Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dniesjj117 schreef:Ben ik het niet mee eens. Als iemand een goede rede heeft voor hulpmiddelen te gebruiken, heb ik respect, maar als iemand alleen maar zoiets gebruikt om z'n paard in de krul te laten lopen, is het wel vreemd.

Soet schreef:Wat zie jij juist onder 'hulp middelen'? Sporen,zweep? of Martingaal, slof,..
Ik ben ook van mening dat je zeker niet per defenitie een slechte ruiter bent, sterker nog sommige hulpmiddelen zouden alleen gebruikt mogen worden bij een goede ruiter (slof bv) maar jammer genoeg gebeurt dit steeds minder.
Een spoor en zweep zijn oorspronkelijk bedoeld voor de verfijning. Dus ook dan ben je naar mijn mening geen slechte ruiter. Maar jammer genoeg zie ik steeds vakker mensen die het spoortje en de zweep gebruiken als verdedigingsmiddel, of straf.
Dniesjj117 schreef:Ben ik het niet mee eens. Als iemand een goede rede heeft voor hulpmiddelen te gebruiken, heb ik respect, maar als iemand alleen maar zoiets gebruikt om z'n paard in de krul te laten lopen, is het wel vreemd.
) oid kan het onder controle houden van een fris paard makkelijker maken. Ik vind niet dat je dan meteen een slechte ruiter bent. Maar als je bijvoorbeeld een beginner met een slof ziet rijden denk je ook wel is, waar is dat voor nodig?
__xMariek schreef:Soms worden hulpmiddelen wel misbruikt, zoals bijzetteugels te strak zetten oid. Maar een bijvoorbeeld een martegaal (schrijf je dat zo?) oid kan het onder controle houden van een fris paard makkelijker maken. Ik vind niet dat je dan meteen een slechte ruiter bent. Maar als je bijvoorbeeld een beginner met een slof ziet rijden denk je ook wel is, waar is dat voor nodig?
sonjim schreef:ik heb tot voor kort met tiedeman gereden en ik ben het ermee eens dat het een gewoonte kan worden, je voelt je met net even zekerder, terwijl ik nu merk dat ik haar zonder eigenlijk nog lekkerder aan het lopen heb. Ik ben dit ooit gaan gebruiken, omdat ze haar rug weigerde te gebruiken, zelfs ervaren ruiters lukte het niet, met thiedeman ging het wel goed. IMO ben je geen slechte ruiter als je hulpmiddelen gebruikt, maar je moet je wel afvragen of het nodig is en goed weten hoe je ze moet gebruiken. Een beginnende ruiter met een slof, vind ik niet kunnen. Een thiedeman heeft dan als voordeel dat hij als het paard goed loopt los laat, een slof laat pas los als de ruiter dat doet. Sporen om je been stil te houden vind ik een vreemde redenatie, ik zie genoeg mensen met sporen rijden die kloppen met hun benen, dan maak je een paard juist stomp.