Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 08:52

Hadden jullie dat nou ook, toen je paard begon met verzamelen dat ze eerder het gevoel had dat de beweging meer omhoog was dan naar voren? Maar dat ze op de lichtste aanwijzing van achteruit vertrekken?

Met name dat opwaartse gevoel vond ik zo raar om bij mn eigen paard te voelen omdat ik die helemaal zelf ingereden heb, ik had in het begin helemaal het gevoel dat er iets "mis" was *LOL*

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:17

in princiepe is de beweging die gemaakt wordt tijdens de verzameling ook meer omhoog dan voorwaarts. het is aan de ruiter dan de taak om daar in mee te gaan.

ik vond het overigens een heerlijk gevoel, en op die momenten was hij altijd super aan de hulpen.

maar helaas wegens een rij dipje zijn we momenteel niet meer op dat niveau.

Elisa2

Berichten: 38103
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:13

Ja het is een super gevoel

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:42

Ag van echt verzameling kan ik niet spreken, paardlief is iets langer als een halfjaar onder het zadel.
Maar vooral in de galop als je merkt dat ze wat meer verzameld(op haar niveau) en meer gaat zitten voel je dat wel meteen. Idd voelt het heel bergopwaarts, en ja, gewoon lekker Haha!

SelenaV

Berichten: 2066
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 14:51

Het voelt dat je paard meer danst onder je.
Helemaal los.
Van achter gaan ze zitten en voor omhoog, met daarbij het achterhand er goed onder!
Super gevoel! Lachen

Osita

Berichten: 154
Geregistreerd: 12-12-03

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:24

Het gevoel dat het paard je mee neemt. Je zijn achterbenen onafhankelijk voelt ondertreden en je op eenvoudige wijze zijn enthousiasme kan controleren.....elke wending en oefening is eenvoudig te rijden en jullie stralen............lekker he!

Keukenkast
Berichten: 3150
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:27

Dan weet je weer waarom je paardrijd! En aan het gevoel denken is een goede oppepper voor als het iets minder gaat Clown

Anoniem

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:42

Osita schreef:
Het gevoel dat het paard je mee neemt. Je zijn achterbenen onafhankelijk voelt ondertreden en je op eenvoudige wijze zijn enthousiasme kan controleren.....elke wending en oefening is eenvoudig te rijden en jullie stralen............lekker he!
Bijna het beste gevoel wat er is... ik zat werkelijk te stralen... paard ook, was zó vrolijk, en licht... en alles was opeens zo gemakkelijk...

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:31

verzamelen voelt voor mij alsof mijn paard aan het dansen is onder mij

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:16

hoewel verzameling voor mijn paardje niet de makkelijkste oefening is(vrij lang achterbeen) doet ze het wel super, inderdaad het gevoel van dansen zweven, geweldig gevoel

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:01

Leuk dat jullie het ook allemaal als zoiets bijzonders ervaren Haha!

Frederika

Berichten: 472
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: den haag

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:11

tja het is ook bijzonder.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:28

Inderdaad. Zo'n machtig gevoel.
Alsof het allemaal ineens vanzelf lijkt te gaan & je zit zó lekker.

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 17:41

ik krijg een absolute verzameling tijdens wandelingen maar in de piste kost het toch moeite om zo'n sterke verzameling te krijgen. Zo kan mijn ene ponny(haflinger) de piaffe en de spaanse draf maar dit alleen op straat of strand. In de piste krijg ik hem nooit zo verzameld. Wel voor de spaans pas en spaanse stap of andere simpele dressuur oefeningen, schouderbinnenwaarts en wijken is allemaal geen probleem. Allen is travers iets moeilijker, hij wil bij de inzet van deze oefening er zo snel als mogelijk vanaf zijn. Lijkt totaal niet ontspannen. Oprichten is ook niet altijd even makkelijk.

Bij mijn ander paard Irish cob wordt professioneel dressuur bereden en rijdt nu met stang en trens en loopt goed met oprichting maar is soms te enthousiast bij vb vliegende galopwissel dan kan hij wel eens door de hand lopen na de wissel. Maar toch een hele prestatie om een zware Cob dit te zien doen. Ik kan het zelf niet met hem alleen basis en zijgangen kan ik zelf. Ik ben dan ook altijd dolgelukkig wanneer ik zie dat hij het wel kan en dan ga ik dromen Pling

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:35

ohh nee, wat zit betreft, geef me maar een paard wat flink uit elkaar loopt, dat kan ik véél beter uitzitten Clown

Maar 't ziet er wel machtig uit, die van mij begint zich altijd ontzettend trots te voelen... Net alsof hij zo 3 meter de lucht in kan springen, wat een power Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:59

heb je ooit echte verzameling gevoeld dan duncan? kan me niet voorstellen dat je het niet uit kunt zitten

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:05

Zit heerlijk, die van mij voel je het vooral goed in de galop als ze op dat achterbeen gaat zitten. We oefenen vaak volte openen en sluiten in galop, dan doet ze soms bijna pirouette. het is even werken, maar als ze het eenmaal doen.....

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:54

marloezzke schreef:
heb je ooit echte verzameling gevoeld dan duncan? kan me niet voorstellen dat je het niet uit kunt zitten


't vraagt enige uitleg ja Knipoog Mijn rug en bekken zijn nog niet zodanig los dat het voor mij moeilijk is om het goed uit te zitten.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:52

Alles is al gezegd, ik heb niets meer toe te voegen.... Knipoog

Trice

Berichten: 602
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:35

Ha! Gelukkig deed ik het toch goed!!!
Mijn (invaller) instructrice vond dat ik meer voorwaarts moest om de achterhand eronder te krijgen. Maar het lijkt me dat ze niet verzameld kunnen als de achterhand er niet onder zit.

hihi, ik vond het al zo lekker zitten Clown Nu kan ik er ook meer op inspelen nu ik weet wat ik precies moet voelen.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:41

Ja precies, als je het eenmaal gevoeld hebt is het de volgende keer ook veel makkelijker.
Gister weer zo lekker gereden, het ging echt goed.

Die power die je onder je voelt en die kracht die uit de bewegingen straalt en toch ziet het er ontspannen uit. Lovers

Dat is waarom paardrijden nou zo leuk is. Je kan als het goed gaat dagen op wolkjes leven. Haha!

WowAmigo
Berichten: 4820
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:11

Ik heb een jaar of 7 terug zo'n fantastisch paard gereden (die werd met changementen en al geboren Knipoog, de Damiro uit mijn profiel) en die ging zo fantastisch. Dan dreef ik heel iets aan en dan voelde je hem gewoon opstijgen! Zo vlug met het achterbeen, terwijl het aan de andere kant voelde of ik op de plaats bleef, heerlijk! Dat gevoel probeer ik ook altijd bij andere paarden op te roepen, maar ik heb het nog niet weer zo ervaren! Maar dit was dan ook wel een echte topper...

delete

Berichten: 607
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 14:44

Elzepelze schreef:
Dan weet je weer waarom je paardrijd! En aan het gevoel denken is een goede oppepper voor als het iets minder gaat Clown


Haha ja indd, adrealine noemen ze dat Ja.
Meestal als ik dorozit, dan voel je het verzamelde gevoel het meest, dat zit eccht heerlijk!

Anoniem

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:36

Dat heb ik 1 keer gehad op een manegepony (nouja, een eigen pony die wel eens meeliep in de lessen).
Hij liep nageeflijk, achterhand eronder en verzameld. Het was maar een klein stukje maar ik zat er echt op van "wauw Wow!"

Lovely1

Berichten: 2725
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Nijmegen/Apeldoorn

Re: Hoe voelde dat voor jullie: verzameling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:43

op de manege staat een tinker die ik regelmatig reed en die kon ook super verzamelen... het zat echt heerlijk!
maar dat was ook een top beest.. Haha!