan wat voor over hebben.

hier sluit ik mij volledig bij aan, mijn paard kan zich in het bos ook onwijs sterk maken, en is op geen mogelijkheid terug te nemen, wat hij kan kan ik ook, tuurlijk ga ik geen uur in z'n mond lopen sjorren, en hangen doe ik ook niet, maar een keer goed sterk maken en hij houdt wel op hoor.. hij kan zo doen, kan ik het ook, en op zo'n moment is dat niet zielig, moet hij maar naar mij luisteren, en vooral goed laten weten wie de baas is, ho is ho en niet na 5 minuten pas iets rustiger...

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 21:20

Citaat:
hier sluit ik mij volledig bij aan, mijn paard kan zich in het bos ook onwijs sterk maken, en is op geen mogelijkheid terug te nemen, wat hij kan kan ik ook, tuurlijk ga ik geen uur in z'n mond lopen sjorren, en hangen doe ik ook niet, maar een keer goed sterk maken en hij houdt wel op hoor.. hij kan zo doen, kan ik het ook, en op zo'n moment is dat niet zielig, moet hij maar naar mij luisteren, en vooral goed laten weten wie de baas is, ho is ho en niet na 5 minuten pas iets rustiger...

Natuurlijk vind ik het niet 'SIELUG' (vind ik trouwens ook een beetje kinderachtig omschreven), maar zoals hier boven wordt gezegd.....Ik ga hem GEEN uur in zijn mond lopen sjorren. Het is niet zo dat hij ophol slaat en rent tot hij thuis komt.......Je kunt gerust met hem stappen aan een lang teugeltje, maar draf gaat alleen in zijn hoogste versnelling......D'r hoeft niet iemand anders op (gebeurt precies hetzelfde)...ik kan hem goed aan! Al moet je er hard aan werken in draf en galop.

Maar zou graag reacties willen van mensen die hun paard ook aangespannen hebben laten beleren. Het idee komt namelijk van een concoursrijder.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:53

Sommige paarden houden op als je in hun mond gaat hangen, maar er zijn ook paarden die gewoon terugtrekken....tja, dat gevecht moet je niet aangaan, dat verlies je altijd.
Goede africhting, eerst ernaast, dus veel aan de hand werken, daarna ook los in een paddock werken, lange lijnen, en........werken aan je eigen houding, nee, niet hoe je op je paard zit, maar hoe je tegenover hem staat. Ziet hij jou niet als meerdere, veilige vriend? Dan heb je nog wel wat te leren. Jij moet leren, want je paard weet het al lang! Jij moet de baas over je paard worden. Haal eens een boek uit de bieb over dit onderwerp en neem eens les bij een instructeur m/v die je bij grondwerk kan helpen.Ik heb ook een heel sterk klein paard met een geweldig eigenzinnig karakter. Alhoewel hij nu 21 is, is hij ongelooflijk jong in zijn koppie. Ik moet er altijd zeer goed opletten, dat ik me concentreer op hem en het werk, anders gaat ie gewoon wat anders doen.....

Of je er nu op wil rijden, ernaast wil lopen of aangespannen wil rijden, het eerste dat hij moet leren, is dat jij de baas bent. Veel plezier met je vrolijke paardje!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 09:40

Citaat:
Of je er nu op wil rijden, ernaast wil lopen of aangespannen wil rijden, het eerste dat hij moet leren, is dat jij de baas bent. Veel plezier met je vrolijke paardje!

Dankje! Grondwerk doen we net als 'lessen' , maar het rotte is dat het in de bak het 'aller' braafste paard is, oke hij is wat pittiger.......maar zal nooit een stap verkeerd doen. Wil graag voor je werken, niet tegen het bit enz.... Als hij in de bak niet 'oke' was zou ik hem ook niet mee de weg opnemen.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:25

Hoi,

het kan inderdaad een heel goed idee zijn om hem professioneel te laten beleren voor de kar. Een voordeel, zoals anderen ook al noemen, is het "stemwerk" wat daarbij komt kijken.

Ik weet niet in hoeverre jouw haf goed op je stem reageert, maar daar ligt een puntje voor jezelf.

Ik heb op dit moment zelf een tuiger van bijna 5 jaar oud, zij is alleen voor de kar beleerd. (wordt dus nog lachen om haar onder het zadel te krijgen, maar goed dat is een ander verhaal). Het voordeel van haar is dat zij erg goed op stem reageerd. Ze is in het verleden wel eens aan de longe geweest, maar toen ik haar kreeg snapte ze niet dat ze een rondje moest lopen. Binnen 2 dagen had ze het helemaal door en tot mijn "verbazing" kende ze de comando's halt, stap, draf en galop enorm goed. Het woordje hola betekent bij haar blijkbaar dat ze rustiger moet gaan lopen.

Ik ben van mening dat je moet doen waar je met name jezelf prettig bij voelt en ik denk inderdaad dat beleren voor de kar een meerwaarde kan zijn voor jouw haf.

Heel veel succes ermee! (don't worry, komt vast allemaal goed en doe wat je hart je ingeeft. Als je niet achter een methode staat voor je gevoel dan is het inderdaad lastig om dit toe te passen!)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:22

Denk je echt dat mensen die vinden dat een keer aan de teugels hangen "not done" is dat zelf echt nog nóóit gedaan hebben Haha!

het is niet erg om een keer goed duidelijk te zijn (lees: de handrem aantrekken als het nodig is tot je wél reactie krijgt). Het heeft ook geen zin om 10 seconden eraan te hangen, maar een korte ruk geven en weer los en dat eventueel een paar keer kort achter elkaar herhalen wil meestal wel werken hoor.

Het gaat tenslotte om de veiligheid van jou en je paard!
Als hij alleen op de hoogste versnelling wil draven, dan komt dat omdat jij hem dat toestaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:32

Ik weet uit ervaring dat het nog veel enger is om aan de kletter te gaan met een kar erachter dan wanneer je erop zit Knipoog . Ik denk dat als hij geen respect voor je heeft als je erop zit, dit ook niet gaat komen wanneer je erachter zit.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:44

bugpluisje schreef:
Hoi,

het kan inderdaad een heel goed idee zijn om hem professioneel te laten beleren voor de kar. Een voordeel, zoals anderen ook al noemen, is het "stemwerk" wat daarbij komt kijken.

Ik weet niet in hoeverre jouw haf goed op je stem reageert, maar daar ligt een puntje voor jezelf.

Ik heb op dit moment zelf een tuiger van bijna 5 jaar oud, zij is alleen voor de kar beleerd. (wordt dus nog lachen om haar onder het zadel te krijgen, maar goed dat is een ander verhaal). Het voordeel van haar is dat zij erg goed op stem reageerd. Ze is in het verleden wel eens aan de longe geweest, maar toen ik haar kreeg snapte ze niet dat ze een rondje moest lopen. Binnen 2 dagen had ze het helemaal door en tot mijn "verbazing" kende ze de comando's halt, stap, draf en galop enorm goed. Het woordje hola betekent bij haar blijkbaar dat ze rustiger moet gaan lopen.

Ik ben van mening dat je moet doen waar je met name jezelf prettig bij voelt en ik denk inderdaad dat beleren voor de kar een meerwaarde kan zijn voor jouw haf.

Heel veel succes ermee! (don't worry, komt vast allemaal goed en doe wat je hart je ingeeft. Als je niet achter een methode staat voor je gevoel dan is het inderdaad lastig om dit toe te passen!)

Hier ben ik het ábsoluut niet mee eens, met Ruitje daarentegen wel. Ik heb verschillende beestjes voor de kar beleert, maar ik kan je vertellen: Ooit eraan gedacht dat het aangespannen werk nóg meer risico met zich mee brengt dan het werk ohz? Echt waar, ik zit 10x liever op een paard die aan de kletter gaat ohz, dan dat mijn paardje aan de kletter gaat voor de wagen, met allerlei rampscenario's van dien! Mennen ís niet altijd de oplossing, en zelfs nog meer als bij het werk ohz moet het paard voor zover mogelijk 100% gehoorzamen aan jou. Zet hij één stap te veel, dan moet dat gelijk gecorrigeerd worden. Ik denk dat als je jouw haflinger op deze manier laat beleren voor de kar, ookal heb je nog zón goeie professional, dat is vragen om ongelukken.

Zorg eerst eens dat je je paardje op de grond onder controle hebt, als hij niet reageerd op jouw hulpen en commando's, ho tekens en teugeldruk, dan denderd hij gewoon overal door heen en heeft gewoon géén respect voor jou. Zulke beestjes moet je eventjes aanpakken, en níet voor de kar gaan zetten, dat geeft echt alleen maar ongelukken. Ooit er aan gedacht wat er kan gebeuren als je paard voor de kar ineens zo'n bui heeft? Juist, met kar en al aan de kletter, rakelings langs auto's, verkeer en voetgangers langs (hopen dat je niemand om ver rijdt met je aanspanning) om vervolgens misschien wel om te slaan.

Zo'n paard hoort op zo'n moment niet ohz op de openbare weg of drukke straten, en al hélemaal niet aangespannen voor de kar. Knipoog

Ga dus eerst werken aan het respect dat je paard voor jou moet hebben. Ga longeren, daarna met dubbele lijnen longeren, lange lijnen werk, etc. En stamp die commando's er in! HO is HO, en anders niet. Waarom gelijk voor de kar beleren, dit werk wat ik hier boven heb beschreven is veiliger en kun je ook nog eens zelf, en is tévens een voorbereiding op het werk voor de kar.

Succes gewenst, ik hoop dat je nu een beetje het grote risico in zal zien dat dit voor jouw paardje waarschijnlijk niet de beste oplossing is. Knipoog

Edit: nog even een toevoeging. Ik ben helemaal niet van direct een scherper bit er in hangen of hulpteugels, daar ben ik best wel tegen, ondanks dat het niet goed zou zijn in dit geval kun je zélfs nog beter een scherper bit in zijn bekkie hangen, dan dat je hem zoals hij nu is gaat laten beleren voor de wagen

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:53

Je mag best kwaad op je paard worden,
Maar niet dat je de bêk half opentropt.
zoals hierboven eigelijk word uitgelegt dat het wel moet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:10

loon_corr schreef:
Je mag best kwaad op je paard worden,
Maar niet dat je de bêk half opentropt.
zoals hierboven eigelijk word uitgelegt dat het wel moet.

Sorry, ik weet niet of dit over mijn post gaat van hierboven, maar dan kun jij blijkbaar niet goed lezen, óf jij leest iets tussen de regeltjes door wat er niet staat. Niemand moet zijn paardje's mond opentrekken. Respect van je paard afdwingen in sommige situaties, dáár had ik het over, ik heb níets gezegd over zijn bekkie openroppen.... Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:29

Nee, ze bedoelt jou niet Lachen Maar mij!
Tja, het spijt me zeer. Als mijn paard aan de kletter gaat, doe ik alles om alles om 'm stil te krijgen. Dan kan je nu wel heel ethisch iets anders vinden, maar als het er eenmaal op aan komt..

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:31

Jetta schreef:
Sommige paarden houden op als je in hun mond gaat hangen, maar er zijn ook paarden die gewoon terugtrekken....tja, dat gevecht moet je niet aangaan, dat verlies je altijd.
Goede africhting, eerst ernaast, dus veel aan de hand werken, daarna ook los in een paddock werken, lange lijnen, en........werken aan je eigen houding, nee, niet hoe je op je paard zit, maar hoe je tegenover hem staat. Ziet hij jou niet als meerdere, veilige vriend? Dan heb je nog wel wat te leren. Jij moet leren, want je paard weet het al lang! Jij moet de baas over je paard worden. Haal eens een boek uit de bieb over dit onderwerp en neem eens les bij een instructeur m/v die je bij grondwerk kan helpen.Ik heb ook een heel sterk klein paard met een geweldig eigenzinnig karakter. Alhoewel hij nu 21 is, is hij ongelooflijk jong in zijn koppie. Ik moet er altijd zeer goed opletten, dat ik me concentreer op hem en het werk, anders gaat ie gewoon wat anders doen.....

Hier ga ik helemaal in mee. Ik heb ook paarden gereden die dan in draf en galop er een race spel van wil maken. Harder, harder, harder... Telkens toch weer proberen. Dit is gewoon heel erg lastig. Dit waren niet mijn eigen paarden, dus het er echt uitrijden kon niet. Het is belangrijk dat je ook naast hem comando's leert als bv; ho. Als die dat braaf doet probeer het dan eens in stap. Draaf dan rustig aan, gaat ze harder? Hup, op de rem en DIRECT terug naar stap. Vooral geen kans geven om haar harder te laten gaan. Gewoon terug nemen, halthouden, en achterwaarts. Dit gaat ' als het goed is Haha! ' na een tijdje wel werken. Dan wil ze liever rustiger draven, als iedere keer in de achteruit. Wees hier wel heel consequet in, en heb vooral veel geduld. Straf niet alleen af, maar beloon ook uitbundig voor de dingen die ze braaf doet. Veel stemhulpen willen ook vaak goed helpen.

Of voor de kar een optie is zou ik niet durven zeggen Heel veel succes!!

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:32

Maar dan rop je zijn mond of in jou geval bêk niet open lijkt mij.

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:32

Heb je je wel eens afgevraagd waarom je paard zo veel snelheid maakt??

Zeer waarschijnlijk is het een balansprobleem en maakt het paard zoveel snelheid om overeind te blijven. Paarden die dat probleem hebben vluchten vaak voor het gevoel van spanning in de rug wat ontstaat door een balansprobleem/ scheef gaan. Ik zou toch eerst wat aan de balns doen voordat je zo'n beestje voor de wagen zet, levensgevaarlijk en niet fijn voor het paard. Zie voor meer info: paardenbegrijpen.nl (bij bijv. verticale scheefheid).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:37

_Martine_ schreef:
Nee, ze bedoelt jou niet Lachen Maar mij!
Tja, het spijt me zeer. Als mijn paard aan de kletter gaat, doe ik alles om alles om 'm stil te krijgen. Dan kan je nu wel heel ethisch iets anders vinden, maar als het er eenmaal op aan komt..

Inderdaad, dat doe ik op zo'n moment ook wel hoor, en hélemaal als ik met het karretje op pad ben. Otje is één keer zó hard aan de kletter gegaan op de openbare weg in het dorp door de één of andere idiote motorrijder (harley davidson met opgevoerde motor en harde knaluitlaatpijp) die nog eens extra gas gaf en het maakte werkelijk waar zó veel lawaai, asociaal gewoon. Otje is normaal 100% bomproof, maarja hier zo íeder beest van schrikken.

Dus ging ze met de kar aan de kletter, ikke op de bok, en ik maar schreeuwen door het lawaai heen 'hoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooh maar!!!' werkte dus niet, ze deed bokken, steigeren, was helemaal aan het flippen. Omdat ik op de openbare weg reed, rakelings langs fietsers e.d. heb ik één super harde ruk gegeven, waardoor ze abrubt stil stond, anders kon het gewoon niet. Als je je paard in noodsituatie's echt terug moet hebben, dan doe je daar alles aan wat er voor nodig is.

Zo heb ik ook eens een op hol geslagen paard die richting de grote weg galoppeerde en met geen mógelijkheid te stoppen was (pakte het bit vast tussen zijn kiezen --> geen controle meer, en bracht hoofd naar beneden, ik lag op zijn nek) een harde ruk gegeven en hem met zijn kop tegen een boom aan gestuurd. dan stoppen ze écht wel. Knipoog

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:20

Ja maar je rôpt toch geen bek open ?
hoe gek ben je.
Ik rop amber ook welles in de mond, maar geen hele harde ruk.
Je moet hem dan maar tegen een boom ofzo zetten ja.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:29

Ik ben ook tegen aan het bit hangen, waarom? Omdat het niet werkt! Het beste wat je kunt doen als je paard er vandoor gaat is aan één teugel trekken, niet aan twee! Je paard draait dan om, kruist z'n achterbenen en kan dus niet gelijk de andere kant oprennen, zodat jij 'rustig' af kan stappen, mocht het nodig zijn.

Voor de kar lijkt mij ook geen goed idee. Grondwerk wel. Verbeter de relatie met je paard, zodat hij je vertrouwd en jou als leider ziet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 16:33

Met dit weer ga ik veel fietsen met de paarden, vinden ze erg leuk, ze komen er even uit en ze bewegen ook flink.
Natuurlijk kun je dat niet met alle paarden zo makkelijk doen maar in principe kan ieder paard het leren. Mijn paarden konden het geen van allen maar hebben het allemaal in 2 of 3 keer proberen geleerd en lopen nu super braaf naast me.

Misschien is het een idee om hem dat te leren zodat je voor je gaat buitenrijden eerst een stuk met hem fietst, dan kan hij toch even zijn energie kwijt zonder dat jij daaronder lijdt.