beste bokkers
ik vraag me eens af heb je altijd sporen of een sweep nodig in dressure om te zorgen dat je paard beter naar je luistert???? i
k vraag me toch af wat vinden jullie daarvan
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
beste bokkers
ik vraag me eens af heb je altijd sporen of een sweep nodig in dressure om te zorgen dat je paard beter naar je luistert???? i
k vraag me toch af wat vinden jullie daarvan

Het is juist de kunst om het zonder te kunnen. Alleen als je paard ongehoorzaam is, of dingen moeilijk oppakt ofzo, zou je sporen en zweep kunnen gebruiken. Maar als je het zonder kan, zou dat fantastisch zijn, denk ik zo..!!

Sanniej_ schreef:Tuurlijk niet.
Mijn verzorgpaard zou ik zonder zweep kunnen rijden.
Maar die heb ik wel meestal bij me omdat ik hem dan afen toe een tikje bij kan geven voor zijn achterhand beter te gebruiken.
Sommige gebruiken een zweep omdat hun paard anders niet loopt of sporen. Dit is natuurlijk niet de juiste manier
Maar ook veel gebruiken hem om meer je hulpen te verduidelijken of je paard net ietsje beter te laten lopen.
Ruikt ook wel penny
Ga binnekort ook een rondje proberen met touwhalster, dus dan moet ik zowiezo z'n aandacht richten op mijn zit en benen. Zweep heb ik meestal niet bij me, als hij echt heel vervelend word gebruik ik het uiteinde van m'n teugels 

ja maar ik rij allen met sweep in de manege lessen maar sporen gebruik ik nooit allen meetsal een zweep want sommige paard willen wel eens een bokje geven
ja SkullHorse17 schreef:ja maar ik rij allen met sweep in de manege lessen maar sporen gebruik ik nooit allen meetsal een zweep want sommige paard willen wel eens een bokje geven![]()
ja maar ik rij allen met sweep in de manege lessen maar sporen gebruik ik nooit allen meetsal een zweep want sommige paard willen wel eens een bokje geven
ja

De TS is trouwens een jongen van 18..
sorry...