met slofteugel rijden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 12:34

hey,
ik vroeg me eigenlijk af wat jullie vinden van rijden met een slofteugel.
heb al veel gehoord, van wow zo zielig! enzo.
wil even weten wat jullie ervan vinden Knipoog

ik rijd momenteel met een vaste slof, maar dat komt omdat mijn paard zichzelf sterk gaat maken als hij iets niet wilt en dan gooit hij meteen zijn hoofd omhoog(met of zonder martingaal).
daardoor heeft hij dus te veel onderhalsspieren gekweekt en die proberen we er zo uit te krijgen.
voor alle duidelijkheid ik laat hem niet lopen op die slofteugel alleen, ik rijd hem zoveel mogelijk naar ontspanning, zodat hij van die slof afblijft.
hoop dat jullie het een beetje snappen :p

greets

Kelschrover
Berichten: 54
Geregistreerd: 30-09-05

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:50

Ik heb er zelf niet superveel verstand van, maar heb al wel eens zo'n zelfde topic op bokt gevolgd. Daar zeiden ze dat een slof een verlengstuk is van de gebreken van de ruiter. Maar als ik jouw verhaal zo lees, lijkt me dit bij jouw niet het geval. Je zegt dat je de slof niet altijd gebruikt en je hebt een duidelijk leerdoel voor jezelf opgesteld. Je komt op mij over als een verstandige ruiter.

Ik denk gewoon dat er heel veel mensen de slof verkeerd gebruiken en dat er daarom zoveel weerstand tegen is. Op mijn manege rijdt er op dit moment bijvoorbeeld een meisje al een jaar alleen maar met slof en nooit zonder. Daarnaast rijdt ze met megasporen, maar mag haar paard niet voorwaarts. Door dit soort taferelen krijg je een beetje een hekel aan slof gebruikers, maar dit is natuurlijk lang NIET altijd het geval.

Succes verder

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 12:55

bedankt voor de reactie,
idd, mijn lesgeefster zegt altijd een slofteugel is een wapen, gebruik het alleen als je der verstand van hebt Haha!
mijn lesgeefster heeft mij dit ook aangeraden maar sommige mensen denken , och een slof dient om die kop naar beneden te houden, nou nee.
ik moet veel rekken in mijn armen zodat hij ook meerekt dan krijg je die ontspanning en dan heeft je slofteugel zelfs geen werking !
ach ja er zijn zo'n mensen, ik was in het begin heel erg tegen slof maar nu ik er mee heb leren rijden is het een echt HULPteugel voor je paard en voor de ruiter.
het leert je paard de goede weg opgaan voor ontspanning Lachen
ik zou het zelf niet doen met een jong paard maar babich is inmiddels 9.

greetz

Nibbit

Berichten: 10431
Geregistreerd: 03-06-05

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:59

En slof is een hulpmiddel, en ik gebruik m graag.

Karmandi

Berichten: 698
Geregistreerd: 10-04-05

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:00

Ik vind eigenlijk dat er niets mis is met een slof. Zolang je maar weet hoe je ermee om moet gaan.
Een slof wordt nogal vaak verkeerd gebruikt en dan krijg je een averechts effect. Dan is het dus alleen maar slecht voor je paard om een slof te gebruiken.
Maar zolang je hem goed gebruikt kan het een erg nuttige hulpteugel zijn. Ik gebruik hem zelf ook af en toe, met dezelfde reden als jij en op dezelfde manier. Mijn paard is 13.

Conclusie: Ik ben niet tegen de slofteugel, ik ben alleen tegen verkeerd gebruik van de slofteugel.

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:00

Dit gaat weer een aardig discussietopic worden,gebruik de zoekfunctie eens,dan vind je meer dan genoeg hierover.

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 13:05

KarmY_LoVeR schreef:

Conclusie: Ik ben niet tegen de slofteugel, ik ben alleen tegen verkeerd gebruik van de slofteugel.


ben ik het helemaal mee eens Knipoog

Anoniem

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:29

Elisa2 schreef:
Dit gaat weer een aardig discussietopic worden,gebruik de zoekfunctie eens,dan vind je meer dan genoeg hierover.


dit wou ik ook net zeggen Haha!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:53

Hoe heftiger het hulpmiddel des te groter de onkunde van de ruiter.

loves_lutin
Berichten: 88
Geregistreerd: 29-07-06

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:56

Slof vind ik niet slecht, maar je moet het goed gebruiken

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:09

Het valt me wel op dat de mensen die een slofteugel gebruiken, over het algemeen een 'druk' paard hebben. En dan vind ik het dus totaal zinloos. Daar bereik je ook niks mee, alleen dat hij enorm zwaar in de mond wordt.
Ik denk dat de slof niet nodig is, dat het een soort middel uit 'luiheid' is. Dat je niet genoeg geduld hebt, om je paard het nageven rustig bij te brengen.

*helm op!

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:11


superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:18

_Martine_ schreef:
Het valt me wel op dat de mensen die een slofteugel gebruiken, over het algemeen een 'druk' paard hebben. En dan vind ik het dus totaal zinloos. Daar bereik je ook niks mee, alleen dat hij enorm zwaar in de mond wordt.
Ik denk dat de slof niet nodig is, dat het een soort middel uit 'luiheid' is. Dat je niet genoeg geduld hebt, om je paard het nageven rustig bij te brengen.

*helm op!


Ookal zou het luiheid zijn en niet genoeg gedukd, dan nog zie ik liever een slof die goed wordt gebruikt
dan iemand die loopt te zagen óf en paard dat niet over z'n rug loopt en waar een ruiter op zit te bonken.

Wat ik ermee wil zeggen is dat
wanneer hij goed gebruikt wordt, is dat voordelig voor het paard.

een paard is niet gemaakt om te rijden, laat 'm iig zo lopen dat hij zo min mogelijk schade kan oplopen.
z'n spieren sterken, zodat hij kán dragen.

Zelf gebruik ik 'm voornamelijk bij het longeren.

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:20

Ik ben zelf ook niet tegen de slofteugel hoor Lachen Maar wat valt er bij jullie dan onder: Goed gebruiken van de slofteugel?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:28

Niet strak en meeveren wanneer nodig, ook niet te los, want dan kan hij/zij erin stappen.
Hij moet nooit in de krul getrokken worden.
Proberen alleen onder begeleiding, omdat het ook een marteltuig kan worden...

_Dniesjj_

Berichten: 288
Geregistreerd: 21-10-06
Woonplaats: AmeronguuHH

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 01:03

jaa.. ik denk dat het eraan ligt hoe je je paard ermee rijd,, als je hem vastmaakt en je paard erin bind dan kan dat niet,, een sloftuigel is zowieso niet erg goed voor je paard,, want ipv dat hij aleen maar naar beneden kan, zet hij ook druk naar boven en heeft geen als hij er tegenin gaat loopt hij dus ook niet ontspannen Knipoog

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:33

love_bichke schreef:
bedankt voor de reactie,
idd, mijn lesgeefster zegt altijd een slofteugel is een wapen, gebruik het alleen als je der verstand van hebt Haha!
mijn lesgeefster heeft mij dit ook aangeraden maar sommige mensen denken , och een slof dient om die kop naar beneden te houden, nou nee.
ik moet veel rekken in mijn armen zodat hij ook meerekt dan krijg je die ontspanning en dan heeft je slofteugel zelfs geen werking !
ach ja er zijn zo'n mensen, ik was in het begin heel erg tegen slof maar nu ik er mee heb leren rijden is het een echt HULPteugel voor je paard en voor de ruiter.
het leert je paard de goede weg opgaan voor ontspanning Lachen
ik zou het zelf niet doen met een jong paard maar babich is inmiddels 9.

greetz



Je spreekt jezelf tegen. Jij gebruikt hem wel om zijn hoofd naar beneden te houden!
Daar is dat ding ook voor gemaakt. Ontken dat dan ook niet. ik heb echt een hekel aan mensen die zeggen dat hij er alleen maar aan hangt en dat ie toch niet gebruikt wordt.
Ik heb niets tegen het gebruik van een slofteugel. Ik maak er zelf soms ook gebruik van. maar dat ontkennen vind ik echt heel akelig. Kom er toch gewoon voor uit dat je dat hooft niet naar beneden kan houden!
Als ie eraan zit dan wordt ie gebruikt anders is het volkomen zinloos.

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:43

Het is eigenlijk wel erg makkelijk van iedereen die een slofteugel gebruikt om te zeggen dat diegene de slof goed gebruikt. omgemerkt kan dat ding veel meer inwerken.

Ik denk dat goed slofteugel gebruik kan worden gekoppeld aan de regelmaat waarin dat ding ook daadwerkelijk zijn inwerking doet in de training. Als dat 0 is, haal hem eraf dan is ie ook niet nodig. Is dat zeer regelmatig omdat je paard het hoofd omhoog doet, ga eerst met de basis aan de slag voordat je naar een hulpmiddel grijpt.

Is het slechts enkele keren, dan zie ik er weinig problemen in. Alhoewel ik me afvraag waarom je hem dan nodig hebt want die enkele keren kom je met goed trainen ook wel te boven.

Hmm.. Als ik mijn eigen mening zo terug lees, zie ik er weinig nut in Knipoog Ik wil niet direct oordelen over allen die wel een slof gebruiken, maar in een goede training zou je ook zonder moeten kunnen (evt. met af en toe een hulpmiddel, maar deze zeker niet als standaard uitrusting).

Oosterhoff, jij bent scherp. Knipoog Je slaat precies de spijker op zijn kop met je tekst hierboven.

hafgirl15

Berichten: 1157
Geregistreerd: 08-01-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 11:48

Ik gebruik zelf nooit een slof. Maar als je hem goed gebruik zie ik geen probleem. Toch vind ik dat er meer naar de oorzaak van een rijtechnisch probleem moet worden gezocht, in plaats van een hulpteugel er aan te hangen.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 14:35

Ik rij eigenlijk nooit met slof. Maar heb er niks tegen MITS hij goed gebruikt word en dat is in 90% van de gevallen niet.

Bandos
Berichten: 968
Geregistreerd: 17-10-06

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:42

Ik denk dat een slof bij het juiste (en dan ook echt juiste)gebruik niet slecht is.Maar kijk eens naar de foto's die Arabesk stuurde.......brrrrr!!Ja dat vindt ik persoonlijk pure paarden mishandeling met de grote M!!Dat moeten nu top ruiters voorstellen,het spijt mij maar zulke mensen zijn in mijn ogen echt geen paard waard!!Moeten deze ruiters nu een voorbeeld voor ons zijn??Nee dankjewel.En voor de duidelijkheid,in de juiste handen en bij eerlijk gebruik ben ik er niet op tegen.Groetjes. Ach gut.

CARLIJN_
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: overal

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:52

Het ligt er maar net aan hoe de slof gebruikt word.
Bij juist gebruik niets aan de hand. maar als je alleen maar op de slof rijd dan is de toch iets mis.

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:55

Ik zie bij die link van Arabesk geen slofteugels, dus eerlijk gezegd snap ik niet waarom die opeens in dít topic tevoorschijn komt.

Anoniem

Re: met slofteugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:09