[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 12:59

Mij is bekend dat niet elke dressuurruiter die prima proeven neer kan zetten ook met haar paard zonder hulpteugel alleen langs een drukke weg naar de bossen durft en daar even met het gas erop een tijdje rond blijft toeren. Die ruiter kan nl heel goed rijden, kent de principes, maar vaak genoeg hoor ik dan dat het geen recreatieknol is dus dat dat andere koek is. Ik ben het daar dus niet mee eens.

Ben dus net terug Mét hulpteugel. Heb de martingaal eraan gehad maar dan wel de ringen achter de passantjes, dus eigenlijk was het sier Maar mijn paard had dondersgoed in de gate dat er een hulptroep was ingeschakeld. Conclusie heerlijk gereden, was vederlicht, heb lange stukken gedraafd en gegaloppeerd in een rustig tempo en paardje liep wel wat te lang en laag, dus niet opgericht, hoeft ook niet, maar wel met licht contactteugeltje en met heel lichte druk ronder te rijden....... Hij is dus flink gefopt!!!

Kijk dat is nog eens andere koek voor de bangerds Bang wordt je wel als je paard omkeerd, tegen alle druk ingaat, rug wegdrukt, kaken op elkaar en hoofdomhoog gooit en gaat met die banaan. Heeft niks met angst van de ruiter of spanning te maken, gewoon een dwarse knol die zijn zin wil doordrijven.


QQQQ een paard kan heel voorwaarts zijn, maar toch die kop ophoog gooien, rug wegdrukken. Een hulpteugel is niet altijd om zijn kop naar beneden te trekken. Ook als je dat doet heb je nog niets, rug kan dan nog steeds als een plank zijn en het dier kan dan nog steeds in een racetempo verder gaan. Vind ik dus onzin dat je alleen met hulpteugel je paard aan de teugel kan rijden als je het zonder niet kan. Een paard kan heel voorwaarts zijn zowel rond als lang, weggedrukte rug en kop omhoog. BTW ik laat hem ook wel als ik weet dat hij gehoorzame bui heeft in zijn eigen tempo draven en dat is een ruime draf in een hoog tempo, hoofd ver voor de loodlijn, hals naar voren. Vind hij fijn, zijn klungelige manier van lopen, dan is hij super voorwaats heel actieve achterhand, ziet er niet uit, is niet dressuurmatig zoals het hoort, niks rond, maar wel door het hele lijf. Ga ik met een hulpteugel zijn kop naar beneden trekken, wordt hij heel kort en ook nog eens heel sterk. Heeft niks met aan de teugel te rijden te maken, dat lukt alleen als hij zelf wil.

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:15

Citaat:
Natuurlijk kunnen er meerdere oplossingen zijn maar dat wil toch niet zeggen dat deze daarom verkeerd is?


Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.. En laat nu net die weg met de hulpteugel de kortste en de makkelijkste lijken...

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:18

Lijken en zijn, 2 verschillende dingen.

Ligt aan de situatie. Als jij bij 1 misstap de slof erbij pakt is het het korst en makkelijk.
Als je al echt veel geprobeerd heb, maar gewoon niets anders kan is het niet het kortst en makkelijkst

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:25

Elaine schreef:
Lijken en zijn, 2 verschillende dingen.

Ligt aan de situatie. Als jij bij 1 misstap de slof erbij pakt is het het korst en makkelijk.
Als je al echt veel geprobeerd heb, maar gewoon niets anders kan is het niet het kortst en makkelijkst


Heb je soms een voorbeeld van een moment dat jij denkt dat iemand echt niets anders kan?

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:28

Ja, ik ken een paardje, echt een draak.

Die probeert werkelijk alles, maar dan ook alles uit om onder het werken vandaan te komen.
Hoofd in de lucht, rennen, bokken, bit vastpakken, enz enz.

Ze hebben van alles geprobeer: DA, Fysio, Acapunctuur, verschillende bitten, enz, enz, enz.

Sinds ze hem af en toe met slof rijdt, die gewoon loshangt en dus geen druk geeft, is het een engeltje.
Ook zonder slof gaat het beter en soms rijdt ze weken zonder. Als hij weer gaat draken doet ze een paar dagen een hulpteugel erom en is het weer goed.

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:31

Dat is dan ook wel weer een extreem voorbeeld. En weet je.. Dan vraag ik me nog af wat de reden is dat dat paard toch af en toe zo extreem moeilijk hanteerbaar is. Mogelijk iets wat nog met de aanpak van de vorige ruiter te maken heeft?!

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:32

Nee het is puut draken, ze weten waar hij vandaan komt.

Zoals al eerder is beschreven (weet even niet door wie sorry ) zijn sommige paarden gewoon echte slimme irritantjes.

NoaFleur

Berichten: 813
Geregistreerd: 21-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:45

Bienotje schreef:
Citaat:
Natuurlijk kunnen er meerdere oplossingen zijn maar dat wil toch niet zeggen dat deze daarom verkeerd is?


Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.. En laat nu net die weg met de hulpteugel de kortste en de makkelijkste lijken...

En wat is er verkeerd met de kortste en makkelijkste weg?
Als je ze tijdelijk gebruikt op de juiste manier en het werkt hebben jij en je paard er toch alleen maar baat bij?

Bienotje

Berichten: 10875
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 15:06

Het is gewoon naar mijn idee veelal niet de juiste..

En tja, dan kom je bij een ander punt. Hoe weet je als ruiter met een probleem 100% zeker dat je een hulpteugel correct gebruikt eigenlijk.. En wat is tijdelijk..

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:19

Sorry maar mensen met angst door een val of iets dergelijks die eigenlijk heel aardig kunnen rijden en ook veel plezier beleven aan paarden moeten maar stoppen met hun allerliefste hobby?
Niet dus, ik ben ook een angsthaas en ik probeer mijn angst te overwinnen. en ja daar heeft het paard soms last van, omdat ik verkrampt zit. Maar om ooit weer mijn oude niveau te bereiken moet ik op het paard zitten, en op het paard mijn angst overwinnen! stoppen is voor heel veel mensen geen optie!

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:30

Anzjuhlaa schreef:
Sorry maar mensen met angst door een val of iets dergelijks die eigenlijk heel aardig kunnen rijden en ook veel plezier beleven aan paarden moeten maar stoppen met hun allerliefste hobby?
Niet dus, ik ben ook een angsthaas en ik probeer mijn angst te overwinnen. en ja daar heeft het paard soms last van, omdat ik verkrampt zit. Maar om ooit weer mijn oude niveau te bereiken moet ik op het paard zitten, en op het paard mijn angst overwinnen! stoppen is voor heel veel mensen geen optie!


Ben ik het helemaal mee eens, wat een onzin dat mensen die door een val ofzo bang zijn geworden er maar mee op moeten houden!!! Ik ken iemand die kan super rijden, zat op haar 14e bij de junioren, maar is door 1 paard die ze een tijd gereden heeft superbang geworden. Zodra een paard al scheef kijkt naar iets heeft ze haar broek al bijna vol. Moet ze er dan maar mee ophouden terwijl ze haar hele leven niks anders gedaan heeft (ze is nu midden 20)????? Laat haar er dan af en toe een hulpmiddel bij gebruiken... so what??

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:30

Bienotje schreef:
Elaine schreef:
Lijken en zijn, 2 verschillende dingen.

Ligt aan de situatie. Als jij bij 1 misstap de slof erbij pakt is het het korst en makkelijk.
Als je al echt veel geprobeerd heb, maar gewoon niets anders kan is het niet het kortst en makkelijkst


Heb je soms een voorbeeld van een moment dat jij denkt dat iemand echt niets anders kan?



ik en mijn paardje maar dat heb ik al 100x getypt dus zal jullie niet meer met mijn verhaal lastig vallen.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:33

ik gebruik zelf geen hulpteugels maar ik weer donders goed dat ik een paard af en toe in de weg zit omdat ik verkrap en dat mijn hulpen dan niet goed doorkomen. En ook ik had eerst veel lef, reed samengesteld en niks was me te dol!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 16:49

horseyfries schreef:
Maar die mensen moeten dan maar gewoon allemaal stoppen begrijp ik?
En al die paarden van die mensen die mogen dan naar de slager? Of ga jij ze allemaal op de wei zetten?
Wat een belachelijke reactie: iemand die bang is moet maar stoppen....
Alsof half tot drie kwart van paardrijdend nederland niet ooit eens bang is geweest bijv. door een slechte ervaring en dan weer vertrouwen op moet doen.
Het is net zoiets als zeggen "als je eraf valt, stap er dan maar niet weer op want dan leer je het toch nooit"......
Nee, als je stopt zul je nooit over je angst heenkomen dus dat is het laatste wat je doet! En zoals ik al zei: ik geef de voorkeur aan een tiedeman, een slof kan inderdaad foute dingen doen maar met een Tiedeman vind ik weinig mis kunnen gaan als hij correct wordt vastgemaakt.


Ik zei heel duidelijk: tenzij je over je angst komt, en er dus overheen wil komen!!! sommigen hebben zo'n matige inzet en als het niet naar hun zin gaat of zij zijn bang dan komt er een slof aan te pas....ik walg van dat soort mensen.....Ga dan op les, want er is duidelijk sprake van miscommunicatie en dat los je met een slof niet op!!!

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:07

Niemand heeft hier gezegd dat je moet stoppen met paardrijden als je bang wordt..

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 18:24

het valt mij op dat er nogal wat mensen zijn die paarden "draken etterbakken" rotzakken" noemen
alsof een paard alles met voorbedachte rade doet
lijkt me niet echt het juiste uitgangspunt..
ik denk dat veel mensen die eens meer moeten verdiepen waaróm een paard zich zo gedraagt, voordat ze naar hulpeugels grijpen!!
uitspraken als, mijn paard heeft nergens pijn, want het is helemaal nagekeken vind ik nogal wat..dan weet je nl nooit zeker
hoeveel paarden komen er niet glansrijk door de keuring, terwijl ze helemaal vast zitten in de spieren
ook weet je vaak niet of het dier ergens een trauma heeft opgelopen.
paarden worden vaak totaal onbegrepen en gaan zich daardoor misdragen
het is wel erg makkelijk om het paard de schuld te geven..
mensen als Parelli en Hempfling krijgen toch ook alles voor elkaar zonder hulpteugel.. oké dat zijn uitzonderingen ,maar je kan wel veel van die mensen opsteken
mijn dochter heeft ook niet het makkelijkste paard (alfa merrie)
toch rijdt ze zonder bit/sporen buiten
het karakter van haar haar paard heeft ze niet kunnen veranderen maar zichzelf wel ,en dat bleek een schot in de roos.....weg problemen
zoek de fout dus eerst bij jezelf
ga curussen volgen en verdiep je eens in paardengedrag..
daar heb je (en je paard) een leven lang plezier van

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:49

Helemaal met je eens Unamie !
Paarden wordt regelmatig door velen (ook hierboven) allerlei strategische eigenschappen toebedeeld. Een paard is een paard, en sommige zijn verpest, die reageren "anders" dan zou moeten. Die moeten gewoon "geholpen" worden om hun problemen te herstellen, dwangmiddelen als hulpteugels lossen het probleem niet op, voorkomt het paard enkel om z'n frustratie/problemen te uiten.

Bij problemen zegt men bijna altijd: "Hij doet dit" of "Hij wil dat niet" etc. Zoek het probleem eens bij de mensen - uit z'n verleden of die in het nu.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 21:51

NoaFleur schreef:
Ik had het eigenlijk niet over mensen met angst maar over mensen die het gevoel missen. Mensen die je kan uitleggen wat je wil maar die gewoon (nog) niet het gevoel hebben om hun paarden correct te rijden.
Ik ben het trouwens niet eens met dat een hulpteugel alleen maar helpt om een paard naar beneden te rijden. Onrechtstreeks kan het mensen met een onrustige hand of slechte zit juist wel helpen omdat ze dan even kunnen voelen hoe het wel moet.
Neem deze, zonder teugels aan de longe op een correct gaand paard om ze dit gevoel te geven
NoaFleur schreef:
Respect voor deze vrouw haar geduld en doorzettingsvermogen maar hier vraag ik me dan af hoeveel baat dat paard erbij gehad heeft dat ze járen met angst (en dus waarschijnlijk totaal gespannen) op zijn rug heeft gezeten?
Nee hoor, het grenzeloos vertrouwen was terecht en ik ben het paard blijven rijden. Paard liep gewoon ontspannen, ook met haar aan vrij los teugeltje. Dat geeft echt vertrouwen !
NoaFleur schreef:
Natuurlijk kunnen er meerdere oplossingen zijn maar dat wil toch niet zeggen dat deze daarom verkeerd is?
Zou het meewegen, dat een hulpteugel wellicht de GOEDKOOPSTE oplossing is? (om maar eens een nieuwe stelling in de groep te gooien... )
russel schreef:
QQQQ een paard kan heel voorwaarts zijn, maar toch die kop ophoog gooien, rug wegdrukken.
Een snel paard is niet persé voorwaarts . Een paard dat voorwaarts is zal over de rug lopen, en dus ook het hoofd mee naar beneden nemen.

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:42

Russel schreef:

Ik ga hem vandaag eens flink in die bossen misbruiken, mag met los teugeltje, maar nu bepaal ik het tempo. Mijn wraak van gisteren


wat zou jij er van vinden als je in de bossen word misbruikt/met zonder of zonder los teugeltje?


wraak van gister???wat denk je daarmee te bereiken???

esther_sonja
Berichten: 3068
Geregistreerd: 23-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:45

Zeker weten dat dat kan!
niet opschepperig bedoelt, hoop dat het niet zo over komt...
mijn zus die rijd Z2 dressuur met haar goed gekeurde lusitano hengst... en je raad het al : ze rijd altijd zonder hulpteugel.. ze rijd nu ook nog zonder stang en trens trouwens...

Olive

Berichten: 235
Geregistreerd: 16-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:02

Ik heb een super braaf paard, helemaal geen draak dus, maar toch gebruik ik jaarlijks een paar keer de slof. Hij heeft kissing spines, en het is belangrijk dat hij niet te lang zijn rug wegdrukt. Meestal is hij prima te rijden en heb ik de slof beslist niet nodig. Soms gebeuren er wel eens dingen op stal of in de wei waardoor zijn rug wat gevoelig wordt. Ik longeer dan meestal een paar dagen, tot zijn rug weer goed aanvoelt. De 1e keer dat ik er op ga gebruik ik dan meestal de slof, vaak heb ik hem niet nodig, maar af en toe heeft ie weinig vertrouwen en wil hij absoluut niet los laten. Dan is de slof een keertje nodig om te voorkomen dat hij constant zijn rug wegdrukt. De dagen daarna weet ie weer dat het geen pijn meer doet en heb ik hem weer tijden niet nodig. Ik vind dat je voorzichtig moet zijn met het gebruik van hulpteugels, maar het is zeker niet zo dat je geen goede ruiter bent als je het af en toe wel doet.

Flygill
Berichten: 8044
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 23:04

ik ben het helemaal met je eens unamie. Ik neem nu bijvoorbeeld ook weer les op een MEGA braaf paard. en doe ik het fout, doet zij het ook fout. echt perfect dus! ik hoop nog veel van haar te leren, en het belangrijkste mijn angst te overwinnen.

Anoniem

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:12

taffy schreef:
Russel schreef:

Ik ga hem vandaag eens flink in die bossen misbruiken, mag met los teugeltje, maar nu bepaal ik het tempo. Mijn wraak van gisteren


wat zou jij er van vinden als je in de bossen word misbruikt/met zonder of zonder los teugeltje?


wraak van gister???wat denk je daarmee te bereiken???



Vat het lekker letterlijk op en dan krijg je dit soort reakties.

Anoniem

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 08:13

QQQ Wat is de juiste definitie van voorwaarts?


Ik vind het ook makkelijk om altijd maar te roepen dat paarden geen eigenschappen hebben, dus eigenlijk te dom daarvoor zijn.

Dus een draak van een paard bestaat niet het is de fout van de ruiter. Makkelijk om zo alles onder het tafelkleed te schuiven. Ik denk als je goed kijkt zie je dat er idd paarden zijn die een bepaalde slimheid hebben. Zo verbaas ik mij steeds weer over de slimheid, de vindingrijkheid van mijn jack russel. Een paard met een hond kun je niet vergelijken. De ene is jager en de andere is prooidier. Maar waarom niet op beide gebieden hun slimmigheidjes?

taffy

Berichten: 1071
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 11:06

russel schreef:
taffy schreef:
Russel schreef:

Ik ga hem vandaag eens flink in die bossen misbruiken, mag met los teugeltje, maar nu bepaal ik het tempo. Mijn wraak van gisteren


wat zou jij er van vinden als je in de bossen word misbruikt/met zonder of zonder los teugeltje?



wraak van gister???wat denk je daarmee te bereiken???



Vat het lekker letterlijk op en dan krijg je dit soort reakties.


waarom geef je geen antwoord op de vraag? je hoeft het trouwens niet letterlijk op te vatten