Wanneer beginnen met springen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gratchen
Berichten: 216
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 13:51

Ik vroeg me af wanneer je kunt beginnen met springen. Ik heb een 3,5 jarige die ik lekker rustig aan het inrijden ben. Ik heb hem laatst een keertje los over een balkje laten draven en een kruisje laten springen.

Aangezien ik zelf niet zo'n springer ben (kan het wel) en het paard wel springen gefokt is vroeg ik me dit af...

p.s. sorry als hier al een topic over is, ik kon in elk geval niets vinden...

JennS

Berichten: 294
Geregistreerd: 13-10-05

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:53

Ik doe af en toe springen met mijn 3-jarige en dan heel laag, hij word er sterker van en het is leuk als afwisseling. Hij leert zijn rug te strekken.
Er zullen hier waarschijnlijk heel veel verschillende meningen over zijn, aangezien er al een topic is over de leeftijd van inrijden van paarden waar meningen over verdeeld zijn, de meeste zeggen pas op hun 4e of 5e jaar.

Anoniem

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:58

Leuk, af en toe een huppeltje maken met een jong beest. DOEN! Uitstekend voor de balans, het ruggebruik en het frisblijven in het koppie.
Niet overdrijven, niet te vaak en niet te hoog. Maar 1x in de 2 weken keertje springen kan absoluut geen kwaad. Ik vind het juist een aanrader.
Dat het paard springgefokt is maakt me hierin overigens helemaal niks uit. Weet dat paard niks van namelijk Knipoog

gratchen
Berichten: 216
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 14:29

Dit was inderdaad ook mijn idee. Gewoon lekker spelenderwijs kennis laten maken met een sprongetje en wat balkjes. Natuurlijk is de balans nog niet optimaal, maar dit leek me inderdaad juist helpen.

Hoe zit het verder met losspringen? Ik zie soms paarden al zo gruwelijk hoog vrij springen?

Anoniem

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:31

Heeft helemaal geen zin, net als onder het zadel. Liever beheerst en met goede techniek, dan onbenullig en hoog.

epidaure

Berichten: 185
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Genk, Belgiƫ

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:13

Ik zou ook wat beginnen springen, kan alleen maar leuk zijn voor je paardje. wat spelenderwijs oefeningen doen met wat sprongetjes, zigzaggen rond de staanders... Kan ook leuke hulp zijn in de basisdressuur.
En dan nog er zijn (hier in Belgiƫ alleszins) in het zomerseizoen toch speciale parcoursen voor 4-jarigen. Die paarden beginnen het seizoen op 90, daarna 1 meter en eindigen in de finale op 1.10m. Die beginnen hun paarden zelfs al serieus door te springen op 3.5 jarige leeftijd (waarmee ik niet wil zeggen dat het altijd even goed is hoor!) dus een paar kleine sprongetjes lijken mij echt geen kwaad te kunnen

Kimpjeuh
Berichten: 383
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Holsbeek

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:23

inderdaad beetje springen kan geen kwaad, mijn pony is er 3,5 en springt ook al heel wat hoor, hij vindt het geweldig, maar je mag het niet te veel gaan doen wand dan gaat de fun eraf....

leannetje

Berichten: 627
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: sint oedenrode

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:25

Sowieso bij een jong paard rustig aan beginnen lijkt me, maar ik heb voor mezelf altijd het idee dat ik eerst een goed B proefje moet kunnen rijden (voor mezelf) voordat ik aan springen denk. Omdat ik wel graag netjes en met voldoende controle kan springen..

ChristinaW
Berichten: 773
Geregistreerd: 16-02-06

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:54

je moet gewoon beginnen wanneer jij je paard goed ondercontrole hebt, want dat is erg belangrijk met het springen. Verder moet je hem natuurlij kwel eerst goed hebben ingereden.

Lielle

Berichten: 66274
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 13:03

als je een redelijke controle in de galop hebt, kun je rustig beginnen met een sprongetje.

Anoniem

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 15:57

Als je paard op zijn eigen benen kan lopen en als je een goede controle hebt over je paard kun je imo beginnen, en dan wel alleen aan de spring techniek. Niet aan de hoogte. Die komt nog wel eens. Techniek is veel belangrijker. Leer je paard een x aantal galop sprongen maken tussen hindenissen, leer je paard goed te versnellen en weer op te vangen voor/na een hindernis.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 16:36

Af en toe een klein sprongetje en het leuk houden kan zeker al vroeg. Maar echt niet de hoogte ingaan en ook niet al te inspannende oefeningen. Gewoon spelenderwijs.
Vrij springen zou ik zeker niet te hoog gaan doen, ik geef dan toch de voorkeur aan springen ohz, je hebt dan nog controle over zijn snelheid en dergelijke.

aartlover
Berichten: 1625
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: preau :-)

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:57

Met een 3jarige een laag kruisje springen kan maar je zegt dat je zelf niet heel erg goed der in bent.. Zou ik het niet doen. Zou eerst zelf wat lessen nemen. En dan proberen. Wij hebben een 4 jarig welshje. We hadden ook op zun 3e laag gesprongen maar hij kon het nog echt niet.

Claudia__

Berichten: 3388
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: De Meern

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:31

Het verschilt ergens wel weer per paard; eerst moet de basis er goed in zitten en als dat er is kan je IMO rustig gaan beginnen met balkjes neerleggen en als dat goed gaat een klein sprongetje en daarvanuit rustig aan hoger gaan opbouwen. Ik denk zo tussen de 3,5/4 jaar , maar niet echt eerder.

gratchen
Berichten: 216
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 16:14

@ aartlover: ik heb wel wat ervaring (heb ORUN all-round gedaan), maar niet specifiek met jonge paarden of wedstrijden. Maar ik zal niet snel iets verpesten ofzo.

Verder iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels wat balkjes gelopen en van de week een laag kruisje gesprongen. Vond ze super, we hadder er beide veel lol in. Maar voorlopig zal het wel de uitzondering blijven en gaan we eerst hard aan de slag met de dressuur! Dat wil ik zowiezo eerst goed voor elkaar hebben, want het is een behoorlijk hete tante en ik zie het al gebeuren dat ze in een parcours anders veel te fel wordt Haha!

tjhaa
Berichten: 29
Geregistreerd: 01-12-06

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:03

vanaf hun 4e jaar zouden ze al L mogen lopen.
en de zijn zat ruiters die dat dus gelijk ook doen.
Maar dan moet de voor die tijd ook goed getraint worden..