Armhouding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Armhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 17:44

Hallo,

Ik weet eigenlijk niet zo goed of het hier hoort te staan. Maar dat merk ik vanzelf wel.

Bij ruiters zie ik vaak verschillende armhoudingen tijdens het rijden. Zo zie ik bij de ene dat er een hoek van 90 graden is (bovenarm naast je liggen en je onderarm gebogen naar voren), Bij de ander zie ik dat de bovenarm niet naast het lichaam zit, maar licht naar voren hierbij is de onderarm in een hoek van ong. 45 graden, dus meer wijzend naar voor-beneden, en een ander heeft ze zoals de laatste maar de onderarm iets hoger of lager.

Ik hoop dat ik het niet verwarrend opschrijf.
Wat is nu eigenlijk de juiste armhouding?

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Armhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 17:49

Je bovenarm loopt recht naar beneden langs je lijf, je onderarmen+ teugels moeten 1 rechte lijn naar het bit volgen.

Zo heb ik t geleerd. Maar er zijn vast wel voorbeelden van goede ruiters waar je af kunt kijken

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Armhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:27

Bedankt voor je reactie.
Ik heb wat plaatjes opgezocht en heb er nu een beeld van.

Vanessa24
Berichten: 2202
Geregistreerd: 10-05-06

Re: Armhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:11

Ik heb mijn bovenarmen licht naar voren en niet naast mijn lichaam.
Op deze manier heb ik mijn teugels op de juiste lengte als het paard zijn hoofd omhoog gooit. Ik heb mijn armen ook langs mijn lichaam gehad, maar bij het omhoog gooien van het hoofd, had ik dan te lange teugels waardoor ik geen contact meer had.

Duhelo

Berichten: 28564
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Armhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:00

ik heb mijn armen automatisch iets meer naar voor. dan zijn je handen en armen niet zo krampachtig, en kun je makkelijker de mond volgen, vind ik...

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re: Armhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:50

Je bovenarmen moeten ontspannen langs je lichaam naar beneden hangen. Je onderarm moet de lijn van de teugels volgen.

Bonechi_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 05-02-05

Re: Armhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 19:54

dutske schreef:
ik heb mijn armen automatisch iets meer naar voor. dan zijn je handen en armen niet zo krampachtig, en kun je makkelijker de mond volgen, vind ik...


Als het goed is heb je geen krampachtige houding. Je bovenarm hangt af... je polsen buig je netjes iets naar buiten, handen rechtop, kun je prima de mond volgen.

Bovendien helpt deze houding meteen om ook rechtop te blijven zitten. Je ziet veel dat mensen met 'gestrekte' armen iets voorover kukelen.

Door je armen naast je te houden heb je ook eerder in de gaten of je druk/lengte verschil hebt op je teugels en zal je juist minder snel je hand vast zetten volgens mij....

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: Armhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:16

Bovenarm moet los, loodrecht omlaag hangen.
Onderarm moet - zowel van opzij, als van boven gezien - in lijn met de teugel lopen: Er moet dus vanuit beide perspectieven een rechte lijn (zonder knik) te zien zijn, die loopt van elleboog tot bit.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Armhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 00:32

Bedankt weer voor de reacties.
Ik heb gemerkt dat als ik mijn bovenarm ietsje naar voren heb, ik automatisch wat krampachtiger ben met mijn armen/schouders. (vanwege een blessure en nu operatie is dit voor mij een moeilijke houding). En toch heb ik deze houding wel af en toe, maar betrap mezelf er wel op. Omdat het zo'n zeer gaat doen op een gegeven moment.
Heb ik mijn bovenarmen langs mijn lichaam dan voelt het voor mij heel ontspannen en erg fijn Lachen