Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

ik rij op zn kims

. KiWiKo schreef:ik rij ook niet volgens een systeem![]()
ik rij op zn kims

Maar dan nog, ook al zou ik ooit 'toe komen' aan ELDR, dan zou ik er nog niet aan beginnen...
Ik heb vaak genoeg top dressuurruiters/amazones aan het werk gezien. En je kan me nog meer vertellen, maar die paarden zien er gewoon NIET vrolijk uit...
Eén voor één zwiepende staarten, wit van de ogen, oren in de nek, knarsende tanden, overmatig zweten enz. enz. Ze zien er allemaal (zowel fysiek als mentaal) gefrustreerd en overspannen uit (ook al zullen de 'roze brillen' onder ons dat wel ontkennen, dit is mijn eigen oordeel). Nee, dat zal ik mijn paarden nooit aan doen. En ik ben helemaal geen softie, integendeel! Een paard mag best (zwaar) werken, maar dan wel op een (in mijn ogen) eerlijke manier, eerlijk t.o.v. zijn lichaam en geest. Solvej schreef:Literatuur heb ik niet voor je maar ik ben van mening dat bij LDR hetzelfde opgaat als in alle andere trainings methodes. Wanneer het paard correct vanuit de achterhand en echt over de rug gereden wordt kan het geen kwaad. Aangezien de hoofd- halshouding hoort te ontstaan door het ruggebruik en niet andersom. Een paard dat gedragen en goed over de rug loopt kun je in vrijwel elke hoofd- halshouding rijden. Oprichting en LDR.
Het LDR kan een toegevoegde waarde hebben bij een paard dat van nature een hoge halshouding heeft door bijvoorbeeld de bouw of door de manier waarop hij eerder getraind is en zijn spieren heeft ontwikkeld. Wanneer je zo'n paard gedragen en ontspannen over de rug kunt laten lopen kan het in je voordeel werken door hem diep en rond in te stellen waardoor hij leniger en sterker wordt wat de gangen dan ook weer ten goeie komt.
Bij een paard dat van nature een ronde of lage halshouding heeft of een paard dat weinig gedragen loopt kan het weer ave-rechts werken omdat die neigen nog meer op de voorhand te lopen of achter de teugel te kruipen.
Naar mijn mening hangt het dus af van het paard of het ten goede of ten kwade komt van de training en het paard zijn spieren/gewrichten.
Het voordeel van LDR bij paarden met een goede basis en een geschikte bouw ervoor vind ik dat je ze nóg leniger kan maken. Meer schoudervrijheid kan verkrijgen waardoor ze gemakkelijker over de schoft lopen en het voorbeen meer vanuit de schouder gebruiken en optillen. En op hoger niveau die paarden ook gemakkelijker lenig en krachtig kan laten bewegen. Bijvoorbeeld door passage-achtig te draven met een lage en ronde hoofd- halshouding. Op die manier ontwikkelen ze meer kracht en uiteindelijk meer schwung etc. en gaan ze nét iets spectaculairder lopen. Ook in oprichting.
_angela_ schreef:Klassiek, aan de hand van het scala der ausbildung. Daarbij is het voorwaarts neerwaarts dus erg belangrijk, pas als het paard voorwaarts neerwaarts nageeflijk kan lopen, mag je wat mij betreft meer omhoog vragen.
hananya schreef:_angela_ schreef:Klassiek, aan de hand van het scala der ausbildung. Daarbij is het voorwaarts neerwaarts dus erg belangrijk, pas als het paard voorwaarts neerwaarts nageeflijk kan lopen, mag je wat mij betreft meer omhoog vragen.
Hier sluit ik me bij aan met de opmerking dat ik nu een paard heb waarbij ik dat minder doe.
Die is een beetje op de kop gebouwd en als ik die VWNW laat lopen kan ik haar niet aan de pruttel houden achter. Dan gooit ze haar hele gewicht op de voorhand. Die stel ik direct wat hoger in waarbij ik het niet erg vind dat ze iets voor de loodlijn komt. Ik heb liever dat ze door overgangen, schouderbinnenwaarts meer op het achterbeen komt, korter wordt en hierbij licht in de hand blijft...