wat vinden jullie nu?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyHappyHorse

Berichten: 1196
Geregistreerd: 07-07-06

wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 22:33

wat vinden jullie nou als je een paardje hebt van 4.5 bijna 5 en pikt alles vrij snel op.
hij pikt schouderbinnen waarts goed op,
wijken en travers ook.
dit wel zonder sporen en zonder tegen stribbelen. wel zijn de oefeningen in stap.

we hebben het eens na gevraagt aan iemand die weet wat wel en niet kan en zij zij eigenlijk dat zolang ze niet protesteert het goed is.
dit natuurlijk niet elke dag. ben meer met wijken bezig als wat anders.

wat zou jij doen als je paard het zo snel op pikt en het leuk vind?

MyHappyHorse

Berichten: 1196
Geregistreerd: 07-07-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 22:38

zou het graag van jullie horen!

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:55

geen probleem lijkt mij Knipoog Als je maar niet té veel gaat doen. Daar is hij/zij immers nog wat te jong voor vind ik.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:53

een 5 jarige kan prima M oefeningen doen,zeker als hij het makkelijk oppakt is het geen enkel probleem.

m1992

Berichten: 4796
Geregistreerd: 17-09-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 10:02

Met Elisa2 eens. Als je maar rustig aan doet en een stapje terug gaat als je pony wel gaat tegenstribbelen.

MyHappyHorse

Berichten: 1196
Geregistreerd: 07-07-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 12:22

Linnie13 schreef:
Met Elisa2 eens. Als je maar rustig aan doet en een stapje terug gaat als je pony wel gaat tegenstribbelen.


dat vind ik dus ook meestal stopt mijn bijrijder of ik er ook direct mee als ze alleen al niet meer wil dus niet eens tegen stribbelen.. als ze niet meer wil doen ik bv nog een drafje of iets anders wat makkelijk voor dr is en dan stoppen we en gaat ze lekker in de stap molen.

Anoniem

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:02

Ik denk ook dat je niet té veel moet gaan doen.
Alhoewel mijn paard ook pas 6 is, en alles ook zo makkelijk oppakt. Er zat eens een Z2 ruiter op, en daar nam hij alles van aan.
Maargoed, gewoon rustig aan doen. Doe ik zelf ook.

MyHappyHorse

Berichten: 1196
Geregistreerd: 07-07-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 15:39

@[gast1122] nee inderdaad rustig aan doen dat wel doe het ook nie dagelijks het wijken wel maar dat kan niet zo heel veel kwaad. net zoals vandaag alleen basis oefeningen gereden.

traan_beauty

Berichten: 3837
Geregistreerd: 14-07-05
Woonplaats: Eibergen

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:51

Als ze het leuk vind enz. lekker rustig aan stapje voor stapje verder gaan Knipoog

Maar pas wel op, als ze niet protesteerd hoeft niet te betekenen dat ze al het werk aankan..

Ik ken wat mensen die hebben een ponny daarmee totaal kapot gemaakt Huilen Ze was héél boos als je op haar ging rijden, vond niks meer leuk ect.

Ken je grenzen Knipoog Succes en veel plezier verder!

MyHappyHorse

Berichten: 1196
Geregistreerd: 07-07-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 18:42

@traan_beauty dat is inderdaad wel zo. ze vind alles nog steeds leuk we wisselen vaak lekker af. zoals is een sprongetje, buitenrit, longeren, losgooien. meestal zo tien minuutjes aan het einde voor dat me gaan uit stappen doen we meestal een wat moeilijker iets.

maar dat zie je wel vaak ja dat ze paardjes op vroege leeftijd al kapot rijden! ga in januari pas starten en ben nu gewoon zo af en toe bezig zo dat ik en de tijd heb en niet in eens alles erin moet stampen want dat wil ik niet!

Juliie

Berichten: 28
Geregistreerd: 29-11-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 20:37

Veel afwisseling lijkt me leuk voor een paard, en gewoon rustig opbouwen..

MyHappyHorse

Berichten: 1196
Geregistreerd: 07-07-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 20:37

@Juliie precies!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:27

Tegenwoordig lopen veel 6 jarige al op ZZ-licht niveau (in training). Hier zijn de meningen natuurlijk over verdeeld maar je voelt zelf, samen met je trainer, het beste aan hoe ver je kunt gaan. Dat verschilt enorm per paard, de een is sneller volwassen dan de ander.

MyHappyHorse

Berichten: 1196
Geregistreerd: 07-07-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 23:34

jah dat zie ik ook heel vaak. ik ga in de B starte dus vind L niveau en wat oefeningen van de m meer als genoeg.

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:54

Alles snel opakken Lachen dat is wel heel erg fijn!! Maar er is 80 % zekerheid dat er nog een paar trugslagen komen. Dus ik ga altijd liever nog even een tijdje door met de zelfde oefeningen steeds herhalen, zodat ze er voor 200% inzitten en dan ga ik weer een stapje hoger. Je kan er altijd wel naar toe blijven werken en ondertussen de beginselen van de "overstap" naar de nieuwe oefeningen blijven leren. Maar zorg met 200% dat de vorige oefeningen er goed in geprint zitten.

Dat maakt het totaalplaatje juist wat beter.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 01:58

Als je paard het aankan, geen probleem.
Als ik echter naar de foto's in jouw profiel en die in het topic van je bijrijder kijk, denk ik eerlijk gezegd dat je beter nog even de basis goed kunt bevestigen Bloos

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 02:10

Had de foto's in het profiel nog niet bekeken. Clown
En daarbij let er even op hoe je bijrijder rijd. een foutje en het paard kan het verkeerde aanleren.

UnderCoverr
Berichten: 2
Geregistreerd: 07-12-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 02:13

luxje schreef:
Als je paard het aankan, geen probleem.
Als ik echter naar de foto's in jouw profiel en die in het topic van je bijrijder kijk, denk ik eerlijk gezegd dat je beter nog even de basis goed kunt bevestigen Bloos


Ik vind het er anders netjes uitzien voor zo'n jong beestje,
en inderdaad je kan best wat dingetjes aanleren zolang je het nog niet forceert en afwisselt,
Zoals je zei de laatste 10 minuutjes, meer voorlopig nog niet.

Ziet er leuk uit hoor! Van beide!

NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 02:27

UnderCoverr schreef:
luxje schreef:
Als je paard het aankan, geen probleem.
Als ik echter naar de foto's in jouw profiel en die in het topic van je bijrijder kijk, denk ik eerlijk gezegd dat je beter nog even de basis goed kunt bevestigen Bloos


Ik vind het er anders netjes uitzien voor zo'n jong beestje,
en inderdaad je kan best wat dingetjes aanleren zolang je het nog niet forceert en afwisselt,
Zoals je zei de laatste 10 minuutjes, meer voorlopig nog niet.

Ziet er leuk uit hoor! Van beide!


Thnx Lachen

We zijn er idd ook niet intensief mee bezig.. Een B proefje kan ze al netjes lopen.. En we forceren ook niks.. Ik volg deze ook ff Haha! Bloos

Dewi

Berichten: 894
Geregistreerd: 14-02-05

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 03:01

Het belangrijkste is dit: wat is je doel met rijden?

Alleen als het doel reeel gesteld is en die oefeningen nodig zijn om dit doel te bereiken, is het gerechtvaardigd om ze uit te voeren.

MyHappyHorse

Berichten: 1196
Geregistreerd: 07-07-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 10:11

Navidad schreef:
Had de foto's in het profiel nog niet bekeken. Clown
En daarbij let er even op hoe je bijrijder rijd. een foutje en het paard kan het verkeerde aanleren.


laat ik het zo zeggen. zij heeft de oefeningen beter onder controle dan ik. eigenlijk ben ik er ook altijd wel bij goed opletten moet ik dus. de basis zit er wel goed in maar er zijn wel is wat tegen slagen he. ze loopt de ene keer beter dan de andere keer. zeker omdat ze vreselijk moest wennen zowel aan de grote als kleine bak omdat ik haar altijd buiten gereden heb.

maar ik geef je wel echt gelijk dat ze het verkeerde aan KAN leren. veel afwisseling is inderdaad belangrijk deze week zijn we een stapje terug omdat ze het vertikt om te luisteren en dan bedoel ik met de basis oefeningen he.

SatisJ_
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:37

Je kan al wel wat ''lichtere'' vormen oppaken bijvoorbeeld schoudervoor, dus op 3 sporen, inplaats van schouderbinnenwaarts, wat op 2 sporen is. Als je paard dat goed oppakt, zie ik er geen nut in om te wachten..?

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:40

SatisJ_ schreef:
Je kan al wel wat ''lichtere'' vormen oppaken bijvoorbeeld schoudervoor, dus op 3 sporen, inplaats van schouderbinnenwaarts, wat op 2 sporen is. Als je paard dat goed oppakt, zie ik er geen nut in om te wachten..?

schouderbinnenwaarts op 2 sporen?
ben ik heel benieuwd hoe jij dat voor elkaar krijgt Haha!

SatisJ_
Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-06

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:41

Haha,, nou gewoon met de voorbenen naar binnen(het ene spoor) en de achterbenen op de hoefslag.. (het tweede spoor dus.. Tong uitsteken )

CARLIJN_
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: overal

Re: wat vinden jullie nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:42

Wees blij dat ze het zo goed op pakt..
Maar doe het wel rustig aan en niet te snel over vragen