Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 15:16

Ja dat was nou mijn vraag, wat vinden jullie van het Skala der Ausbildung? Heb je het boek gelezen of rijd je zo?
Heb je er positieve of negatieve ervaringen mee?

Ik heb het boek zelf nog niet gelezen maar wil het wel graag. Is het boek trouwens in de bibliotheek te krijgen of moet je hem dan kopen?

Mijnviera
Berichten: 206
Geregistreerd: 20-06-06
Woonplaats: Zaandam

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 01:01

ik ga dit in de gaten houden,
ik zou er ook wel graag meer over te weten komen

Elisa2

Berichten: 37375
Geregistreerd: 31-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:31

Ik rijd zo,heb veel gelezen over de klassieke rijkunst,maar het belangrijkste is dat ik les heb op deze manier.En ja wat vind je ervan: Nou noodzakelijk om een paard goed te rijden/op te leiden.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 14:22

Oke, dankje.
Ik vind het zelf ook interessant. Inderdaad een hele goede manier om je paard te rijden of op te leiden.

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:31

Takt, losgelassenheit, Anlehnung, Schwung, Geraderichtung, Versammlung.

Tja eigenlijk de algemeen geaccepteerde weg om te gaan om je paard goed te gymnastiseren en op te leiden. Er zijn meerdere goede boeken over dit onderwerp, ook boeken die oplossingen geven voor bepaalde specifieke problemen. Belangrijk is altijd een goede coach weten te vinden:)

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:26

Mee eens en inderdaad een goede coach hebben! Heb je het ene onderdeel van het Skala bereikt, dan maakt het de weg om het volgende onderdeel te bereiken een stuk makkelijker. Het boek, of elk ander boek dat uitgaat van het Skala geeft, vind ik, je een goed inzicht in de diverse begrippen in de eerste plaats en ik herken en begrijp door het lezen van dergelijke boeken sommige uitdrukkingen die mijn instructeur gebruikt ook beter. Veel dingen vallen ineens beter op hun plaats.

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:31

Ik zie het Skala der Ausbildung ook als leidraad in de training en ontwikkeling van mijn paard. Ik heb ook een coach die zelf ook klassiek opgeleid is en meerder keren per jaar gaat trainen bij Hinrichs en ook meerdere keren per jaar bij Kottas langs gaat.

Ik zie echter de losgelassenheit als eerste stap van het Skala. Is je paard niet losgelassig door zijn hele lijf, dan kan hij ook niet taktmatisch (of hoe je het ook wilt noemen) lopen, krijg je geen fijne aanleuning, kun je niet fijn oprichten, kun je je paard niet rechtrichten, enz.
Ik heb nu ook een paar keer fijn genoemd, omdat het gevoel ook vooral fijn moet zijn.

Ik heb hier alleen geen boeken over gelezen, maar tijdens de lessen wordt wel altijd het waarom vertelt en door het te voelen, te zien, enz. begrijp ik het wel.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:17

Je hebt toch nog wat lessen te gaan als je denkt dat je losgelassenheit kan ervaren als je paard nog niet goed aan de teugel loopt...

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:23

horseyfries schreef:
Je hebt toch nog wat lessen te gaan als je denkt dat je losgelassenheit kan ervaren als je paard nog niet goed aan de teugel loopt...


Heb je het nu tegen mij? Want dacht toch echt dat ik had geschreven dat je geen fijne aanleuning (of geen fijn paard aan de teugel) kan hebben/krijgen wanneer je paard niet losgelassig is.

[naam verwijderd] schreef:
Is je paard niet losgelassig door zijn hele lijf ... krijg je geen fijne aanleuning ...


Of lees ik mijn eigen woorden verkeerd?

Heb hier alleen maar neergezet hoe ik het zie. Ben geen Hogeschoolruiter. Ik heb een 21 jarige ruin die onder andere door mijzelf verreden is en ben maanden bezig geweest om hem ,onder begeleiding, te corrigeren. Werk nu nog steeds constant aan de lossigheid om die ook constanter te vekrijgen en te behouden, maar ik kan wel voor mijzelf zeggen dat ik complete losgelassenheit heb mogen ervaren. Ook omdat ik vergelijkingsmateriaal heb gehad (hoe hij eerst liep, hoe hij nu loopt, andere paarden die niet op dezelfde manier worden bereden en paarden die van jongs af aan op deze manier zijn beleerd).

Maar voor mij persoonlijk is de losgelassenheit gewoon het belangrijkste gezien mijn paard zijn verleden en die van mijzelf.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:26

Ja, ik heb het tegen jou, want je draait het om: jij denkt dat je eerst losgelassenheit moet hebben om een fijne aanleuning te krijgen terwijl het onmogelijk is dat een paard losgelassenheit heeft als de aanleuning nog niet in orde is.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:36

Het boek is zware kost, maar ik ben helemaal in de ban van Haha!
Er staan heel veel dingen in die je eigenlijk al wist, maar nu lees je ze weer en dan denk je "Oh ja, das waar... dan doe ik het toch net verkeerd..."
Ik mis een beetje de "impuls" in het rijtje, maar als je logisch nadenkt moet dat als punt 0 overal voor staan. Je bereikt helemaal niets zonder drang naar voren, geen takt, geen ontspanning, geen aanleuning, geen Schwung, geen mogelijkheid tot recht richten en zéker geen verzameling

Als je paard niet los door zijn lijf is krijg je geen fijne aanleuning, maar als je geen fijne aanleuning hebt wordt hij ook nooit los door zijn lijf.
Lossigheid moet een paard van nature hebben. Natuurlijk kun je rijkunstig het een en ander oplossen cq verbloemen, maar lossigheid is meer aanleg en aanleuning is meer rijkunst.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:40

Lossigheid is iets heel anders dan losgelassenheit!

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:51

Ik was net klaar met mijn reactie, maar mijn pc deed raar en mijn reactie was weg, dus ik hoop dat ik nu weer letterlijk boven kan halen wat ik net getypt had.

Maar ik zorg er inderdaad wel voor tijdens het rijden dat mijn paard eerst nageeft en los laat in zijn kaak, nek, hals, rug. Ik bedoelde dan te zeggen dat hij vervolgens losgelassig moet blijven wil je een fijne aanleuning krijgen/hebben. Anders is dat onmogelijk.

Maar zo zitten we dan toch op een lijn?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:01

Ja hoor, als je erover nadenk besef je pas dat je inderdaad al bezig bent met de stappen ervoor om losgelassenheit te verkrijgen en dat als je dat dan hebt, alles nog weer beter wordt. Maar de volgorde van het skala blijft daardoor wel dezelfde!

Anoniem

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:07

Ok, ja dan zijn voor mij de losgelassenheit en anlehnung de belangrijkste stappen. Heb ik dit niet voor elkaar dan kom ik echt niet door de andere fases heen tot het totaalbeeld. Neem de takt, als als hij niet losgelassig is dan heeft hij bijvoorbeeld echt geen regelmatige stap. En krijg ik hem niet lekker voorwaarts in een regelmatig ritme.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:39

horseyfries schreef:
Lossigheid is iets heel anders dan losgelassenheit!


Ooit wel eens zo'n modelletje "ik heb een stok doorgeslikt" met strak ruggetje en dito voorpootjes losgelassen zien lopen?
Het een is een (logisch) gevolg van het ander.
Als er ergens een blokkade zit kan een paard nooit compleet ontvankelijk zijn voor al je hulpen.

Zonder takt en ontspanning krijg je idd nooit een fijne aanleuning Ja

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:56

Takt is het eerste waar je met je paard aan moet werken. Pas als je takt hebt in de beweging, kun je gaan werken aan alle andere onderdelen. Waarom zie je vaak in het M problemen met de takt optreden in de verzamdelde gangen? Precies, het paard heeft nooit geleerd om vanuit de basis in takt te lopen.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:17

Missouri schreef:
horseyfries schreef:
Lossigheid is iets heel anders dan losgelassenheit!


Ooit wel eens zo'n modelletje "ik heb een stok doorgeslikt" met strak ruggetje en dito voorpootjes losgelassen zien lopen?
Het een is een (logisch) gevolg van het ander.
Als er ergens een blokkade zit kan een paard nooit compleet ontvankelijk zijn voor al je hulpen.

Zonder takt en ontspanning krijg je idd nooit een fijne aanleuning Ja


Ja dat heb ik, ik ken voorbeelden genoeg van paarden die van nature niet lossig waren maar uiteindelijk door een goede opleiding wel met steeds meer losgelassenheit zien lopen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:59

horseyfries schreef:
maar uiteindelijk door een goede opleiding

Omdat ze door die goede opleiding de spieren op de goede manier zijn gaan gebruiken en dus steeds losser werden.

Ook minimale aanleg kun je doortrainen Haha!

miek140

Berichten: 1042
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:21

Echt ik snap jullie discussie niet, volgens mij zitten jullie echt op één lijn hoor, het een is een gevolg van het ander. Geen los paard zonder losgelassenheid geen losgelassenheid zonder een los paard. toch?

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 21:49


ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:27

Belangrijk is misschien nog wel dat het er allemaal tegelijk toe doet, met behoud van takt, losgelatenheid (mooi germanisme) etc proberen te verbeteren en dan niet een stap terug te zetten. Dus "proberen" te verzamelen en daardoor takt fouten.

Hoe erg vinden jullie het om in het aanleren van wat nieuws een stapje terug te zetten?

henkb

Berichten: 722
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: heaven

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:27

Niet tegelijk, maar opbouwend op elkaar en ook de tijd nemen daarvoor, en krijg je ook geen taktproblemen.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:06

henkb schreef:
Niet tegelijk, maar opbouwend op elkaar en ook de tijd nemen daarvoor, en krijg je ook geen taktproblemen.

Je kan niet alleen aan bv verzameling werken zonder de andere componenten, met een goede manier van verzamelen kan de takt wel weer beter worden (meer afdruk).
Of als je bij takt wil beginnen (en dat is wat mij betreft wel altijd het belangrijkst), takt wordt vaak slechter bij spanning, dus om takt te behouden en te verbeteren moet er onstpanning en losgelatenheid zijn. Ik denk dat dus alles tegelijkertijd een rol speelt, maar niet alles is op elk nivo even belangrijk.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Re: Wat vinden jullie van: Het Skala der Ausbildung?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:21

Als je verzameling probeert te bewerkstelligen door hem meer aan de kop te zitten dan wat er van achteruit krijgt, resulteert dat geheid in taktfouten.
Verzameling is niet iets wat het paard 'ineens kan', en waar geleerd wordt worden fouten gemaakt.
Ik vind het persoonlijk niet erg om dan wat taktfouten te krijgen. Door telkens grenzen op te zoeken worden ze vanzelf sterker en dan komt dat wel weer goed.
Belangrijk is wel dat het niet je streven is om te zeggen "hij kan het, maar af en toe maakt hij nog taktfouten" Knipoog Haha!