Paslengte op de volte (of in een wending)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Paslengte op de volte (of in een wending)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:53

Voor mijn afstudeeropdracht ben ik bezig met het bekijken hoe paarden gelongeerd worden. Hierbij maak ik gebruik van verschillende scripties, wetenschappelijke artikelen en dergelijke. Daar kwam ik het volgende tegen, letterlijk overgenomen:
...Bij een meer scherpe bocht of bij hogere snelheden vinden de volgende mechanismen plaats. Zowel het voorbeen als het achterbeen aan de binnenzijde van de cirkel worden dichter tegen de thorax onder het lichaam geplaatst (adductie). Het voorbeen en het achterbeen aan de buitenzijde van de cirkel worden verder naar lateraal van het lichaam af geplaatst (abductie). Het paard gebruikt zijn benen om zich af te zetten naar de binnenzijde van de cirkel. Op deze wijze kan het paard op de volte blijven. De binnenbenen maken een kleinere cirkel dan de buitenbenen. Hierdoor zou het binnenbeen langzamer in snelheid moeten gaan ten opzichte van het buitenbeen om de volte te kunnen maken. Wat er gebeurt, is dat beide benen dezelfde frequentie en snelheid hebben alleen maakt het buitenbeen een langere staplengte. Dit komt uit een Amerikaans boek (onderzoek) uit 1981.

Ben benieuwd naar jullie meningen over dit onderwerp. Ik vind dit zelf erg logisch klinken, kan me moeilijk voorstellen hoe een paard anders een volte of wending zou moeten maken. Bovenstaande gaat allemaal over het paard op de volte trouwens.

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Paslengte op de volte (of in een wending)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:21

Citaat:
Wat er gebeurt, is dat beide benen dezelfde frequentie en snelheid hebben alleen maakt het buitenbeen een langere staplengte.[/i]
Dit komt uit een Amerikaans boek (onderzoek) uit 1981.

Kun je de titel van dit boek of de link naar de publicatie geven. Er wordt over een paard erg mechanisch geredeneerd, biomechanisch werkt het vaak anders. Ik wil je vraag eerst even in de juiste context zien en plaatsen.

Voor welke opleiding en welk niveau schrijf je de scriptie ?
Je kan pb sturen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 18-05-06 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 15:23

Boek is van J.R. Rooney, The Mechanics of the Horse. 1e druk, 1981

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 15:51

Ik heb deze theorie al veel vaker horen langs komen, en heb ook al vaker gevraagd of dat inhoudt dat het buitenachterbeen dan ook verder over de afdruk van het buitenvoorbeen wordt geplaatst dan de binnenbenen. Het antwoord van destijds houd ik even voor me, net als mijn idee; ik ben wel benieuwd naar jouw visie.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 16:35

Een paar maanden geleden zijn hier 1 of 2 topics over geweest waarin daarover heftig gediscusseerd werd, probeer de zoekfunctie eens zou ik zeggen.

Ik heb de paslengtes van mijn paard opgemeten na het longeren, hieruit bleek dat mijn paard even lange passen maakt aan de binnen- en buitenzijde. Mijn idee is dat hij vooral zijn binnenachterbeen onder de massa zet waardoor de pas even groot is alleen de afgelegde afstand op de dirkel kleiner (snap je me nog??)
Imo kan een paard geen verschil in paslengte maken zonder daarbij onregelmatig te moeten gaan lopen. Dit is geheel mijn gevoel en is niets wetenschappelijks aan..

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Paslengte op de volte (of in een wending)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 21:45

Citaat:
Voor welke opleiding en welk niveau schrijf je de scriptie ?

..... ?

Citaat:
J.R. Rooney, The Mechanics of the Horse. 1e druk, 1981

Rooney is bekend. Veel inzichten zijn na 25 jaar wel wat bijgesteld.
Iets anders is de gang waarin je het paard bekijkt: stap, draf of galop.

Over dit onderwerp hebben we op bokt al eerder een diskussie gehad.

Wordt het paard dat op de volte gaat (in dit hoofdstuk van Rooney), beschreven als paard vrij in de natuur, ongereden aan een longeerlijn, bereden of wordt daar geen melding van gemaakt ?

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Paslengte op de volte (of in een wending)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:57