Slof en sporen bij jong paard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:11

Laatst bijgewerkt door griebels op 07-11-06 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Re: Slof en sporen bij jong paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:13

Als je een slof nodig hebt voor je eigen veiligheid, dan is er met het rijden en beleren van het paard iets goed mis.... Als je een slof zou gebruiken bij een verreden paard, dan duurt dat uitermate kort om het gewenste effect te hebben. De slof heb je, als het goed is, daarna niet meer nodig.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:15

mee eens, mensen moeten eens geduld leren hebben. Met geduld heb je al die hulpmiddelen echt niet nodig.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:17

ik rijdt alle jongen paarden zonder sporen, zonder zweep en zonder slof.. Af en toe een zweepje als hij echt niet luistert..
Ik vind een slof en sporen niet goed bij een jong paard.
Als je NU al sporen gaat gebruiken... wat doe je dan in het Z aan..??? sporen met hele scherpe wielen?? omdat hij dan niet meer voor het been is... Als je de sporen echt alleen gebruikt wanneer nodig kan het nog wel.. maar de meeste hebben daar moeite mee. (lees: rijden heel veel met de sporen te gebruiken)
een slof.. tsjah.. Ben ik ook op tegen bij een jong paard.ik vind dat je een jong paard moet opleiden met je benen.. en gewoon met je handen ZONDER slof... als je een slof vanaf het begin (en eigenlijk altijd) op de verkeerde manier gebruikt krijg je hier de sterkste en stugste paarden van en idd.. als je hem nodig hebt voor jou eigen veiligheid kan je hem beter door iemand anders laten rijden
Laatst bijgewerkt door xCarlyx op 07-11-06 15:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:18

Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.

Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.

Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.

Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:18

Bij een verreden paard duurt het juist langer dan bij een paard wat nog groen is naar mijn mening.
De slof is een hulpmiddel, en als het voor een juist gebrek verantwoord wordt gebruikt heb ik er geen problemen mee...
Ik rijd met mijn paard óf met een pessoa-bitje en martingaal buiten, óf met een dubbel gebroken trensje en een slof buiten. Dit laatste om ook wat dressuurmatig te trainen (niet in bezit van rijbak). En nee, ik gebruik de slof niet voor de dressuuroefeningen maar puur als noodrem... Dus ook voor mijn eigen (en andermans) veiligheid.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:20

Katja schreef:

Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.

jaa, dat zeg ik.. als ze GOED gebruikt worden wordt hij scherper aan het been. maar als een ruiter alleen maar met de sporen zit te pikken.. en niet meer met de kuit rijdt.. Krijg je een paard wat aan de sporen gewend raakt.. en er uiteindelijk minder goed op reageerd.. Lachen

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:20

Katja schreef:
Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.

Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.

Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.

Heb net naar dat topic gekeken, maar ben het hier best wel mee eens...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:22

Carl22: Zijn we het daar vast over eens. Haha!
Hoe zie jij een hefboomwerking bij een slof? Ik zou hoogstens een katrolwerking kunnen voorstellen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:22

Carly22 schreef:
als je hem nodig hebt voor jou eigen veiligheid kan je hem beter door iemand anders laten rijden

En als die man die paarden inleert nu advies geeft aan Renske (want daar is dit topic om gestart) om met een slof te rijden?? Afgaand op de ervaring en rijervaring van Renske heeft hij dit advies gegeven.

Daarbij, met sporen rijd je alleen om even bij te prikken, niet om constant het spoortje erin te zetten. Dus als je nu al met sporen rijdt om hem actiever voor het been te krijgen wil dat niet zeggen (mits hij correct gebruikt wordt) dat je in het Z wielsporen nodig hebt van een diameter van 10cm
Laatst bijgewerkt door griebels op 07-11-06 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:24

Sorriso schreef:
Katja schreef:

Heb net naar dat topic gekeken, maar ben het hier best wel mee eens...

Ben het hier ook mee eens Haha!

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:25

Katja schreef:

goed gezegd katja.
niks meer aan toe te voegen Cool

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:26

Nou, discussie gesloten? Haha!

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:26

nee maar dat zeg ik net (even terug lezen he!) Heel veel mensen.. gebruiken hun sporen TE veel.. het is dus wel een gevaar.. als je iemand een paard plaat inrijden.. zonder enig ervaring met sporen (nou weet ik niet of dat in dat topic het geval was) dat niet zo slim is.. grote kans dat diegene de sporen TE veel gaat gebruiken.. en daardoor gaat hij "wennen" aan het spoorgebruik..en dat is dus niet goed!! En dan vraag ik me af.. als ik naar die mensen kijk die dat doen.. wat doe je aan in het Z??? Maar goed, dat had ik al gezegd.. dus even goed lezen..

haha, ja hefboomwerking.. wist niet echt hoe ik t moet benoemen.. maar als je doorkomt komt dat 2 keer zo hard in de mond van het paard aan. daarmee moet je dus ook nog eens oppassen... Lachen
heb het maar even veranderd want het stond er idd een beetje vreemd Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door xCarlyx op 07-11-06 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:27

Een "verreden paard" heb je in tal van gradaties. Een verpest paard, kan je zonder slof of zeer kort met slof, heel snel duidelijk maken wat de bedoeling van andere oefeningen is. Daar gebruik je de slof even voor. Als je een slof bij een verreden paard ook langer nodig hebt, dan is het paard niet alleen verreden, maar beheerst de ruiter die het paard corrigeert, het corrigeren ook niet. Een slof - als noodrem - dus voor veiligheid van de ruiter en de omgeving, geeft alleen maar aan dat er sprake is van een ernstig probleem, dat opgelost moet worden. De slof lost niets op en voorkomt niets, tenminste als je op een normale manier wilt rijden. Een slof kan je bij een verreden paard voor correctie, even helpen.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:29

Goofy44 schreef:
Een "verreden paard" heb je in tal van gradaties. Een verpest paard, kan je zonder slof of zeer kort met slof, heel snel duidelijk maken wat de bedoeling van andere oefeningen is. Daar gebruik je de slof even voor. Als je een slof bij een verreden paard ook langer nodig hebt, dan is het paard niet alleen verreden, maar beheerst de ruiter die het paard corrigeert, het corrigeren ook niet. Een slof - als noodrem - dus voor veiligheid van de ruiter en de omgeving, geeft alleen maar aan dat er sprake is van een ernstig probleem, dat opgelost moet worden. De slof lost niets op en voorkomt niets, tenminste als je op een normale manier wilt rijden. Een slof kan je bij een verreden paard voor correctie, even helpen.

mee eens..!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:31

Als jullie het hebben over "goed gebruiken" wat bedoel je daar dan mee ? Wat de een goed vindt, vindt de ander niet goed. Het is een heel subjectief begrip. Als je om je heen kijkt, lijkt het alsof velen vinden dat ze het goed doen, de hamvraag is alleen, of het ook goed gebeurt.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:33

goed gebruiken? Sporen alleen gebruiken wanneer nodig. (en niet als een gek erin stampen)
en de slof ook alleen gebruiken wanneer nodig. (niet rijden met een constant strakke slof.. lijkt me zo..) gebruiken voor correctie.. en niet om naar beneden te trekken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:35

Carly22 schreef:
nee maar dat zeg ik net (even terug lezen he!) Heel veel mensen.. gebruiken hun sporen TE veel.. het is dus wel een gevaar.. als je iemand een paard plaat inrijden.. zonder enig ervaring met sporen (nou weet ik niet of dat in dat topic het geval was) dat niet zo slim is.. grote kans dat diegene de sporen TE veel gaat gebruiken.. en daardoor gaat hij "wennen" aan het spoorgebruik..en dat is dus niet goed!! En dan vraag ik me af.. als ik naar die mensen kijk die dat doen.. wat doe je aan in het Z??? Maar goed, dat had ik al gezegd.. dus even goed lezen..

haha, ja hefboomwerking.. wist niet echt hoe ik t moet benoemen.. maar als je doorkomt komt dat 2 keer zo hard in de mond van het paard aan. daarmee moet je dus ook nog eens oppassen... Lachen
heb het maar even veranderd want het stond er idd een beetje vreemd Tong uitsteken

Maar waarom lees je dan niet eerst even het topic waar het hier om gaat?
Renske is geen onbekende op bokt, ze heeft heel veel pech met haar paarden gehad en is dus uiterst zuinig en voorzichtig. Ze heeft een zeer moeilijk en lastig paard (later bleek dat medisch te zijn) toch in het Z gekregen. Helaas hield het daar voor dat paard op.
Verder heeft ze ook nog op een stal meerdere paarden ingereden etc... Ze is dus een van de weinigen die zeker wel weet waar ze mee bezig is. Omdat haar topic verpest werd heb ik hier maar een topic geopend waar er lekker gediscussiert mag worden Knipoog

ChristinaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:37

je kunt hem 'goed' gebruiken soms bij jonge paarden. Sommige zijn heel moeilijk er door heen te krijgen en sommige zijn je soms aan het uittesten en worden telkens minder nagevelijk. Dan is een slof voor 1 keertje niet erg, om hem even op het juiste pad te helpen. Als je een paard nét onder het zadel is, vind is het ook niets!! Als een paard net onder het zadel is moet je nooit verwachten als hij al meteen aan de teugel loopt. Dat moet je rustig opbouwen en niet veel hulpteugels gebruiken!
Verder doe ik ook niet aan sporen bij een jong paard. Als je paard hoger in de sport loopt of heeft meer been nodig of betere hulpen, dan kun je natuurlijk altijd een spoortje gebruiken

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:38

het gaat toch niet alleen om dat topic.. maar toch om sporen en slof bij jonge paarden in het algemeen...
Ik had niet echt te tijd om het hele topic door te lezen... maar als zij echt weet waar ze mee bezig is dan zal het echt geen gevaar zijn..
Ik geef mijn mening ook verder niet op haar hoor.. maar in het algemeen...
Laatst bijgewerkt door xCarlyx op 07-11-06 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:38

Goofy44 schreef:

Of van een paard met een zeer sterke wil om te racen, ja ik heb een ex-renpaard.

Op de baan werd hij ook met een ander bit gereden omdat hij zo trekt. Ik heb het er zo uitgekregen dat we een compromis hebben gesloten (ja, ik vind ook dat het leuk voor het paard moet blijven), en ik rijd dus echt niet constant met de slof strak of continue harde druk op het pessoa-bitje
Ik heb ze om net even wat strenger in te kunnen treden als hij weer even heel hard trekt...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:39

Een slof kan je alleen maar goed gebruiken als je rijkunstig gezien zover bent dat je hem niet meer nodig hebt.
Ofwel, een slof wordt vrijwel altijd verkeerd gebruikt. Zeker in dit geval bij zo'n jong paard en dan ook nog in combi met zweep en sporen. Ben benieuwd hoe dit paard zijn rug er over een paar jaar uitziet.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 07-11-06 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 15:40

Goofy44 schreef:
Als jullie het hebben over "goed gebruiken" wat bedoel je daar dan mee ? Wat de een goed vindt, vindt de ander niet goed. Het is een heel subjectief begrip. Als je om je heen kijkt, lijkt het alsof velen vinden dat ze het goed doen, de hamvraag is alleen, of het ook goed gebeurt.

Ben ik het ook mee eens, maar je moet ook per paard verschillend kijken wat een juiste manier van omgaan met een dergelijke hulpteugel is...

zoals al zei heb ik een ex-renpaard met een zeer sterke wil om te racen (elke dag weer *zucht*), maar als ik daar een slof omhang, is dat niet hetzelfde in gebruik als bij bijv het paard van Renske...

Overigens heb ik mijn paard in de bak (toen ik die nog tot mijn beschikking had) wel onder controle zonder hulpmiddelen!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:42

Ik vind beide not done!
Slof: Verzameling (en het dus in de krul lopen) is voor een paard de prettigste manier om een mens te dragen. Als een paard dus de bespiering krijgt en sterker word zal hij vanzelf gaan verzamelen. (mits er een goed passende zadel oplicht en geen verdere pijnlijke elementen word gebruikt) Met de slof dwing je ze alleen maar in de krul terwijl ze er misschien qua spierenopbouw nog helemaal niet klaar voor zijn.
sporen: Sporen vind ik in algemeen vreselijk maar goed. Als tegen argument word mij altijd toegeslingerd dat het slechts voor verfijning is. Een jong paard heeft absoluut nog geen verfijning nodig. En als je hem nu al niet vooruit krijgt doe je iets goed fout. Als je een jong paard al zo vroeg contronteerd met pijn en dwang zal hij in zijn latere leeftijd nooit met plezier werken.