Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
vage opmerking hierboven mij dus??polly2 schreef:Piaffe is de opperste vorm van verzameling...de stap daarvoor is passage...dus uiteraard stap voor stap: arbeidsdraf, verzamelde draf, nog meer verzamelen, passage en uiteindelijk piaffe... Lijkt me logisch.
ART_UMA schreef:polly2 schreef:Piaffe is de opperste vorm van verzameling...de stap daarvoor is passage...dus uiteraard stap voor stap: arbeidsdraf, verzamelde draf, nog meer verzamelen, passage en uiteindelijk piaffe... Lijkt me logisch.
Behalve dan dat paarden sommige zaken op verschillende manieren leren. Laat ik beginnen met dat het alleen maar boekenwijsheid is. Ik meen me te herinneren dat Klimke een paard passage leerde vanuit de middendraf en piaffe uit een soort school stap / aandribbelen. Philip Karl doet piaffe leren uit overgangen achterwaarts en aandraven en weer terug.
Passage heeft een duidelijk ander zweefmoment en houding als piaffe, daarom is de overgang daartussen ook zo moeilijk.
Het lijkt me dus niet echt uitmaken in welke volgorde je het een of het ander aanleert, maar passage zeker niet via overgangen uit piaffe, hier zie je ook op het hoogste nivo (GP) nog taktfouten en slechte overgangen.
talented schreef:Ik zou eerst een gebroken lijn leren, daarna een grote volte en wanneer dat bevestigd is zou ik gaan werken aan de piaffe cq. passage!!!!
Maericken schreef:talented schreef:Ik zou eerst een gebroken lijn leren, daarna een grote volte en wanneer dat bevestigd is zou ik gaan werken aan de piaffe cq. passage!!!!
Pff jij maakt echt altijd opmerkingen alsof je de enige bent die kan paardrijden hier...
Jippie schreef:Ieder paard kun je wel een circus piaffe aanleren. Vooral de barokke ruiters zijn daar heel bedreven in.
Passageren is niet ieder paard gegeven, [tenzij je een iets verheven draf als passage aan gaat merken].
peninna schreef:Met dit paard ben ik begonnen met de passage, omdat ze dat makkelijker oppakte.
Nanoutje schreef:ik zou eerst passage aanleren. het zijn beiden natuurlijke bewegingen, maar voor de meeste paarden is piaff moeilijker.
peninna schreef:Nanoutje schreef:ik zou eerst passage aanleren. het zijn beiden natuurlijke bewegingen, maar voor de meeste paarden is piaff moeilijker.
Waar baseer je deze uitspraak op? Heb je daar ervaring mee, of denk je dat gewoon. Als je uit ervaring spreekt zou ik het op prijs stellen als je die uitspraak zou onderbouwen, dan kan men (ik) er wat van leren.