Zwanger,, en paardrijden??

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moppie2020
Berichten: 36
Geregistreerd: 26-10-06

Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 14:38

Heyhey ik vroeg me af.. wanneer zouden / zijn jullie gestopt met rijden??
Met hoeveel maanden.. en wanneer zijn jullie weer begonnen met rijden?

Lieke_Ulfer
Berichten: 81
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Driebergen

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:41

Ik heb daar zelf nog geen ervaring mee, maar ik weet van mijn instructrice dat zij nog tot 6 weken voor de bevalling heeft gereden! Weliswaar een aangepast programma met veel stap en in draf alleen doorzitten, want lichtrijden ging niet meer zo gemakkelijk! Ik geloof dat ze met 3 weken na de bevalling ook weer te paard was. In het begin alleen nog maar stappen, later weer rustig opbouwen. Ben jij zwanger dan??

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:43

Ik ken iemand die heeft tot 2 weken voor de zwangerschap gereden en is 3 weken erna weer begonnen

Moppie2020
Berichten: 36
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 14:51

Jah k denk het wel..
Test doet raar dus k ga volgende week naar huisarts..
En k vind dit ook erg interessant om te weten..
Zelf zou k niet zolang doorrijden.. stel je valt??!!

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:00

ja dat is natuurlijk ook zo in precipe stop je VEEL eerder en ben je ong. 6 maanden (ZEKER) uit de running

Lieke_Ulfer
Berichten: 81
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Driebergen

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:21

Ja, daar zijn de meningen over verdeeld! Men zegt dat je in de eerste maanden niet bang hoeft te zijn om te vallen, omdat het vruchtje nog zo diep zit en goed beschermd is. Pas op het moment dat je echt een dikke buik hebt, kan het een vervelende afloop hebben als je valt. Maar ik denk ook dat je dan niet meer zo actief kunt paardrijden. Vroeger zeiden ze dat je moest stoppen met paardrijden als je zwanger was, maar tegenwoordig adviseren ze te stoppen op het moment dat je voor jou zelf niet meer prettig aanvoelt. Dat kan dus na 3 maanden zijn, maar dat kan ook pas tot 4 weken voor de bevalling zijn....

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:50

ik heb bijna tot het laaste moment door gereden, dressuren ging niet meer,want dat zat niet lekker meer. maar ik ging nog wel naar buiten. heerlijk. na 6weken zat ik ook weer te paard wel rustig opgebouwd want je bent dan toch ff uit de roulatie geweest en je lichaam heeft een opdonder gehad. ik reed trouwens nog wedstrijden met mijn 6maanden, kreeg wel op mijn protocol rij-jasje niet helemaal dicht hahahahaha zat ik met een dikke toeter te paard

Maryanne
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:52

@ Lieke_Ulfer: de eerste maanden (tot 12 weken) is er nog de kans op een miskraam. (1 op de 3 zwangerschappen eindigd in miskraam) dus ik zou juist de eerste weken voorzichtig aandoen.
Verder ben ik het wel met je eens dat je gewoon een beetje voor jezelf moet voelen wat je prettig vind.

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:31

Ik heb tijdens mijn beide zwangerschappen t/m 26 weken gereden. De laatste paar weken wel minder zwaar. Mijn laatste zwangerschap heb ik ook nog 2 wedstrijden gereden (tot 20 weken).
Bij de eerste zat ik na 3 weken weer op mijn paard.
Ik ben nu 14 weken geleden bevallen en heb na 5 weken weer gereden. Maar omdat ik bij mijn bevalling 3,5 liter bloed heb verloren was het te zwaar en nu rijd ik 1 keer per week 20 minuten. Ik hoop in januari weer 3 keer per week zware dressuur training te kunnen oppakken. Maar ik weet niet of het gaat lukken. Mijn lichaam is nog niet hersteld.

arijanne123

Berichten: 345
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:35

Heb doorgereden tot het laatst aan toe,de kinderen zijn zowat geboren op het paard.Maar moet er bij vertellen dat mijn paarden super mak waren,maar deed natuurlijk wel rustig,en niet te veel draven en een galop sprong op het eind niet meer

Lieke_Ulfer
Berichten: 81
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Driebergen

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:36

Frederika schreef:
ik heb bijna tot het laaste moment door gereden, dressuren ging niet meer,want dat zat niet lekker meer. maar ik ging nog wel naar buiten. heerlijk. na 6weken zat ik ook weer te paard wel rustig opgebouwd want je bent dan toch ff uit de roulatie geweest en je lichaam heeft een opdonder gehad. ik reed trouwens nog wedstrijden met mijn 6maanden, kreeg wel op mijn protocol rij-jasje niet helemaal dicht hahahahaha zat ik met een dikke toeter te paard


Dat lijkt me fantastisch zeg als je tot het laatst nog heerlijk naar het bos kunt gaan!! Ik ga voor mezelf duimen dat dat ook voor mij weggelegd is als het eenmaal zover is.... Knipoog

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:41

Ik heb gereden tot week 30 .. Ben in het begin nog van mijn paard afgestuiterd.. ben toen een beetje geschrokken en heb gewacht tot de 12e week.. daarna er weer op gestapt.
Ik ben gestopt omdat ik het te vermoeiend vond om te borstelen en op te zadelen.. Dan was ik al bek af.. en dan moest ik er zeker ook nog op Haha!

Na mijn bevalling wilde ik er zelf na 3 weken al op, maar mocht niet eerder van mij HA dan 6 weken, dit ivm het kunnen verzakken van je baarmoeder.. Na die zes weken dus weer rustig op gepakt..

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart Belgiƫ

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:15

colette_007 schreef:
Ik ken iemand die heeft tot 2 weken voor de zwangerschap gereden en is 3 weken erna weer begonnen


Dan was ze niet lang zwanger..... Clown

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 23:17

mijn buurvrouw is toen ze de eerste baby kreeg(zo'n 3 1/2 jaar geleden) gestopt met rijden nadat ze wist dat ze zwanger was. Oke Jelske is heel betrouwbaar, maar een paard is niet voorstelbaar, ook als is ie zo braaf. stel je valt er af... de gevolgen zijn niet te voorzien. Ik vind het gewoon gevaarlijk. Je zet jezelf en kind op het spel..

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 00:05

Ik was al heel snel te moe, te ziek en had teveel pijn om te rijden. Rond week 20 ging het beter, heb ik mijn driejarige zadel- en ruitermak gemaakt. Op week 30 weer gestopt ivm te dik om er nog op te komen.
2 weken na de bevalling zat ik er weer op, 4 weken na de bevalling reed ik weer volop. Ben nu 6 weken na de bevalling en bedenk dat het misschien niet zo verstandig was, mijn bekken begint zeer te doen namelijk.

spikkeltje
Berichten: 172
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:44

ik heb tot me 4maand gereden, maar ik was wel moe en ik kreeg last van me buik. dus ik ben gestopt.
maar als je je goed voelt mag gewoon rijden hoor.'het enigste wat je goed moet doen is naar je lichaam luisteren.
ze zeggen dat je tot 6 maanden mag rijden..
maar wel voorzichtig doen..
( ik ben zelf 9 weken geleden bevallen van een dochtertje lisanne) en met 5 weken weer gaan rijden.
wel eerst rustig op gebouwd met stappen, en zo steeds meer gan doen..

SophievdV
Berichten: 14763
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:00

Ik zou stoppen met het rijden. Heb liever dat mijn kind gezond ter wereld komt dan met een afwijking door een ongeluk tijdens het paardrijden.

Dat zou ik mezelf NOOIT vergeven.

Katoo71

Berichten: 861
Geregistreerd: 08-12-05
Woonplaats: waar ze een kruiwagen voor een beer aanzagen...

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:03

Tot 4 maanden toen mocht het niet meer van mijn man , het risico dat ik zou vallen vonden we beiden te groot.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:44

mijn bazin stopte al na 2 maanden, ze had toen ook al meteen een flinke buik dus zat die echt in de weg. ook viel ze met springen er nog al eens af dus dat risico was gewoon te groot!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 17:56

Ik heb tot en met 30 weken op mijn paard gereden.
Alleen de eerste 12 weken niet aangezien mijn paard toen geopereerd was. Springen kon toen niet, maar heb ik toen ook niet gedaan. Alleen dressuren en buitenrijden.

Na de bevalling moet je voor het herstel van je lichaam en met name je buikspieren eigenlijk toch wel 6 weken wachten volgens gynaecoloog voordat je weer begint.

fresco

Berichten: 4163
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Akersloot

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:35

Ik heb heeeeel erg lang doorgereden!
Zaterdags zat ik nog op mijn paard en de woensdag erop beviel ik binnen 4! uur van een kern gezonde zoon!
Ik moet wel zeggen dat ik de laatste 2 maanden van de zwangerschap niet meer intensief reed.
Het zegt dus (naar aanleiding van mijn snelle bevalling) niks dat het slecht voor je bekkenbodemspieren is om te blijven paardrijden.

Lieke_Ulfer
Berichten: 81
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Driebergen

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:07

fresco schreef:
Ik heb heeeeel erg lang doorgereden!
Zaterdags zat ik nog op mijn paard en de woensdag erop beviel ik binnen 4! uur van een kern gezonde zoon!
Ik moet wel zeggen dat ik de laatste 2 maanden van de zwangerschap niet meer intensief reed.
Het zegt dus (naar aanleiding van mijn snelle bevalling) niks dat het slecht voor je bekkenbodemspieren is om te blijven paardrijden.


Wow zeg! Dat is echt helemaal super lijkt me, tot het laatst blijven rijden en dan ook nog eens binnen 4 uur bevallen! Daar teken ik voor!! Haha!

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:58

ik heb ook tot het laaste moment doorgereden maar mijn bevalling duurde 19 uur hahahaha het begon woensdag einde van de middag en donderdag middag om 12:05 was mijn dochter geboren, ook kern gezond en een blije baby, als ze huilde ging ik gewoon met haar rondhobbelen ongeveer de beweging van het paard en dan viel ze gewoon weer in slaap. dus het kan ook een uitkomst zijn om door te rijden

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:19

Bevalling van amazones kun je niets over zeggen Knipoog
De ene ervaringsdeskundige zegt dat het tegen je werkt, de ander zegt dat het juist in je voordeel is omdat je beter je spieren kunt controleren.

Mijn bevalling heeft bijvoorbeeld slechts 3 uurtjes geduurd Knipoog

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Zwanger,, en paardrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 20:37

Ik was er ook met 4,5 uur door, echt een hele gemakkelijke snelle bevalling gehad. Hier geen nadeel van stugge bekkenbodemspieren dus.