Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jodievanmij
Berichten: 1814
Geregistreerd: 17-06-04

Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:11

Wat vind jij er nou van om met een 3 jarige die nog niet heel lang onder het zadel is al en nog erg moet ontwikkelen al een L parcour te springen?

Ik vind het nogal gewaagd. Ook al zou zn paard en willen en kunnen.
Als tegen argument krijg je vaak ja maar we kijken wat zn paard aankan
ja ok hij zou het aankunnen hoor maar toch het blijft vroeg.

Onze nu 5 jarige is beleerd toen die 3,5 jaar oud was. Op zich is dat vrij normaal ze is erg groot en je zag dat ze echt nog een groeispeurt zou maken. We hebben daarom erg rustig aangedaan dat was maar goed ook. Ze is inmiddels dus 5 jaar en nu pas ontwikkeld we springen er af en toe mee maar voornamelijk dressuur. Ik weet zeker als ik met haar in het vroege stadium van het doorrijden al veel meer had gedaan ik nu een paard met blessures had gehad.
Tuurlijk niet ieder paard is hetzelfde het ene krijgt er niks van het ander helaas wel maar juist daarom vind ik dat je extra goed moet opletten of het niet te veel wordt. Het zou toch zonde zijn als je paard op 10 jarige leeftijd kapot is.
Ik zie veel kapot gereden paarden om mij heen dat vind ik gewoon niet eerlijk naar het paard toe.

Nogmaals ik zeg niet dat elk paard aan een L parcour op die leeftijd kapot gaat maar waarom zou het je op die leeftijd al doen als het ook op latere leefdtijd kan en je dan meer garantie hebt dat hij het aan kan.
Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:37

Ik ben het helemaal met je eens! Mijn paard heb ik zadelmak gemaakt toen ie 3 jaar was. Ik heb hem ong een half jaar gereden, ook privéles genomen. Ik reed hem ong 3x per week een half uur. Volgens mijn instructeur was dat ook genoeg. Verder longeerde ik hem dan nog eens per week. Na een half jaar heb ik hem terug op de wei gezet en moet je nu, na een jaar eens kijken! Hij heeft een gigantische groeispurt gemaakt en vlg mijn instructeur zou dat minder geweest zijn als ik hem gewoon door had gereden omdat zijn energie dan voor een gedeelte in dat rijden gaat zitten ipv in het groeien. Binnenkort zal bij ons de rijbak klaar zijn en ga ik weer beginnen, dit keer voor het echie, maar het springen ga ik pas echt doen als ie helemaal weer in balans is onder het zadel. Zo af en toe een sprongetje kan echt geen kwaad maar met echt springlessen en wedstrijden wacht ik liever nog even tot ie wat meer bevestigd is en op eigen benen loopt.

tienus63

Berichten: 12344
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:39

Een 3 jarige mag nog niet eens uitgebracht worden in springrubrieken, niet in de B en niet in de L, dus dit lijkt me een nutteloze stelling.
Tenzij er idioten zijn die menen thuis B/L parcourtjes te springen.

sunnyblue
Berichten: 1844
Geregistreerd: 14-06-05

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:40

Is volgens mij slecht voor zijn groei.

Allejandro
Berichten: 18541
Geregistreerd: 21-09-03

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 16:40

tienus63 schreef:
Tenzij er idioten zijn die menen thuis B/L parcourtjes te springen.


En die zijn er genoeg Knipoog

Jodievanmij
Berichten: 1814
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:58

tienus63 schreef:
Een 3 jarige mag nog niet eens uitgebracht worden in springrubrieken, niet in de B en niet in de L, dus dit lijkt me een nutteloze stelling.
Tenzij er idioten zijn die menen thuis B/L parcourtjes te springen.



Het gaat er hier dus inderdaad om dat er thuis in een springtuin een L parcour gesprongen werd. Dit had ik even ter verduidelijking in mijn topic moeten zetten.
Ik dacht immers ook dat een paard pas vanaf 4 jarige leeftijd uitgebracht mag worden in het springen. Ben geen springer dus vandaar dat ik al ging twijfelen en het er niet bij gezet had. Maar inderdaad het gaat hier dus om iemand die thuis een L parcour springt.

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:03

Lijkt mij ook erg slecht. Heb zelf een paard van 4 en half die net 4 maanden onder het zadel is en hev er afgelopen dinsdag mijn eerste springles mee gehad. Maar dan wel een half uur priveles, zodat je de hindernissen helemaal op zijn niveau kan aanpassen. Ook erg balangrijk is de bak. Voor een jong paard die natuurlijk nog af en toe een beetje onhandig is, is een grote bak met een goede bodem aangeraden!!!!

ps. even off topic... Het ging super, ik ben zoooo trots op mijn man! haha Hij sprong alles, ook uit galop! Sorry moest er even uit!

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:37

Je moest eens weten wat er allemaal gebeurd met 3 jarige (spring)paarden. Daar wil je niet bij nadenken. Ik ben ook wel van mening dat je niet standaard 120 met een 3 jarige kan springen. Dat je een keer een eenmalige uitschieter erbij hebt da kan, maar niet wekelijks

Jodievanmij
Berichten: 1814
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 17:46

Ik vind juist die eenmalige uitschieter erg. Bedoel waarom wil je persee weten of hij het als 3 jarige kan? Je kan toch ook gewoon wachten tot hij er wel oud en ontwikkeld genoeg voor is. Bedoel dat je een keer een hindernisje probeert ok maar moet het dan meteen L niveau zijn? Laat hem dan gewoon vrij springen maar niet onder de man. Zn paard (en vooral een die nogal flink gaat groeien) is echt nog niet klaar voor een zwaar parcour dacht ik zo want L is voor een geretourneert paard niet zwaar maar voor een die net komt kijken en nog niet lang onder het zadel is is dat echt zwaar hoor. Oke hij zou het misschien wel willen en op het eerste gezicht wel aankunnen en er niets aan over hoeven te houden maar toch. Een kleuter zet je toch ook niet meteen op een fiets zonder zijwieltjes ook al zie je dat ie het wel graag wil en kwa lengte wel zou kunnen. Dat doe je heus niet omdat je nou zo benieuwd bent of ie het nu al kan!

lique
Berichten: 2390
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: steenwijk /kop van overijssel

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:49

hahah die van die kleuter vind ik goed hahahaha..je hebt echt gelijk...

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:08

Ik ben het er ook mee eens. Heb zelf mijn paard als 3 jarige gekocht en er is pas echt iemand op gaan zitten toen ze 3 jaar en 6maanden was. Toen ze 4 was heeft ze voor het eerst vrij gesprongen. toen ze 4,5 was heb ik er zelf een paar keer mee gesprongen. Nu is ze 5 en spring ik nog steeds zo min mogelijk.

Op m'n stagebedrijf werden er paarden zadelmak gemaakt. weet nog wel dat er een was die nog maar 3 weken of korter onder t zadel liep en daar werd gelijk al mee gesprongen. Hou er zelf echt niet van! ook werden ze er gewoon overheen getrapt...kan me voorstellen dat zo'n paardje weigert (nog geen goede balans, en te weinig vertrouwen) met mijn paard bouw ik het rustig op. In het begin weigerde ze heel veel. Nu hoef ik geen moeite te doen om haar over een hindernis heen te krijgen, ze vind het zelfs helemaal geweldig en springt ook super! maar ik wacht nog even totdat ze wat ouder is. Nu spring ik 1x in de 2 maanden. en af en toe laat ik haar wel eens vrijspringen. Ik vind dat je de eerste jaren beter dressuurmatig kunt rijden om wat spieren te ontwikkellen en je paard te laten groeien, wat maakt het uit als je paard al wat ouder is? springtechniek gaat er echt niet van achteruit.

Jethafa

Berichten: 1390
Geregistreerd: 30-10-06

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:42

Echt, moet je eens weten hoe blij je bent als je een paard krijgt die nooit zo verprutst is! Dan kan je op 21 jarige leeftijd nog lekker B/L proefjes rijden. En springen kunnen we ook nog steeds. Ik ben blij dat de eigenaar van mijn paard lekker goed voor z'n paard heeft gezorgd vroeger en niet te snel is begonnen met vanalles. Lire heeft M2 gelopen, maar loopt nu nog steeds hardstikke goed en weet alle dingetjes nog van de L en M, zo gaaf! Dan heb je echt iets aan je paard.

Mijn tip, laat je paard de eerste 2 jaar lekker in de kudde en oefen met stappen aan de hand en vertrouwt raken met alle dingetjes. Alstie 3 is lekker gaan longeren en opbouwen, met 4 jaar beginnen met rijden en dan kan je alstie 5 is lekker goed met em bezig. Dan issie er in ieder geval klaar voor! Jammer dat veel mensen (vooral in de topsport) daar geen geduld voor hebben...

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:58

idd ik heb een quarter-horse die rond de 20 is. toen we haar kregen kon ze nog niks, heb haar van western omgeschoold naar dressuurpaard Haha! hoe oud ze ook is (papieren heb ik niet maar ga ze binnekort maar eens vragen aan de vorige eigenaar, we hebben haar gratis gekregen maar er mocht niet mee gefokt worden nu hebben we misty al een paar jaar dus ga er vanuit dat ik nu de papieren wel krijg, we fokken er toch niet mee)
ze heeft bij ons een heleboel geleerd en loopt nu op M2 niveau dressuur (appuyeren zit er sinds een paar weken ook goed in!) ze ziet er verder nog erg goed uit, veel mensen denken dat ze nog 8/10 jaar is. Snap t niet waarom iedereen zo'n haast ermee heeft. liefst zitten ze er al op als een paard 2,5 jaar is. Boos!

Anoniem

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:53

Idd, het is zo slecht voor een paard als je er te vroeg te veel mee doet... er zijn al zoveel paarden op die manier kapot gereden, ik vind het echt zonde! Begrijp ook niet waarom iemand dat zou willen. Een jong paard wat veel kan is niet persé een getalenteerd paard, wel vaak een overvraagd paard... gelukkig zijn er ook mensen die wèl verstand van paarden hebben en wel goed voor hun dieren zijn...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:10

Als een paard van het springen van 7 tot 10 hindernissen al 'kapot' en versleten raakt moet je je afvragen wat je nog met zo'n wilt/kunt.
Mensen zijn nieuwsgierig, tijd kost geld, enz. genoeg redenen te bedenken. Ik kan me voorstellen dat wanneer je zo op springen gespitst bent je zo vroeg mogelijk wilt weten van en over het kunnen.
Van 1 rondje L springen gaat het paard heus niet dood...

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:19

Dood niet nee, maar het is wel gevaarlijk voor zijn gewrichten en pezen. Het paard is op zijn derde nog niet uitgegroei en de pezen zijn nog niet uitgehard. Geduld is moeilijk blijkbaar. Als je zo graag meteen wil springen op niveau, koop dan een iets ouder paard!

marleen_usar

Berichten: 24710
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 09:24

Ik ken iemand die reed wedstrijden op een 3 jarige hengst, en ik geloof niet dat die hengst er iets aan over heeft gehouden? Maar das misschien per paard verschillend.

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:20

Het kan natuurlijk altijd goed gaan, maar of het goed is is heel wat anders. Vraag maar na bij menig dierenarts. Meestal zijn paarden waarmee zo vroeg is begonnen ook eerder versleten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Kit_for_ever

Berichten: 2632
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Derde doos aan de linkerkant

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:41

marleen_usar schreef:
Ik ken iemand die reed wedstrijden op een 3 jarige hengst, en ik geloof niet dat die hengst er iets aan over heeft gehouden? Maar das misschien per paard verschillend.

Dit zullen dan wel oefenparcoursjes geweest zijn, officieel starten mag pas vanaf dat ie 4 is.

Sammy78

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:25

zelf vind ik het wel heel erg vroeg, laat staan of dan wel of niet uitgebracht mag worden op concour. een paard dat op drie jarige leeftijd een volledig parcour kan springen is dus ook al eerder ingereden, zeg maar met 2,5 jaar. dit vind ik dus al helemaal niet kunnen, want je belemmerd een paard in zijn lichamelijke ontwikkelingen.

Alane schreef:
Als een paard van het springen van 7 tot 10 hindernissen al 'kapot' en versleten raakt moet je je afvragen wat je nog met zo'n wilt/kunt.
Mensen zijn nieuwsgierig, tijd kost geld, enz. genoeg redenen te bedenken. Ik kan me voorstellen dat wanneer je zo op springen gespitst bent je zo vroeg mogelijk wilt weten van en over het kunnen.
Van 1 rondje L springen gaat het paard heus niet dood...


uiteraard gaan ze van 1x een L-parcour springen niet dood, maar goed is anders. want voordat je een parcour kunt springen gaat er wel enige training aan vooraf. dus het paard springt regelmatig en op drie jarige leeftijd gaan trainen voor een parcour vergt veel kracht en kunnen later grote gevolgen hebben voor spieren, botten en pezen.

nikki160287 schreef:
Dood niet nee, maar het is wel gevaarlijk voor zijn gewrichten en pezen. Het paard is op zijn derde nog niet uitgegroei en de pezen zijn nog niet uitgehard. Geduld is moeilijk blijkbaar. Als je zo graag meteen wil springen op niveau, koop dan een iets ouder paard!


@nikkie160287: idd geduld is erg moeilijk voor veel mensen en helaas willen ze steeds meer en steeds sneller. ik ben het helemaal met je laatste zin eens: als je zo graag wilt springen, koop dan een iets ouder paard!

marleen_usar

Berichten: 24710
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:34

waren wedstrijden voor jonge hengsten en die waren allemaal 3 jaar jong.

PBA_
Berichten: 8123
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:46

sunnyblue schreef:
Is volgens mij slecht voor zijn groei.


Is zeker zo. De rug krijgt het zwaar te verduren en haar wervels zijn niet uitgegroeid. De kans op blijvende schade is zeer groot.

Jodievanmij
Berichten: 1814
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 14:55

En nog wat als het echt geen kwaad kon dan was de regel van pas met 3 jaar beleren en pas met 4 jaar op springconcour mogen uitbrengen er ook niet hoor. En geloof mij als die standaar 'regel' er niet was dan zie ik zo dat menig mens al op jaarlingen of twenters rond gaat rijden want sommige mensen hebben wat dat betreft hun verstand echt in hun hol zitten.
Ik ken ze hier ook wel in de buurt die mensen gaan dan met een 2 jarige al rijden en springen en dan zeggen ze ja we hebben die pony uit de handel gekoch wiste wij veel dat ze nog geen 3 jaar oud was. Mens dat zie je heus wel denk ik dan en als je dat soort dingen niet zeker weet en je er geen kijk op hebt koop dat een pony met papier zodat je wel zn leeftijd met zekerheid kunt weten.
Maarja wie ben ik he. Ik ben in elk geval nog steeds blij dat wij het met Umara anders hebben gedaan want die was er dan wel aan toe maar die groeide nog zo veel dat we haar lekker laat (wanneer ze er echt lichaamelijk ook aan toe was) beleerd hebben er nu dus een fijn paard aan hebben!

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:19

Jodievanmij schreef:
Wat vind jij er nou van om met een 3 jarige die nog niet heel lang onder het zadel is al en nog erg moet ontwikkelen al een L parcour te springen?

Om met een paard van 3 jaar te gaan springen, is heel onverstandig.
Als er regels zijn die het vroeg springen met paarden toestaan, dan heeft dat weinig met het welzijn van paarden te maken. Het lijkt meer op een economische regel, die de suggestie wekt dat met het welzijn van het paard rekening wordt gehouden. Een echte ruiter / amazone doet dat niet.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Re: Met 3 jarige die 'net' beleerd is al L springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:30

een 3 jarige die net onder het zadel is, moet eerst leren op eigen benen te lopen...(evenwicht)...dus veel lange stukken rechtuit rijden met het dier!! Een L parcours springen is dan ook echt te hoog gegrepen (denk hierbij eens aan de wendingen die je maakt in zo`n parcours)