Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
whyommie
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-06-06

Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 04:24

Clown Verdrietig

Ik wil weten wat jullie ervan vinden dat een jong paard van 4 jaar in oprichting loopt.
Vinden jullie dat dat kan of niet.

Zelf vind ik het onmogelijk omdat ze nog geen besef hebben van hun achterhand,maar ik zie het te vaak om mij heen gebeuren.

XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 04:42

* reageerd morgen

whyommie
Berichten: 41
Geregistreerd: 27-06-06

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 04:43

Zelf rijd ik mijn jonge dier op lengte.
Maar ik verbaas mij erover dat ik veel termen hoor over 4 jarigen als bij elkaar komen verzameling en oprichting".

Ik heb jonge paarden in mijn directe omgeving die niet eens hun hals kunnen strekken aan een lange teugel,en lekker voorwaards neerwaads gaan nooit van gehoord.

Mijn merrie is 4 jaar Idocus Flemming en super voorwaards en lekker fris.

Tot mijn verbijstering werd mij gezegd door een andere eigenaar van het topbloed Mettal die dus al in oprichting loopt met een niet actieve achterhand dat ze dat een gebrek vond van mijn opvoeding dat een jong paard niet fris mag zojn onder het zadel...

Ik rijd voorwaards neerwaards met lengte in de hals en zal daar denk ik hoop ik later om gewaadeert worden.Wat vinden jullie hiernu van en hoe rijden jullie dezen jonge paarden"?

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:58

Ten eerste wil ik even weten wat je onder een 4 jarige verstaat. Want de 4 jarigen die ik rijd zijn al bijna 5. Dus die noem ik voor het gemak eigenlijk al 5. (V'tjes.)

Ik vind niet dat ze helemaal bovenin horen te lopen. Maar ik vind wel dat je in de training af en toe stukjes mee kan pakken. Ze zijn geen baby's meer en ze mogen best wat gaan doen vind ik.
Als het goed is is die achterhand nu sterk genoeg en ze richten zich vanzelf wat meer op als jij ze van achter activeert. Lekker afwisselen met lang en laag. Dan is er niks aan de hand.

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:01

"bijna 5" 4,5 dus Knipoog

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 13:03

Ja maar dat is wel een verschil. Want ze zou ook de Wtjes kunnen bedoelen, die worden soms ook 4 genoemd. En dat vind ik een ander verhaal.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:30

Daar zitten veel paarden tussen die al klaar gemaakt worden (of zelfs al klaar zijn) voor de M, die mogen imo wel eens gaan beginnen aan het verzamelen en oprichten ja. Maar alleen als aan de basisvoorwaarden is voldaan.

Het hangt voor mij ook helemaal af van het paard zelf. Zo loopt mijn W'tje (nu 3,5 dus) uit zichzelf al gemakkelijk lekker over de rug aan de teugel en heeft zelfs de neiging om teveel naar het halsstrekken te willen. Die zal ik ook vrij vroeg op gaan richten, zodra hij wat meer kracht en balans heeft opgebouwd. Aandachtspunt bij dit paard is niet om hem over de rug te krijgen maar om hem goed voor je uit te blijven rijden. Een ander paard kan wellicht meer tegen de hand gaan en daarbij zoek je liever de lagere lijn op om hem de rug beter te laten gebruiken. Ik kijk niet zo naar de leeftijd, meer naar wat een paard nodig heeft. Ik rij tegenovergesteld aan wat een paard uit zichzelf zou willen doen.

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:18

Helemaal mee eens Urielle,het is inderdaad per paard verschillend,hangt ook erg van de bouw af.Maar in principe rijd ik alle jonge paarden voorwaarts/neerwaarts,met lengte in de hals.Want echte "verzameling" kan natuurlijk niet bij een 4/5 jarige,daar zijn ze veel te slap voor.Maar ze kunnen wel al wat "verzamelder" lopen. Ik denk dat daar een beetje een communicatie foutje in zit.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:36

Voorwaarts - neerwaarts is geen doel op zich. Wat opgerichter lopen kan wel, maar niet lang. Veel afwisseling in de halshouding is goed.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:59

Mee eens met ART_UMA. Ik rij mijn paard (4 jr) voornamelijk laag vw-nw. Maar hij moet ook zo nu en dan in de oprichting lopen zodat ik er zeker van kan zijn dat hij die achterhand goed gebruikt. Niets mis mee met een beetje oprichting op zijn tijd

Anoniem

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:47

Hangt helemaal van de bouw en het africhtingsniveau van het paard af, kun je niets zinnigs over zeggen over of dat wel of niet correct is.

Over het algemeen genomen is het rijden in afwisselende aan- en ontspanning en hoofd-halshoudingen altijd positief te noemen

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oprichting hals 4jarige wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 23:38

Art-Uma: wel een doel om hem lekker van achter naar voor te krijgen en verbinding te krijgen.Pas als dat voor elkaar is en het paard geeft aan dat hij het kan,dan zal ik hem pas een keer oprichten.Bij de ene is dat snel,en bij de andere kan dat wel even duren. Voor de meer ervaren paarden sluit ik me aan bij Zep's laatste regel.