met bit... of bitloos...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:21

xyzutu2 schreef:
Misschien komt zoiets daar dan voor in aanmerking als vergelijkingsmateriaal?
http://www.nevzorov-haute-ecole.com
Nou nee, tenzij hij een GrandPrix proef neerzet in de ring.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 18:39

Ik vind het toch knap

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 20:45

Ik ook Waarom zou het trouwens alleen in aanmerking komen als hij een gp proef neerzet? (bitloos wedstrijden rijden is trouwens verboden toch?)
Tis iig niet mijn ding, topsport gaat bij mij in zo'n beetje alle disciplines te ver. Maar al zou je een bit nodig hebben voor de hoogtse dressuur oefeningen, dan is er toch nog een hele weg voor die je bitloos kan?
Ik geloof dat dat bij parelli ofzo toch ook zo gaat? Op het hoogste niveau dr wel weer een bitje in? Weet ik niet zeker, ben geen NH-er..
Weet wel dat we door bitloos te gaan rijden zoveel veranderd zijn dat er nooit weer een bit in Orchid's mond komt.

tiffany_
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-06-06

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:42

SuperPepeijn schreef:


Ja, voor dit soort dingen heb je denk ik wel een bit nodig. Nou vind ik deze manier van rijden ook niet echt natuurlijk ofzo. Ik denk dat mensen die bitloos rijden het minder belangrijk vinden dat alles er perfect uitziet, dat het paard aan de teugel loopt en dat het er chique uitziet. IMO zijn mensen die bitloos rijden er meer op uit om hun paard op een paardvriendelijke manier te rijden, en hem niet in allemaal onnatuurlijke houdingen te dwingen. Dus zijn ze er helemaal niet op uit om deze dingen van hun paard te vragen. Ik denk dat je daarom ook meestal geen mensen ziet die deze oefeningen bitloos laten zien.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:00

Zo onnatuurlijk zijn die houdingen niet hoor Tifany_
Er wordt bitloos gereden omdat men zo natuurlijk mogelijk met het paard wil omgaan, maar je kan natuurlijk ook tijdelijk bitloos gaan omdat je paard een mondprobleem heeft. Ik ben bitloos gegaan omdat ik het geen stijl vind tegenover mijn paard om een brok ijzer in zijn mond te leggen, hij vind het ook helemaal niet fijn. Vanaf het moment dat we bitloos zijn gegaan is hij totaal verandert, veel meer ontspanner, meer happy zeg maar. En ja, mijn paard staat nog steeds met zijn mond wijd open gesperd om het bit aan te nemen zou ik daar mee aankomen, dit is niet omdat hij dat bit zo fijn vind (dit wordt namelijk vaak als argument gebruikt) maar omdat het hem zo geleerd is, is gewoon geconditioneert gedrag

Dianta

Berichten: 631
Geregistreerd: 27-12-04

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:11

T@nj@ schreef:
Zo onnatuurlijk zijn die houdingen niet hoor Tifany_




Als je je paard, paard laat zijn zal zoiets heus wel bovenkomen. De meeste paarden hebben bang van mensen (het zijn herbi's en wij zijn omnivoren, wij denken anders dan hun, daarom zoveel verschillende meningen over bitloos), daarom zijn ze zo krampachtig. Als je aan je paard laat zien dat je heus geen slechte bedoelingen hebt (en dit kan lang duren vooraleer je dit bereikt hebt), kan je vanalles met je paard doen. Dit noemt vertrouwen Wat is aan de teugel rijden? Je paard loopt ontspannen, niet geforceerd dus en dat vergeten sommige mensen dus. Niet dat ik volledig tegen bitten ben, maar ik houd het liever bij bitloos, al is het alleen uit respect voor het paard.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:44

Helemaal mee eens LoreV
Een paard na laten geven heb je imo geen bit voor nodig.

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:59

Dat gaat hier zonder bit ook juist een stuk makkelijker, omdat ze dan niet gespannen is

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:56

Ik rijd met en zonder en mijn streven is ook altijd om een oefening zonder te kunnen om het met te doen...
Maar ik vind niet dat je als mens kunt ervaren hoe een bit voelt door het tegen je scheenbeen te duwen. Een paardenmond is bepaald anders gebouwd, het bit ligt deels op de tong en deels op lagen aan weerzijden en op de lippen. Hoe de druk verdeeld wordt, ligt aan het type bit (daarom zijn er zoveel). De lippen en de tong zijn feitelijk spieren. Dus het bit op je bovenbeen drukken heeft dan iets meer vergelijk.
Ik ben niet tegen het bit, of voor zonder bit rijden, maar wel voor zachte handen, dus correct bitgebruik.
Ik ben er wel van overtuigd dat een bit niet noodzakelijk is.
Juist die paarden waarvan men denkt dat ze "niet luisteren" doen het goed zonder bit. Dat zijn namelijk vaak de paarden waar teveel tegen "geschreeuwd" is. Als het bit dan wegvalt, gaan ze ineens concentreren op wat je zegt, anders "horen" ze je niet.

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:54

Ik wil best bitloos rijden. Maar eerst maar eens zorgen dat Silvana de basis kent. Denk ik. Sowieso rijd ik qua overgangen weinig tot niet op het bit.

Yank

Berichten: 696
Geregistreerd: 13-09-05

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:57

Ik vind het de grootste onzin om te zeggen dat je zonder bit weinig dingen kan doen onder het zadel. Mensen zitten zo vastgeroest aan het eeuwige tradionele optuiging (en dat is dus met bit o.a.) dat ze niet beter weten en klakkeloos al zeggen dat met bit altijd beter is.

Ik rij over het algemeen met bit, in de zomer rij ik vaak met bitloos hoofdstel.

tiffany_
Berichten: 59
Geregistreerd: 17-06-06

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:22

Sorry, ik heb het een beetje fout gezegd. Wat ik bedoelde is, dat je die oefeningen ook best zonder bit kunt doen maar dat je dit veel minder ziet. Bitloos zie je meer bij endurance en recreatie dan bij dressuur. Maar ook bitloos kan je denk ik best grand prix oefeningen rijden
Ik vind dit topic daar wel een goed voorbeeld van: viewtopic.php?f=21&t=524275

Maar nog steeds vind ik die opgepropte paarden er onnatuurlijk uitzien. Mijn paard komt ook vaak genoeg naar beneden met bitloos hoofdstel, en dat vind ik goed. Maar verder wil ik dat hij vooral heel veel plezier heeft in het werken met mij. En IMO bereik je dat niet door je paard naar beneden te trekken (wat ook zo goed als onmogelijk is met een goed bitloos hoofdstel).

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 20:18

Ik denk dat je niet veel mensen met een bitloos hoofdstel ziet omdat het niet mag volgens het reglement. Met als reden; omdat dat nou eenmaal bij een Engelse optoming hoort.
Als ze dat nou eens los zouden laten, zouden er veel meer mensen zonder bit dressuur kunnen rijden. Degene die dat willen kunnen nu niet anders rijden dan endurance of recreatie.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:59

Komt idd omdat het volgens het regelement niet mag, maar er komt nog wel verandering in (hopelijk) Boomloos mag tegenwoordig toch ook bij dressuur? (tot een bepaalt nivo geloof ik?)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:35

Nee hoor niveau maakt niet uit voor boomloos. En er zijn tegenwoordig al boomloze zadels die niet van een boomzadel te onderscheiden zijn. Omdat er nu veel meer mensen komen die bitloos rijden denk ik dat het uiteindelijk wel een keer zal mogen. Maar dat zal nog wel een paar jaar duren.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:49

Ok, ik had in mijn hoofd dat het alleen tot de M mocht maar goed, ik doe ook niets met wedstrijden dus het was van horen zeggen

Idd, op den duur zal bitloos ook wel mogen maar dat zal nog een tijd duren. (hoewel het bij het springen dus weer wel mag)

Anoniem

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:10

Maar dan moeten de mensen wel van zich laten horen.
Want zolang de ruiters zich keurig aan de regels houden en zwijgend met bit op wedstrijden verschijnen, gebeurt er natuurlijk niks.
Hoe meer mensen dispensatie aanvragen en bij de KNHS aangeven dat ze het niet eens zijn met de reglementen omtrent bit, hoe sneller er iets zal veranderen.

BiBaMi
Berichten: 749
Geregistreerd: 27-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:16

hoi
Ik heb mijn 1e paardje ( haflinger) pas 4 maanden.. en is met bit gereden,zover ik weet.
Ik doe dat nu dus nog steeds, omdat ik zelf ook beginneling ben e.d.
Ik wil in de toekomst wel zonder bit gaan rijden..een bit is onnatuurlijk en je hoef mij niet wijs te maken dat een bit lekker zit bij een paard.. :S
IK ben voor bitloos, en eigenlijk tegen bit.. maar het licht er wel aan hoe er mee omgegaan wordt.. wordt een paard met bit lief en rustig behandeld en heeft geen last van het bit, zie ik dat liever dan een bitloos paard wat voorderest niet lief o.i.d wordt behandeld.

Groetjes!

Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:13

oké... en hele hoop ideeen en beredeneringen...!!!

Erg leuk om te lezen, ik sta altijd open voor meningen van anderen

Maar het komt er dus op neer dat je zowel met bit, als zonder bit, evenveel kan berijken met een paard...

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:20

dat je met bit meer te zeggen hebt als een paard heet wordt, vind ik de grootste onzin die er is... als een paard ervandoor gaat of heet wordt, doet ie dat zowel met als zonder bit, je houdt m dan hoe dan ook niet als ie echt wil.

ik heb een trekpaard met maat 17,5 van bit. in deze maat is er alleen een stang te vinden( en als je heeeel goed zoekt een enkel gebroken bit, maar daar ben ik geen fan van) en daar reageerd mijn paard verschrikkelijk op, wat ik me heel goed kan voorstellen!
vandaar dat ik over ben gestapt op bitloos en van een eigenwijs, chagrijnig paard onder het zadel is ze veranderd in een paard wat dr oortjes naar voren heeft, af en toe eens een vreugdesprongetje maakt, veel rustiger, meer ontspannen en dat is dus ook de reden dat ik bitloos blijf rijden. het begon er mee dat ik geen ander bit kon vinden,nu zou ik niet eens meer anders willen, op deze manier gaat het perfect, waarom zou ik dr dan nog een stuk onhandig ijzer in dr mond duwen

Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:24

daar zit wat in !

Rianne__

Berichten: 185
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:38

Miss_Montana schreef:
Ik denk dat je met bitloos heel ver kan komen en dat je ook nog heel veel over je paard te vertellen hebt hoor:

[img]
http://perso.orange.fr/saint-vaulry/img ... .jpg[/img]
Afbeelding


Goh... bitloos rijden omdat dat vriendelijk zou zijn maar tegelijkertijd wel met sporen rijden...
Maar ik heb geen verstand van bitloos rijden. Ik rijd op een manege en ik heb altijd met een bit gereden. Nooit geweten dat er zoveel mensen bitloos reden

Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:47

Goh... bitloos rijden omdat dat vriendelijk zou zijn maar tegelijkertijd wel met sporen rijden...

hahahaha, daarom kijkt dit paard waarschijnlijk zo gigantisch chagrijnig !!!

Ik ben ook absoluut geen voorstander van sporen hoor...
Die zal ik nooit en te nimmer gebruiken...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 23:22

LaDii_RiAnnE schreef:
Goh... bitloos rijden omdat dat vriendelijk zou zijn maar tegelijkertijd wel met sporen rijden...


Knap dat jij vanuit 1 foto kan afzien dat zij haar sporen op onvriendelijke wijze gebruikt? (Anders zou je deze opmerking niet maken neem ik aan, want dan raakt dicht echt kant nog wal.)
Misschien gebruikt ze haar sporen wel omdat ze verschillende moeilijkere oefeningen rijdt dat wat tempowisselingen en wat wijken voor de kuit vanaf de AC-lijn naar de hoefslag, en is het voor haar makkelijker om haar hulpen zo precieser door te kunnen geven?

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: met bit... of bitloos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:24

Van de week heeft iemand nog dispensatie aangevraagd, omdat haar pony scheve kaken had. Het is afgewezen, ze moest maar gaan springen ofzo want daar kon het wel zonder bit.