Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 18:48

Hoi Allemaal,

Ik lees zo vaak dat mensen schrijven dat hun Paard hen in de maling neemt.

Omdat ik er zelf 3 heb en nog nooit in de maling ben genopmen en dat ook een onzinnige uitspraak vind, dacht ik: ik start hier een topic over en wat zou jouw paard je dan in de maling nemen en waarom?

Ikzelf heb geen enkele ervaring hiermee omdat wanneer er iets is, mijn paardje(s) duidelijk aangeven dat er iets mis is.

Soms hebben ze honger, of pijn in hun rug, of zere voetzolen, jeuk, hun milt of maag doet zeer, en ik heb geleerd dat wanneer er maar iets mis is, het paard wat een prooidier is, zich niet veilig voelt en bij het minste geringste zijn steun zoekt bij zijn instinct en het vluchtgedrag toont wat zo kenmerkend is voor dit dier: het Paard.

En wat ik ook heel vaak lees: de zweep erop en sla het eruit! terwijl het dier je enkel wat probeert te vertellen, ze spreken geen Nederlands, dus het is de kunst aan ons om hun taal te leren.

Dus mijn vraag:

Mijn Paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Kan een Paard je überhaupt in de maling nemen?



wat ik wel als TS wil zeggen is dat ik het niet prettig vind wanneer er naar elkaar gekat wordt, dan vraag ik een mod dit topic te sluiten.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:51

Geintjes kan die van mij wel maken. Op die manier neemt ie me wel eens in de maling.

In de maling nemen in de zin van: paard doet of ie pijn heeft terwijl dat niet zo is. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt.

Avelienvd

Berichten: 7233
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:51

Ja ik denk van wel.
Iig weet ik dat Nianka dat wel doet soms, als ze ergens geen zin in heeft dan doet ze het ook niet.

Bijvoorbeeld springen: los springt ze makkelijk 1.40 en met ruiter is de 1.10 gehaald.
Maar als je een parcours in gaat dan weigert ze 1 meter te springen zolang het lager is dan doet ze het wel.
Met dressuur: Ze kan super wijken maar als ze geen zin heeft gaat ze juist totaal de andere kant op of gewoon stug rechtdoor.

Dus ja je paard kan je wel degelijk in de maling nemen

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:59

Het in de maling nemen is volgens mij niets anders dan dat het paard 'misbruik' maakt van een gebrek aan consequentie. Oftewel het heeft geleerd onder de (moeilijke) oefeningen uit te komen door trucjes toe te passen, die het heeft kunnen leren doordat je de eerste keer niet snel genoeg hebt gecorrigeerd. Iets wat nogal vaak bij recreatie ruiters voorkomt is het achteruit de sloot in lopen als het paard niet nog verder van huis wil. De meeste ruiters gaan naar voren zitten en stoppen met drijven op het moment dat het paard zijn achterbenen in de sloot zet omdat ze bang zijn (redelijk terecht) om achterover te klappen and dat hebben ze verrekte snel door. Zulke trucjes vallen dus onder in de maling nemen, maar eigenlijk is het gewoon slim aangeleerd gedrag al kan ik niet onkennen dat er een aantal slimmeriken zijn die aan de lopende band nieuwe trucjes uit hun mouw schudden. 'Bangerikje spelen' of te wel bakkabouters zoeken is ook zo'n typische in de maling neem situatie, Ze weten dat de ruiter gaat spannen en minder gaat drijven als ze beginnen met loeren, dus komen ze mooi onder die ene moeilijke oefening uit.
Ik ken 1 voorbeeld van een pony die had geleerd dat kreupel lopen resulteerde in stoppen met werken. Uiteraard is dat wel als medische oorzaak begonnen, maar tegen de tijd dat de echte pijn over was had ie mooi een het trucje door. Het heeft bijna jaren geduurt voor ze daar achter waren, op dat moment was er een weekje doorheen rijden voldoende en deed hij het niet meer. Dat is wel een hele vervelende omdat je dan altijd blijft twijfelen of hij echt niets heeft.

vincenza

Berichten: 1339
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:17

maar is het dan in de maling nemen of zoals jij zegt aangeleerd gedrag, ik denk dan eerder het laatste

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:22

Wat versta je onder in de maling nemen. Doen alsof hij iets niet kan ect om onder zijn werk uit te komen. Nee ik denk niet dat een paard dat kan. Niet uit zichzelf tenminste, maar zoals sizzle al zegt. Als paarden in de gate krijgen dat als ze iets doen de ruiter anstig word ofzo en dat hij niet meer hoefte werken. Als dat echt werkt denk ik wel dat ze dat vaker zullen doen.
Maar of dat echt in de maling nemen is? Daar versta ik meer geintjes maken ect. Voor de gek houden, misschien dat ze dat wel zouden kunnen. Maar vaak is het óf dat ze ergens last van hebben óf voor hun een positieve reactie op zijn actie.

lindavd
Berichten: 529
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: schaijk

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:23

k heb een keer gehad met onze shet dat ze mij het hele land door liet rennen.
zal het ff uitleggen!!
bij ons kunnen ze onder de draad door maar ze vond het ff leuk om mij in de maling te nemen.
ze was ontsnapt en rende de wei in. ze rende naar de draad toe waar ze dus makkelijk onderdoor kan.
toen rende ze naar de ene kant en ging staan wachten op mij.
toen ik in de buurt was rende ze weer naar de andere kant waar ze weer op mij ging staan wachten. zo ben ik een paar keer op en neer gerent tot ze er genoeg van had en onder de draad door ging het hele grote land op!!en dan krijg ik ze niet meer te pakken dus heb ik ze laten lopen.
nou als dit geen in de maling nemen is!!haha!!
ik denk het dus van wel maar met pijne ect. heb ik nog nooit meegemaakt!!

LittleRose

Berichten: 2738
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Flakkee

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:24

Mijn paard kan me wel degelijk in de maling nemen.
Zeker nu het weer wat kouder word, telkens ervandoor schieten, echt ZONDER reden en dat soort dingen. Hiervan weet ik zeker dat het is mij te "pesten", hoewel ik hierin echt consequent ben blijft hij het telkens weer proberen.

En idd ook met buitenrijden naar achter naar de sloot toe lopen. Wanneer hij dit doet draai ik meteen ze hoofd ernaartoe en hup weer gaan. Wanneer het echt gevaarlijk word stap ik wel af.

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 19:30

ik heb wel eens een manegepaard gereden, dat in het begin van de les hoestte, tenzij hij eigenlijk meteen aan het werk gezet werd (dus braaf in de aanleuning) bij de beginners hoefde hij dit niet en begon te hoesten. Als je een keer zijn naam riep was het over (was ook geen echte hoest, maar leek er wel op). Ook als je op dit paard sporen aandeed, dan liep hij kreupel, deed je de sporen weer af, dan liep hij normaal. Zo dacht hij onder het werk uit te komen. De sporen moesten wel af, want hij bleef er kreupel op lopen. In mijn ogen kan je paard je wel in de maling nemen! (hier ff een link voor het bewijs, als dat nodig mocht zijn hahaha http://www.vem-online.nl/paarden/inmemo ... elson.html )

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:11

LittleRose schreef:
Mijn paard kan me wel degelijk in de maling nemen.
Zeker nu het weer wat kouder word, telkens ervandoor schieten, echt ZONDER reden en dat soort dingen. Hiervan weet ik zeker dat het is mij te "pesten", hoewel ik hierin echt consequent ben blijft hij het telkens weer proberen.

En idd ook met buitenrijden naar achter naar de sloot toe lopen. Wanneer hij dit doet draai ik meteen ze hoofd ernaartoe en hup weer gaan. Wanneer het echt gevaarlijk word stap ik wel af.


Jij wordt gepest door je paard?
Dát wil ik meemaken.

Dat een paard wel eens een mindere dag heeft en op bepaalde manieren onder het werk wil uitkomen, heeft niets met 'in de maling nemen' te maken.
Een paard dat wegspringt, zich aan de hand onttrekt oid heeft óf geen zin, óf pijn of kan de oefening gewoonweg nog niet aan, en probeert dit op deze manier aan te geven.
Het paard wordt heus niet 's ochtends wakker met de gedachte 'Zo, vandaag ga ik mijn baasje eens lekker pesten!'

Cassia

Berichten: 1727
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:04

Het paard van m'n moeder dat nu ingeslapen is deed het vroeger :
M'n moeder was gaan werken en dan wouden mijn vader of tante er op rijden juist als het prachtig weer was.
Paard opgezadeld en al en dan... mankte ze Haha!
express! want dan zetten ze haar terug op de weide en dan amnkte ze niet meer ne zo heel vaak... Lachen

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:16

Tja, in de maling nemen? Paarden weten vaak wel dondersgoed hoe ze onder het werk uit moeten komen denk ik. Ze weten vaak wel precies de gaatjes te vinden.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 02:29

Waar, roep ik. Ik heb een heel slim paard, geloof ik. Hij is ontzettend braaf en lief, maar neemt als het effe kan een loopje met je.
Opeens gaan hangen wat ie nooit gedaan heeft. Och, wat zielig. Maar dan nog eens, en nog eens. Na een rotschop niet meer gedaan. Opeens bijten tijdens poetsen, nog nooit gedaan. Goh zou ie wat mankeren? Na 3 keer een enorme oplawaai en niet meer gedaan.
Drammen om de trailer uit te willen, nog nooit gedaan, zou er wat zijn? Na drie keer een rotschop en over.
Hij keert regelmatig huiswaarts met mijn bijrijdster, heeft hij eens bij mij eemaal geprobeerd, maar doet dat niet meer.
Volgens bijrijdster is hij bang voor:vrachtwagens, aanhangwagens en trackers, nu hij is voor de duvel niet bang en vertrekt geen ene spier als er een voorbij komt.
Waar ik zelf het meest tegenaanloop, is de manege lessen. Als we 2 maal een opdracht krijgen om b.v. stil te staan en achteruit te lopen, gaat ie vanzelf de 3e keer stilstaan en achteruit lopen. Terwijl we dan alleen maar stil moesten staan. Ook 2 maal wijken en de derde maal rechtuitlopen over dat zelfde stuk , is voor hem wijken, want dat deden we net ook. Maar goed, dit is meer meedenken als uitproberen misschien.
Ik denk dus, dat hij je in de maling neemt als hij de kans krijgt.

Maar niet elk paard zou dit doen. Mijn mans paard, is een stoere merrie. Heel betrouwbaar wat uitproberen betreft, want dat zou ze nooit doen.

Het moet in het paard zitten denk ik.

Dautsen

Berichten: 419
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Roosendaal/Breda

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:07

Ik denk wel dat Dautsen mij in de maling neemt en die dingen die zij doet, worden echt wel consequent aangepakt. Wat ze eerst altijd deed was heel hard schrikken van bijvoorbeeld treinen (ze kijkt daar in de wei als ze ert nog dichter opstaat niet eens van op). Dan had ze naar mijn mening geen zin om te werken en ging ze mij een beetje voor de gek houden. Zo heeft ze wel meer van die streken. Ze is erg slim en ze probeert het altijd nog een keer om er maar onderuit te komen Haha!

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:11

die van mij doet wel eens als ze geen zin meer heeft net alsof ze moe is. ( normaal werlt ze altijd graag voor me )
en dan denk ik steeds ooh ze is moe ik doe rustig aan. en als ik haar dan terug het land in zet trek mevrouw toch een sprintje met een galoptje erbij. en dan denk ik ooh , ooh wat was ze toch moe Knipoog hahah

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:19

WAAR. Imo kan een paard je prima voor de gek houden, het is alleen wel mogelijk door de opening die je hem biedt. Schrikken omdat de ruiter dan voorzichtiger gaat rijden, wegcrossen omdat hij dan even niet aan het werk hoeft, oefeningen niet of juist 'overdreven goed' uitvoeren omdat de ruiter niet snel genoeg is met corrigeren... maar dan nog is het in de maling nemen voor mij.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:25

Paarden nemen ons niet in de maling. Als ze onder het werk uitproberen te komen is er altijd wel een onderliggende oorzaak. Luiheid kan er zeker ook een zijn maar dat is echt niet om ons te sarren. Zo denkt een paard gewoonweg niet.

Bienotje

Berichten: 10897
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:27

Paarden nemen mensen echt wel in de maling Knipoog Alleen dan onbewust. Paarden maken namelijk geen acties om de mens eens lekker voor gek te zetten. Dat doen alleen mensen bewust bij elkaar.

Achterstevoren en met de ogen dicht blijft bijvoorbeeld een paard netjes rondlopen op de hoefslag met een ervaren ruiter. Paard wil er 1x vanaf, ruiter corrigeert en paard weet waar deze aan toe is. Zet er een beginner op en opeens is 2 meter op de hoefslag voor deze ruiter misschien wel een hele opgave Haha!

Als de ruiter niet duidelijk de grenzen aangeeft en niet duidelijk kan maken wat het paard wel of juist niet mag. Dan gaat een paard die grenzen aftasten (het zijn net kinderen). Soms voelt een ruiter zich daardoor in de maling genomen, dat kan ik me heel goed voorstellen. Alhoewel het ene gevolg is van het ander, ruiter is niet duidelijk. Paard zoekt grenzen, ruiter voelt zich in de maling genomen Knipoog

Zoals het voorbeeld hierboven (geen oordeel, enkel mijn interpretatie Bloos ):
Het paard doet niet expres sloffen om maar te mogen stoppen. Het paard laat zien dat die even niet zo gemotiveerd is. De ruiter reageert hierop, vraagt paard misschien ook niet tot maximale inzet. Zodra het paard buiten los wordt gezet, heeft het weer motivatie/ zin om te lopen. Voila. Ruiter voelt zich in de maling genomen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Bienotje op 02-11-06 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:30

Niet waar!
Sommige paarden zullen proberen onder het werk uit te komen, maar dat is vaak het gevolg van niet consequent genoeg zijn van de ruiter.
Maar paarden kunnen niet 'acteren', dus express doen alsof ze kreupel zijn of express doen alsof ze iets niet snappen. Paarden denken niet op dezelfde manier als mensen, ze denken niet van: als ik dit doe, dan gebeurt er dat, dan mag ik misschien de wei wel weer op. Paarden koppelen maar 2 zaken aan elkaar, mensen denken in volledige gedachten schemata.
Paarden zullen proberen te begrijpen wat je bedoelt, maar vaak ligt het probleem bij de ruiter, zij kunnen niet duidelijk genoeg maken wat ze bedoelen. En dan wordt vaak de schuld op het paard af geschoven: 'Hij wil niet!', 'Hij loopt express te klieren'!
Nee, dat is volgens mij dikke onzin!

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:35

--> RT-D

Ik denk dat een paard wel eens onder het werk probeert uit te komen.
Dat zou je dan kunnen vertalen naar in de maling genomen worden.
Maar dat is wel omdat de ruiter of te veel van het paard vraagt of niet duidelijk of consequent genoeg is.

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:39

jawel mijn oudje neemt mij ook in de maling of hij heeft humor.
vlak naast zijn stal staat zijn voerton.
De deksel kan hij eraf duwen omdat de stal eignaar hem niet altijd vast draait ( ik heb eigenvoer)
dan gaat ie bij de ton ineens raar doen over zijn hele lijf trillen en stapvoeten...........dan heeft meneer ineens ongeloofelijk jeuk gaat ie uitgebreidt krabben.

Heel hard het gaat met kracht en in een fractie van een sec duikt ie naar de voerton nou dan ben ik te laat hup neus in de ton bek vol............. en loopt rustig verder

Dikkie81

Berichten: 191
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:48

Ik dacht altijd: niet waar.

Maar sinds 2 week denk ik: wel waar.
Ik rijd sinds kort een wat ouder paard dat een tijdje stil heeft gestaan. En dit paard heeft een heleboel trucjes om onder het werk uit te komen. Ik voelde me behoorlijk in de maling genomen toen ze met mij erop erg kreupel was, en vervolgens in de wei totaal niet. De volgende keer rijden even doorgepakt en na 10 minuten liep ze prima, geen spoor meer van kreupelheid. Ze heeft nog een heleboel meer trucjes, maar door heel consuquent te zijn is het snel opgelost.
Dus ze neemt me vast niet met opzet in de maling, maar zo voelt het wel!

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:00

Dat zijn geen truukjes maar waarschijnlijk stijvigheid of belastingskreupelheid. Truukjes bestaan niet,paarden kunnen je niet in de maling nemen want ze kunnen niet denken.Een paard reageert alleen maar op wat de ruiter/begeleider doet.

sarah1984
Berichten: 116
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:15

Ik weet wel zeker dat paarden je in de maling kunnen nemen! Nog nooit meegemaakt dat een paard je uit probeert? De ruiter kent het paard niet en het paard maakt hier gebruik van, door inderdaad, zijn grenzen te verleggen of net te doen of hij een bepaalde hulp niet snapt. Het is dan aan de ruiter om hier op in te spelen en consequent te zijn!

Anoniem

Re: Mijn paard neemt me in de maling, WAAR of NIET WAAR?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 12:19

Uit proberen is de ruimte benutten die de ruiter hem geeft

Hij doet niet alsof hij het niet snapt, de ruiter is gewoon onduidelijk of niet consequent