Wijken in je losrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knightloekie

Berichten: 2799
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Limboland

Re: Wijken in je losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 15:47

klopt helemaal... maar ik neem aan (tenminste bij mij) is het wijken tijdens het losrijden puur een controle hoe het met de gehoorzaamheid van het paard gesteld staat

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Wijken in je losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:43

Wijken pak ik wel mee bij het losrijden ja, puur voor die controle die hierboven wordt genoemd. Vaak in draf ook 2 pasjes links, 2 pasjes rechts etc zodat ik goed de reactie kan testen. Ook pak ik t vaak in de galop mee.
Maar dit doe ik alleen bij m'n Z1 pony, bij n jong paard ofzo dan doe je dat niet gelijk bij t losrijden.
(ik gebruik overigens stapappuyementen met overdreven buiging ook mee in t losrijden om m extra op te rekken en hem zo los mogelijk te maken )

Floress
Berichten: 819
Geregistreerd: 08-10-05
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Wijken in je losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:21

Mij is altijd gezegd dat wijken een gehoorzaamheidsoefening is en geen lenigheidsoefening. Dus ik neem deze er automatisch bij in mijn losrijden.

Hubbieuit

Berichten: 137
Geregistreerd: 09-07-06

Re: Wijken in je losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 22:24

mij ook pasi daarom neem ik hem ook wel mee tijdens losrijden
doe eigenlijk alles wel in losrijden als het maar goed voelt

Demini
Berichten: 2237
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Wijken in je losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:20

Wijken IS een oefening om je paard los te werken en niet meer dan dat, dus uiteraard heel goed om mee te pakken in je losrijden.
Ik rij als volgt:

Opstijgen, aan lange teugel naar de bak stappen, daar nog een rondje lang, dan teugels aannemen en in een lange lage lijn wat slangenvoltes stappen met eventueel een extra volte in iedere boog en beide zijdes 2 keer wijken voor het been (mochten we een miscommunicatie hebben dan uiteraard nog een keer), tussen door vlotte stellingwisselingen achter elkaar en korte stukjes schoudervoor en schouderbinnenwaarts en dan draaf ik rustig aan en in een lekker vlot tempo doe ik weer precies hetzelfde vaak ook al een paar keer wat tempowisselingen erin betrekken, dan weer even een rondje stappen met lange teugel, vervolgens weer aandraven met lange/lage aanleuning even weer lekker aan het been zetten een paar keer en dan galoppeer ik rustig aan en galoppeer wat voltes in verlichte zit en uiteindelijk gewoon nog wat volte doorzitten, dit doe ik ook op beide kanten, hierna mag hij weer even lange teugel in stap, dan pak ik hem weer op in draf nog steeds in een lange lage lijn maar al iets meer welving in de hals en hiereen schakel ik lekker veel en veel overgangen en een paar keer achterwaarts tussendoor, ik pak de zijgangen erbij (travers, schouderbinnenwaarts, wijken, appuyementen), galoppeer tussen door een paar keer aan en zet hem al wat meer terug op het achterbeen en rij wat contragalop en wat eenvoudige wissels enz enz.
Steeds met een ontspannen aanleuning, tijdens training pak ik ze ook bijna nooit in de wedstrijdhouding, tenzij ik een proef ga oefenen of er meer aandacht aan moet schenken even, maar in principe werk ik alleen aan tempo controle, loswerken aan 2 kanten, schakelen en dus goed aan het been zetten, ontspanning in de rug en kaak en het goed ondertreden van het achterbeen.

Wijken is absoluut een oefening dus om je paard mee los te krijgen en vooral ook gehoorzaam te maken op je been!!!

sologirl

Berichten: 2718
Geregistreerd: 25-03-06

Re: Wijken in je losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:43

Ik neem wijken eigenlijk met elk paard mee... Ik zie het tijdens het losrijden meer als het voor het been wedrukken van het paard. Dus ook de achterhand van het paard om de voorhand zetten (soort van keertwending om de voorhand) Alleen maar om mijn pony voor het been te maken. Hierna geeft hij mij het gevoel het allemaal sneller te doen. Sneller een appuyement alles makkelijker enz. Hij wordt er ook fijner van in de stelling en buiging Knipoog Ik doe het dus graag! Ik doe ook af wisselen met het tempo lekker laag rond keertje wat ruimer en hem wat terugnemen gewoon in het wijken zelf. Ook een keer in de galop en in de stap... Fijne oefening!