Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Linnie13 schreef:ik vind het maximale ruitergewicht 90 kg...

griziyr schreef:Waar of hoe heb je net geleerd dat het maximum gewicht 70 kilo mag zijn?
superhaffies schreef:griziyr schreef:Waar of hoe heb je net geleerd dat het maximum gewicht 70 kilo mag zijn?
zulk soort dingen leren we hier op bokt ( ook op rijtechnisch-discussies.)
Jalenka_Kiya schreef:Er is een indeling die te maken heeft met de bouw van je paard. Warmbloeden mochten volgens mij 13 % van hun lichaamsgewicht dragen en echte trekpaarden of rassen zoals de ijslander, fjord etc tot 20 %. Ik weet niet of ik het ergens kan vinden maar pb anders even naar nienke07 hier op bokt, ik heb het van haar gehoord en zij zal de juiste cijfers nog wel weten.
Citaat:Nienke07 heeft het ongetwijfeld van www.buitenzinnig.nl
Dar staat een tabel met de gewichten.
Dan gaat het wel over boomloos, met een boomzadel kan het gewicht iets hoger liggen denk ik.
Citaat:Oke, interessant. Maar dit zou betekenen dat een paard van 600 kilo, maar een mens van 78 kilo mag dragen. Dat is nog best weinig!
griziyr schreef:Waar of hoe heb je net geleerd dat het maximum gewicht 70 kilo mag zijn?
Qimm schreef:superhaffies schreef:zulk soort dingen leren we hier op bokt ( ook op rijtechnisch-discussies.)
)
pubelia schreef:Ik weeg over de 100 en mijn paard is nog steeds niet door zn benen gezakt! dus ik ben nog niet te zwaar... 90, 70
sjaantje schreef:Jalenka_Kiya schreef:Er is een indeling die te maken heeft met de bouw van je paard. Warmbloeden mochten volgens mij 13 % van hun lichaamsgewicht dragen en echte trekpaarden of rassen zoals de ijslander, fjord etc tot 20 %. Ik weet niet of ik het ergens kan vinden maar pb anders even naar nienke07 hier op bokt, ik heb het van haar gehoord en zij zal de juiste cijfers nog wel weten.
Oke, interessant. Maar dit zou betekenen dat een paard van 600 kilo, maar een mens van 78 kilo mag dragen. Dat is nog best weinig!
Karin schreef:Overigens moet een endurancepaard in de allerhoogste klassen op internationaal niveau oftewel 3- en 4-sterrenwedstrijden (120-160 km, o.a. op kampioenschappen) een minimum gewicht van 75 kg meenemen. Dat is het gewicht van de ruiter met zijn/haar kleding, het zadel, het sjabrak en de singel. Voor 1- en 2-sterrenwedstrijden (40-120 km) geldt een gewichtseis van 70 kg. Haal je dat van nature niet, dan moet je aanvullen met lood.
De FEI is volgens de '70 kg-regel' dan wel heel paardonvriendelijk bezig door die paarden met 'overgewicht' op hun rug al die kilometers te laten maken. En dan zijn het vaak ook nog 'van die ielige Arabiertjes'.
Kiara schreef:pubelia schreef:Ik weeg over de 100 en mijn paard is nog steeds niet door zn benen gezakt! dus ik ben nog niet te zwaar... 90, 70
Dat een paard niet door zijn benen zakt betekent natuurlijk niet dat er niet ergens anders onzichtbare slijtage of mankementen aan het ontwikkelen zijn.....