Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 21:07

Ik vroeg me af, hoe rijden jullie een paard waar je voor het eerst op zit? Wat afwachtender, juist heel voorwaarts, veel figuren, echt uittesten, etc etc.

Ik ben wel benieuwd naar reacties!

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:34

Ehm dat ligt uiteraard aan het paard,je voelt snel genoeg hoe hij gereden is en waar hij moeite mee heeft etc. Daar pas je je rijden op aan.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:17

Ik begin toch vaak met ongedwongen voorwaarts rijden en dan afhankelijk van het kaartje wat er aan hangt (oftewel: wat voor paard is het, wat zegt de bijbehorende eigenaar? of is het juist een groen paard?).
Maar begin met voorwaarts, dat ik, maar ook het paard even de balans vind. En groene paarden rijd ik altijd goed voorwaarts, omdat ze dan minder snel beginnen te springen.
Ben eigenlijk niet zo'n knopjeszoeker de eerste keer. Als ik ze zoek is het vaak alleen onder aanwijzing van degene waar het paard van is of die m rijd.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:28

lekker ontspannen voorwaarts rijden aan de teugel en dan ff later bij de eerste volte voel je hoe hij "is" in z'n lijf. (stijf of niet)
Ik zou nooit gelijk figuren gaan rijden, eerst opwarmen en wennen aan elkaar.

Anoniem

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:57

Ligt aan een aantal zaken:

* Wat is de reden dat ik op dat paard zit?
* Wat is het niveau van het paard?
* Hoeveel zin of motivatie heb ik om te rijden? Haha!

sorla

Berichten: 192
Geregistreerd: 01-10-06
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:42

Als ik op een onbekend paard moet, dan ben ik altijd heel erg zenuwachtig, maar als ik eenmaal rijd gaat dat vanzelf over..

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 21:57

Bedankt voor de reacties! Ik hoorde juist van iemand anders weer juist wél figuren rijden. Verschillende handelingswijzen dus.

En het is natuurlijk per situatie anders ook wel ja!

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:46

Eerst moet je ontspanning zoeken en persoonlijk kan ik me dat niet voorstellen om dat te zoeken in veel figuren rijden. Om de figuren correct te rijden moet je toch "aan elkaar"/beetje verzameling rijden, met een vreemd paard toch lastig..ook voor het paard spannend een andere ruiter en zal daarom ook gespannen zijn of stijf.

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:38

Ligt idd aan de reden. Is het een onspannend ritje? Wil ik het paard kopen? Rij ik in de les op een manegepaard? Maakt nogal wat verschil.............degene die voor het eerst op MIJN paard stapt raad ik vooral aan om te blijven ZITTEN Clown

Anoniem

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:03

Uhm ... Ik probeer gewoon alles een beetje uit, wat hij kan enz.
En natuurlijk even aanvoelen waar de knopjes allemaal zitten.
Bovendien blijf ik wel ontspannen.
Ieder paard is natuurlijk anders Knipoog
Dus gewoon even aanvoelen.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:27

Ik ga er niet op voor ik het paard door en door ken en het genoeg ontwikkeld is om een ruiter goed te kunnen dragen (verzameld, draagkracht) En er wederzijds respect is. Dat omdat ik in een paar maanden tijd bijna twee paarden verkl&t heb.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 12:28

Oja, dat ging over paarden die een tijd niet onder het zadel geweest zijn. Paard van een ander stap ik wel zo op.

Anoniem

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 22:38

Sonja schreef:
Ligt aan een aantal zaken:

* Wat is de reden dat ik op dat paard zit?
* Wat is het niveau van het paard?
* Hoeveel zin of motivatie heb ik om te rijden? Haha!



whahahaha *LOL* Die is goed!
Maar het klopt wel. op school hebben we van die paarden waar je gewoon anderhalf uur (en dat is al lang) op zit te corrigeren. Alleen maar corrigeren, anderhalf uur lang. En dan nog commentaar dr bij.. Dan heb je al geen zin meer!

Verder kijk ik eerst wat voor paard het is. Is het een paard wat al hoog gelopen heeft, dan probeer ik eerst het basisplaatje mooi te krijgen en dan probeer ik lekker alles uit Haha!
Is het een jong paard dan werk ik aan stelling en buiging etc.
Zo moet je je een beetje aanpassen... Dat vond ik best moeilijk in het begin op mijn werk Haha!

_Martine_

Berichten: 1648
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Loo

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:38

Meestal ben ik wat afwachtend. Als ik niks over het paard weet.
Als ik het paard wat langer ken, dus heb zien lopen bij zijn eigenaresse, dan ga ik er vol vertrouwen op.
Maar ik heb nu een bijrijdpaardje, waar ik dus echt níks over weet. Daar was ik dus heel afwachtend op. Maar toch niet afwachtend genoeg, want hij gaf een bok en daar lag ik Haha!
Toen ik weer op ging zitten ging het veel beter. Hij is heel zwaar in z'n mond, dus daar werk ik dan echt aan.
Gewoon de minpuntjes 'afleren' en nieuwe dingen aanleren. Ja

Juliie

Berichten: 28
Geregistreerd: 29-11-06

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:51

Veel voorzichtiger, omdat je toch niet weet hoe dat paard loopt enzoo.. maar uiteindelijk, word ik wel steeds zelfverzekerder!:D

Anoniem

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:56

Ik heb vorige week op een paard gereden wat ik nog nooit ohz gezien had, toen ik daar aankwam kreeg ik hem vrijwel meteen in mijn handen omdat de amazone even weg moest. Toen ben ik opgestapt en heb eerst in de stap het eea voorzichtig gedaan, daarna drafje etc. Ik durf redelijk veel ook als het vreemde paarden zijn, dus ik probeer ook best veel uit waar een grens zit.

Als ik geen motivatie heb klim ik er gewoon niet op, ik weet niet wat ik zonder motivatie op een paard te zoeken heb Lachen

Navidad
Berichten: 5290
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Aalten / Vorden

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 02:01

Verstand op nul en gas erop.

Goed voorwaarts rijden goed los rijden, gelijk beginnen met het paard aan te voelen. Juist niet afwachten. Het afwachten is voor mij juist het vragen om.

Ik zat voor paar weken trug op een 4 jarige. Had mijn sporen nog aan, De huidige eigenaar zij dat die sporen gewend was. Kwam door mijn eigen fout een tikkeltje tegen zijn buik aan en heb 15 minuten bokpartij gehad. Waardoor ik er echt bekand aflag, voeten uit de beugels en met 4 benen de lucht in. Hoor die vrouw nog zeggen Noderju wist niet dat die van mij zo kon bokken, als ik er op had gezeten had ik al wel 20 keer tegen de wand aan gelegen.

Gewoon lachen, verstand op nul, ontspannen en doorgaan. Niet bij zijn voor het overwachtse. Dan gaat het juist ook vaak gebeuren.

Gewoon voorwaarts (niet op zon manier voorwaarts als ik deed haha :lees voorbeeld hierboven: )

Het enigste waar jij je o dat moment op moet focussen is het samen een zijn met het paard, en een team vormen, al hoeven er geen prijzen gewonnen te worden als je er een keer op zit, maar ook dan hoort de ruiter het paard te kunnen aanvoelen.

Dus gewoon zelf rustig blijven, rijden, lekker voorwaarts, elastisch losrijden, op je houding letten en vooral het aanvoelen van het desbetreffende paard (Kan je ook de bokken en alles mooi voorkomen als je ze aan voelt komen, doormiddel hem net een tikkeltje meer aan het werk te zetten)

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Hoe rijden wanneer je voor het eerst op een paard zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:37

idd Navidad, gas en "voelen"