Start ik deze discussie.
Wat is dat toch dat zo ontzettend veel mensen hun paarden/pony's maar laten lopen tijdens het opstijgen?
Mijn pony die ik zelf beleerd heb, moest vanaf het begin af aan stilstaan met opstijgen. Ten eerste omdat ik al vreselijk veel moeite heb met opstijgen, daarom stap ik ook regelmatig op met een opstapblok, of boomstam, of kuil in de weg etc...
Maar ten tweede omdat dat ook een stukje africhting is in mijn ogen en een stuk respect naar de ruiter toe van het paard.
Als hij met het opstijgen al zijn eigen zin mag doen, hoe moet dat dan wel niet in het zadel?
Als laatste vind ik het nog gevaarlijk ook als een paard wegloopt tijdens het opstijgen. Stel dat hij wegstapt, jij bungelt nog half aan het paard en hij schrikt ergens van, rent weg, of steigert/bokt etc...
Ook heb ik nog een oudere pony gehad, was 16 jaar toen ik haar kocht en die liep ook weg tijdens het opstijgen. Dat heb ik haar in een paar weken tijd af kunnen leren dus de opmerking "Hij doet het al zolang" gaat er bij mij niet in
Waar een wil is is een weg en consequent zijn is het toverwoord in de meeste gevallen
) maar dan wist ie dat ie stil moest blijven staan. En nu doet ie dat heel netjes
) wel.