Spiergebruik ruiter

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Welshcob

Berichten: 227
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Bilzen

Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:02

Ik hoop dat ik het hier een beetje juist heb geplaatst, anders mogen jullie het even temmen Bloos .
Ik vroeg mij dus af als je als ruiter met de voorgeschreven, correcte houding paardrijdt, welke spieren je dan gebruikt. Zeker niet één van de simpelste vragen maar ik hoop dat er hier iemand is die hier een antwoord op weet! Ook was ik wel nieuwsgierig welke spieren paarden nu allemaal precies gebruiken als ze in de juiste (dressuur)houding lopen (misschien weet iemand wel een website?).

Liselot

Berichten: 32221
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:03

als de ruiter in de juiste houding zit gebruikt hij bijna alle spieren in zijn lichaam!

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:07

Toch zijn er ook veel spierendie je juist moet ontspannen.

mayniac_val

Berichten: 5539
Geregistreerd: 26-07-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:14

been, buik, die in ieder geval

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:36

kuit bovenbeen buik armen.. tja eigenlijk heel veel Knipoog

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:37

En je rug......

Tong uitsteken

Welshcob

Berichten: 227
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Bilzen

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:43

Buik heb ik inderdaad gemerkt, na een maand alleen maar 1x per week te rijden was ie opeens veel dikker Bloos
Je moet dus als ruiter veel spieren gebruiken, misschien is het dus beter om de vraag te stellen welke spieren je NIET moet gebruiken als je in een correcte houding rijdt.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:16

Om beelden te hebben bij welke spieren je gebruikt is het boek Verlichte Rijkunst van Heather Moffett een aanrader, het kost ook nog eens nix: iets van 7 euro. Bij Media boek service.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:10

Citaat:
Toch zijn er ook veel spierendie je juist moet ontspannen.


dat klopt, maar het is meer een wisselwerking, van ontspanning en aanspanning van je spieren.

ga je paard maar na: hij moet ontspannen lopen in corecte houding, maar hiervoor zijn zijn spieren aangespannen.

het werkt eigenlijk ook zo bij de ruiter.

de spieren die ik zo gauw kan bedenken zijn,
ongeveer al je beenspieren, enkels, knieen, kuit, bovenbeen.
spieren bij je bekken en het kruis.
rugspieren, buikspieren, nekspieren en eh je denkspieren.
mijn armspieren gebruik ik weinig.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:22

marloezzke schreef:
Citaat:
Toch zijn er ook veel spierendie je juist moet ontspannen.


dat klopt, maar het is meer een wisselwerking, van ontspanning en aanspanning van je spieren.

ga je paard maar na: hij moet ontspannen lopen in corecte houding, maar hiervoor zijn zijn spieren aangespannen.

het werkt eigenlijk ook zo bij de ruiter.

de spieren die ik zo gauw kan bedenken zijn,
ongeveer al je beenspieren, enkels, knieen, kuit, bovenbeen.
spieren bij je bekken en het kruis.
rugspieren, buikspieren, nekspieren en eh je denkspieren.
mijn armspieren gebruik ik weinig.


als je de spieren in je enkels of kuit gebruikt dan trek je die dus op. Dat lijkt mij niet de bedoeling!

Mijn idee:
kuit, bekken, buik, hals, arm (om je hand op de juiste plaats te houden) Schouderspieren(vooral schouderblad spieren.
Natuurlijk gebruik je ook je rug voor je evenwicht maar je zult wel moeten zorgen dat je die zo min mogelijk gebruikt.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:02

Alle bovengenoemde:
Ik denk toch ook je enkels erbij, aangezien je je hakken uitdrukt. Achterkant kuit/enkel verlengt en voorkant verkort. En je tenen naar binnen draaien dan gebruik je de enkel ook.
Bilspieren worden ook zeker gebruikt: probeer je kruis maar eens aan te trekken, heel de achterkant spant op.
Rugspieren denk ik ook, die werken sowieso nauw samen met je buikspieren en om flexibel te zitten zul je die wel gebruiken.
Armen ook, sowieso om een soepele verbinding te krijgen maar ook als je een keer een flinkere ophouding moet maken als je paard doordramt.
Ik zou eigenlijk even geen spieren weten die je niet gebruikt?

mawaikee
Berichten: 393
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Leuven, België

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:22

Bijna alle spieren gebruik je. Rugspieren inderdaad net zo goed als de buikspieren, voor de rompstabiliteit.
Armen volgens mij alleen tijdens het maken van bijvoorbeeld een ophouding. Mits je de basis spierspanning die nodig is voor de handhaving van houding niet mee telt.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:38

Citaat:
als je de spieren in je enkels of kuit gebruikt dan trek je die dus op. Dat lijkt mij niet de bedoeling!


daar ben ik het niet eens.
je gebruikt je spieren van je enkels als schokdemping en springveer, dat wil niet zeggen dat je ze optrekt.
mijn kuiten gebruik ik om mee te knijpen als is drijf dan span ik ze dus aan en trek ze niet op.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:50

Ludora schreef:
En je rug......

Tong uitsteken

Idd, dat heb ik wel gemerkt.. Mijn rug is zo hard als staal als ik rijd Clown
En je buik, en benen natuurlijk, schouders los, nek oplettend, handen ook oplettend en verder alles Clown

BrankaZJarig

Berichten: 3916
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:53

mawaikee schreef:
Bijna alle spieren gebruik je. Rugspieren inderdaad net zo goed als de buikspieren, voor de rompstabiliteit.
Armen volgens mij alleen tijdens het maken van bijvoorbeeld een ophouding. Mits je de basis spierspanning die nodig is voor de handhaving van houding niet mee telt.


Armen gebruik je constant. Je laat die toch niet hangen? Je houdt ze op een nette plaats en probeert je handen stil te houden. Genoeg spiergebruik lijkt me.
Het is echt niet allemaal beweging waarbij je de spieren gebruikt, ook genoeg houding die spieractiviteit vraagt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:41

ik heb gemerkt dat toen ik serieus ging paardrijden ik bijn bovenarmspieren en mijn schouderspieren enorm ging ontwikkelen. Lachen Nu is het wel zo dat ik te gespannen ben in mijn schouders Knipoog Ook je rug en been spieren gebruik je natuurlijk. Ik kan nu ook niet zo snel bedenken wat je niet gebruikt bij het rijden. Ik denk zowat elke spier? Daar staat paardrijden toch om bekent meende ik?

ozzieozzie

Berichten: 758
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: australie

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 07:56

Wat is dit nu weer voor een grote onzin!!!!!!!!! Waar ben je nu toch helemaal mee bezig ?????

Zou ff een ander forum opzoeken waar je dit soort zieke dingen op kunt zetten

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:52

ozzieozzie:

waar heb je het over?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 22:20

ik denk eht verkeerde topic Clown

zevenster
Berichten: 94
Geregistreerd: 10-11-06

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:20

Om goed te kunnen rijden, moet je controle hebben over je gehele lichaam. Alleen op die manier ontwikkel je de onafhankelijke zit. Dus om antwoord te geven op je vraag: je moet controle hebben over al je spieren. Je moet weten welke spieren je aan moet spannen op het juiste moment en welke spieren je juist los moet laten. Dus je moet je spieren onafhankelijk van elkaar kunnen aanspannen en ontspannen. Hoe langer je rijdt, hoe beter je dit ontwikkelt en op die manier ontwikkel je ook een beter ruitergevoel.

Wil je weten welke spieren je paard gebruikt, moet je goed voelen. Bedenk je vooraf waarom je bepaalde oefeningen rijdt en welke spiergroepen die dienen. Uiteraard heeft niet iedere oefening hetzelfde effect en kun je ook niet iedere oefening gebruiken in een willekeurige graad van africhting.

ozzieozzie

Berichten: 758
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: australie

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:29

marloezzke schreef:
ozzieozzie:

waar heb je het over?


iemand had hier iets vreselijks opgezet en daar heb ik ff een reactie op gegeven Clown
kwam wel op meerdere topics voor. Maar is nu weggehaald, daarom lijkt het alsof ik onzin klets.

Welshcob

Berichten: 227
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Bilzen

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:20

ozzieozzie schreef:
marloezzke schreef:
ozzieozzie:

waar heb je het over?


iemand had hier iets vreselijks opgezet en daar heb ik ff een reactie op gegeven Clown
kwam wel op meerdere topics voor. Maar is nu weggehaald, daarom lijkt het alsof ik onzin klets.


Hihi ik dacht al, is mijn vraag zo onzedelijk Clown ?

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:21

ga ik ook even volgen vind het wel interesant Tong uitsteken

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:25

Ik denk dat ik zélfs mijn gezichtsspieren gebruik met paardrijden. *LOL*
Maarja, ook al het bovenstaande. Mijn armen zijn een stuk ontwikkeld. Nagelbijten / Gniffelen Niet normaal! Buikspieren vragen ook veel. Mijn rugspieren merk ik ook. En nu nóg heb ik vaak spierpijn bij m'n benen als ik gereden heb.

Anoniem

Re: Spiergebruik ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:26

--> RT-D