Manier van beleren

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 22:45

Ik ben van mening dat Paarden teveel en te snel gedwongen worden tot hard werken. Maar ook dat het geen zin heeft je paard een paar maanden terug te gooien nadat je het paard licht door gereden hebt. Natuurlijk ligt dit voor elk paard anders, als je merkt dat het dier er niet aan toe is vind ik het nodig om hem/haar een tijdje rust te gunnen. Maar ik vind gelijk omlaag rijden ook geen optie. Eerst lekker voorwaards rijden. en goede gangen erin rijden. Daar bedoel ik mee. paard op eigen benen leren lopen.

Ik heb de gevolgen gezien van slecht beleren. Mijn eigen paard is totaal kapot gemaakt. En het is bijna onherstelbaar. Ze is gewoon dramatisch te rijden. Ik ben momenteel bijna 3 jaar bezig om haar beetje rust te krijgen. Ik ben zelf vrij ongeduldig en heb ontzettend veel moeite haar te rijden. het gaat nu beter. Maar het is een lange weg.

Haar zoon wil ik als volgd gaan beleren; Ik wil een stuk van bak afzetten en in midden gaan staan. Met zadel en hoofdstel. agg.. het zal zo achterlijk klinken. Maar ik wil dat hij vrijwillig naar mij toekomt. en ik hem niet opsluit in zijn stal en de hele mikmak erop gooi. Ik weet dat hij toch wel zal komen. Verder wil ik de eerste tijd veel buitenritten maken(hij is 2 jaar en al redelijk verkeersmak) verder wil ik gewoon de simpele dingen in de bak. Niet gelijk aan de teugel. Hij moet mijn hand volgen. En dat opbouwen.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat jullie methodes zijn

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 06:56

Ben benieuwd. Nagelbijten / Gniffelen

Hopelijk ga je het zelf niet verprutsen...
Aangezien je geen ervaring hebt en ook nog ongeduldig bent.

Mijn mening is dat je zadelmak maken beter aan mensen met ervaring over kunt laten.

Wat betreft dat 'aan de teugel', de meeste paarden bieden dit zelf aan bij een stille hand al voorwaarts rijdende. En het is dan veel beter dit te gebruiken dan een paard met een weggedrukte rug te laten lopen. Lachen

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 08:20

Ik ga mijn paardje volgend jaar zelf zadelmak maken, wel met hulp, ik ga het helemaal op de voest manier doen, lekker ontspannen.

Als je al ongeduldig van aard ben.
Voor mij word het de eerst ekeer dat ik dit ga doen , maar wil het juist echt helemaal zelf doen, maar dan wel met iemand aan mij zij die me helemaal kan begeleiden.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:17

@ Marliesje; Dit is echt niet de 1e x dat ik een paard beleer. Ik heb er een aantal doorgereden en ze heus niet verpest. Mijn stiefvader. die al 20 jaar ervaring heeft met paarden gaat me namelijk helpen. Ik ga heus niet helemaal alleen een paard beleren. Zowiezo is alleen beleren niet een goed idee. Je moet altijd iemand achter de hand hebben.

Precies midgie. Zelf doen is echt leuk, ik spreek uit ervaring. Alleen je moet inderdaad wel begeleiding hebben. Ik heb mijn lesgeefster ook nog als ik iets niet weet Knipoog

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:36

Ik heb nu een veulentje,
Het duurt natuurlijk nog wel 3 jaar voordat ik er egt wat me kan gaan doen (inrijden)
dat ga ik ook zelf doen (voor de 1ste keer) wel met hulp natuurlijk.
maar dan kan ik zelf ook al een stuk meer.
maar wat je zegt van ik zou het iemand laten doen die het al vaker heeft gedaan, is misschien wel beter maar de mensen hebben het ook ooit moetenleren, en dat ik wil ik ook Knipoog

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 10:09

Jessbub schreef:
Ik heb nu een veulentje,
Het duurt natuurlijk nog wel 3 jaar voordat ik er egt wat me kan gaan doen (inrijden)
dat ga ik ook zelf doen (voor de 1ste keer) wel met hulp natuurlijk.
maar dan kan ik zelf ook al een stuk meer.
maar wat je zegt van ik zou het iemand laten doen die het al vaker heeft gedaan, is misschien wel beter maar de mensen hebben het ook ooit moetenleren, en dat ik wil ik ook Knipoog


precies, Ik ben bij het begin begonnen. eerst A-pony's beleerd voor mensen. Toen mijn eigen pony samen met mijn tweeling zus, en nu wil ik dus mijn eige 2 jarige beleren Lachen

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:41

TS , het klinkt meer alsof je mensen in je omgeving hebt die niet al te deftig kunnen rijden OF een niet ontvankelijk oog van jouw kant eerlijk gezegd, wanneer jij begint over jonge paarden aan de teugel 'rijden'. Een jong paard doet dat namelijk uit zichzelf, het enige wat je hoeft te doen is er gewoon met een stille nagevende hand opzitten, lekker voorwaarts rijden en veel belonen wanneer ze je hand opzoeken... (hetzelfde wat ook Marliesje al zegt)

Ik ben trouwens ontzettend voor een paard licht aanrijden en dan een half jaar terug de wei op. In het kopje is het allemaal verwerkt en ze kunnen lekker verder groeien en kracht opbouwen zonder dat je die kracht 'tegen je' gaat krijgen als het paard een keer schrikt tijdens het zadelmak maken, want ze kennen het werk nog. Lang leve het geweldige geheugen van een paard Haha!

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:43

Mocht je trouwens je jonge paard los in de bak zetten met zadel en hoofdstel, pak dan wel een heel heel oud setje want er zitten slimmerikken tussen die proberen het zadel af te rollen of zich om te gooien om er vanaf te komen Haha! (en mocht dat gebeuren, laat dan daarna zijn rug eerst behandelen)

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:54

Urielle schreef:
TS ,Ik ben trouwens ontzettend voor een paard licht aanrijden en dan een half jaar terug de wei op. In het kopje is het allemaal verwerkt en ze kunnen lekker verder groeien en kracht opbouwen zonder dat je die kracht 'tegen je' gaat krijgen als het paard een keer schrikt tijdens het zadelmak maken, want ze kennen het werk nog. Lang leve het geweldige geheugen van een paard Haha!


Wij hebben ook een paard op stal die in is gereden en toen in eens heel erg begon te groeien en last van z'n benen kreeg, die hebben we een tijd stil laten staan.
en nuis alles weer goed en je kunt er weer gewoon op rijden zonder dat die ergens last van heeft!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 10:57

Urielle ; Ik wil gewoon het graag zelf doen, Is dat moeilijk te begrijpen? Ik ken mijn paard beter dan wie dan ook. ik heb hem vanaf zijn geboorte. En er zijn in mijn omgeving genoeg goede ruiters. die 10 x beter rijden dan ik, Maar ik zie ook op bokt. en inderdaad wel eens in mijn omgeving dat er teveel van een jong paard gevraagd wordt.

En ik ga vandaag naar Divoza. Gaan ik en mijn moeder kijken of er nou een wat ouder zadeltje te koop is. Moeten we natuurlijk wel eerst laten passen dan. Maar ik gebruik niet mijn nieuwste kieffer zadel om er op te klimmen. Dat is nogal zonde Knipoog

waterval123
Berichten: 3010
Geregistreerd: 31-07-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:02

Ik snap Karoliefje_ heel gOed.
De moeder van mijn veulentje is vroeger verkeerd gereden en alles ging voro haar gewoon veel te snel.
tOen ik er mee begon kon ik er nog maar nauwlijks bij komen laat staan poetesen opzadelen of zelfs opstappen! (ik moest haar dus eigenlijk weer op niueuwe alles leren ook het rijden het was net een jong paard, maar ze is al 15 Knipoog )
ze was toen al drachtig dus moest ik wel rustig aan doen.
ik heb gewoon veel gedult gehad en veel vertrouwen moeten winnen.
ik ben ondertussen de enige daar op stal die met haar op kan schieten bij iedereen rnet ze bijna weg of soet ze heel lelijk (is wel al veel minder geworden sins ik er mee bezig ben)!
Maar ik kan onder tussen al een stuk meer met haar, rijden doet ze ook wel een stuk beter Haha!
Allen ze loopt nu heel slegt en weet nog niet wat het is.. Verdrietig

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:46

Karoliefje_ schreef:
Urielle ; Ik wil gewoon het graag zelf doen, Is dat moeilijk te begrijpen?


Nee hoor, ik ben zelf echt een jonge-paarden-ruiter, en imo is er niks gavers dan een jong paard wat eerst niks kon, goed aan het lopen te hebben. Ik begrijp heel goed dat je dat graag zelf doet, en zolang je enigszins kunt rijden en iemand bij je hebt die echt weet waar hij mee bezig is, kan dat in de meeste gevallen ook prima. Als je paardje ingereden is kun je zo ongelofelijk trots zijn op zo'n kereltje Haha!

Ik reageer alleen op jouw punt van 'jong paard aan de teugel' en 'jong paard zadelmak maken, de wei op zetten en na een tijdje weer oppakken'.
En geef er gratis een waarschuwing bij over het los zetten met zadel en hoofdstel, kan wel, maar let er heel erg mee op en ben je bewust van de risico's. 'Traditioneel zadelmak maken' is niet voor niks een traditie geworden. Mensen hebben een reden om te doen waarom ze doen wat ze doen Knipoog Voor de eerste keer op stal zadelen vind ik trouwens ook link.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:56

TS ik hoop wel dat je beseft dat geen enkel mens een paard met opzet verpest, het zou dus net zo goed jou kunnen overkomen....ookal heb je nog zo goede bedoelingen!
Suc6!

Anoniem

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:20

Ik vraag me ernstig af of er geen lampje bij je gaat branden als je je eigen post leest, en dan bedenkt dat je nu naar Divoza wilt gaan voor een zadel voor je TWEEJARIGE....

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:47

Dat was me niet eens opgevallen. Bloos

Hoezo vroeg beginnen.... Nagelbijten / Gniffelen

yostrasammerJarig

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:22

he karoliefje_
ik heb mijn eigen paard ook zelf beleerd samen met me vader en me zus, eerst voor de wagen en daarna onder het zadel.
ik heb ongeveer een half jaar alleen maar buiten om gereden en ons oudste paard ging ook mee daar had ze een voorbeeld aan in het verkeer.
het is echt niet verkeerd dat je eerst gewoon alleen buiten om gaat met je paard en hij krijgt hierdoor zijn evenwicht sneller en beter onder de knie omdat je hele tijd rechte stukken aan het rijden bent,in een rijbak vallen veel jonge paarden uit evenwicht zodra ze de hoeken door moeten.
Afbeelding

yostrasammerJarig

Berichten: 396
Geregistreerd: 12-07-06
Woonplaats: Heerhugowaard (Noord Holland)

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:29

het is een echte koele kikker en een echte groninger ze loopt zo over een viaduct heen,toen ze drie jaar was snapte ze niet hoe die auto`s onder haar door konden gaan ze is nu zeven jaar oud en een trotse moeder van een jaarling hengst en deze heeft het gedrag en karakter idem dito als moeder zie foto
Afbeelding

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:46

Sonja schreef:
Ik vraag me ernstig af of er geen lampje bij je gaat branden als je je eigen post leest, en dan bedenkt dat je nu naar Divoza wilt gaan voor een zadel voor je TWEEJARIGE....


Kijken of zij 2e hands zadels hebben? We gingen toch. Kijken mag Knipoog Ik laat er pas een aanmeten als die 4 jaar is. En we hebben nog 3 zadels liggen. van zijn moeder. en nog paard, hij krijgt zelde schofthoogte en lijkt op zijn moeder. Dus zal kans redelijk groot zijn dat het past.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 18:03

Majoor; Ziet er goed uit zeg!

Ik wil mijn paard gewoon eerst lekker laten wennen aan mij. hij wordt in mei 3, en in maart/april gaat voor eerst zadeltje op. aan de longeerlijn. Hij staat nu lekker op wei te genieten van zijn rust. De eerste tijd ga ik ook veel buitenritten maken. Een ruiter die bijna grand prix heeft gereden doet dat ook altijd eerste jaar met haar paarden. haar man rijdt ze van 3 tot 4 jaar buiten. en zij vanaf 4 jaar. zij zegt ; ik vraag anders teveel van ze.

Anoniem

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:22

Karoliefje_ schreef:
En ik ga vandaag naar Divoza. Gaan ik en mijn moeder kijken of er nou een wat ouder zadeltje te koop is. Moeten we natuurlijk wel eerst laten passen dan. Maar ik gebruik niet mijn nieuwste kieffer zadel om er op te klimmen. Dat is nogal zonde Knipoog


Je gaat er volgend jaar pas mee onder het zadel werken, maar je gaat vandaag alvast kijken voor een tweedehandsje dat ook even gepast moet worden op een paard dat dus nog een jaar moet groeien Verward
In Brabant zeggen ze dan "En gij geleuf ta?"

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:38

En ook nog uit de mond van iemand die beweert dan anderen hun paarden te snel aan het werk zetten....

Nadir

Berichten: 12751
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:45

Karoliefje_ schreef:
Maar ik vind gelijk omlaag rijden ook geen optie. Eerst lekker voorwaards rijden. en goede gangen erin rijden. Daar bedoel ik mee. paard op eigen benen leren lopen.

Het ene paard is wat sneller van begrip dan het andere paard. Je hebt ze er bij zitten die dit vanzelf al doen en die hier meer van leren dan van domweg rondjes draven in de bak. Het zijn werklustige dieren die je aan het werk moet zetten, anders nemen ze een loopje met je.

Het klinkt er niet echt naar dat je er verstand van hebt. Buiten rijden terwijl er nog een rem of stuur op zit lijkt me ook niet heel verstandig. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en met een 3 jarige is het risico nou eenmaal een stuk groter.

Als je het dan zo nodig zelf wil doen, vraag dan in ieder geval begeleiding. In de bak welteverstaan. Haha!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 23:52

Nadir schreef:
Karoliefje_ schreef:
Maar ik vind gelijk omlaag rijden ook geen optie. Eerst lekker voorwaards rijden. en goede gangen erin rijden. Daar bedoel ik mee. paard op eigen benen leren lopen.

Het ene paard is wat sneller van begrip dan het andere paard. Je hebt ze er bij zitten die dit vanzelf al doen en die hier meer van leren dan van domweg rondjes draven in de bak. Het zijn werklustige dieren die je aan het werk moet zetten, anders nemen ze een loopje met je.

Het klinkt er niet echt naar dat je er verstand van hebt. Buiten rijden terwijl er nog een rem of stuur op zit lijkt me ook niet heel verstandig. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en met een 3 jarige is het risico nou eenmaal een stuk groter.

Als je het dan zo nodig zelf wil doen, vraag dan in ieder geval begeleiding. In de bak welteverstaan. Haha!


Natuurlijk, dat beschrijf ik toch ook. Eerst leren sturen. En ik ga heus niet alleen de weg uit. en ik heb begeleiding

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:55

Ik neem zelf gewoon aan wat paarden geven en als ze teveel willen geven rem ik ze soms een beetje af.
Mijn haf zocht zelf mijn hand op, dan ga ik dat natuurlijk niet tegen werken, voordeel was dat zij erg voorwaarts was en is dus van daaruit was het al fijn werken (al heb ik weleens anders geroepen)
Toen ze kon stappen en draven met stuur en rem heb ik haarweer lekker het land opgegooit en na een maand weer opgepakt.

Het hoofdstel en zadel waren ook niet eng, dus heb ik ook geen sessies voor hoeven te houden, bij de tinker trouwens wel, die was echt bang voor alles op zijn rug dus die heb ik laten snuffelen en doen en heel erg langzaam laten wennen.

Verder is het per paard zo verschillend dat ik geen vast advies heb, behalve dan geduld en duidelijkheid.

IK heb ook bij alle paarden hulp op de grond gehad, kan gewoon niet zonder en ben met allemaal zo snel mogelijk gaan lessen zodat meerdere mensen mij op mijn fouten en verbeterpunten wezen.
Tot nu toe nooit problemen mee gehad dus blijf maar gewoon op mijn gevoel af gaan.

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Manier van beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 00:00

Te vroeg beleren is ook verpesten. Ik ben zelf voor het later beleren (dus pas op 3,5 of 4 jarige leeftijd), dit wil ik ook met mijn eigen pony gaan doen. Jij zegt dat er teveel en te snel gedwongen wordt maar met 2 jaar een zadel op vind ik ook veelste snel.