Slof en spoorgebruik
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Katja schreef:
Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.
Katja schreef:Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.
Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.
Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.
Carly22: als je de sporen goed gebruikt wordt het paard juist scherper aan het been ipv slechter.

Carly22 schreef:als je hem nodig hebt voor jou eigen veiligheid kan je hem beter door iemand anders laten rijden
Sorriso schreef:Katja schreef:Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.
Juist bij een jong paard is het belangrijk dat ze snel leren wat een been betekend en dat ze er altijd naar moeten luisteren.
Zolang de slof niet gebruikt wordt om de neus naar beneden te trekken maar om te voorkomen dat het paard naar boven toe uitbreekt heb ik er geen moeite mee.
Het is in ieder geval een stuk vriendelijk dan een paard dat met zijn neus helemaal naar boven loopt naar beneden te trekken en hem met zijn hoofd recht omhoog laten lopen is niet veilig voor jezelf en niet gezond voor je paard.
Heb net naar dat topic gekeken, maar ben het hier best wel mee eens...
Katja schreef:Als het goed gebruikt wordt geen enkel probleem mee. Als het verkeerd gebruikt wordt zeer kwalijk maar dat heeft niets met de leeftijd van het paard te maken.

Goofy44 schreef:Een "verreden paard" heb je in tal van gradaties. Een verpest paard, kan je zonder slof of zeer kort met slof, heel snel duidelijk maken wat de bedoeling van andere oefeningen is. Daar gebruik je de slof even voor. Als je een slof bij een verreden paard ook langer nodig hebt, dan is het paard niet alleen verreden, maar beheerst de ruiter die het paard corrigeert, het corrigeren ook niet. Een slof - als noodrem - dus voor veiligheid van de ruiter en de omgeving, geeft alleen maar aan dat er sprake is van een ernstig probleem, dat opgelost moet worden. De slof lost niets op en voorkomt niets, tenminste als je op een normale manier wilt rijden. Een slof kan je bij een verreden paard voor correctie, even helpen.
Carly22 schreef:nee maar dat zeg ik net (even terug lezen he!) Heel veel mensen.. gebruiken hun sporen TE veel.. het is dus wel een gevaar.. als je iemand een paard plaat inrijden.. zonder enig ervaring met sporen (nou weet ik niet of dat in dat topic het geval was) dat niet zo slim is.. grote kans dat diegene de sporen TE veel gaat gebruiken.. en daardoor gaat hij "wennen" aan het spoorgebruik..en dat is dus niet goed!! En dan vraag ik me af.. als ik naar die mensen kijk die dat doen.. wat doe je aan in het Z??? Maar goed, dat had ik al gezegd.. dus even goed lezen..
haha, ja hefboomwerking.. wist niet echt hoe ik t moet benoemen.. maar als je doorkomt komt dat 2 keer zo hard in de mond van het paard aan. daarmee moet je dus ook nog eens oppassen...
heb het maar even veranderd want het stond er idd een beetje vreemd
Goofy44 schreef:Een "verreden paard" heb je in tal van gradaties. Een verpest paard, kan je zonder slof of zeer kort met slof, heel snel duidelijk maken wat de bedoeling van andere oefeningen is. Daar gebruik je de slof even voor. Als je een slof bij een verreden paard ook langer nodig hebt, dan is het paard niet alleen verreden, maar beheerst de ruiter die het paard corrigeert, het corrigeren ook niet. Een slof - als noodrem - dus voor veiligheid van de ruiter en de omgeving, geeft alleen maar aan dat er sprake is van een ernstig probleem, dat opgelost moet worden. De slof lost niets op en voorkomt niets, tenminste als je op een normale manier wilt rijden. Een slof kan je bij een verreden paard voor correctie, even helpen.

Goofy44 schreef:Als jullie het hebben over "goed gebruiken" wat bedoel je daar dan mee ? Wat de een goed vindt, vindt de ander niet goed. Het is een heel subjectief begrip. Als je om je heen kijkt, lijkt het alsof velen vinden dat ze het goed doen, de hamvraag is alleen, of het ook goed gebeurt.