Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dewi

Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 16:16

Het is komkommertijd dus tijd over voor een nieuwe discussie / stelling:

Veel problemen die genoemd worden bij rijtechnisch-praktijkproblemen, zouden kunnen voortkomen uit medische problemen. Van het paard wel te verstaan Knipoog

en natuurlijk ook andersom (medische problemen door rijtechnische onkunde) dat staat niet ter discussie.

Urielle

Re: Rijtechnisch probleem = (vaak) medisch probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:47

Mee eens, hoewel ik ook eens ben met de kip-of-het-ei-theorie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:34

Nee,er zijn een hoop "slechte" ruiters,die ruggen verpesten en etc.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:47

Citaat:
Veel problemen die genoemd worden bij rijtechnisch-praktijkproblemen, [b]zouden kunnen voortkomen uit medische problemen. Van het paard wel te verstaan.[/b]

Problemen komen van:
1/. het paard
2/. de ruiter
3/. externe invloeden
4/. een combinatie

Laten we hopen dat de meeste paarden redelijk gezond zijn of beter. Er kunnen ook ongelukjes gebeuren. Daar kunnen dus problemen door ontstaan. Als het merendeel van de consulten zou ontstaan door problemen in de paardenstapel, dan hebben we een groot probleem.

De meeste problemen die ontstaan worden veroorzaakt door verkeerd rijden.
Een zorgverlener (bv. dierenarts) zal dat niet snel tegen de eigenaar van een paard zeggen, die beperkt zich tot de problemen die zich bij het paard manifesteren en probeert dat op te lossen.
Het is zeer "tricky" om problemen aan de ruiter toe te dichten. Dan hopt de klant naar een andere zorgverlener (bv dierenarts). Aan de kwaliteit van ons rijden kunnen we iets doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:01

Ik denk ook aan bijv. niet passende zadels, een paard dat vast heeft gelegen op stal, spierpijn heeft en door zijn ruiter door wordt gereden omdat hij het niet voelt, dat soort dingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:02

Ja dat hoort er ook nog bij

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 07:30

Ja, dat is allemaal waar, maar dat is niet wat ik zeg. Dat slaat eigenlijk meer op de 2e stelling.

De eerste stelling houdt in, dat mensen met een paard dat een rijtechnisch probleem lijkt te hebben, vaak ook de oplossing in het rijtechnische zoeken, hoewel er een medische oorzaak kan zijn...

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 07:50

Goofy44 schreef:
Laten we hopen dat de meeste paarden redelijk gezond zijn of beter (....)
Het is zeer "tricky" om problemen aan de ruiter toe te dichten. Dan hopt de klant naar een andere zorgverlener (bv dierenarts). Aan de kwaliteit van ons rijden kunnen we iets doen.

Ik ben van mening dat heeeel veel paarden niet 'redelijk gezond' zijn, helaas.
Als ik op een doorsnee wedstrijd ga kijken, ongeacht de klasse, rijdt zeker de helft met een rugprobleem rond.

Ik sta dan toch altijd met jeukende handen langs de kant, vooral als zo'n paard nog wordt afgestraft ook, omdat hij niet wil doen wat de ruiter wil. Voor de meesten zal het een rijtechnisch probleem lijken op dat moment. Ik denk dan zelf echter, laten we het beest eens nakijken.
Natuurlijk is het tricky om te zeggen dat het door de ruiter komt. Dat is ook niet altijd zo. Zoals je zei zijn er meerdere mogelijke oorzaken. Daar gaat het in deze discussie niet om, vandaar dat ik het er nog even onder zette als 2e stelling.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:14

Veel ervan is ook psychisch. Want is het niet makkelijker om te zeggen "hij heeft last van zijn rug" dan "ik kan er niet mee rijden of ben niet goed genoeg of whatever". Jezelf de schuld geven is vaak te confronterend.

Paardentandartsen zijn zo rijk geworden. Maak de ruiter wijs dat er heeeeeeeeeeel veel verschil is na een tandartsbezoek en ze geloven hem en "voelen" het ook.

Terwijl ik het heb laten testen. 25 paarden laten behandelen door een "fysio" (en dus niets laten doen), vervolgens gezegd dat de paarden 2 dagen moesten stappen en dat ze zich dan goed zouden voelen, en ja hoor. De hele stal sprak lof en zei dat hij fantastisch werk had gedaan.

Uiteindelijk heb ik ze allemaal hun geld teruggegeven en gemeld dat ik ze psychische gewaarwording van hun eigen tekortkoming had voorgespiegeld....

Een ware les.

En uitzonderingen daargelaten natuurlijk, werkt het meer op de psyche van de ruiter dan op het 500 kilo zware lijf van het paard.

Hetzelfde heb ik eens getest met kruiden geven voor de nieren... en poedertjes. Want veel mensen stoppen alles maar in dat lijf op zoek naar succes zonder er zelf debet aan te zijn.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:40

Mireille1970 schreef:
Terwijl ik het heb laten testen. 25 paarden laten behandelen door een "fysio" (en dus niets laten doen), vervolgens gezegd dat de paarden 2 dagen moesten stappen en dat ze zich dan goed zouden voelen, en ja hoor. De hele stal sprak lof en zei dat hij fantastisch werk had gedaan.
Haha! Misschien wel logisch, mensen gaan direct erna anders rijden, voorzichtiger, gevoeliger. Dan merk je dingen op, die verklaar je dan door te zeggen dat het door de behandeling komt.

Met jouw stelling, daar ben ik het niet helemaal mee eens Dewi. Ik denk dat er heel veel factoren kunnen zijn waardoor men tegen een rijtechnisch probleem kan aanlopen. Dressuur is feitelijk fysio. Moet goede instructie daarom feitelijk niet al een gedeeltelijke fysio zijn? En ook vrij snel bepalen waar een bepaald probleem vandaan komt adv dat rijtje van Goofy? Ik vind van wel.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:44

Mireille1970 schreef:
Veel ervan is ook psychisch. Want is het niet makkelijker om te zeggen "hij heeft last van zijn rug" dan "ik kan er niet mee rijden. (....)

Tja, dat kan natuurlijk ook, maar dat kom ik niet vaak tegen. Dan hebben we het over bange of gemakzuchtige mensen. Die mensen gaan dus voorzichtig rijden of helemaal niet rijden, rennen direct naar een dierenarts of iemand met een wichelroede en kruiden, maar gaan in ieder geval niet op wedstrijd. Dat is niet de categorie mensen waar ik op doelde.
Ik heb het over de mensen die iets van hun paard verlangen wat ie misschien helemaal niet kan, lichamelijk gezien, omdat hij geblesseerd is zonder dat de ruiter dat doorheeft.

Mireille1970 schreef:

Grappig, maar 2 dagen stappen kan al een hoop doen voor een paard met een lichte blessure !

Mireille1970 schreef:
(...) kruiden geven voor de nieren... en poedertjes. Want veel mensen stoppen alles maar in dat lijf op zoek naar succes zonder er zelf debet aan te zijn

Hoewel off-topic: Mee eens. Hoeveel paarden er zogenaamd nierklachten hebben hou je niet voor mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Dewi op 28-07-06 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:50

SuperPepeijn schreef:
(...) Dressuur is feitelijk fysio. Moet goede instructie daarom feitelijk niet al een gedeeltelijke fysio zijn? En ook vrij snel bepalen waar een bepaald probleem vandaan komt adv dat rijtje van Goofy? Ik vind van wel.

Mits goed uitgevoerd kan dressuur een preventieve vorm van fysiotherapie zijn. Dressuur=fysio is te kort door de bocht. Fysiotherapie is meer dan aleen training (zie website), en niet gericht op de technische aspecten. Het rijtje van Goofy is prachtig. Maar welke ruiter denkt daaraan op het moment dat het maar niet lukt om bijvoorbeeld in de goede galop aan te springen (of een mooie wissel rijden)?

Ik moet trouwens nog wel even bij vermelden dat het dan niet gaat om een kleine oefening die eventjes niet zo goed gaat, of als het paard z'n dag niet heeft, maar meer als het altijd goed ging en plotseling niet meer. Of wanneer er systematisch dingen niet goed gaan in het basiswerk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:38

Er zijn echt veel ruiters,waarbij dingen systematisch niet goed gaan in de training. Als je dan zo'n paard 2 dgn rust geeft dan gaat hij zich ook beter voelen,geestelijk en lichamelijk.Om vervolgens na een paar dagen weer hetzelfde te zijn. Paarden worden volgens mij ook steeds slapper als ze bijna alleen maar op stal staan. Nou daarna een ruiter erbij die niet goed loswerkt,en eerder in de weg zit.En je hebt een vicieuze negatieve circel.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:40

Ik geloof niet in één oorzaak. Voor Rijtechnische problemen zijn verschillende oorzaken en die oorzaken 'overlappen' elkaar vaak.
Stel je hebt een paard die van zichzelf een wat zwakker rug heeft (b.v. omdat zijn rug erg lang is). Als dat paard heel ontspannen is en de ruiter kan hem goed rijden dan hoeft er geen probleem te ontstaan.
maar als het paard snel gespannen is/ zijn rugwegdrukt wat de ruiter niet kan oplossen dan wordt zijn rug steeds slechter, paard is nog meer gespannen, rug wordt weer slechter,enz,enz. Dit probleem kan niet opgelost worden door hem naar de fysio te brengen, het moet rijtechnisch ook opgelost worden.
Er zijn genoeg mensen die het medische niet zien en alleen maar het rijtechnische gaan verbeteren. Er zijn echter ook genoeg mensen die het rijtechnische niet zien.
Daarnaast vind ik ook dat er veel mensen zijn die hun paard teveel 'vermenselijken' bij elk wissewassje wordt er aan het paard gerommeld, dierenarts, Fysiotherapeut, Kraken, homeopaat,zalfjes, poedertjes. Terwijl ik vaak het gevoel heb dat het paard prima weet wat hij allemaal kan uithalen om zn eigenaar in de zeik te nemen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:42

Wel mee eens, Maar sommige ruiters weten het ook te presteren dat ze paarden rijtechnisch fout rijden en zorgen voor medische problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:43

Dat is in mijn ogen nog wat het vaakste voorkomt,en wat Lest zegt is ook waar.Het is vaak een combinatie van factoren.

emilysissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:14

Dewi ik ben het helemaal met je eens, rijtechnische problemen zijn nog al eens de oorzaak van medische problemen MAAR natuurlijk is het andersom ook mogelijk: dat rijtechnische problemen ontstaan doordat er een medische oorzaak is.
En inderdaad: helaas wordt dit nog door te weing mensen gezien OF gevoeld.
Gelukkig gaan steeds meer mensen weet van spieren en gewrichten bij hun paarden krijgen, maar de meerderheid hoef je er niets over te vragen.
Hoe vaak zie je wel niet dat een eigenaar zijn/haar paard bestempeld als een paard met een rotkarakter. Dan hopen wij als fysio maar dat ze ooit een helder idee krijgen om naar de DA of fysio te gaan!!!
En SuperPepeijn: ikzelf vind dat meer mensen les zouden moeten nemen van een dierenfysiotherapeut(e), want wij kijken met hele andere ogen naar paard EN ruiter.

Maar goed, het is niet voor niets dat ik dit onderwerp aanklikte, want ik heb er namelijk een heel stuk over geschreven op mijn site.

www.nanda-dierfysiotherapie.nl

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:00

Citaat:
maar meer als het altijd goed ging en plotseling niet meer. Of wanneer er systematisch dingen niet goed gaan in het basiswerk.
Bij zoiets zou bij mij gelijk een bel gaan rinkelen en dan ben ik maar een simpel ruitertje hoor Knipoog

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 08:17

SuperPepeijn schreef:
Bij zoiets zou bij mij gelijk een bel gaan rinkelen en dan ben ik maar een simpel ruitertje hoor Knipoog

Bij jou wel, maar je bent 1 van de weinigen! Zoals emilysissi ook zegt: helaas wordt het nog weinig gezien/gevoeld.

Het is niet zo dat ik ieder rijtechnisch probleem als een medisch probleem zie, of dat er dan alleen een medische oplossing voor is. Natuurlijk moet er ook aan het rijtechnische gewerkt worden wanneer het medische probleem verholpen is. En daarnaast ook aan de andere factoren zoals zadel, beslag, bodem enz wanneer dit nodig is. Dat is namelijk wat een fysiotherapeut doet. Wat ik probeer te bereiken met dit topic, is dat meer mensen gaan nadenken over de verschillende mogelijkheden mbt de problemen die zij tegenkomen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:26

Lest schreef:
Ik geloof niet in één oorzaak.

Mee eens, ik vind dat je vaak ziet dat het een samenloop van omstandigheden is, een combinatie van meerdere factoren. Ik kan me dan ook het meest vinden in punt 4 van Goofy's lijstje.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 12:22

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:30

Kom ik me hier ook even melden, zie dat er ook een topic van mij aangehaald wordt Knipoog

Ik ben het geheel met je eens Dewi, alleen geloof ik ook dat het over het algemeen minstens net zo vaak andersom is. Medische problemen die een rijtechnische oorzaak kúnnen hebben, hebben die ook vaak. Ik zie het meer zo dat er voor elk probleem meer of minder zaadjes in de grond zitten, of het daadwerkelijk uitgroeit tot een probleem hangt van het 'management' (om het maar even met een duur woord te zeggen Clown ) af. Op wat voor manier wordt het paard getraind (onder de man, aan de longe), hoe vaak, welke intensiteit, hoeveel 'vrije' beweging heeft het paard, wat voor voeding, komt de smid er regelmatig bij, de tandarts, etc. etc. Met een perfect management zou je sommige, maar zeker niet alle, problemen die zouden kunnen onstaan in de kiem kunnen smoren.

Wat betreft mijn topic over Tess begrijp ik zeer goed jouw 'bezorgdheid' over het misschien aanwezig zijn van fysieke problemen. Ik ken Tess echter al 3 jaar en daarmee dus de helft van haar achtergrond (de eerste 3 jaar dat ze in de wei stond heb ik gemist Clown ). Moeder had hetzelfde karakter, maar met wat minder scherpe kantjes. Tess is (ergens anders) nu niet bepaald heel correct ingereden, heeft dus een gebrek in de basis, is daarna anderhalf jaar 'op het gemakje' gereden (dus niet in de zin zoals hierboven eerder wordt gezegd 'dressuur is fysio') en daarin als het ware een beetje vastgeroest. Sinds Barbara haar rijdt is ze hard vooruit gegaan, maar de omschakeling van 'lekker rondje hobbelen' tot 'wat serieuzer aan de dressuurmatige bak' was ze het niet zo mee eens. Ik ontken zéker niet dat ze, helemaal in het begin, regelmatig een spierpijntje hier of daar heeft gehad, maar het eerste paard dat nooit spierpijn heeft gehad bij een omschakeling van arbeid moet ik nog tegenkomen.

Ik heb veel verschillende paarden gereden, makkelijke en lastigere, waarvan ook paarden waarbij het inderdaad een medische achtergrond bleek te hebben, maar dit is echt een geval apart. Dat is ook waarom ik over Tess durf te zeggen dat dit gedrag geen medische oorzaak heeft, maar dat de omschakeling naar 'dressuur is fysio' ipv 'dressuur is rondjes hobbelen' (waarbij je dus beduidend minder hoeft te werken) door een fout in de basis, versterkt door een zéér eigenzinnig karakter, nu niet bepaald vlekkeloos verloopt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:34

Ik ben het zeker met de stelling eens. Alle paarden in mijn omgeving die tot nu toe een gedragsprobleem hadden tijdens het rijden, zijn nu uit de running omdat ze er toch eindelijk achter zijn gekomen dat hij gewoon ergens pijn heeft. Paarden die staken tijdens het werk, paarden die niet rond willen lopen etc etc.. In mijn ogen heeft alles een reden. Een paard denkt heus niet op het ene moment: goh, laat ik eens gaan steigeren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:53

Nee, daar ben ik het dan weer niet mee eens. Een paard kan ook door zijn ruiter heel goed conditioneerd worden tot hij een 'probleempaard' is.
En ook heel veel pijntjes komen van de manier van werken af en zijn dus (onbewust natuurlijk) de schuld van de ruiter. Denk maar aan het grote deel van de ruiters dat scheef zit, wat dat al met een rug doet.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:21

Tulandro schreef:
Ik ben het zeker met de stelling eens. Alle paarden in mijn omgeving die tot nu toe een gedragsprobleem hadden tijdens het rijden, zijn nu uit de running omdat ze er toch eindelijk achter zijn gekomen dat hij gewoon ergens pijn heeft. Paarden die staken tijdens het werk, paarden die niet rond willen lopen etc etc.. In mijn ogen heeft alles een reden. Een paard denkt heus niet op het ene moment: goh, laat ik eens gaan steigeren.

Hierbij vraag ik me toch echt af....hoe komen ze aan die pijntjes?
Zijn die niet heel toevallig gekomen door een slechte manier van rijden? (of hebben ze die zomaar in de wei opgelopen?) Sigaar