Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Een goede ruiter valt niet van zijn paard

Mee eens
86 (16%)
Niet mee eens
439 (83%)

Totaal aantal stemmen: 525


Lorenz1234
Berichten: 334
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Amsterdam

Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 14:53

Ik ben benieuwd naar jullie mening: als je een goede ruiter bent, is het dan juist wel of niet ok om van je paard af te vallen?
Eigenlijk weet ik het zelf niet: aan de ene kant: zie ik een goede ruiter als iemand die probeert het uiterste uit zichzelf en zijn/haar paard te halen, waardoor de lat hoger gelegd wordt, waardoor de kans om er eerder af te vallen wat groter is. Zodoende zou hij ook meer uitdagingen aan gaan. Aan de andere kant: zou een goede ruiter zijn paard juist door en door moeten kennen, en daardoor het gedrag en de bewegingen van zijn paard enigszins kunnen voorspellen, en zodoende juist er minder snel vanaf vallen.
Ikzelf ben vroeger behoorlijk veel van mijn paardje afgevallen (het is een druk dier) doordat ik niet snel bang ben, en daardoor niet terugschrok van een rare bui, en de lat gewoon wat hoger legde. Nu val ik er bijna nooit meer af, heel af en toe heeft mijn paard nog een gekke bui, maar ik ken mijn paard nu zo goed dat ik zijn bewegingen en gedrag goed kan voorspellen.

Als een goede ruiter zie ik niet noodzakelijkerwijs iemand die hoog in de sport rijdt.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Unfaithful

Berichten: 6027
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Delft

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:55

Tja, iedereen valt wel eens van zijn paard. Of je dan een goede ruiter bent ja of nee, maakt niet uit (vind ik..). Vallen en opstaan hoort er nou eenmaal bij. Lachen

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:57

waarom zou jeen goede ruiter niet van zijn paard mogen vallen dan Clown
Als zelfs Anky d'r halve lichaam breekt van een val, en die is al een paar keer wereldkampioen geweest.
Goed rijden heeft er niets mee te maken of je wel of niet altijd en eeuwig erop blijft zitten,maar om de techniek en de methodes die je toepast om een dier goed en fijn te laten lopen. en als zo'n dier een keer raar doet, tjah.. dan kun je, ook als goede ruiter eraf vallen.

marleen_usar

Berichten: 24709
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:58

Ja hoor vind ik wel dat moet kunnen maar dat heeft niets te maken met het fijt dat je al lang dat je niet zou mogen vallen.Het ligt aan je zit, sommige mensen hebben gewoon geen stevige zit en al rij je dan al lang dan nog kan je er af vallen.Maar het rijden begint bij de basis en dat wordt vaak over geslagen,want hoeveel ver gevorderden rijden niet zonder bit omdat dat niet gaat.Omdat ze de basis niet gedaan hebben.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:04

ook als je een goede ruiter bent en je paard goed kent, kunnen er situaties ontstaan, waardoor je van je paard valt.
Je hoort wel vaker over een ongeluk bij paarden die altijd braaf zijn. In principe hoeft je aandacht maar even te verzwakken en door een dom geval een zandruiter worden...

Ik denk wel dat je meer kans hebt om te vallen als je een minder geoefende ruiter bent. Je bent dan minder goed in staat een plotselinge sprong of draai op te vangen.

soyke
Berichten: 850
Geregistreerd: 26-03-06

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:06

Ik denk niet dat het wat uitmaakt of je wel of geen goede ruiter bent.Het ligt een groot deel aan je paard.Zelf rijd ik al 25 jaar en heb ik dus behoorlijk wat ervaring.Ben er in die 25 jaar ook maar een keer of 5 eraf gevallen tot ik 5 maanden geleden mijn nieuw paard kocht.Ja hoor 3 weken geleden heb ik gevlogen.Mijn paard sprong met 4 benen tegelijk omhoog ,gaf een bok en draaide in de lucht om.Het is niet te geloven maar echt waar,er stond een getuige bij.Ja je snapt natuurlijk wel dat ik dit niet uit kon zitten.Ik weet dat mijn schimmel plots om kan draaien als je in volle draf of galop zit.Hier ben ik ook op berekend.Maar die laatste bok sprong was echt te erg voor woorden,ik landde wel waar ooit een paard had gestaan,maar meneer was allang gevlogen.
Ik zal nooit zeggen dat een goede ruiter er niet af mag vallen,het kan altijd gebeuren.Natuurlijk heb je mensen die idd geen goede zit hebben en er geregeld langs liggen.Ik heb ook altijd gezegd toen ik dit paard kocht dat ik hier wel vanaf zou vliegen.De laatste twee jaar heeft hij veel mensen het luchtruim laten zien.Hij is 3 jaar geleden helemaal over de kop gereden en daardoor alle vertrouwen kwijt.Ik ben nu bezig met de basis en dat gaat prima.Hij is nu 8 en heeft 3 jaar geleden al z2 gelopen maar dat id niet goed gegaan.
Daarom ben ik eerst met de basis bezig en we zien over een tijdje wel.

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:08

Een paard is en blijft een dier, dat kan altijd onverwachts schrikken. Een mens is en blijft een mens, dat kan altijd onverwachts reageren. Oftewel... je moet gewoon zo goed mogelijk inspelen op de ontstane situatie en lukt je dat niet dan val je eraf maar dat zegt niet dat je geen goede ruiter bent! Dat is in mijn ogen de grootste onzin die ik ooit gehoord heb Nagelbijten / Gniffelen Als je goed geconcentreerd bent en vaker van een paard afgevallen bent dan reageer je vaak beter in spontane situatie's die al eens eerder voorgekomen zijn waardoor je er niet afvalt, maar dat moet je ook leren. Leren inspelen op situatie's gaat altijd met vallen en opstaan. Naarmate je meer bokken meegemaakt hebt leer je dat ook beter uit te zitten, naarmate je meer plotselinge wendingen hebt meegemaakt leer je dat ook beter uitzitten. Het heeft in mijn ogen meer te maken met de ervaring die je hebt met vallen en de situatie's die daaraan voorafgaan dan aan hoe goed je wel of niet kan rijden.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:11

Ik vind het klinklare onzin dat een goede ruiter, geen goede ruiter is als hij/zij van het paard valt.
Dat is puur situatie afhankelijk. Er zijn immers situaties waarbij het in mijn ogen onmogelijk is om nog op je paard te kunnen blijven zitten als je broek niet met één-seconde-lijm is vast geplakt.

Anoniem

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:12

Idd

Een goede ruiter zal gewoon minder snel vallen.
Maar nooit dat gaat gewoon niet.

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:14

Hangt helemaal van de situatie af.

Een goede ruiter zal minder snel vallen, maar er zijn best situaties waarbij ook een hele goede ruiter er best weleens naast zal staan.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:15

Dit is niet te vergelijken,mede omdat de betere ruiters vaak ook op hetere paarden zitten.Dus ja dan kan er weleens iets onverwachts gebeuren.Maar ze moeten wel minder snel vallen,dan een gemiddelde ruiter.

Anoniem

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:16

Een meer ervaren ruiter valt natuurlijk minder snel dan een beginner.
Gewoon omdat een beginner een minder goede zit heeft.
Dat een goede ruiter geen goede ruiter is als hij valt is dikke onzin. Iedereen valt wel eens, paarden zijn dieren.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:17

iedereen valt wel eens (zelf anky)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:22

Iedereen valt weleens, ook de goede ruiter heeft geen truukjes om de zwaartekracht een loer te draaien. Het zal minder vaak voorkomen, en ook alleen maar in extreme situaties, waar een wat minder gevorderd ruiter nieteens in gaat belanden.

B_Sweet
Berichten: 619
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Jelsum(Leeuwarden)

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:36

Ho ik had perongeluk de verkeerde aangeklikt.
Tuurlijk mg ene goede ruiter van zijn paard afvallen ...en dat heeft niks met MAG te maken..Je kiest er niet zelf voor

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:08

Tuurlijk zal een goede ruiter ook wel eens van zijn paard vallen.
Je rijdt tenslotte met een levend wezen. Er kan van alles gebeuren.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:49

Hangt er maar vanaf. Als iemand die zichzelf supergoed vindt rijden van de gemiddelde manegeknol afvalt die even aan de teugels trekt denk ik, zo schitterend ben je dus ook niet Haha! .

Maar als diezelfde ruiter op een rotbok kruipt waar de gemiddelde halfgoede ruiter zich nooit op zou wagen, en dan zandhapt, dan is dat heel begrijpelijk.
En dan zijn er nog dingen waar het risico altijd blijft. Je kan nog zo'n goede springruiter zijn als je wilt, als je paard toevallig struikelt voor de hindernis, of vekeerd neerkomt, dan kan je altijd even door de lucht vliegen.

Apple

Berichten: 76251
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:52

En er bestaat ook nog zoiets als domweg materiaalpech waardoor ook een goede ruiter even naast zn paard komt.

_inge_

Berichten: 1129
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:53

Van fouten leer je dus vallen mag best een keer vind ik.

Farouche

Berichten: 10385
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:54

Unfaithful schreef:
Tja, iedereen valt wel eens van zijn paard. Of je dan een goede ruiter bent ja of nee, maakt niet uit (vind ik..). Vallen en opstaan hoort er nou eenmaal bij. Lachen
dit wou ik ook ongeveer typen dus ik bespaar mij de moeite Tong uitsteken

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 17:55

Toen ik de topictitel las dacht ik 'je kan het hem moeilijk verbieden' iedereen ligt weleens naast zijn paard dat heeft niks te maken met wel of geen goede ruiter zijn.

Siria

Berichten: 695
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:01

ik denk niet dat je een goede ruiter bent als je 'de lat'zo hoog legt, je bent een goede ruiter als je verstandig paardrijd en dus niet als je onverantwoordelijke dingen doet, ik denk juist dat een goede ruiter goed kan beoordelen wat wel en wat niet kan er daar dan de juiste conclusie uit trekt waardoor hij/zij niet zo snel van zijn paard valt, je kan wel bv een moeilijk springparcours rijden, maar een 'goede ruiter' zou er dan voor oefenen tot hij/zij eraan toe is zodat de kans klein is dat wanneer hij/zij dan dat parcours springt eraf valt


maar blijft; een paard kan altijd schrikken/ moeilijk zijn/doen, of onderuitgaan enz waardoor je er alsnog vanaf valt.

Sorriso

Berichten: 4895
Geregistreerd: 07-08-06

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:04

Oeps, fout gestemd Tong uitsteken. Dacht dat de poll was dat een goede ruiter van zijn/haar paard mag vallen en niet opeens tegenovergesteld (staat dus dat die er niet af mag vallen)... Ik vind dus dat dat wel mag, ik denk dat er weinig paardenmensen zijn die nog nooit van een paard gevallen zijn! Dit kan altijd een keer gebeuren, het blijven beesten...

Maaaike

Berichten: 2051
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:08

Sorriso schreef:
Oeps, fout gestemd Tong uitsteken. Dacht dat de poll was dat een goede ruiter van zijn/haar paard mag vallen en niet opeens tegenovergesteld (staat dus dat die er niet af mag vallen)... Ik vind dus dat dat wel mag, ik denk dat er weinig paardenmensen zijn die nog nooit van een paard gevallen zijn! Dit kan altijd een keer gebeuren, het blijven beesten...


Ik heb idd ook fout gestemt, door dezelfde reden, haha.

4_LIFE
Berichten: 1035
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Mag een goede ruiter van zijn paard vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:08

Ikke helemaal niet mee eens, waarom zou je er niet mogen afvallen?? Verward als je een hele goede ruiter bent.... Lachen