[Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:40

maar even een belangrijk punt een paard loopt als hij goed naar bneden loopt lekker ontspannen en is goed voor de rug die dan ook kan ontspannen, dus het is niet slecht je paard naar beneden te RIJDEN. dus van achter naar voren en niet omgekeerd.

Fantine
Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:42

dat bedoel ik, omdat dat hoofd zo belangrijk is.
met wedstrijden krijg je voor die krul toch ook al meer punten dan voor ontspaning maar dan hoofd niet volgens het plaatje.

iedereen is er zo mee bezig, ik wilde juist altijd dat mn paard ontspande en lol had. kreeg/kwam ie aan de teugel, mooi meegenomen toch? vragen deed ik ook wel, maar wist ook welke paarden ik dat wel kon doen en die dan ook kwamen, en welke niet dus dan liever lol en dat hoofd omhoog dan spanning om dat hoofd.

hoppa, weer berichten ertussen

ja shetlandlove, en mensen die geen wedstrijden rijden omdat ze t niet willen of gewoon geen eigen paard hebben, zijn minderwaardig aande wedstrijdruiters. tenminste die indruk krijg ik.

en nog een bericht

maar een paard dat naar beneden loopt hoeft imo niet ontspannen te zijn met al die praktijken die je tegenwoordig ziet, dan kan ie daar nog meer gespannen zijn dan hoofd omhoog en geen dwang.

idd het ernaartoe rijden buiten beschouwing gelaten

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:48

nee en daarom is net een slof (gaan we het nou eens hebben over een andere ) juist handig om te gebruiken als aanwijzing voor je paard: "kijk je kan die kant op". en je laat ook los als het zo die kant op gaat. dat is net het voordeel aan dat ding, jij bepaalt wat ermee gebeurt, als jij zegt "en nu los" dan laat je het los.

maar dat is krak hetzelfde als met nageven...

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:51

@biebje: maar juist met slof hebben veel mensen de neiging om hem te lang erbij te "trekken" waardoor je paard er in gaat hangen enz. en een thideman schakelt uit als er geen spanning op staat een slof kan je zelf steeds strakker pakken.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:53

mja, maar dat hebben ze bij gewone teugels dan ook hoor.

het gaat maar om het gevoel dat je hebt in je hand, met een gewone teugel kan je evenveel pijn doen als met een slof. met die slof heb je net dat ietsje meer macht dat je hem letterlijk zijn kin op de borst kan trekken.

het is juist dat je moet leren om zelf na te geven op het juiste moment...

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:55

nou dat is het als je goed met een slof kan rijden is er niks aan de hand dat vind ik bij alle hulp teugels, als je ze goed gebruikt kan het naar mijn mening niet kwaad. maar als je ze evrkeerd gebruikt en vooral een slof kan het veel schade aanrichten (denk aan vastzetten van de rug met alle problemen van dien)

Fantine
Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:56

Biepje: dat laatste klopt zeker! maar je moet ook willen en durven loslaten

theideman heb ik ook niet echt goede ervaringen mee.
manegepaard werdt ermee gereden maar stond veel te strak(en wsa zelfs de loste stand) dus liep vreselijk in de krul en mijn teugel hing los, vindt ze echt niet fijn rijden.
paard zou zonder thiedeman ook sterker zijn. volgende keer thiedeman eraf gehaald(yes t mocht!) en lekker lang teugeltje rondgestuurd, was helemaal niet zo sterk. met teugels op maat en vragen, ja dan was ie wel sterk. liep ie eenmaal was ie ook veel lichter.

maar je moet t op eigen "kracht" (spreekwoord ) kunnen vindt ik.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:58

het is dat loslaten e...

en je kan het best op eigen kracht, geen probleem, het is dat basisprincipe van loslaten, dat subtiele samenspel met je benen dat je moet leren. dat is de fout die veel ruiters maken, blijven vasthouden omdat ze denken dat het zo hoort.

Fantine
Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:00

dus het probleem ligt bij de "sport" die de indruk geeft dat dat hoofd daar moet, de ruiters die t zo snel en makkelijk mogelijk willen bereiken, en de lesgevers die het niet op de juiste manier leren.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:01

ja, het is die egotripperij "kijk eens wat ik kan en hoe mooi mijn paard loopt". ach gut, die vallen ergens rond de M toch volledig uit

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:02

@fantine: en dat is dan weer een voorbeeld van misbruik van een hulpteugel. ook bij een thiedeman is het niet de bedoeling dat hij zo strak staat dat een paard in de krul gedwongen wordt! bedoel zo rijdt ik ermee (btje stomme foto maar kan je goed zien hoe los hij hangt http://www.mijnalbum.nl/Foto=KYNRYURW

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:04

het is dat net. een hulpteugel is er om te helpen bij een bepaald probleem, alleen kan je er misbruik van maken en dan wordt het fout.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:05

helemaal 100% met je eens

Fantine
Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:05

neetje86, had je topic gezien kijk ik ben standaard tegen hulpteugels, rare bitten etc. maar er zijn situaties waarbij ik ook iets heb van oke, leiver niet maar kan me t voorstellen. maar in t algemeen, tegen.
vandaar ook mn standpunt in die discussies ga niet uit van de uitzondering maar de meerderheid.

ja en dat was op een manege, dus wordt t je ook fout geleerd. heb ook lessen op een manege gehad waar élk paard een hulpteugel had, varieren van elastiek, thiedeman en martingaal. dan heb ik echt iets van ja sorry maar hier blijf ik niet rijden.
ik wil leren rijden, niet dat alles al voor me gedaan is bij wijze van spreken.

Biepje

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:08

en dat leer je idd nog altijd het beste op lange termijn zonder hulpteugels.

neetje86

Berichten: 1042
Geregistreerd: 28-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:08

was die manege toevallig in papendrecht even tussendoor das ook een manege waar alle paarden met thiedeman gereden worden.

Fantine
Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:09

en de juiste lesgever(die niet op dat hoofd gefocused is)

wordt gek van reacties tussendoor

nee niet in papendrecht, waar ligt dat?!

pm maar als je t wilt weten

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 00:16

Fantine schreef:
dus het probleem ligt bij de "sport" die de indruk geeft dat dat hoofd daar moet, de ruiters die t zo snel en makkelijk mogelijk willen bereiken, en de lesgevers die het niet op de juiste manier leren.

De regels dat de neus voor de loodlijn moet en de nek (achter de oren) als hoogste punt (haast nooit meer te zien in de ring behalve in uitgestrekte draf als de teugels iets gevierd worden). Verder is het gewenst dat er ontspanning en nageeflijkheid is, iets wat tegenwoordig veel wordt verward met "krul".
Er staat nergens dat het hoofd op een bepaalde plek, en zeker niet met de kin op de borst moet staan.
Verder moet een paard vooral GAAN en de achterhand de motor blijven. Zodra je van voren begin te klooien om het maar even grof te zetten, compenseert een paard dat van achteren. Je krijgt dus uiteindelijk een slechter gaand paard en geen beter gaand paard van die hoofd-op-die-plek obsessie, die niets uiteindelijk niets met regels voor de sport te maken hebben...

En op antwoord te geven op de vraag die me eerder gesteld is (sorry, even in ander topics geweest), nee ik ken het gevoel van de slof niet omdat ik nooit de behoefte heb gehad om hem te proberen en alles gewoon met mijn zit en zachte handen op heb kunnen lossen. Ik heb wel in een grijs verleden een paard van een ander met een Thiedemann gereden (die toen niet zo heette, maar Market Harborough en met gespen aan de teugels zat en fijner was af te stellen dan de duitse versie met drie ringen ver uit elkaar). Ik kan je vertellen dat, tot de grote verbazing van de eigenaresse van de zeer drukke Arabische Volbloed (renpaard) die ik reed, hij helemaal niet in werking kwam en het paard ook niet, in tegenstelling tot onder haar, dribbelde. Ik wil niet opscheppen, maar blijkbaar had ik toen al het vermogen om dingen op te lossen zonder hulpteugel. Het geheim? Loslaten. Geen druk pakken.

Paardrijden is geen krachtsport. Een paard voelt een vlieg zitten en is supergevoelig, en al helemaal in de mond. Daar zou je zuinig mee om moeten gaan en gebruik van moeten maken.
Een paard luistert net zo goed naar een kundig kind als naar een kundige volwassene. Als een paard niet (goed) luistert is het omdat je als ruiter niet vaardig genoeg bent om hem duidelijk te maken wat je wilt. Die vaardigheid is te leren.
Als je in dat proces hulpteugels gebruikt, ontneem je de kans om te leren aanvoelen hoe het hoort/kan zonder en kun je wellicht ook moeilijker later problemen oplossen zonder behulp van hulpteugels.

Ik ben in elk geval blij dat in mijn tijd op de Nederlandse manèges er geen hulpteugels, behalve de bijzet bij longeren, bekend waren/gebruikt werden en dat ik dus "gewoon" heb leren rijden, met de boodschap dat de mond iets was om zuinig mee om te gaan!
(Neusriem was ook zeldzaam en als er al een was, was het een lage, africhtingsneusriem. Toen de gecombineede neusriem mode werd, heb ik ze ook gebruikt bij sommige paarden en ponies, omdat ik het mooi vond staan op een lang, smal hoofd, niet om de mond dicht te snoeren. )

De weerstand tegen hulpteugels is dus een gevolg van mijn opleiding en ik weet dat je zonder kan omdat ik er genoeg bewijs van heb gezien en zie.

Mensen die wel hulpteugels gebruiken, hebben dat gewoonlijk voor het eerst gedaan op advies van iemand of komen van en stal/manège waar het algemeen geaccepteerd is. Bijna niemand gaat naar de winkel en zegt "doe mij maar een slofteugel" als ze er nog nooit een gezien hebben. En die dat doen zijn zeker geen goede ruiters.
de stelling blijft waar. Een (goede) ruiter kan zonder.

shetlandlove

Berichten: 606
Geregistreerd: 07-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:40

Fantine schreef:
dus het probleem ligt bij de "sport" die de indruk geeft dat dat hoofd daar moet, de ruiters die t zo snel en makkelijk mogelijk willen bereiken, en de lesgevers die het niet op de juiste manier leren.


Mijn nichtje kwam op de ponyclub en het eerste dat haar pony werd "geleerd" was aan de teugel. Dit d.m.v. binnenband van de fiets, dat ging achter de oren langs, door de bitringen en dan vastgeknoopt aan het zadel. DAn vraag ik me toch af waar de instructrice naartoe wil dat beestje was amper 5, totaal geen bespiering en er kon eigenlijk alleen een zadel op. Hop, alles zo snel mogelijk klaar voor de wdstrijden...Ik heb er zelf les gehad (welgeteld 1 ) maar omdat mijn rijstijl hun niet beviel o.i.d. was ik niet geacht terug te komen. Ik rijd mijn paard veel liever zelf naar het moment van ontspanning, en met rustige hand zonder hulpteugels. En als hun dat niet bevalt, dan hoef ik er niet eens te rijden ook.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:55

Ja, helaas zijn er weinig mensen die dingen kunnen aanleren zonder gebruik van hulpteugels, omdat ze dus zelf meteen die als oplossing hebben gezocht. Dat is precies wat ik bedoelde in mijn vorige post. Die niet geleerd hebben het anders op te lossen, kunnen het een ander ook niet leren. Helaas zijn er veel mensen die van alles geleerd hebben mét en dat dus ook weer aanleren aan de volgenden... het is onwetendheid. Gebrek aan kennis en kunde. Ook niet hun fout, zij hebben het ook gewoon nooit goed geleerd.

Overigens weet men tegenwoordig niet eens meer wat aan de teugel is op veel manèges en verwarren het met afgebogen.

Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

Een paard wat in een houding wordt gedwongen verliest automatisch de meeste (zo niet ALLE) van deze voorwaarden en gaat dus per definitie NIET aan de teugel!!!!

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:31

en dat bedoel ik dus ook Lusitana!!
Want het zgn nageven in de kaak wordt een paard niet rechter, losser of verzamelder. Het bewerksteligd juist het t.o.v. en veroorzaakt veel problemen, die allemaal afgeschoven worden op het paard of zijn gezondheid.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:26

Biepje schreef:
mja, maar dat hebben ze bij gewone teugels dan ook hoor.

het gaat maar om het gevoel dat je hebt in je hand, met een gewone teugel kan je evenveel pijn doen als met een slof. met die slof heb je net dat ietsje meer macht dat je hem letterlijk zijn kin op de borst kan trekken.

het is juist dat je moet leren om zelf na te geven op het juiste moment...

Hmmm is dat laatste de ruiter leren dan niet beter dan de slof eraan? Zelfs het 'stugste' paard zal na gaan geven, aan de teugel etc. zodra het ontspannen, soepel en voorwaarts met een vriendelijke hand gereden wordt. Misschien niet binnen 5 minuten, maar het is zeker mogelijk! Daartoe hoeft hij niet gedwongen te worden. Rust en geduld zijn volgens mij zeer zeldzaam aan het worden in de paardensport...

en ja, ik verlies ook af en toe mn geduld hoor

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:47

Heb nog niet het hele topic doorgelezen (dat ga ik nog doen) maar wil toch even mijn mening tot nu toe neerzetten. Als ik straks het hele topic heb doorgelezen kan het wellicht zijn dat mijn mening wat veranderd is door goede argumenten voor/tegen de stelling van andere bokkers

Wat betreft hulpteugels, je lost er het probleem tijdelijk mee op, maar niet de oorzaak. Leuk dat je paard je hoofd omhoog doet, martingaal eraan en het is over. Maar wáárom doet je paard z'n hoofd omhoog ? Een goed mens, en dat betekend niet dat diegene goed moet kunnen rijden, gaat dan nadenken en lost de oorzaak op ipv het probleem.

Ik vind dus dat de stelling beter is ; Een goed paardenmens kan zonder al die hulpteugels

Want iemand die een paardenmens is, kan bedenken waarom paarden dingen doen, en grijpen dus niet zomaar naar een hulpteugel.

Maar, als een paard kerngezond is, maar aan het puberen is, kan ik wel begrijpen dat mensen even een hulpteugel grijpen (mits je dan zeker weet dat het paard niks mankeert). Het is niet heel goed, want eigenlijk moet je slimmer dan je paard zijn. Maar als je met goed gebruik van een hulpteugel het probleem tijdelijk kan oplossen en dus bijvoorbeeld stress kan voorkomen, heb ik geen bezwaar tegen de hulpteugel. Maar dan nog, een hulpteugel voor tijdelijk, niet voor altijd.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Re: [Discussie] Een goede ruiter, kan zonder al die hulpteug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:51

In mijn ogen zijn hulpteugels niet goed te praten. Als je hulpteugels gebruikt om jezelf te beschermen of één of ander rijtechnisch doel te bereiken, mij best, moet je zelf weten. Maar geef dan in alle eerlijkheid wel toe dat het je eigen tekortkoming compenseert, en dat je eigenlijk beter zou moeten leren rijden om het straks zonder te kunnen. Je moet zelf leren van de hulpteugels af te komen, niet je paard.

Het argument dat je een goede ruiter moet zijn om met bepaalde hulpteugels te kunnen rijden, dat je kundig genoeg moet zijn om te weten hoe je hem moet gebruiken en waarvoor hij dient, is naar mijn idee dikke onzin. Als je een hulpteugel gebruikt, dan mag je voor mijn part ZZ, grand prix of internationaal rijden of zelfs Anky heten; kennelijk ben je dan niet goed genoeg als ruiter om het zonder hulpteugels te kunnen. Dat hoeft helemaal niet érg te zijn mits je er "verantwoord" (voor zover dat mogelijk is) mee omgaat, zolang je je maar realiseert dat het om jouw tekortkoming gaat - dus niet die van het paard - en dat dat te verbeteren valt.

En als je het wél zonder kunt, maar naar hulpteugels grijpt om sneller resultaat te bereiken, dan heb je er uiteindelijk alleen jezelf en je paard mee.

Iedereen moet het voor zichzelf weten en ik zal nooit iemand verwijten dat hij/zij met hulpteugel rijdt, maar de instelling van de ruiter is heel belangrijk. Helaas gaat het juist daarbij zo vaak fout. Dat een hulpteugel an sich geen schade aanricht bij je paard is misschien waar (hoewel ik daar zelf niet in geloof, want je kunt niet met hulpteugel rijden zonder hem te gebruiken, dus hij heeft altijd effect op het paard) maar in ieder geval doet hij ook géén goed.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:58

@Ronja, ja dat vind ik nou ook, goed verwoord Een ruiter die er verantwoord mee om kan gaan mag best naar een hulpteugel grijpen, maar meestal grijpt de ruiter een hulpteugel om zichzelf te beschermen zegmaar. Niks ergs mee hoor, want als hij met een hulpteugel net even iets zelfverzekerder bent, kun je je paard beter aan en ja, dan gaat het vaak beter. Als je het maar niet blijft doen met die hulpteugel, en als je maar eerlijk zegt dat jij iets tekort komt(en vaak zit dat in het hoofd)