Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

VValar schreef:Mijn paarden lopen al aan de teugel zodra ik mijn teugels op pak. Daar hoef ik geen ophouding voor te maken. Echt nageeflijk gaat hij pas lopen wanneer ik mijn been gebruik en ophoudingen maak om na te laten geven. Ik denk dat elk paard wat fijn in zijn mond is, reageert op hele lichte teugeldruk om met zijn hoofd naar beneden te komen. Zo niet, dan schort er imo wat aan de aanleuning.
VValar schreef:Mijn paarden lopen al aan de teugel zodra ik mijn teugels op pak. Daar hoef ik geen ophouding voor te maken. Echt nageeflijk gaat hij pas lopen wanneer ik mijn been gebruik en ophoudingen maak om na te laten geven. Ik denk dat elk paard wat fijn in zijn mond is, reageert op hele lichte teugeldruk om met zijn hoofd naar beneden te komen. Zo niet, dan schort er imo wat aan de aanleuning.

Waratje schreef:Ik krijg sterk de indruk dat jullie een andere definitie voor "aan de teugel" hanteren als ik. Misschien even handig om duidelijk te maken wat je "aan de teugel" vindt?
Mij is altijd geleerd dat "aan de teugel" nageeflijk en los door het lijf is, dat kan m.i. dus nooit op het moment zijn dat je erop stapt. Wat ik hierboven lees, interpreteer ik meer als "in de krul", want daar kan nog geen achterhandgebruik aan ten grondslag liggen. Methode van TS lijkt meer in lijn met mijn definitie (en werkmethode) te liggen.
mas_ schreef:Ik denk dat je me niet goed begrijpt, ik rijd mijn paard naar voorwaarts met mijn benen en ontspannen zit, en dan vang ik hem op. Eerst de achterhand eronder, het koppie volgt dan wel.maar je kan natuurlijk niet de heletijd achterwaarts gaan lopen!!
Babeth schreef:Waratje schreef:Ik krijg sterk de indruk dat jullie een andere definitie voor "aan de teugel" hanteren als ik. Misschien even handig om duidelijk te maken wat je "aan de teugel" vindt?
Mij is altijd geleerd dat "aan de teugel" nageeflijk en los door het lijf is, dat kan m.i. dus nooit op het moment zijn dat je erop stapt. Wat ik hierboven lees, interpreteer ik meer als "in de krul", want daar kan nog geen achterhandgebruik aan ten grondslag liggen. Methode van TS lijkt meer in lijn met mijn definitie (en werkmethode) te liggen.
In rijd mijn haflinger dus absoluut niet in de krul.
Ik rijd haar van achter naar voren en daarbij vang ik haar op.
Ik zorg eerst dat ze op eigen benen loopt en dan ga ik haar rechtrichten. Ook zorg ik dat de achterhand er goed onder wordt geplaatst voor ik echt aan het werk ga. Dan komt ze vanzelf. Dan volgt ze mijn hand ook.
Dus niks in de krul. Dat ze vanzelf al naar beneden gaat zodra ik opstap, doet ze zelf. Ze is daarbij erg los in het lijf en loopt niet achter de teugel. Ze zoekt zelf contact met mijn hand.
Waratje schreef:Maar wat jij omschrijft in je eerste post is wat anders dan wat je nu schrijft. Aan de teugel komen ze in het werk, niet als je er net opstapt en teugels oppakt, dat kan hoogstens "in de krul" zijn, afhankelijk hoe de aangenomen houding is.
Foto's in profielen ga ik hier geen commentaar op geven.
Babeth schreef:Waratje schreef:Maar wat jij omschrijft in je eerste post is wat anders dan wat je nu schrijft. Aan de teugel komen ze in het werk, niet als je er net opstapt en teugels oppakt, dat kan hoogstens "in de krul" zijn, afhankelijk hoe de aangenomen houding is.
Foto's in profielen ga ik hier geen commentaar op geven.
Ze gaat ook meteen naar beneden als ik opstap.
Dat doet ze uit zichzelf. Maar dat is niet "in de krul". Ze loopt dan gewoon losjes met haar hoofd naar beneden. Absoluut niet in de krul. Ik denk dat wij dan allebei een ander beeld hebben van "in de krul".
En of wij een verschillend beeld hebben bij "in de krul" weet ik dus niet. Het lastige van geschreven taal is dat je altijd voor jezelf een beeld vormt, dat hoeft dus niet overeen te komen met wat de schrijver bedoelt. Het beeld dat je voor jezelf maakt, wordt ook beïnvloed door wat je om je heen ziet. Maar goed, met wat heen en weer posten komen we misschien wel ergens uit waar het klopt
C_hristel schreef:Die paarden van Vvalar zijn echt heel erg mooi zeg !! sorry voor dit offtopic maar wou het toch even zeggen
Waratje schreef:Klinkt alsof we het redelijk eens zijn, dan. Voor mij is in de krul een paard dat afgebogen en meestal achter de teugel, loopt, veel spanning in het lijf en weinig actie van achteren. Wat veel mensen dus doen om het "plaatje" te krijgen.